Hae

7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Ne ovat keskeinen osa koulun toimintakulttuuria, joka antaa edellytykset kaikkien oppilaiden osallisuuteen, oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen. Koulun toiminnassa ja opetusjärjestelyissä huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt resursoidaan, suunnitellaan, toteutetaan ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan osana koulun toimintaa.

Opettajien keskinäinen yhteistyö, opettajien yhteistyö moniammatillisten ja monialaisten toimijoiden kanssa sekä yhteistyön mahdollistavat rakenteelliset ratkaisut ovat tärkeitä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen tulee varata riittävästi aikaa.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä

  • eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta

  • opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa

  • pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain

  • opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet

  • oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt edellyttävät perusopetuksen kokonaisuuden tavoitteellista ja suunnitelmallista johtamista, arviointia ja kehittämistä.

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon miten järjestää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä. 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä

    • Kaurialan koulussa käydään osana oppimisen tuen uudistusta läpi pedagogisten tukitoimien tsekkauslista. Listassa on pedagogisia toimenpiteitä, jotka edesauttavat oppimisen edellytyksiä. Listan keinoista pyritään löytämään ne, joita tämän lukuvuoden aikana valitaan painopisteiksi. Painopisteiksi valikoituvien keinojen tulee olla

      • ikäkaudelle sopivia

      • resurssien puolesta toteuttamiskelpoisia

      • mahdollisimman tehokkaita

Opetusryhmien muodostaminen

  • Opetusryhmiä muodostettaessa on otettu ennakoivasti huomioon, että yhdelle luokalle voi sijoittaa enintään 5 oppilaskohtaisen tuen vahvoihin keinoihin oikeutettua oppilasta

  • Kaurialan koulussa ei tehdä puhtaita A2-kieliryhmiä. Seitsemästä luokasta neljällä on A2-kieliä opiskelevia oppilaita.

Ryhmäkohtaisen tuen apu

  • Ryhmäkohtaisen tuen keinoilla (yhteisopettajuus, erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä) pyritään edesauttamaan tietyissä aineissa opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet

Muut rakenteet

  • Lukuvuodessa on 10 LV-tuntia, joilla hyödynnetään tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan koulun muuta aikuishenkilöstöä (kuraattori, terveydenhoitaja, nuorisotyöntekijä)
  • Erityisluokissa on kaupungin ohjemitoituksen mukainen määrä (10 oppilaan luokissa 1, 8 oppilaan luokissa 2) ryhmäkohtaisia kouluohjaajia