Pitkän aikavälin tavoitteet
Lukutaito
Englanninkielinen opetus
Ruotsinkielinen kielikylpy
Kestävyysosaaminen
Painotukset
Lumakeskuksen kehittäminen
Lukutaito
Englanninkielinen opetus
Ruotsinkielinen kielikylpy
Kestävyysosaaminen
Painotukset
Lumakeskuksen kehittäminen
Koulumme pitkän aikavälin kehittämistavoitteina ovat tutoropettajatoiminnan kehittäminen ja hyödyntäminen Rengon koulussa, hyvä kouluarki ja työtavat sekä vuorovaikutuksellinen eskariyhteistyö.
<u>1. TUTOR-OPETTAJATOIMINNAN OSAAMISEN HYÖDYNTÄMINEN RENGON KOULUSSA</u>
Alueellisten TVT-opettajien lisäksi tutoropettajien tukea tarjotaan koulujen toiminnan kehittämisen tueksi monilukutaitotutoreiden tekemää materiaalia. Rengon koulu hyödyntää lukukaudella 2024-2025 suunnitelmallisesti tutoropettajien osaamista koulun opetushenkilöstön kehittämiseksi ja opetustyön monipuolistamiseksi. Tavoitteena on saada tukea, uusia ideoita ja taitoja arjen opetustyöhön.
Toimenpiteet lukuvuonna 2024-2025
Opettajien koulutuksen ja tuen tarvetta kartoittaa Vesa Koskinen vastuuopettajana. Kartoitus tapahtuu keskusteluissa ja kokouksissa.
Tutorointi suunnataan kaikille luokka-asteille jokaisen opettajan taitotason huomioon ottaen.
Ennen tutorin tuloa kouluun kerätään opettajien toiveet yhteiseen listaan.
<u>2. HYVÄ KOULUARKI JA TYÖTAVAT</u>
Opettajien sitoutumista suunniteltuihin pitkän aikavälin tavoitteisiin tuetaan yhteisöllisesti ja käymällä haasteita läpi yhteisissä ys-kokouksissa. Tavoitteena on opettajien yhteiset toimintatavat hyvän kouluarjen ja työtapojen vahventamiseksi.
Koulussamme on käytössä yhteinen oppilaiden oman työn suunnitteluun liittyvä käytäntö. Meillä on yhteisesti sovitut hyvien työtapojen eli arjen taitojen tavoitteet, joihin oppilaita ohjataan. Oppilas valitsee näistä työtapatavoitteista itselleen tärkeimmät kehittämiskohteet jokaisesta ko. listan osa-alueesta. Tavoitteen saavuttamista seurataan säännöllisesti muutaman kerran lukuvuodessa. Arviointiin sisältyy itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan tekemä arvio.
TYÖTAVAT ELI ARJEN TAIDOT NIVELVAIHEESEEN MENNESSÄ
<u>Yhteistyötaidot, vuorovaikutus</u>
Oppilas tervehtii kaikkia asianmukaisesti.
Oppilas pystyy tekemään yhteistyötä: kuuntelemaan muita, ottamaan muut huomioon, esittämään omia ajatuksiaan, tekemään kompromisseja.
Oppilas osaa voittaa ja hävitä.
Oppilas osaa pyytää apua ja toimittaa omia asioita.
Oppilas käyttäytyy kohteliaasti ja osaa huomioida toiset ihmiset.
<u>Estetiikka</u>
huolellisuus
oman ja toisen työn arvostaminen
<u>Yhteiset tilat</u>
siisteys (työn jälki)
<u>Oppilaalla on mukanaan tarvitsemansa työvälineet (mm. repun pakkaaminen)</u>
Oppilas huolehtii omista tavaroistaan ja niiden kunnosta.
Oppilas arvostaa omia, toisten ja yhteisiä tavaroita.
Oppilas tekee siistiä jälkeä.
Oppilas huolehtii ympäristönsä siisteydestä.
Järjestäjien tehtäviin kuuluu luokkahuoneen siisteyden ylläpitäminen (järjestäjien tehtävälista)
<u>Omatoimisuus, itsenäisyys, vastuunotto, motivaatio</u>
Oppilas osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan.
Oppilas tekee työnsä keskittyneesti loppuun asti.
Oppilas osaa kysyä neuvoa tarvittaessa.
Oppilas osaa toimittaa omia asioitaan.
Oppilas osaa suunnitella työskentelyään (työtavat, lyhyt ja pitkä aikaväli).
<u>Ajattelu</u>
itse tuottaminen, keksiminen: ”ei valmiita vastauksia”
tiedon hakeminen, tulkinta ja yhdisteleminen
<u>Luovuus</u>
Oppilas käyttää omaa harkintaa ennen toimintaa.
Oppilas osaa etsiä tietoa eri lähteistä.
Oppilas osaa suhtautua kriittisesti tietoon.
Oppilas osaa yhdistellä tietoja ja taitoja suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
Oppilas harjaantuu Rengon ilmiökehän mallin mukaisiin työtapoihin
Oppilasta ohjataan luovien ratkaisujen löytämiseen
<u>Eri välineiden monipuolinen käyttö.</u>
Oppilailta vaadittavien arjen taitoihin vaikuttavat:
ikä
yksilöiden ja ryhmien erot
asetetut tavoitteet
Opettajan rooli: ohjaa oppilasta suunnittelemaan ja arvioimaan työtapojaan.
<u>3. VUOROVAIKUTUKSELLINEN ESKARIYHTEISTYÖ</u>
· Koulumme toimii oppilaiden vuorovaikutustaitoja vahventavassa yhteistyössä paikallisen päiväkodin kanssa. Yhteistyö toteutetaan luokkatasoittain opettajien, oppilaiden ja päiväkodin edustajien kanssa yhteistyössä suunnitellun vuosikellon mukaisesti. Jokainen luokka osallistuu yhteistyöhön ikätasoon sopivalla tavalla. Luokanopettaja vastaa luokkansa yhteistyömuotojen toteutumisesta ja yhteistyöstä (aikataulujen sopiminen) päiväkodin kanssa.
Suunnitellut yhteistyömuodot:
molemminpuoliset vierailut erilaisissa juhlissa tms.
eskareiden ja kummien yhteiset luku-/toimintatuokiot
eskareiden ja alkuopetuksen yhteiset työpajat
eskareiden ja alkuopetuksen yhteiset välitunnit
Päiväkotiyhteistyön vuosikello 2024-2025
<u>SYYSKUU</u>
esi- ja alkuopetuksen vuosikellon läpikäyminen
4.lk lukee kummieskareilleen
30.9. eskarivälkkä
<u>LOKAKUU</u>
eskarivälkkä
4. lk lukee kummieskareilleen
<u>MARRASKUU</u>
eskarivälkkä
4. lk lukee kummieskareilleen
4.11. eskarivälkkä
<u>JOULUKUU</u>
AOP- joulupajat 9.12.
4. lk lukee kummieskareilleen
<u>TAMMIKUU</u>
· 4. luokka lukee eskareille
AOP 100-päivän juhla
27.1. eskarivälkkä
<u>HELMIKUU</u>
AOP-eskari talvipaja 17.2.
<u>MAALISKUU</u>
· Esi- ja alkuopetuksen yhteisvälitunti 10.3.
4. lk lukee kummieskareilleen
<u>HUHTIKUU</u>
· Esi- ja alkuopetuksen yhteisvälitunti 14.4.
4. lk lukee kummieskareilleen
<u>TOUKOKUU</u>
· AOP futismatsi
· 4.luokkalaiset pitävät tuleville kummioppilailleen tutustumispäivän