Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

YLEINEN HALLINTO

Koulun toiminnasta vastaa perusopetuslain määräämänä rehtori. Rehtorin lisäksi koulun hallintoon kuuluvat apulaisrehtori ja koulusihteeri. Apulaisrehtorin varahenkilönä toimii toinen opoistamme.

Opinto-ohjaajien työhön on sisällytetty hallintoa tukevina tehtävinä oppilaiden valinnaisainevalintojen hallinta, opintosuoritusten seuranta ja niissä tapahtuvien muutosten hallinnointi.

Opettajakunta vaikuttaa hallintoon ja tehtäviin päätöksiin erityisesti tiimitoiminnan kautta. Tiimien puheenjohtajat muodostavat yhdessä rehtorien kanssa koulun johtoryhmän. Tiimien lukumäärässä ja vastuualueissa on huomioitu toiminnan tarkoituksellisuus ja edellisen lukuvuoden palaute. Tiimi muodostetaan luokka-asteittain siten, että seiskatiimin muodostavat seiskaluokkien luokanvalvojat, kasien luokanvalvojat kasitiimin, ysien ysitiimin ja valvontaluokattomilla on oma tiimi. 

Luokka-astetiimejä täydentävät aineryhmät, jotka kokoavat saman oppiaineen/aineryhmän opettajat yhteen. Aineryhmät ottavat kantaan aineenopetuksen didaktisiin ja pedagogisiin ratkaisuihin ja tarpeisiin.

Luokanvalvojat vastaavat omien valvontaluokkiensa osalta koulun ja huoltajien välisestä yhteistyöstä sekä ryhmän oppilaiden asioiden saattamisesta tarvittaessa oppilashuollon tietoisuuteen.

Kukin opettaja vastaa virkavastuulla omien opetusryhmiensä opetuksen järjestämisestä, työrauhasta ja arvioinnista.

Henkilökunnan perustehtävät on tarkemmin kuvattu oppilashuollon suunnitelmassa.

 

 TIIMITOIMINTA

Kaurialan koulun toiminnan, viihtyisyyden ja turvallisuuden kehittämisen eräs keskeisin työmuoto on koulun tiimitoiminta. OPS-työtä tehdään kaikissa tiimeissä siltä osin, mikä ei ole ainekohtaista.

<u>Tiimit ja niiden keskeisimmät asia- ja vastuualueet 2022 – 2023:</u>

Seiskatiimi 

Kaukon päivä 
Oman vuosiluokan monialaiset 
Kulttuuripolku 7.luokat 

Kasitiimi 

Ympäristöpäivä (sisältää Metsäpäivän) 
Kevätjuhla + stipendit 
Kulttuuripolku: Taidetestaajat 
Oman vuosiluokan monialaiset 

Ysitiimi 

Joulujuhla 
Yrityskylä 
Oman vuosiluokan monialaiset 
Kulttuuripolku 9.luokat 

Valvontaluokattomien tiimi 

Itsenäisyyspäivä 
Henkilökunnan virkistys 
Juhlien purku 
Jalkautuminen avuksi monialaisiin 

Aineryhmien vastuulla 

mm. Lucian päivä, liikuntapäivät, Yrityskylä-valmistelu, työharjoittelut, kirjastoyhteistyö 

Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä

Ryhmän tehtävänä on arvioida ja suunnitella koulun oppilashuollon tarvetta ja toimintatapoja. Toiminnan perusta ja reunaehdot tulevat perusopetusta, oppilashuoltoa sekä lastensuojelua koskevista laeista. Toiminta on moniammatillista: ryhmässä on opettajakunnan edustajien lisäksi mukana kouluterveydenhuollon, kuraattoritoiminnan, oppilaiden sekä oppilaiden huoltajien edustajat. Ryhmän puheenjohtajana toimii rehtori. Toimintaa ohjaa tarkemmin Hämeelinnan kaupungin opiskeluhuollon suunnitelma.