Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukuvuosi 24-25

Opiskeluhuolto koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta sekä yhteistyöstä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.  Opiskeluhuollon tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona.

5.3.1. Kaurialan koulun opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt

Koulun yhteisöllinen opiskeluhuolto työskentelee kahden instanssin, ydinryhmän ja laajan yohr:n muodoissa.

Ydinryhmän toiminta

Ydinryhmä kokoontuu kuukauden välein ja tarkastelee ajankohtaiset ilmiöt ja poissaolomäärät sekä pohjustaa seuraavaa laajemman yohr:n kokoontumista.

Ydinryhmän kokoonpano:
rehtori 
apulaisrehtori
ohr-koordinaattori
kuraattori
terveydenhoitaja
psykologi

Laajemman yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän toiminta

Ryhmä toimii ydinryhmän pohjustuksen pohjalta ja käsittelee kokoonpanonsa ja ajankohdan mukaisia asioita. Kokoonpano vaihtelee vuoden mittaan. Tarkoituksena on osallistaa valtaosa koulun opetushenkilöstöstä osaksi yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ja varmistaa yksilö- ja luokkatasoisen opiskeluhuollon yhdenvertaisuus.

Laajempi ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa. Tarvittaessa pidetään ylimääräinen kokoontuminen. Kokoontumisissa arvioidaan ja suunnitellaan opiskeluhuollon toteutumista sekä tehdään opiskeluhuollon vuosikellon mukaisia tehtäviä. Ryhmä kokoontuu maanantai-iltapäivisin klo 15.15 luokassa B2 005.

Syksyn 2024 teemat ja kokoonpanot YOHR-kokoontumisissa ovat:

 

Elokuu, seiskojen lv:t: ryhmäytys, tuki ja tiedotus, vanhempainillan asiat
Syyskuu, laajikset: ohr-prosessit
Lokakuu, ysien lv:t: tuen päivitykset, vanhempainillan asiat
Marraskuu, kasien lv:t: tuen päivitykset, potentiaaliset pienryhmähaut
Joulukuu: oppilasedustaja ja vanhempainyhdistyksen edustaja, oppilaskuntaa ohjaava opettaja: kentältä nousevat asiat

Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä toteutuu erityistyöntekijöiden yhteisissä kokoontumisissa yhdessä koulun moniammatillisen ryhmän sekä oppilaan ja huoltajien kanssa. Asiantuntija-apua saadaan tarpeen mukaan ehkäisevästä päihdetyöstä, lastensuojelusta, ankkuripoliisilta, sosiaalityöntekijöiltä, sairaalakoulusta, konsultoivilta erityisopettajilta ja tarvittaessa myös seurakunnalta. YOHR voi pyytää edellä mainittujen tahojen edustajia kokouksiinsa.

Yksilöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano

Yksilöllinen opiskeluhuoltotyöryhmä kotaan luokanvalvojan ja / tai vanhempien aloitteesta pohtimaan oppilaan asioita. Luokanvalvoja järjestää palaveriajan erillisille OHR-palavereille varatuista vaihtoehdoista (tiistaiaamut klo 8.00-10.00, keskiviikkoiltapäivät klo 14.30-16.00). Yksilöllisten opiskeluhuoltotyön palaverit ovat moniammatillisia. Osallistujat määritellään tapauskohtaisesti oppilaan tilanteesta ja tarpeista riippuen. Huoltajan ja oppilaan täyttävät ensimmäisellä kokoontumiskerralla suostumuslomakkeen palaverin osallistujista. Lomaketta täydennetään myöhemmin, jos ryhmään tulee lisää jäseniä.

Yksilöllisen opiskeluhuollon prosessi

1) Se aikuinen, jolla herää huoli oppilaasta, vie asiaa eteenpäin olemalla yhteydessä oppilaan luokanvalvojaan.

2) Luokanvalvoja ottaa tarvittaessa yhteyttä yksilöllisen opiskeluhuollon koordinoijaan (Kimmo Laiho), jonka kanssa sovitaan toimenpiteistä ja mahdollisesta palaverista.

3) Luokanvalvoja ja koordinaattori kokoavat monialaisen opiskeluhuoltoryhmän ja sopivat ajankohdan koulun OHR-ajoista. Luokanvalvoja kutsuu huoltajat ja oppilaan palaveriin ja kertoo viestissä, keitä palaveriin olisi tulossa ja mikä on kokoontumisen tarkoitus.

4) Palaverissa edetään etukäteen sovittujen roolien mukaan. Luokanvalvoja kerää huoltajilta ja oppilailta allekirjoitukset lupalomakkeeseen, joka säilytetään erityisopettajalla olevassa oppilaan kansiossa. Luokanvalvoja vastaa myös opiskeluhuoltokertomuksen kirjaamisesta oppilaan Wilmaan sekä siitä, että muistio näkyy kaikille niille, joilla on lupa. Lopuksi palaverissa sovitaan seurannasta tai muista jatkotoimenpiteistä.

Poissaolojen seuraaminen ja niihin puuttuminen

Kaurialan koulussa noudatetaan Hämeenlinnan pitkittyneiden poissaolojen mallia sekä SIHY:n päätöksen (22.8.2023) mukaisia ohjeita.

Luokanvalvoja seuraa valvontaluokkansa oppilaiden poissaolojen kehittymistä. Kun luvattomia, selvittämättömiä tai terveyspoissaoloja on yhteensä

> 30h, ottaa luokanvalvoja yhteyttä huoltajiin Wilma-viestillä tai puhelulla ja käy läpi poissaolojen syyt sekä kertoo poissaolojen puuttumisen mallista ja sen vaiheista. Luokanvalvoja kirjaa yhteydenoton Wilmaan tarkoitukseen laaditulle lomakkeelle.

> 50h, kutsuu luokanvalvoja koulun yksilöllisen opiskeluhuollon prosessin mukaisesti yksilökohtaisen opiskeluhuoltoryhmän kokoon. Ryhmä käsittelee asiaa, selvittää poissaolojen juurisyyt sekä kirjaa koulun toimenpiteet ja seurannan opiskeluhuoltokertomukseen. Käydään läpi poissaolojen mahdolliset vaikutukset oppimiseen ja harkitaan tuen portailla siirtymistä. Tarvittaessa koulu pyrki mukaan palavereihin oppilaan verkoston kanssa.

> 100h, kutsuu luokanvalvoja yksilökohtaisen opiskeluhuoltoryhmän uudelleen kokoon ja käy syyt ja keinot uudelleen läpi. Tilanteesta riippuen koulu voi pyytää yhteistyömahdollisuutta oppilaan verkoston kanssa tai tehdä lastensuojeluilmoituksen, mahdollisuuksien mukaan yhdessä oppilaan huoltajien kanssa. Siirrytään tarpeen mukaan ylöspäin tuen portailla.

Kouluterveyskyselyn tulosten nostot 2023

THL:n kouluterveyskyselyt pidettiin keväällä 2023. Kaurialan koulun YOHR analysoi tuloksia lokakuun ja marraskuun kokoontumisissaan. Tulosten analyysin pohjalta on tehty viisi nostoa. Nostot ovat asioita tai teemoja, jotka analyysissä nousivat eniten työstöä kaipaaviksi. Nostojen aiheista on myös kirjattu alustavat toimenpide-ehdotukset. Nostoja esitellään henkilöstölle opettajainkokouksessa ja vanhempainyhdistykselle heidän kokoontumisissaan.

1) Runsaat poissaolot. Koulupoissaoloja on kaikkiaan paljon. Joukossa on niin luvattomia, selvittämättömiä kuin terveyspoissaoloja. Ilmiöön pyritään löytämään sekä ennalta ehkäiseviä että reaktiivisia keinoja. ennaltaehkäisemisessä luokkayhteisöjen vahvistaminen ja oppilaan kohtaaminen voisivat toimia oikeaan suuntaan. Reaktiivisesti ajetaan systemaattiseesti läpi poissaoloihin puuttumisen mallin mukaisia toimenpiteitä.

2) Tyttöjen jaksaminen huolettaa. Kyselyssä tyttöjen tyytyväisyys omaan elämään, huoli omasta voinnista, vähäinen kouluruokailu, syrjintä koulussa tai vapaa-ajalla sekä seksuaalisen ahdistelun tai ehdottelun kokeminen antoivat huolestuttavia signaaleja. Koululla luodaan osana opetusta esim. luokanvalvojan tuntien kautta aikaa yhteisöllisyydestä ja omasta hyvinvoinnista puhumiseen. Lisäksi teemaa voidaan käsitellä sekä koko luokan kesken että tietyissä oppiaineissa.

3) Kiinnittyminen luokkayhteisöön. Kyselyn tulosten mukaan Kaurialassa kiinnitytään luokkayhteisöön hieman vähemmän kuin verrokkikouluissa keskimäärin. Ryhmäytymiseen pyritään panostamaan lisää vuosittaisten 10 kpl yhteisöllisyys- ja hyvinvointiteemaisten oppituntien sekä nivelvaiheen osalta seitsemännen vuosiluokan ryhmäytyksen aloittamisella jo toukokuussa tulevien seiskojen ja huoltajien tapahtumalla. Kiinnittyminen luokkayhteisöön nähdään porttina parempaan kiinnittymiseen kouluyhteisöön.

4) OHR- ja hyvinvointipalvelun parempi tiedottaminen. Kyselyn tulosten mukaan koulun oppilaat kokevat saavansa heikosti apua hyvinvointiinsa ohr-toimijoilta. OHR-resurssi on koululla tällä erää melko hyvä, joten asiasta pyritään tiedottamaan enemmän ja paremmin. Oppilaiden suuntaan ensimmäinen toimenpide on ollut ”opiskeluhuollon välkän” aloittaminen. OHR-työntekijät (terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi) pitävät matalan kynnyksen tutustumis- ja esittäytymisvälkkää koulun aulassa kerran viikossa. Välkillä tehdään myös hyvinvoinnin suunnittelua.

5) Oppilaiden kohtaaminen. Pyritään lisäämään kouluun kiinnittymistä lisäämällä aikuisten ja nuorten välisiä vapaamuotoisia ja suoriin oppisisältöihin liittymättömiä vuorovaikutustilanteita.

 

Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, nivelvaiheessa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Erityisopettajat, oppilaanohjaajat, alakoulun luokanvalvojat ja rehtori tutustuvat Kaurialan kouluun luokittaisilla kouluvierailuilla keväisin. Toukokuussa tulevat seitsemäsluokkalaiset vierailevat yläkoululla. Tällöin uudet luokat ja luokanvalvojat ovat selvillä. Samalla pidetään vanhempainilta tulevien seiskojen huoltajille. 

Ensimmäisillä kouluviikoilla nuorisotoimi järjestää jokaiselle seiskaluokkalaiselle Goodmanin nuorisotila G-Nurkassa ryhmäytymistilaisuuden. Tilaisuudessa ovat läsnä koulun nuorisotyöntekijä, luokanvalvoja ja mahdollisuuksien mukaan laaja-alainen erityisopettaja ja oppilaanohjaaja sekä tukioppilaat. Syksyllä ennen syyslomaa pidetään seiskaluokkien vanhempainilta.

Pitkin seiskaluokkaa pidetään lv-tunteja, joissa teemoina ovat yhteisöllisyys ja ryhmässä toimiminen. Seitsemännen luokan oppilaan ohjauksen tunnit pidetään syyslukukaudella. Tuntien teemana ovat mm. opiskelutaidot ja tutustuminen uuteen luokkaan ja kouluun.

Ysiluokalla pidetään vanhempainilta, jossa opot esittelevät yhteishakua ja käyvät läpi jatko-opintomahdollisuuksia. Oppilaanohjauksen tunneilla kaikki ysiluokkalaiset tekevät yhdessä huoltajien kanssa siirtymäsuunnitelman, jossa kartoitetaan jatko-opintojen kiinnostuksen kohteita. Suunnitelma toimii keskustelupohjana ysiluokan aikana ennen yhteishakua käytäville oppilaan ja opon kahdenvälisille keskusteluille. Opot järjestävät kasi- ja ysiluokan aikana vierailuja eri toisen asteen oppilaitoksiin sekä tuovat koululle esiintymään eri alojen ja oppilaitosten edustajia.

Opiskelijat tekevät yhteishaun itsenäisesti huoltajan kanssa hyvissä ajoin ennen viimeistä yhteishakupäivää. Oppilaanohjaajat käyvät ennen yhteishaun päättymistä läpi kaikkien ysiluokkalaisten haut ja kysyvät mahdollisten virheiden osalta oppilailta varmistuksen hakukohteesta.

Kesällä yhteishaun tulosten saavuttua opot tarkistavat haun tuloksen ja ovat yhteydessä oppilaisiin, jotka eivät ole saaneet vielä toisen asteen opiskelupaikkaa.

Päihteiden vastainen työ

Koulussa aikuiset valvovat ja puuttuvat aina mahdolliseen päihteiden käyttöön.

Mikäli herää vahva ja perusteltu epäily, että koulun oppilas on koulussa päihtyneenä tai että hänellä on mukanaan päihteitä, voidaan oppilaalle tehdä perusopetuslain 36d§, 36e §ja 36f§ mukainen oppilaan tavaroiden tarkastus ja mahdollisen päihteen tai vaarallisen aineen takavarikointi. Takavarikoidut tuotteet säilytetään koululla, josta huoltaja voi ne halutessaan noutaa 3kk kuluessa takavarikoinista.

Päihteiden käytöstä ja päihde-epäilystä ollaan aina yhteydessä oppilaan huoltajiin.

Terveydenhoitaja ja terveystiedon opettaja ovat olleet kaupungin ehkäisevän päihdekoordinaattorin kanssa yhteistyössä suunnittelemassa ehkäisevää päihdetyötä. Terveystiedon tunneilla puhutaan päihteiden käytön riskeistä ja ongelmista.

Koulutapaturmat – ennalta ehkäisy ja hoitoon ohjaus

Koulun henkilöstö tekee kerran vuodessa riskien arvioinnin, jossa analysoidaan mahdollisia riskejä ja riskitasoja. Henkilöstö tekee mahdollisista läheltä piti-tilanteista ilmoituksen Wpro-järjestelmään.

Hallinto tekee vuosittain turvakävelyn ja havainnoi mahdollisia vaaran paikkoja.

Opehuoneessa on ilmoitustaululla päivittyvä lista ensiapukoulutusta saaneista henkilöstön jäsenistä. Ensiapukoulutuksia on henkilöstölle tarjolla vuosittain.

Kouluohjaajat tarkistavat koulun loma-aikoina ensiapukaappien sisällön ja tekevät tarpeen mukaan täydennystilauksen.

Jos oppilaalle sattuu tapaturma koulussa tai koulumatkalla, on hoito maksuton. Tapaturmasta tulee aina olla välittömästi yhteydessä opettajaan tai terveydenhoitajaan. Oppilas ohjataan omalle terveysasemalle ja tarvittaessa Kanta-Hämeen keskussairaalan yhteispäivystykseen. Hoitoon ilmoittautumisen yhteydessä on muistettava kertoa, että kysymyksessä on koulutapaturma. Mikäli tapaturmasta johtuen oppilas tarvitsee koulukyydityksen, tulee siitä olla lääkärinlausunto. Jos oppilas joutuu koulutapaturman vuoksi kulkemaan kouluun esim. taksilla, kaupunki on velvollinen hoitamaan kuljetukset. Tällöin on täytettävä sähköinen koulukuljetushakemus ja se toimitetaan liitteineen (asiantuntijalausunto sekä lukujärjestys) sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluohjaukseen.

Lukuvuonna 2024-2025 hammasterveyden asiantuntija käy terveystiedon tunneilla puhumassa suun terveydestä kaikille seiskaluokille luokka kerrallaan.

Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen, siihen kannustaminen ja Liikkuva koulu -ohjelma

Pyritään integroimaan opintoihin ja didaktiikkaan liikkumista ja toiminnallisuutta soveltuvasti.

Kannustetaan oppilaita kulkemaan kouluun kävellen tai pyörällä. Myös lähialueille suuntautuvat retket ja tapahtumat pyritään hoitamaan itsenäisellä liikkumisella.

Ulkona tapahtuvaa opetusta suositaan silloin, kun se on mahdollista ja tarkoituksenmukaista.

Joulukuun alusta 2023 alkaen pidetään päivittäin yksi yleinen ulkovälitunti.

 

Koulukuljetusten turvallisuutta ja odotusaikoja koskevat ohjeet

Koulukuljetuksen tulevat ja lähtevät koulun Brahenkadun puoleiselta parkkipaikalta inva-paikkojen kohdalta.

Ap- ja ip-kerholaisten kuljetuksiin ja kuljetuksista siirtymistä valvovat ap- ja ip-kerhojen ohjaajat. Kerhoon kuulumattomat pienryhmien kuljetusoppilaat valvotaan myös.

Yleisopetuksen oppilaat ohjeistetaan odottamaan kyytejä itsenäisesti liikennesääntöjä ja varovaisuutta noudattaen.

 

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä

Noudatetaan Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon suunnitelman mukaisesti.

Kiusaamiseen puututaan pääasiallisesti siten, että:
1) Kuullaan kiusaamisen uhria
2) Kuullaan kiusaajia
3) Kuulemisissa käydään läpi, mitä on tapahtunut, miksi näin ei saa tapahtua ja sovitaan kiusaamisen loppumisesta. Kuulemisten jälkeen tehdään seuranta.
4) Mikäli seurannassa havaitaan, että kiusaaminen jatkuu, kutsutaan kaikki asianosaiset huoltajineen koululle palaveriin, jossa sovitaan toimenpiteistä.

 

Toiminta äkillisissä kriiseissä, uhka- ja vaaratilanteissa

Noudatetaan koulun pelastussuunnitelmaa ja sen liitteenä olevia toimintaohjeita.

Viestintä keskitetään hallinnolle (rehtori, apulaisrehtori).

 

Järjestyssäännöt

Perusopetuslaki:

§35 Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

§36 Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälkiistuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta. Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilanteessa työskentelevän henkilön turvallisuus vaarantuu oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen takia.

Rehtorilla ja koulun opettajalla on yhdessä tai erikseen oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta 29 §:n 2 momentissa tarkoitettu kielletty esine tai aine, jolla opiskelija häiritsee opetusta tai oppimista.

Ohjaavana toimenpiteenä ennen jälki-istuntoa käytetään: 1) luokanvalvojan puhuttelua 2) KaKe-tiimin pitämää kasvatuskeskustelua ja 3) palaveria, johon kutsutaan huoltajat ja tarpeen mukaan muuta koulun henkilökuntaa mukaan. Törkeäksi tulkitusta rikkomuksesta voidaan antaa jälki-istuntoa ilman puhuttelua tai kasvatuskeskustelua.

KOULUMATKAT JA KOULUPÄIVÄN AIKAISET SIIRTYMÄT

1. Noudatan liikennesääntöjä ja huomioin muut kulkijat.

KÄYTTÄYTYMINEN

2. Käytän asiallista ja kohteliasta kieltä kaikkia kohtaan ja käyttäydyn asiallisesti kaikissa koulun tilaisuuksissa ja tiloissa. Noudatan opettajien ja henkilökunnan antamia ohjeita.
3. Muistan, että kaikilla koulussa työskentelevillä on oikeus itsensä ja omaisuutensa koskemattomuuteen. En kiusaa ketään.

KOULUTYÖSKENTELY

4. Tulen oppitunneille ajoissa työvälineet mukana ja tehtävät tehtyinä. Kuudesta myöhästymisestä seuraa luokanvalvojan puhuttelu, yhdeksästä myöhästymisestä KaKe-tiimi pitää enintään kahden tunnin mittaisen kasvatuskeskustelun, joka kirjataan Wilmaan. Luokanvalvoja puhuttelee oppilasta toistuvista unohduksista ja huolta herättävistä tuntimerkinnöistä.
5. Annan työrauhan kaikille, myös itselleni.
6. En käytä kännykkää yms. oppitunnilla, ruokailussa ja muissa koulun tilaisuuksissa ilman opettajan lupaa. Tunnin alussa oppilaalle tarjotaan mahdollisuus laittaa puhelin äänettömänä luokassa olevaan laatikkoon tai reppuun oman harkinnan mukaisesti. Jos oppilas käyttää puhelinta luvatta oppitunnin aikana, opettajalla on oikeus ottaa puhelin haltuunsa päivän jäljellä olevien oppituntien ajaksi. Tästä opettaja kirjaa tuntimerkintöihin keltaisen huomautusmerkinnän.
7. En käytä oppitunneilla tai ruokaillessa tai muissa koulun tilaisuuksissa päähinettä tai muita ulkovaatteita, vaan jätän ne niille varatuille paikoille.
8. En menettele vilpillisesti koetilanteessa tai koulutehtävien suorittamisessa.
9. En kuvaa, taltioi tai levitä sähköistä materiaalia ilman erillistä lupaa.

KOULUN ALUE

10. Vietän välitunnit koulun välituntialueella. Koulualueelta poistumisesta menee tieto luokanvalvojalle ja KaKe-tiimille: luvattomasta poistumisesta seuraa KaKe-tiimin kasvatuskeskustelu. 11. En roskaa ja kunnioitan yhteistä ja yksityistä omaisuutta: muistan, että minun on itse korvattava, jos tärvelen koulun irtaimistoa tai koulurakennuksia.
12. Säilytän polkupyörääni, mopoani, mopoautoani tai muita vastaavia niille varatuilla paikoilla enkä aja niillä koulupäivän aikana koulun pihassa. Kouluun tullessani ja poistuessani käytän sovittuja reittejä. Pelastustie tulee pitää vapaana kaikista liikennevälineistä.
13. Tupakkatuotteiden, päihteiden ja huumausaineiden hallussapito ja käyttö on kielletty