Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä

2.1 KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET 2024 - 2026 JA LUKUVUODEN 2024 - 2025 TOIMENPITEET

<u>2.1.1 Toimintaympäristön ja– olosuhteiden kehittäminen</u>

Lukuvuoden yhdeksi teemaksi aiempin painopistealueiden rinnalle on nostettu siisteys. Lukuvuoden aikana kehitetään ruokalatapahtuman sekä käytävien osalta siisteyttä. Keinoja ovat mm. valvontaratkaisut (sijoittuminen ruokailuvalvontoihin) sekä roskisten lisääminen. 

Siisteysteemaa käsitellään useampaan otteeseen temaattisesti lukuvuoden aikana. Ensimmäisen kerran turvallisuuden viikolla syyskuun 23. - 27. päivä.

 

<u>2.1.2. Pedagoginen kehittäminen</u>

Uusi Kaurialan koulu tarvitsee uuden yhteisen vision ja siihen liitetyn strategian. Visiotyö aloitettiinn syksyllä 2023, kun konkreettista kokemusta uusista tiloista oli jo riittävästi. Visiota työstettiin lukuvuoden alun kahdessa VESO-päivässä ja työstö jatkui visiotyön tasolla loppulukuvuoden ajan. Alustavasti voidaan todeta, että uudessa visiossa keskeiset uuden Kaukon arvot ovat 

> Työn arvostus
> Turvallisuus
> Reiluus ja kannustavuus
> Yhteisöllisyys ja avoimuus

Arvoja työstetään visiotyössä pohtimalla niiden merkitystä oppilaan, henkilöstön jäsenen ja huoltajan näkökulmista. Koulun sisäisessä rakenteessa kehitystyö tapahtuu hallinnon, luokka-astetiimien ja aineryhmien sekä opettajainkokousten kautta.

Visiotyön ohella Kaurialassa kehitetään jo nyt. Kaksi keskeistä pedagogista manööveriä, jotka ovat jo vahvasti jalkautuneet ovat kännykkäliike ja kasvatuskeskustelujen roolin kirkastaminen osana kurinpidon prosessia. Kummassakin manööverissä on tarkoitus lisätä oppilaan kohtaamista ja osallisuutta sekä vahvistaa huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä kasvatuskumppanuuden hengessä.

Kännykkäliikkeen idea on auttaa oppilaita keskittymään tunneilla. Kännykkä ja siitä pulppuava viestivirta haittaa tutkimusten mukaan ihmisen kykyä keskittyä pitkäjänteisesti, joka puolestaan on oppimisen osalta erittäin tärkeää. Kännykkäliikke tarkoittaa, että tunnilla oppilas pistää puhelimensa reppuun tai taskuun äänettömälle, minkä jälkeen puhelinta ei ilman erillistä lupaa saa tunnilla käyttää. Vaihtoehtoisesti puhelimen voi viedä myös puhelinparkkiin. Jos puhelinta silti käytetään, on tämä häiritsevää käyttöä, jolloin opettaja takavarikoi puhelimen opettajainhuoneeseen säilöön loppupäiväksi. Oppilaalla on tällöinkin mahdollisuus hoitaa välttämättömät puhelinasiansa opettajainhuoneessa. Puhelimen saa takaisin koulupäivän päätyttyä.

Kasvatuskeskustelu on Kaurialan koulussa ensisijainen seuraamus sääntöjen rikkomisesta tai asiattomasta käyttäytymisestä. Kasvatuskeskusteluja pitävät eriksene nimetyt opettajat eli niin sanottu KAKE-tiimi. Kakea pitää aina kaksi opettajaa yhtäaikaa. Keskustelussa käydään läpi, mitä on tapahtunut, miksi näin ei pitäisi tapahtua ja miten toimitaan vastaisuudessa. Lopuksi keskustelusta soitetaan huoltajalle kaiutinpuhelu. Kasvatuskeskustelu ja sen pöytäkirja dokumentoidaan Wilmaan. Mikäli kasvatuskeskustelu ei tehoa, siirrytään raskaampiin seuraamuksiin. 

Kolmas pitkän aikavälin kehityskohde on ala- ja yläkoulun nivelvaiheen kehittäminen yhteisöllisyyden näkökulmasta. Nivelvaiheen kehitystyö liittyy etenkin koulupoissaolojen karsimiseen ja kiusaamisilmiöiden ennaltaehkäisyyn.

Viime keväänjä järjestettiin viimeisellä kouluviikolla 27.5. ensimmäisen kerran "Tulevien seiskojen ilta", jossa nuoret ja huoltajat kutsuttiin koululle tutustumaan uusiin luokkiinsa ja luokanvalvojiin. Samassa tilaisuudessa markkinoitiin koulun pihalla eri harrastusmahdollisuuksia. Uusien luokkien tietämisen ennen kesää toivotaan vähentävän jännitystä uuden koulun aloituksesta. Samalla tarjotaan mahdollisuus huoltajille aloittaa tutustumisprosessi paitsi kouluun, myös toisiinsa yläkouluvaiheen yhteistyötä ajatellen. Työn alla on askelmat-ohjelman entistä parempi integroiminen nivelvaihessa.

Neljäs kehitysteema on yhtiesöllisen opiskeluhuollon toteutusmallin kehittäminen. Kaurialan koulun yhteisöllisen opiskeluhuollon työvälineitä lukuvuodesta 2024-2025 eteenpäin ovat opiskeluhuollon ydinryhmä (ohr-työntekijät, rehtorit, ohr-koordinaattori) sekä varsinainen laajempi YOHR. Laajempi YOHR vaihtelee kokoonpanoltaan aiempaa enemmän ja pyrkimys on sitouttaa toiminta osaksi koko henkilöstön vuodenkiertoa ja panostaa kussakin lukuvuoden vaiheessa keskeiseen teemaan. Tavoitteena on sekä tehokkaampi poissaoloihin ja yksittäisiin ilmiöihin puuttuminen että yohr-toiminnan tuntemuksen laajentaminen ja opetushenkilöstön tukeminen tuen toteuttamisessa.