4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
4.1.1. YHDYSLUOKKAOPETUS
Yhdysluokkaopetusta käytetään tarvittaessa menetelmänä erityisen tuen tarpeen pienluokkaopetuksessa. Opetuksen ryhmämuodostus toteutetaan oppilaiden toiminnalliset taidot ja edellytykset huomioiden. Kaurialan koulussa on lukuvuonna 2024-2025 kolme kahdeksan oppilaan pienryhmää. Pienryhmien oppilaat ovat vuosiluokilta 6. - 9.
4.1.2. JOUSTAVA PERUSOPETUS eli JOPO-luokka
Kaurialan koulun yhteydessä toimii Hämeenlinnan kantakaupungin yläkouluja palveleva joustavan perusopetuksen ryhmä, JOPO. Ryhmän toiminnasta vastaa opettaja, työparinaan kouluohjaaja.
Joustavan perusopetuksen toiminta on opetussuunnitelman mukaista opetus- ja kasvatustyötä perusopetuksen päättövaiheessa. Kaurialan koulussa kaikki jopo-oppilaat ovat yhdeksännellä luokalla. Opetus toteutetaan pienryhmässä positiivisen pedagogiikan kannustavin periaattein kunkin oppilaan vahvuuksia tukien ja tuen tarpeen alueita vahvistaen.
Oppilaat opiskelevat yleisen opetussuunnitelman mukaisesti. Opetus toteutetaan monipuolisissa oppimisympäristöissä. Koulun toimitilojen lisäksi opiskellaan työssäoppimispaikoilla, leirikouluissa, opintokäynneillä ym. yhteiskunnan aidoissa ympäristöissä.
Tavoitteena on eri oppiaineiden kautta ja yhdessä toimintaa rakentaen oppia keskeisiä jatko-opinnoissa ja yleensä elämässä tarvittavia taitoja, kuten itsestä huolehtimista ja arjen taitoja, ajattelemaan ja oppimaan oppimista sekä työelämä- ja vuorovaikutustaitoja. Onnistuessaan opiskelu JOPO-luokalla johtaa kunkin oppilaan omalla tasolla hyviin arvosanoihin ja sitä kautta päättötodistuksen saamiseen ja toisen asteen jatko-opintoihin pääsyyn. Näin nuoren elämänlaatua saadaan parannettua, mahdollisesti uhkaava syrjäytymiskehitys saadaan katkaistua ja voidaan varmistaa oppilaalle mielekäs tulevaisuusorientaatio.
Ryhmän tunnus koulussa on 9J.
4.1.3. LAAJA-ALAINEN ERITYISOPETUS
Kaurialan koulussa on kaksi (2) laaja-alaisen erityisopettajan virkaa. Resursseja koululle on annettu tähän toimintaan kapupungin opetustoimen hallinnosta 0,1 h / yleisopetuksen oppilas. Tämä tarkoittaa koulussamme 46 viikkotuntia. Lisäksi tuntiopettajana toimivan opettajan työpanosta käytetään tarvittaessa tukemaan kahden laaja-alaisen opettajan työtä.
4.1.4. TUKIOPETUS
Tukiopetus on yksilöllisenä tai pienryhmissä järjestettävää lisäopetusta, jota annetaan opinnoissaan tilapäisesti sitä tarvitseville oppilaille. Tukiopetusta annetaan oppilaan oppituntien ulkopuolisella ajalla. Tukiopetuksen antamista voi ehdottaa opettaja, oppilas tai oppilaan huoltaja.
4.1.5. KOULUKURAATTORI ja KOULUPSYKOLOGI
Koulukuraattori ja -psykologi ovat koulun oppilashuollon erityisosaajia, joiden tehtävänä on tukea ja auttaa lasta tai nuorta sekä hänen perhettään erilaisissa koulunkäyntiin tai elämän eri käänteisiin liittyvissä vaikeuksissa.
Kuraattorin ja koulupsykologin käyttämiä tukikeinoja ovat nuoren tukikäynnit, perhetapaamiset, yhteisneuvottelut kodin ja koulun välillä, yhteistyö oppilashuollon muiden tahojen kanssa, ryhmätapaamiset, luokkakohtainen työ sekä erityisopetukseen siirtoon liittyvät valmistelut.