Hae

8. KOULUN TOIMINTASUUNNITELMAN TOTEUTUMISEN ARVIOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
 
Opetuksen järjestäjän tehtävänä on arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin. Arvioinnin tarkoitus on koulutuksen kehittäminen ja oppimisen edellytysten parantaminen. Paikallisen opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman toteutumisen seuranta, säännöllinen arviointi ja kehittäminen ovat osa tätä tehtävään.

 

Opetussuunnitelman perusteet 2014 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomus

Koulun arvopohja

Yhteisöllisyyden ja yhdenvertaisuuden tavoitteet ovat näkyneet koulussamme monin eri tavoin suunnitelman mukaisesti.

Kouluvuotemme aikana myös muut kaupungin arvot, kuten asukaslähtöisyys, palveluhenkisyys ja kasvatuskumppanuus olivat toimintamme peruselementtejä. Luovuus ja rohkeus näkyi koulussamme monella eri tavalla lukuvuoden aikana.

Koulussamme edistetään kestävää kehitystä lajittelemalla ruokajäte seka- ja biojätteeseen. Ruokavalvojina toimivat oppilaat katsovat ruokahävikin perään, ettei sitä pääsisi syntymään. Paperi-, kartonki- lasi- ja metallijäte lajitellaan. Tekstiilitöissä kangasjäte kerätään tilkkutöitä varten talteen.

Oppilaiden, huoltajien ja henkilöstön osallistaminen

Koulun toiminnan suunnittelu tehtiin yhteistyöllä opetushenkilöstön kesken kevään ja syksyn 2023-24 suunnitteluajan puitteissa. Huoltajia kuultiin vanhempainyhdistyksen kautta sekä oppilaiden arviointikeskustelujen yhteydessä.

Koulussamme toimii aktiivinen välkkäritoimintaan sitoutunut oppilasryhmä, jotka vetivät toiminnallisia välitunteja viikoittain oppilaille. Viidennen ja kuudennen luokan DigiAgentit sitoutuivat aktiivisesti tvt-työhönsä suunnitelman mukaisesti. Oppilaskunnan jäsenet osallistuivat vuoden aikana koulun toiminnan kehittämiseen kuunnellen, ottamalla kantaa ja järjestämällä itse toimintaa. Kaikki aktiiviset oppilasryhmät palkittiin pienillä muistamisilla lukuvuoden päätteeksi.

 Koulun kehittämistavoitteet

Hyvä kouluarki ja työtavat

Koulumme henkilökunta on tehnyt pitkäjännitteistä yhteissuunnittelua ja -työtä oppilaiden hyvän kouluarjen taitojen ja työtapojen vahvistamiseksi. Yhteisillä tavoitteilla ja säännöillä vahvistetaan ja saadaan riittävää toistoa opettajasta riippumatta oppilaan koulutyön hallinnan ja itsellisen vastuunkannon kehittymiseksi. Tämä työskentely vaatii jatkuvia yhteisiä keskusteluja, tiedonjakamista sekä opettajien ja vanhempien sitouttamista koulun tavoitteisiin.

Oppitunneilla keskityttiin yhtesityötaitoihin ja harjoiteltiin erityisesti ryhmässä toimimista.

Koulun arviointikulttuurin kehittäminen 

Arviointi on ollut esillä useissa ys-kokouksissa ja uuden OPS:n mukaiseen arviointiin on yhdessä pyritty löytämään linjauksia. Arviointikeskusteluissa käytimme yhteisesti sopimiamme minimiaihealueita, jotka jokaisen on käytävä vanhempien kanssa läpi. Arviointikeskustelut kirjattiin kaupungin yhteiseen Wilma-arviointikeskustelupohjaan. Yhteisillä arvoilla haluamme viestittää koteihin yhtenäisiä toimintatapoja, jotka tukevat oppilaan kouluarkea.

Yhteistä keskustelua kävimme myös käytökseen, työskentelytapoihin ja yhteisopettajuudessa hoidettujen oppiaineiden arviointiin liittyvissä asioissa.

Oppilasagenttitoiminta

Oppilasagentteja oli yhdeksän. Agenttien ohjaajana toimi Vesa Koskinen. Oppilagentit huolehtivat chromebookien ja ipadien latauksista, auttoivat pienempiä oppilaita tietokoneelle kirjautumisessa sekä ohjelmien käytössä. Keväällä agentit järjestivät pääsykokeet tuleville oppilasagenteille sekä auttoivat juhlien ääni- ja valotekniikassa.

Kulttuuripolku

Rengon koulu osallistui perustason mukaiseen kulttuuripolun tarjontaan seuraavasti:

1. luokka: Teatteriesitys Avain hukassa 10.4.2024

2. luokka: Nuoren Sibeliuksen jalanjäljillä 6.9.2023

3. luokka: Suuri kuoroprojekti Verkatehtaalla 16.4.2024

4. luokka: Taidemuseovierailu 23.1.2024 Puun syyt -näyttely ja työpaja

5. luokka: Historiallinen Hämeen linna ja Militaria 20.9.2023

6. luokka: Itsenäisyyspäivän juhla 5.12.2023

Kerhotoiminta

Koulussa toteutettiin seuraavia kerhoja:

Tiistaisin

Eläimet tutuksi (HIL, 4H) 4.-6.lk klo 13.40-14.40 12.9.–12.12.2023 ja 16.1.–7.5.2024

Palloillen (HIL, Zapway) 1.-6.lk klo 13.40-14.40 12.9.–12.12.2023 ja 16.1.–7.5.2024

Keskiviikkoisin

Parkour (HIL, Zapway) 1.-4.lk klo 13.40-14.40

Kepparikekkerit (Lasten liitto) klo 14.50-15.50 6.9.-11.10.2023

Joululahjapaja (Lasten liitto) klo 14.50-15.50 25.10.-29.11.2023

Perjantaisin

Höntsäpelikerho (koulun oma kerho) 4.-6.lk klo 7.50-8.40, koko lukuvuosi

Välkkäritoiminta

Koulussamme jatkettiin kuluneena lukuvuonna Välkkäri-toimintaa viikoittain. Koulutetut välkkärit ohjasivat torstaisin pitkällä ruokavälitunnilla muita oppilaita liikkumaan opettajan valvoessa toimintaa. Opetusryhmiä ei sekoitettu, vaan vuosiluokat kävivät välkkäriliikunnassa vuorotellen, yksi ikäluokka kerrallaan vuorotellen. Osallistujamäärä vaihteli melko suuresti ikäluokkien koon mukaisesti. (Luokkakoot olivat 14–29 opp.)
Toiminta tapahtui joko ulkona koulun kentällä, kaukalossa tai salissa sääolosuhteiden mukaan.
Välkkäritoiminta onnistui hienosti ja koimme paljon liikunnan iloa sekä onnistumisia. Toiminta selvästi innosti mukaan vähemmänkin liikkuvia lapsia. Tulevana lukuvuonna jatkamme. 

Opiskeluhuolto 2023–24 

Syyslukukaudella yksilöllisiä opiskeluhuoltopalavereita pidettiin 12 kertaa.
Kevätlukukaudella kokouksia oli 15, joista yhteisöllisiä palavereita oli neljä.
Rengon koulun opiskeluhuoltoryhmässä työskenteli lukuvuonna 2023–2024 kouluterveydenhoitaja Tanja Jussila, kuraattori Leena Pietiläinen, psykologi Marika Soini ja erityisopettaja Noora Tiitta. Yksilöllisiin opiskeluhuoltotapaamisiin osallistui välillä myös rehtori ja koulun ulkopuolisia ammattilaisia.

KiVa Koulu

Rengon koulu on ollut mukana maksullisessa Kiva koulu –ohjelmassa.
Rengon koululla on pidetty ensimmäisellä luokalla yhteensä 8 Kiva koulu -oppituntia ja neljännellä luokalla 10 oppituntia. Kiva koulu –toiminta on näkynyt arjessa hyvien tapojen opettamisena, erilaisuuden hyväksymisenä ja toisten kunnioittamisena jokapäiväisessä arjessa. Oppilaiden arjessa hyvän käytöksen teema on esillä päivittäin.

Arjen ristiriitoja on pyritty ratkomaan kasvattavasti siten, että samanlaiset kommellukset eivät toistuisi oppilaiden keskuudessa. Mikäli samojen oppilaiden kesken on ollut esillä ristiriitoja useammin, ne on ratkottu Kiva koulu –ohjelman mukaisesti. Tällaisia tapauksia, jotka on voitu luokitella kiusaamisnimikkeen alle, on ollut koulussamme viisi kappaletta.

Kansainvälisyyskasvatus

Kansainvälisyyskasvatus näkyi koulussamme lukuvuoden aikana eri oppiaineessa opetussuunnitelman mukaisessa opetustoiminnassa läpileikkaavana teemana.

Vieraiden kielten tunneilla (en, sa, ru) on lukuvuoden aikana käsitelty keskeisiä kohdemaiden juhlaperinteitä visailujen, kertomusten ja makujen kera. Kielten aktivointiseinän vaihtuvat teemat tukevat kieli- ja kulttuurikasvatusta koulussamme. Kouluvuoden aikana aktivointiseinällä vaihtui 11 eri teemaa. Vieraiden kielten opetus edustaa koulussamme kotikansainvälisyyttä parhaimmillaan.

Erityisiä koko koulussa näkyneitä teemoja (koulu-tv:tä ja seiniä hyödyntäen, vieraiden kielten tunneilla toiminnallistaen) lukuvuoden aikana olivat mm.

- Eurooppalaisten kielten päivä syyskuussa

- Halloween lokakuussa,

- lapsen oikeuksien viikko ja ruotsalaisuuden päivä marraskuussa

- englannin-, saksan- ja ruotsinkielisten maiden jouluperinteet joulukuussa

- kiinalainen uusi vuosi tammi-helmikuussa

- ystävänpäivä ja Groundhog Day helmikuussa

- Pyhän Patrickin päivän irlantilainen runous ja Shamrock Run 18.3.

- pääsiäinen maailmalla huhtikuussa

- kieli- ja kulttuuripäivä 25.4.2024 ja siihen liittyvä seinä matkasta Euroopan halki. Oppilailla oli QR-koodien avulla mahdollisuus kuunnella 48 eri eurooppalaista kieltä.

- vappu maailmalla huhti-toukokuuussa

- Eurooppa-päivä toukokuussa

- Unicef – jokainen lapsi ansaitsee tulla nähdyksi: vahvuudet ja positiivinen palaute

Ruotsinopetuksessa hyödynnettiin lukuvuoden aikana Svenska Nu:n materiaalipankkia autenttisuuden lisäämiseksi ruotsin kielen opiskelussa. Syyskuussa saimme etävierailijaksi kielilähettiläs Juho Rasan, joka kertoi 6.-luokkalaisille, miten hän on oppinut ruotsin kielen ja mitkä ovet ovat hänelle auenneet kielitaidon myötä. Juho avasi myös hienosti rohkeuden ja yrittämisen merkitystä kielitaidon oppimisessa.

Lapsen oikeuksien viikkoa vietimme viikolla 47. Teema näkyi koulumme kielipäädyn aktivointiseinällä maailman lapsista ja heidän oikeuksistaan tehdyssä kollaasissa. Koulu-tv:ssä näytettiin PowerPoint lasten oikeuksista. Luokissa teemaa käsiteltiin erilaisia materiaaleja hyväksikäyttäen. Aiheesta pidettiin myös yhteinen päivänavaus.

Saksanopiskelijat viettivät perinteeksi muodostunutta Weihnachtsfeier – joulujuhlaa, jossa maisteltiin saksalaisia jouluherkkuja, vierailtiin virtuaalisilla joulumarkkinoilla ja tutustuttiin jouluperinteisiin tarinoiden ja pelien kautta.

St.Patrickin päivää vietettiin 18.3. apilanetsinnän (Shamrock Run), tietokilpailun ja irlantilaisen, päivään liittyvän runouden kera (englannin tuntien aikana). Kieliseinällä oli luettavissa irlantilaisia hyvän onnen toivotukseen liittyviä englanninkielisiä runoja.

Vietimme koulussamme kieli- ja kulttuuriaiheisen teemapäivän 25.4.2023. Päivän aikana oppilaat vierailivat kahdeksassa eri pajassa. Pienille oppilaille (0.-1.lk) pajoja oli hieman vähemmän. Saimme päivään vieraita Georgiasta, Azerbaidzanista, Perusta, Indonesiasta, Ecuadorista, Australiasta, Italiasta ja Saksasta. Päivän aikana oppilaat saivat tietoa kyseisten maiden kieleen ja kulttuuriin liittyvistä asioista vuorovaikutteisissa toiminnallisissa pajoissa. Pienet oppilaat syventyivät päivän päätteeksi afrikkalaiseen eläintarinaan. Päivä oli oppilaille innostava ja tarjosi oppilaille kansainvälisen elämyksen ja mahdollisuuden käyttää kielitaitoaan autenttisissa vuorovaikutustilanteissa. Hämeenlinnan kaupungin viestintä oli mukana teemapäivässä ja teki siitä jutun keskittyen koulumme kansainvälisyyskasvatukseen ja oppilaiden osallisuuteen.

Unicefin kympin todistuksen vahvuudet olivat esillä koulu-tv:ssä kaikkien oppilaiden pohdittavana. Esityksen tavoitteena oli tukea lasta huomaamaan omat ja luokkakavereiden vahvuudet, sekä muistuttaa kaverin kehumisen tärkeydestä.

Yli puolet ikäluokasta (~65%) 4.-6.-luokkalaisista opiskelee koulussamme A2-kieltä saksaa. Kolmannen luokan oppilaat saivat maistella saksan kieltä ja tutustua saksan kielen opiskeluun ja kulttuuriin kielivalintaa tukevilla tunneilla tammi- helmikuun aikana. Kieltenopiskelun merkitystä pohdittiin Kielikuplis- kilpailun merkeissä. Vanhemmille järjestettiin helmikuussa kieli-infoilta, johon kutsuttiin sekä vanhemmat että oppilaat. Kieli-infoiltaan osallistui 21 vanhempaa ja 13 lasta. Ensi syksynä A2-kielen aloittaa 15 oppilaan ryhmä.

Rengon koulun yhteistyö espanjalaisen Sabadellissa sijaitsevan Enric Casassasin päättyi tämän lukuvuoden alussa.

Työhyvinvointisuunnitelma

Rengon koulun työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelman tavoitteeksi asetimme yhdessä ammatillisen kehittymisen, muutokset ja uudet haasteet työssä (sähköinen oppimisympäristö). 

Opettajat ovat osallistuneet kouluvuoden aikana kaupungin järjestämiin atk-koulutuksiin aktiivisesti. Lisäksi kaupungin ICT-opettajan tarjoama tuki on käytetty hyödyksi. Rehtori on osallistunut rehtoreille järjestettyyn koulutukseen sekä syksyllä että keväällä. Sähköistä oppimateriaalia on hankittu jokaisen opettajan käyttöön.

Toinen kehittämistavoitteemme oli yhdessä toimimisen kulttuuri ja avoin ilmapiiri koulussa.

Ys-kokouksessa on keskusteltu johtajuudesta ja koulun työilmapiiristä ja työn kuormittavuudesta sekä työssä toimimisen pelisäännöistä.

Kehityskeskustelut rehtorin kanssa on pidetty kevään 2024 aikana.

Yhteiset käytänteet –osio on ollut käsittelyssä jokaisessa yt-kokouksessamme. Yhdessä sovittuja asioita on ollut paljon: kengätön koulu ja kenkien säilyttäminen telineissä, koulun kirjasarjojen käytön ja palautusten valvonta, ruokailuun ja ruokarauhaan liittyvät yhteiset sopimukset, polkupyörien ja potkulautojen säilytys koulupäivän aikana, heijastimien ja päähineiden käyttö ja polkupyörien valot, ohjaajien lukujärjestyksistä sopiminen, Wilman käyttö ja oppilasarviointi, tervehtiminen ja hyvien käytöstapojen vaaliminen. Yhteisesti sovitut käytänteet helpottavat arkea ja vahvistavat yhteistä toimintakulttuuria vaikuttaen positiivisesti työhyvinvointiin.

TVT-vinkit –osio on lisätty jokaisen yt-kokouksen asiaksi, samoin loppukeväästä turvallisuusasiat on omana kohtanaan kuukausittain.

Yhteisiä vapaa-ajan tapaamisia on järjestetty neljä kertaa kouluvuoden aikana.

Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja koulutus

Opettajat ovat hyödyntäneet kaupunkimme tvt-koulutusta oman tarpeen ja koulutussuunnitelman mukaisesti.

Vesa Koskinen on mukana kaupungin tutor-opettaja hankkeessa ja osallistui hankkeen koulutuksiin ja kehittämispäiviin.

Ensiapukoulutuksiin osallistutaan vuosittain päivitystarpeen mukaisesti.

Koulukyyditykset

Vekka Liikenteen linja-autoilla ja takseilla Rengon koulun oppilaiden koulukyyditykset sujuivat lukuvuonna 2023-24 pääosin hyvin. Yhteistyö liikenteenharjoittajien kanssa oli joustavaa. Poikkeavat aikataulut saatiin sovittua hyvin. Liikennöitsijät informoivat koteja kyydityksistä kirjallisesti, tekstiviestein ja puhelimitse.

Kouluohjaajien työaikaa kului paljon odotusoppilaiden valvomiseen. Kouluohjaajat valvovat kyyditysoppilaita aamuisin klo 7.15 alkaen (ma ja ke), klo 8/8.15 alkaen ti, to ja pe) sekä iltapäivisin koulun jälkeen. Kyyti-ilmoituksista ja –muutoksista tiedottivat koteihin luokanopettajat oman kyyditysoppilaan / -oppilaiden osalta.

Poikkeuspäivien kuljetusten järjestäminen on sujunut hyvin, vaikka se on haastavaa. Suuri määrä kuljetettavia oppilaita pitää kuljettaa useaan eri suuntaan Renkoa, välimatkat ovat suhteellisen pitkiä ja vievät paljon aikaa. Tämän takia Rengon koulussa on pyritty säilyttämään lukujärjestykseen merkityt kouluajat, jottei aikataulumuutoksia tulisi kovin montaa kertaa lukuvuoden mittaan.

Kummioppilastoiminta 

 Eskarit kävivät 4.lk:n vieraina koululla noin kerran kuukaudessa. Neljäsluokkalaiset lukivat eskareille satuja. Yhdessä pelattiin myös lautapelejä loppukeväästä ja viimeisellä kouluviikolla kisailtiin ja leikittiin koulun pihalla.

Seurakuntayhteistyö

3. - ja 4.-luokkalaiset ovat käyneet Vuorentaan kappelissa Kurkistus pääsiäiseen- tapahtumassa.
Lisäksi Rengon koululaisia kävi joulukirkossa ennen joulua.

Uuden henkilöstön perehdytyssäännöt

Opettajanhuoneestamme löytyy yhteisten käytänteiden kansio sijaisten/ kautta uusien henkilöiden perehdyttämiseksi. Kansiota päivitetään tarpeen tullen. Perehdytyksestä vastaa rehtori.

Joustavan opetuksen käytänteet

Koulussamme oli yhteisopettajuutta, koettiin toisaalta opetusta rikastuttavaksi, toisaalta haasteelliseksi työmäärän tasapuolisen jakamisen näkökulmasta. Vieraissa kielissä vastuu oppituntien suunnittelusta, materiaalien valmistelusta ja arvioinnista jää aineenopettajalle. Muissa välineaineissa haasteet ovat prosessin jatkumon näkökulmassa: tukea tarvitseville oppilaille opetuksen tulisi pysyä yhtenäisenä ja prosessin yksilön tarpeita tukevana. Työskentely valinnaisaineiden eri-ikäisistä oppijoista koostuvissa ryhmissä kehitti oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja taitoa oppia toisilta. Valinnaisaineryhmät vaativat opettajilta monipuolista suunnittelua, jonka avulla kaikkien oppilaiden ikätason edellyttämät valmiudet saatiin sovitettua linjaan valinnaisainekurssille asetettujen tavoitteiden kanssa.

Koulun tiloja, lähiympäristöä, ohjaajia ja TET-harjoittelijoita hyödynnettiin monipuolisesti joustavan opetuksen näkökulmasta.

Alkuopetustiimi

Eskarivälitunteja on pidetty seitsemän kertaa.
Alkuopetus-eskareitten yhteisiä työpajoja on ollut kolme kertaa, samoin työpajojen suunnittelukokouksia.
4.-luokkalaiset ovat lukeneet eskareille koululla noin kerran kuukaudessa alkaen marraskuussa 2022.
Eskarilaiset ovat viettäneet tulevien kummiensa (ensi lukuvuoden 5.-luokkalaiset) kanssa tutustumistunnin.

Oppilaskuntatoiminta

Oppilaskuntaan kuului jokaiselta luokalta varsinainen jäsen sekä varajäsen, jotka valittiin syyskuussa järjestetyissä vaaleissa. Kokouksia järjestettiin noin kerran kuukaudessa ja mukana oli aina koko hallitus (varsinaiset- sekä varajäsenet). Ensimmäisessä kokouksessa tarkasteltiin koulumme Tokea ja suunniteltiin tulevaa kautta. Oppilaskunnan hallitus järjesti lukuvuoden aikana seuraavanlaisia tapahtumia:

  • kesäpäivä keskellä loppusyksyä

  • halloweenin piirustuskilpailu

  • koko koulun yhteinen jouluinen taideteos ruokalaan

  • uusien luokkien avajaiset (sisälsi ohjelmaa ja pienen tarjoilun)

  • pääsiäisen pukeutumiskilpailu

  • koko koulun yhteinen pääsiäisteemainen taideteos ruokalaan

  • auttoi shamrock runin järjestämisessä

  • valokuvauskilpailun finalistien äänestys

  • kykykilpailu

Oppilaskunta haki rahallista avustusta Rengon säästöpankkisäätiöltä oppilaiden kouluviihtyvyyden ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Rahaa saimme 1500e. Sillä kustannettiin kilpailuiden palkintoja, uusia hiekkaleluja, teatteriesitys (Kuvitellaan toivo), uusia ukuleleja sekä oppilaskunnan hallituksen kesäkiitokset (pillimukit). Rahaa jäi käyttämättä noin 180e. Rahoja hallinnoi vanhempainyhdistys.

Lokakuussa kaksi oppilaskunnan jäsentä sekä opettaja Kaisa Nieppola osallistuivat Hauholla järjestettyyn koko kaupungin oppilaskuntatapahtumaan.

Viisi oppilaskunnan jäsentä kuului ruokatoimikuntaan, joka yhdessä palveluntuottaja Compass Groupin kanssa päivitti ruokailun säännöt, järjesti lempiruokapäiviä ja auttoi ruokahävikin pienentämisessä.

Seuraavalle hallituskaudelle sovittiin seuraavanlaisia asioita:

  • Oppilaskunnan hallituksen jäsenen tulee sitoutua seuraavanlaisiin ehtoihin:

    • Osaa noudattaa ohjeita.

    • Idearikas, kekseliäs!

    • Kiinnostusta osallistua kokouksiin, ei kiiruhtamista välitunnille!

    • Uskaltaa sanoa oman mielipiteensä.

  • Sama oppilas ei voi olla hallituksessa kahta kautta peräkkäin. Poikkeus ne luokat, joissa halukkaita ei ole. 

 

Ravitsemus- ja tapakasvatus, keittiöyhteistyö

Koulumme viidennen ja kuudennen luokan oppilaat toimivat aktiivisina apulaisina keittiöyhteistyössä. Oppilaat

  • pyyhkivät päivittäin ruokalan pöydät
  • valvoivat astioiden palauttamista
  • valvoivat xylitol-pastillien jakoa
  • luokat huolehtivat ruokalan tuolien nostot iltapäivisin
  • auttoivat ruokalan koristelussa kunkin vuodenajan/ teeman osalta
  • osallistuivat toiveruokaviikkoäänestyksiin

Opintoretket ja leirikoulut

Opintoretket toteutuivat lukuvuoden aikana tapahtumakalenterin suunnitelmien mukaisesti.

Vanhempainillat ja arviointikeskustelut

Jokainen luokanopettaja piti lukuvuoden aikana vanhempainillan ja arviointikeskustelut kaupungin arviointipohjaa käyttäen.
Kieli-infoilta järjestettiin helmikuussa.
Vararehtori osallistui vanhempainyhdistyksen kokouksiin.
Wilma toimii päivittäisenä yhteydenpitovälineenä ja päiväkirjana kodin ja koulun välillä. Kuukausittaisilla Wilma-tiedotteilla pyrimme varmistamaan sujuvaa tiedonkulkua.