Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Vuoden 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2025

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

Suunnitelmat

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli

Lukutaito-ohjelma

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, päivitys

Valmiussuunnitelma; erityisesti väistötilasuunnitelma

 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan vähintään koulussa tehtävä lukutaitotyö.

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukutaitotyö Kaurialan koulussa

Lukutaitotyön tavoitteita ovat lukevan koulukulttuurin luominen, eri oppiaineiden lukemistapojen oppiminen sekä monilukutaidon kehittäminen. Lisäksi tavoitteena on varmistaa seiskaluokalla lukutaidon tilanne teknisen lukutaidon, oikeinkirjoituksen ja luetun ymmärtämisen osalta. 

Keinot

  • Lukutunnit
  • Yhteistyö kotien kanssa (mm. kannustaminen kirjastokortin hankintaan ja käyttöön)
  • Yhteistyö kirjaston kanssa (Vierailut, vinkkaukset, kirjasarjalaatikot ja aineistolaatikot)
  • Lukutaidon kartoitus 7. luokilla Niilo Mäki Instituutin digilukuseulan avulla. 
  • Joka toinen vuosi tehtävän THL:n kouluterveyskyselyn tuloksia analysointi lukutaidon osalta (8. - 9.lk)
  • Monilukutaidon harjoitteleminen oppitunneilla oppiaineeseen soveltuvalla tavalla  (esim. ysien tilastotyö matematiikassa)
  • Malli lukevasta aikuisesta
  • Seitsemännen luokan luokanvalvojien tiimin yhtenä keskeisenä teemana on lukutaito. Tiimi toimii Kaurialan koulun lukutaitotiiminä. Tiimi suunnittelee lukuvuoden aikana lukutaidon kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä.

Kouluterveyskyselyn 2025 tuloksissa Kaurialan koulussa vaikeuksia kirjoittamiseen tai lukemiseen liittyvissä tehtävissä oli hieman vähemmän kuin Hämeenlinnassa tai koko maassa keskimäärin. Digilukiseulojen tuloksissa Kaurialan koulun tilanne on edellisenä kahtena tarkastelukertana ollut hyvä.