Hae

7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Ne ovat keskeinen osa koulun toimintakulttuuria, joka antaa edellytykset kaikkien oppilaiden osallisuuteen, oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen. Koulun toiminnassa ja opetusjärjestelyissä huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt resursoidaan, suunnitellaan, toteutetaan ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan osana koulun toimintaa.

Opettajien keskinäinen yhteistyö, opettajien yhteistyö moniammatillisten ja monialaisten toimijoiden kanssa sekä yhteistyön mahdollistavat rakenteelliset ratkaisut ovat tärkeitä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen tulee varata riittävästi aikaa.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä

  • eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta

  • opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa

  • pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain

  • opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet

  • oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt edellyttävät perusopetuksen kokonaisuuden tavoitteellista ja suunnitelmallista johtamista, arviointia ja kehittämistä.

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon miten järjestää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä. 

Koulu
Ei lisäyksiä

7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

1. Oppimisen edellytyksiä tukevat rakenteet ja toimintakulttuuri

Koulun toimintakulttuuria kehitetään systemaattisesti siten, että se tukee jokaisen oppilaan osallisuutta, oppimista ja hyvinvointia. Tavoitteena on rakentaa yhteisö, jossa jokainen oppilas kokee kuuluvansa joukkoon ja saa tarvitsemansa tuen yksilöllisesti.

Koulun toiminnassa huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys kokonaisvaltaisesti. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki oppilaat voivat osallistua opetukseen ja koulun arkeen yhdenvertaisesti – riippumatta heidän fyysisistä, psyykkisistä tai kognitiivisista valmiuksistaan tai taustastaan.

Samojen luokka-asteiden luokat on sijoitettu lähekkäin, mikä mahdollistaa joustavan ryhmittelyn ja yhteistyön. Työjärjestyksissä on palkitettu oppiaineita saman luokka-asteen kesken, mikä tukee yhteisopettajuutta ja joustavia ratkaisuja.

2. Opetusjärjestelyjen suunnittelu ja toteutus

Opetusta toteutetaan niin, että se huomioi oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset. Käytännön toteutuksessa:

  • Opetus suunnitellaan oppilaiden tarpeet ja edellytykset huomioiden.
  • Eriyttämistä toteutetaan joustavasti oppitunneilla.
  • Pedagogiset ratkaisut tukevat sekä tukea tarvitsevia että nopeasti eteneviä oppilaita.
  • Kielitietoista opetusta toteutetaan kaikissa oppiaineissa.
  • Samanaikaisopettajuutta hyödynnetään tarpeen ja resurssien mukaan.
  • Opettajat suunnittelevat opetusta yhdessä, huomioiden oppilasryhmän tarpeet.

3. Opetusryhmien muodostaminen

Tavoitteena on muodostaa opetusryhmät niin, että ne tukevat oppimista, vuorovaikutusta ja pedagogisten tavoitteiden saavuttamista. Ryhmien koko ja rakenne suunnitellaan oppilaiden tarpeiden ja tuen riittävyyden näkökulmasta. Tämä ei kuitenkaan ole kaikissa tilanteissa mahdollista – esimerkiksi silloin, kun luokka-asteella on vain yksi opetusryhmä.

Lukuvuonna 2025–2026 samalle luokka-asteelle kuuluvat opetusryhmät ovat tarkoituksella eri kokoisia (esimerkiksi 1. ja 6. luokat), koska ryhmien muodostamisessa on huomioitu oppilaiden yksilölliset tarpeet, tuen riittävyys ja ryhmien toimivuus.

4. Yhteistyö ja moniammatillinen toimintatapa

Yhteistyö on suunnitelmallista ja säännöllistä. Opettajien välinen yhteistyö toteutuu muun muassa yhteisten suunnittelutuokioiden ja tiimityöskentelyn kautta. Yhteistyöhön on varattu aikaa ys-ajan suunnitelmassa. Moniammatillista yhteistyötä tehdään oppilashuollon ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyöhön kannustetaan aktiivisesti.

5. Johtaminen, arviointi ja kehittäminen

  • Opetusjärjestelyt ovat osa koulun strategista johtamista. Niiden suunnittelu, toteutus ja arviointi tehdään osana koulun kehittämistyötä.
  • Vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan esimerkiksi yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä, jossa tarkastellaan tukitoimien toimivuutta ja tehdään tarvittavia muutoksia.
  • Johtaminen tukee opettajien työtä ja työssä jaksamista sekä mahdollistaa oppimisen edellytyksiä tukevien rakenteiden kehittämisen.
  • Opetushenkilöstön sitoutuminen yhteisiin toimintatapoihin ja tuen toteuttamisen periaatteisiin on keskeinen osa koulun pedagogista yhtenäisyyttä.
  • Yhteiset käytännöt varmistavat, että oppilaat saavat yhdenvertaista ja johdonmukaista tukea arjessa.