Hae

7.2. Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnassa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan joustavasti opetusryhmän tuen tarpeet huomioiden jokaisen opettajan opetuksessa, jokaisessa opetusryhmässä. Opetuksen järjestäjä huolehtii opettajien riittävästä osaamisesta toteuttaa monipuolisia ryhmätuen keinoja opetuksessaan. Jokainen opettaja suunnittelee ja ennakoi jokaista opettamaansa ryhmää ajatellen käyttämänsä pedagogiset tukimuodot, hyödyntäen kaupungin intrasta löytyvää pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaa.  

Opetusryhmiä opettavat opettajat suunnittelevat yhdessä ryhmäkohtaisia tukikeinoja opetusryhmilleen. Suunnittelutyöhön varataan yhteissuunnittelutyöaikaa. Koulun rehtori vastaa siitä, että lain edellyttämiin ryhmäkohtaisiin tuen keinoihin varataan vuosittain aikaa koulun tuntikehyksessä ja sen kohdentumista arvioidaan ja muokataan tuen tarpeen muuttuessa. Yleiseen tukiopetukseen, opetuskielen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä tai pienemmissä opetusryhmissä sekä jakotunteihin varataan resurssia koulun tuntikehyksessä. Resurssin kohdentumista arvioidaan ja tarvittaessa kohdennetaan uudelleen lukuvuoden aikana. 

Luokanopettaja/ -valvoja, koulun rehtori/ apulaisrehtori ja erityisopettaja käyvät lukuvuoden aikana vähintään kerran arvioivan keskustelun opetusryhmien ryhmäkohtaisen tuen toteutumisesta ja riittävyydestä.  

Yhteisopettajuus 

Hämeenlinnan kaupungissa yhteisopettajuutta toteutetaan erityisluokan ja yleisopetuksen luokan, kahden tai useamman erityisluokan sekä kahden tai useamman yleisopetuksen luokan välisenä yhteisopettajuutena. Koulut kuvaavat omat toimintamallinsa koulukohtaisessa lukuvuosisuunnitelmassaan (TOKE). 

Yhteisopettajuutta toteutetaan oppilaslähtöisesti koulun ja tilojen mahdollisuuksien mukaan, mm. samanaikaisopettajuutena. Oppilaiden joustava ryhmittely helpottaa tehokkaan ryhmäkohtaisen tuen toteuttamista.  

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon koulunsä järjestelyt ryhmäkohtaisista tukimuodoista sekä yhteis- ja samanaikaisopettajuuden järjestelyistä.

Koulu
Ei lisäyksiä

Kaurialan koulussa kaikki perusopetuslain mukaiset ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat jatkuvassa käytössä.

Erityisopettajan ryhmäkohtainen tuki toteutuu samanaikaisopetuksena tai pienemmissä ryhmissä toteutettavana tukena.

Erityisopettajan lisäksi aineenopettajat tekevät yleistä tukiopetusta ja opetuskielen tukiopetusta samanaikaisopetuksena. Samanaikaisopetusta toteutetaan alakoulun puolella pääosin toisen luokanopettajan mukana ololla.

Oppituntien ulkopuolinen tukiopetus on tarkoitettu tilapäisesti sitä tarvitseville oppilaille. Se on yksilöllisenä tai pienryhmissä järjestettävää opetusta. Tukiopetuksen antamista voi ehdottaa opettaja, oppilas tai oppilaan huoltaja.

Lähtökohtaisesti tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan ryhmäkohtaisen tuen keinoin. Oppituntien ulkopuolista tukiopetusta käytetään, kun ryhmäkohtaista tukea ei ole kyseisessä aineessa saatavilla tai ryhmäkohtaisen tuen tukiopetus ei ole riittänyt.