Hae

3. JOHTAMINEN

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen johtaminen

Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksen johtaminen perustuu yhdeksään (9) toiminnan osa-alueeseen (kuva 1.).

Kuva 1. Perusopetuksen toimintajärjestelmä (CAF 2020).
 
Perusopetuksen toimintajärjestelmässä
1. Johtajuus asettaa suunnan ja luo perustan toiminnalle.
2. Toimintatavat perustuvat strategiaan, toimintasuunnitelmaan ja henkilöstöjohtamiseen.
3. Johtamisen avulla hallinnoidaan resursseja, budjettia ja henkilöstöä ja teknologiaa.
4. Toiminnassa tehdään yhteistyötä kumppaneiden kanssa.
5. Keskeiset prosessit määritetään ja niitä parannetaan systemaattisesti.
 
Perusopetuksen keskeisimmät tulokset ovat
6. oppilaisiin ja vanhempiin (asiakkaisiin ja kansalaisiin)
7. henkilöstöön
8. yhteiskunnallisiin tuloksiin ja 
9. suorituskykyyn  liittyvät tulokset.
 
Perusopetuksen tulosalueen johtaminen

Perusopetuksen tulosalueen johtamisesta vastaa opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä.

Opetuspäällikkö Minna Lumme vastaa opetussuunnitelman kehittämisestä ja pedagogisista kehittämishankkeista. Hänen vastuullaan on perusopetuksen oppilaaksiotto ja oppimisen tuen, erityisen tuen sekä kieliryhmien opetuksen järjestäminen. Hän on Omahämeen hyvinvointialueen opiskeluhuollon yhdyshenkilö. Lisäksi hänen vastuullaan ovat aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen sekä harrastustoiminnan järjestäminen koulussa.

Koulu
Ei lisäyksiä

Koulua johtaa rehtori (Aleksis Stenholm) ja tämän poissaollessa apulaisrehtori (Markku Tuominen). Apulaisrehtorin varahenkilönä toimii opo Kimmo Laiho.

Juoksevia asioita kuten oppilaaksiottoa käsitellään viikoittain kokoontuvassa hallinnon kokouksessa, joissa läsnä ovat rehtori, apulaisrehtori, opot ja koulusihteeri.

Koulun opettajat jakautuvat sekä luokka-astetiimeihin että aineryhmiin. Luokka-astetiimeillä on omat lukuvuosittain määrätyt tehtävät (mm. juhlavalmistelut). Lisäksi tiimit pohtivat kokouksissaan hallinnon esitysten pohjalta koulun kehittämiseen ja toimintaan liittyviä asioita ja nostavat tarvittaessa henkilöstöstä esiin nousevia asioita yleiseen keskusteluun. Tiimit kokoontuvat kerran kuukaudessa ys-ajalla.

Luokka-astetiimien puheenjohtajat muodostavat yhdessä hallinnon kanssa koulun johtoryhmän. Johtoryhmässä käydään läpi asioita ja esityksiä, joita tiimeissä työstetään edelleen. Johtoryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa.

Aineryhmissä saman aineen/aineryhmän opettajat pohtivat mm. materiaalitilauksia sekä valinnaisainetarjontaa ja tietenkin oppiainepedagogiikkaa. Aineryhmät voivat työstää hallinnon esittämiä asioita tai nostaa hallinnolle keskusteltavaksi joukostaan nousevia asioita. Aineryhmät kokoontuvat kerran kuukaudessa ys-ajalla.