Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

Kodin ja koulun välinen yhteistyö

  • Vanhempainyhdistyksen kanssa yhteistyö on tiivistä. Koulun yhdyshenkilönä vanhempainyhdistyksen suuntaan toimii vararehtori Vesa Koskinen. 
  • Vanhempainyhdistyksen edustajat osallistuvat TOKE:n suunnitteluun ja kommentointiin koulun lukuvuoden alkaessa. Vanhempainyhdistyksen ja opetushenkilöstön yhteistyöllä TOKE:n kommentointi ja vanhempainyhdistyksen toiveet koulun, oppilaiden ja vanhempien kanssa yhteisesti suunniteltu tapahtuma.
  • Koulun yhteisissä vanhempainilloissa, luokkakohtaisissa vanhempainilloissa ja arviointikeskusteluissa käydään huoltajien kanssa arvokeskustelua koulun toimintaan ja kehittämiseen liittyvistä asioista. Vanhempainilloissa pyritään kannustamaan vanhempia yhteiseen suunnitteluun koulun toimintojen kehittämiseksi kasvatuskumppanuuden hengessä.

<u>Vanhempainillat</u>

Luokkakohtaiset vanhempainillat pidetään syyskuussa 3.9.2025 yhteisen vanhempainillan jälkeen. Muitakin koko koulun vanhempainiltoja on suunnitteilla liittyen erityisesti oppilaan hyvinvointiin. Näitä suunnitellaan erityisesti yhteisöllisessä opiskelijahuoltopalaverissa ja tämän ryhmän jäsenten kesken.

<u>Arviointikeskustelut</u>

  • Luokanopettaja kutsuu oppilaan ja hänen huoltajansa arviointikeskusteluun.
  • Arviointikeskusteluissa käytetään kaupungin yhteistä arviointikeskustelupohjaa, joka löytyy Wilmasta. Oppilas valmistautuu arviointikeskusteluun Wilmassa olevan itsearvioinnin avulla. Arviointikeskustelussa käydään läpi arviointikeskustelupohjan asioiden lisäksi vähintään Wilman käyttö ja oppilaan Wilma-merkinnät itsearviointi (oppilaan omien tavoitteiden asettaminen ja oppimisen edistyminen eri oppiaineissa) käytöksen ja työskentelytaitojen arviointi vuorovaikutustaidot

Muita kasvatuskumppanuutta edistäviä asioita koulumme toiminnassa ovat:

  • Wilma toimii päivittäisenä yhteydenpitovälineenä, sähköisenä päiväkirjana ja läpinäkyvyyttä edistävänä arvioinnin työkaluna koulun ja kotien välillä
  • 3.-luokkalaisten ja vanhempien kieli-infotilaisuus helmi-maaliskuussa
  • Wilma-tiedotteet, jotka lähetetään kouluilta koteihin kuukausittain
  • kiusaamiskyselyt koteihin kevätlukukaudella.
  • yhteistyö vanhempainyhdistyksen kanssa, jossa mm. järjestetään koulun tilaisuuksia yhteistyössä tarpeen mukaan
  • vanhempainyhdistyksen kokouksiin osallistuminen (rehtori pyrkii osallistumaan syksyn ensimmäiseen yhdessä vararehtorin kanssa, muissa vararehtori)