Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Lukuvuoden teemoja Kaurialan koulussa ovat:

a) Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen

b) Oppilashuollon prosessien selkiyttäminen

c) Nivelvaiheen kehittäminen

Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen

Kaurialan koulun yhteisöllisen opiskeluhuollon työvälineitä lukuvuodesta 2024-2025 eteenpäin ovat opiskeluhuollon ydinryhmä (ohr-työntekijät, rehtorit, ohr-koordinaattori) sekä varsinainen laajempi YOHR. Laajempi YOHR vaihtelee kokoonpanoltaan aiempaa enemmän ja pyrkimys on sitouttaa toiminta osaksi koko henkilöstön vuodenkiertoa ja panostaa kussakin lukuvuoden vaiheessa keskeiseen teemaan. Tavoitteena on sekä tehokkaampi poissaoloihin ja yksittäisiin ilmiöihin puuttuminen että yohr-toiminnan tuntemuksen laajentaminen ja opetushenkilöstön tukeminen tuen toteuttamisessa.

Oppilashuollon prosessit
Koulumme vahvistaa edelleen tänä lukuvuonna Hämeenlinnan kaupungin "kun kouluunmeno kangertaa" -mallin soveltamisen jalkautusta. Henkilöstön kesken työstetään konkreettisia toimintaohjeita ja -malleja ja viestitään asiasta huoltajille sekä nettisivujen, vanhempainiltojen että palaverien puitteissa. Työ on jo tuottanut tulosta: vuoden 2024 kevään poissaolomäärät olivat pienemmät kuin kevään 2023. Tavoitteena on jatkaa samaa kehityssuuntaa.

Toinen opiskeluhuollon prosessien selkiyttämistavoite koskee laaja-alaisten erityisopettajien, aineenopettajien ja luokanvalvojan välisten vastuualueiden selkiyttämistä. Selkeämmällä vastuunjaolla varmistetaan paremmin, että oppilaan tuen tarpeeseen reagoideen oikea-aikaisesti ja dokumentoidusti. Myös annettujen tukitoimien dokumentointia kehitetään mm. Wilman tuki-lehden kautta.

Koulu on nimennyt opo Kimmo Laihon yksilöllisten OHR-prosessien tukihenkilöksi, jolta voi konsultoida apua OHR-palaverien suunnittelussa ja toteutuksissa. Myös konsultoivien erityisopettajien verkoston aiempaa parempi hyödyntäminen on tavoitteena.

Nivelvaiheen kehittäminen

Tavoitteena on edelleen jatkaa alakoulusta yläkouluun siirtymistä koskevan nivelvaiheen kehittämistä siihen suuntaan, että uuteen kouluun tulo olisi turvallista ja kiinnittäisi seiskaluokkalaisia tehokkaammin kouluun. 

Työstetään eteenpäin tulevien seiskojen iltaa, tarjotaan eteenpäin välitettävää tietoa alakoulun kutosten opettajille liittyen yläkouluun siirtymiseen, otetaan OHR-työntekijät mukaan tiedonsiirtorakenteisiin ja luokkien muodostukseen, pohditaan ympäristöpäivän ja seiskojen ryhmäyttämisen yhdistämistä syksyllä 2025.