Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025-2026

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Koulumme pitkän aikavälin kehittämistavoitteina ovat tutoropettajatoiminnan kehittäminen ja hyödyntäminen Rengon koulussa, hyvä kouluarki ja työtavat sekä vuorovaikutuksellinen eskariyhteistyö.

1. TUTOR-OPETTAJATOIMINNAN OSAAMISEN HYÖDYNTÄMINEN RENGON KOULUSSA

Alueellisten TVT-opettajien lisäksi tutoropettajien tukea tarjotaan koulujen toiminnan kehittämisen tueksi monilukutaitotutoreiden tekemää materiaalia. Rengon koulu hyödyntää lukukaudella 2025-2026 suunnitelmallisesti tutoropettajien osaamista koulun opetushenkilöstön kehittämiseksi ja opetustyön monipuolistamiseksi. Tavoitteena on saada tukea, uusia ideoita ja taitoja arjen opetustyöhön.

Toimenpiteet lukuvuonna 2025-2026

· Opettajien koulutuksen ja tuen tarvetta kartoittaa Vesa Koskinen vastuuopettajana. Kartoitus tapahtuu keskusteluissa ja kokouksissa sekä tutor-opettaja Ismo Ahon, oppilasagenttien ja rehtori Jussi Lempisen välisessä keskustelussa.

· Tutorointi suunnataan kaikille luokka-asteille jokaisen opettajan taitotason huomioon ottaen.

· Ennen tutorin tuloa kouluun kerätään opettajien toiveet yhteiseen listaan.

2. HYVÄ KOULUARKI JA TYÖTAVAT

  • Opettajien sitoutumista suunniteltuihin pitkän aikavälin tavoitteisiin tuetaan yhteisöllisesti ja käymällä haasteita läpi yhteisissä ys-kokouksissa. Tavoitteena on opettajien yhteiset toimintatavat hyvän kouluarjen ja työtapojen vahventamiseksi.

  • Koulussamme on käytössä yhteinen oppilaiden oman työn suunnitteluun liittyvä käytäntö. Meillä on yhteisesti sovitut hyvien työtapojen eli arjen taitojen tavoitteet, joihin oppilaita ohjataan. Oppilas valitsee näistä työtapatavoitteista itselleen tärkeimmät kehittämiskohteet jokaisesta ko. listan osa-alueesta. Tavoitteen saavuttamista seurataan säännöllisesti muutaman kerran lukuvuodessa. Arviointiin sisältyy itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan tekemä arvio.

2.1 TYÖTAVAT, ELI ARJEN TAIDOT NIVELVAIHEESEEN MENNESSÄ

Yhteistyötaidot, vuorovaikutus

  • Oppilas tervehtii kaikkia asianmukaisesti.

  • Oppilas pystyy tekemään yhteistyötä: kuuntelemaan muita, ottamaan muut huomioon, esittämään omia ajatuksiaan, tekemään kompromisseja.

  • Oppilas osaa voittaa ja hävitä.

  • Oppilas osaa pyytää apua ja toimittaa omia asioita.

  • Oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja osaa huomioida toiset ihmiset.

Estetiikka

  • huolellisuus

  • oman ja toisen työn arvostaminen

Yhteiset tilat

  • siisteys (työn jälki)

Oppilaalla on mukanaan tarvitsemansa työvälineet (mm. repun pakkaaminen)

  • Oppilas huolehtii omista tavaroistaan ja niiden kunnosta.

  • Oppilas arvostaa omia, toisten ja yhteisiä tavaroita.

  • Oppilas tekee siistiä jälkeä.

  • Oppilas huolehtii ympäristönsä siisteydestä.

  • Järjestäjien tehtäviin kuuluu luokkahuoneen siisteyden ylläpitäminen (järjestäjien tehtävälista)

Omatoimisuus, itsenäisyys, vastuunotto, motivaatio

  • Oppilas osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan.

  • Oppilas tekee työnsä keskittyneesti loppuun asti.

  • Oppilas osaa kysyä neuvoa tarvittaessa.

  • Oppilas osaa toimittaa omia asioitaan.

  • Oppilas osaa suunnitella työskentelyään (työtavat, lyhyt ja pitkä aikaväli).

Ajattelu

  • itse tuottaminen, keksiminen: ”ei valmiita vastauksia”

  • tiedon hakeminen, tulkinta ja yhdisteleminen

Luovuus

  • Oppilas käyttää omaa harkintaa ennen toimintaa.

  • Oppilas osaa etsiä tietoa eri lähteistä.

  • Oppilas osaa suhtautua kriittisesti tietoon.

  • Oppilas osaa yhdistellä tietoja ja taitoja suuremmiksi kokonaisuuksiksi.

  • Oppilas harjaantuu Rengon ilmiökehän mallin mukaisiin työtapoihin

  • Oppilasta ohjataan luovien ratkaisujen löytämiseen

Eri välineiden monipuolinen käyttö

Oppilailta vaadittavien arjen taitoihin vaikuttavat:

  • ikä

  • yksilöiden ja ryhmien erot

  • asetetut tavoitteet

  • Opettajan rooli: ohjaa oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan työtapojaan.

3. VUOROVAIKUTUKSELLINEN ESKARIYHTEISTYÖ

· Koulumme toimii oppilaiden vuorovaikutustaitoja vahventavassa yhteistyössä paikallisen päiväkodin kanssa. Yhteistyö toteutetaan luokkatasoittain opettajien, oppilaiden ja päiväkodin edustajien kanssa yhteistyössä suunnitellun vuosikellon mukaisesti. Jokainen luokka osallistuu yhteistyöhön ikätasoon sopivalla tavalla. Luokanopettaja vastaa luokkansa yhteistyömuotojen toteutumisesta ja yhteistyöstä (aikataulujen sopiminen) päiväkodin kanssa.

Suunnitellut yhteistyömuodot:

· molemminpuoliset vierailut erilaisissa juhlissa tms.

· eskareiden ja kummien yhteiset luku-/toimintatuokiot

· eskareiden ja alkuopetuksen yhteiset työpajat

· eskareiden ja alkuopetuksen yhteiset välitunnit

Päiväkotiyhteistyön vuosikello 2025-2026

SYYSKUU

· esi- ja alkuopetuksen vuosikellon läpikäyminen 2.9.

· 4.lk lukee kummieskareilleen

Eskarivälkkä ti 30.9. klo 10.20

LOKAKUU

Eskarivälkkä ti 21.10. klo 10.20

4. lk lukee kummieskareilleen

MARRASKUU

· Eskarivälkkä ti 18.11. klo 10.30

· 4. lk lukee kummieskareilleen

JOULUKUU

AOP- joulupajat ti 9.12. (suunnittelu 2.12. klo 14.00)

4. lk lukee kummieskareilleen

TAMMIKUU

· 4. luokka lukee eskareille

· AOP 100-päivän juhla

eskarivälkkä ti 27.1. klo 10.20

HELMIKUU

AOP-eskari talvipaja ti 17.2. (suunnittelu 10.2. klo 14.00)

MAALISKUU

· Eskarivälkkä ti 10.3. klo 10.20

4. lk lukee kummieskareilleen

HUHTIKUU

· eskarivälkkä ti 14.4. klo 10.20

· 4. lk lukee kummieskareilleen