Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukuvuoden teemoja Kaurialan koulussa ovat:

a) Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen

b) Oppilashuollon prosessien selkiyttäminen

c) Nivelvaiheen kehittäminen

Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen

Kaurialan koulun yhteisöllisen opiskeluhuollon työvälineitä lukuvuodesta 2024-2025 eteenpäin ovat opiskeluhuollon ydinryhmä (ohr-työntekijät, rehtorit, ohr-koordinaattori) sekä varsinainen laajempi YOHR. Laajempi YOHR vaihtelee kokoonpanoltaan aiempaa enemmän ja pyrkimys on sitouttaa toiminta osaksi koko henkilöstön vuodenkiertoa ja panostaa kussakin lukuvuoden vaiheessa keskeiseen teemaan. Tavoitteena on sekä tehokkaampi poissaoloihin ja yksittäisiin ilmiöihin puuttuminen että yohr-toiminnan tuntemuksen laajentaminen ja opetushenkilöstön tukeminen tuen toteuttamisessa.

Oppilashuollon prosessit
Koulumme vahvistaa edelleen tänä lukuvuonna Hämeenlinnan kaupungin "kun kouluunmeno kangertaa" -mallin soveltamisen jalkautusta. Henkilöstön kesken työstetään konkreettisia toimintaohjeita ja -malleja ja viestitään asiasta huoltajille sekä nettisivujen, vanhempainiltojen että palaverien puitteissa. Työ on jo tuottanut tulosta: vuoden 2024 kevään poissaolomäärät olivat pienemmät kuin kevään 2023. Tavoitteena on jatkaa samaa kehityssuuntaa.

Toinen opiskeluhuollon prosessien selkiyttämistavoite koskee laaja-alaisten erityisopettajien, aineenopettajien ja luokanvalvojan välisten vastuualueiden selkiyttämistä. Selkeämmällä vastuunjaolla varmistetaan paremmin, että oppilaan tuen tarpeeseen reagoideen oikea-aikaisesti ja dokumentoidusti. Myös annettujen tukitoimien dokumentointia kehitetään mm. Wilman tuki-lehden kautta.

Koulu on nimennyt opo Kimmo Laihon yksilöllisten OHR-prosessien tukihenkilöksi, jolta voi konsultoida apua OHR-palaverien suunnittelussa ja toteutuksissa. Myös konsultoivien erityisopettajien verkoston aiempaa parempi hyödyntäminen on tavoitteena.

Nivelvaiheen kehittäminen

Tavoitteena on edelleen jatkaa alakoulusta yläkouluun siirtymistä koskevan nivelvaiheen kehittämistä siihen suuntaan, että uuteen kouluun tulo olisi turvallista ja kiinnittäisi seiskaluokkalaisia tehokkaammin kouluun. 

Työstetään eteenpäin tulevien seiskojen iltaa, tarjotaan eteenpäin välitettävää tietoa alakoulun kutosten opettajille liittyen yläkouluun siirtymiseen, otetaan OHR-työntekijät mukaan tiedonsiirtorakenteisiin ja luokkien muodostukseen, pohditaan ympäristöpäivän ja seiskojen ryhmäyttämisen yhdistämistä syksyllä 2025.