7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
1. Oppimisen edellytyksiä tukevat rakenteet ja toimintakulttuuri
Koulun toimintakulttuuria kehitetään systemaattisesti siten, että se tukee jokaisen oppilaan osallisuutta, oppimista ja hyvinvointia. Tavoitteena on rakentaa yhteisö, jossa jokainen oppilas kokee kuuluvansa joukkoon ja saa tarvitsemansa tuen yksilöllisesti.
Koulun toiminnassa huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys kokonaisvaltaisesti. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki oppilaat voivat osallistua opetukseen ja koulun arkeen yhdenvertaisesti – riippumatta heidän fyysisistä, psyykkisistä tai kognitiivisista valmiuksistaan tai taustastaan.
Samojen luokka-asteiden luokat on sijoitettu lähekkäin, mikä mahdollistaa joustavan ryhmittelyn ja yhteistyön. Työjärjestyksissä on palkitettu oppiaineita saman luokka-asteen kesken, mikä tukee yhteisopettajuutta ja joustavia ratkaisuja.
2. Opetusjärjestelyjen suunnittelu ja toteutus
Opetusta toteutetaan niin, että se huomioi oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset. Käytännön toteutuksessa:
- Opetus suunnitellaan oppilaiden tarpeet ja edellytykset huomioiden.
- Eriyttämistä toteutetaan joustavasti oppitunneilla.
- Pedagogiset ratkaisut tukevat sekä tukea tarvitsevia että nopeasti eteneviä oppilaita.
- Kielitietoista opetusta toteutetaan kaikissa oppiaineissa.
- Samanaikaisopettajuutta hyödynnetään tarpeen ja resurssien mukaan.
- Opettajat suunnittelevat opetusta yhdessä, huomioiden oppilasryhmän tarpeet.
3. Opetusryhmien muodostaminen
Tavoitteena on muodostaa opetusryhmät niin, että ne tukevat oppimista, vuorovaikutusta ja pedagogisten tavoitteiden saavuttamista. Ryhmien koko ja rakenne suunnitellaan oppilaiden tarpeiden ja tuen riittävyyden näkökulmasta. Tämä ei kuitenkaan ole kaikissa tilanteissa mahdollista – esimerkiksi silloin, kun luokka-asteella on vain yksi opetusryhmä.
Lukuvuonna 2025–2026 samalle luokka-asteelle kuuluvat opetusryhmät ovat tarkoituksella eri kokoisia (esimerkiksi 1. ja 6. luokat), koska ryhmien muodostamisessa on huomioitu oppilaiden yksilölliset tarpeet, tuen riittävyys ja ryhmien toimivuus.
4. Yhteistyö ja moniammatillinen toimintatapa
Yhteistyö on suunnitelmallista ja säännöllistä. Opettajien välinen yhteistyö toteutuu muun muassa yhteisten suunnittelutuokioiden ja tiimityöskentelyn kautta. Yhteistyöhön on varattu aikaa ys-ajan suunnitelmassa. Moniammatillista yhteistyötä tehdään oppilashuollon ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyöhön kannustetaan aktiivisesti.
5. Johtaminen, arviointi ja kehittäminen
- Opetusjärjestelyt ovat osa koulun strategista johtamista. Niiden suunnittelu, toteutus ja arviointi tehdään osana koulun kehittämistyötä.
- Vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan esimerkiksi yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä, jossa tarkastellaan tukitoimien toimivuutta ja tehdään tarvittavia muutoksia.
- Johtaminen tukee opettajien työtä ja työssä jaksamista sekä mahdollistaa oppimisen edellytyksiä tukevien rakenteiden kehittämisen.
- Opetushenkilöstön sitoutuminen yhteisiin toimintatapoihin ja tuen toteuttamisen periaatteisiin on keskeinen osa koulun pedagogista yhtenäisyyttä.
- Yhteiset käytännöt varmistavat, että oppilaat saavat yhdenvertaista ja johdonmukaista tukea arjessa.
7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
1. Oppimisen edellytyksiä tukevat rakenteet ja toimintakulttuuri
Koulun toimintakulttuuria kehitetään systemaattisesti siten, että se tukee jokaisen oppilaan osallisuutta, oppimista ja hyvinvointia. Tavoitteena on rakentaa yhteisö, jossa jokainen oppilas kokee kuuluvansa joukkoon ja saa tarvitsemansa tuen yksilöllisesti.
Koulun toiminnassa huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys kokonaisvaltaisesti. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki oppilaat voivat osallistua opetukseen ja koulun arkeen yhdenvertaisesti – riippumatta heidän fyysisistä, psyykkisistä tai kognitiivisista valmiuksistaan tai taustastaan.
Samojen luokka-asteiden luokat on sijoitettu lähekkäin, mikä mahdollistaa joustavan ryhmittelyn ja yhteistyön. Työjärjestyksissä on palkitettu oppiaineita saman luokka-asteen kesken, mikä tukee yhteisopettajuutta ja joustavia ratkaisuja.
2. Opetusjärjestelyjen suunnittelu ja toteutus
Opetusta toteutetaan niin, että se huomioi oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset. Käytännön toteutuksessa:
- Opetus suunnitellaan oppilaiden tarpeet ja edellytykset huomioiden.
- Eriyttämistä toteutetaan joustavasti oppitunneilla.
- Pedagogiset ratkaisut tukevat sekä tukea tarvitsevia että nopeasti eteneviä oppilaita.
- Kielitietoista opetusta toteutetaan kaikissa oppiaineissa.
- Samanaikaisopettajuutta hyödynnetään tarpeen ja resurssien mukaan.
- Opettajat suunnittelevat opetusta yhdessä, huomioiden oppilasryhmän tarpeet.
3. Opetusryhmien muodostaminen
Tavoitteena on muodostaa opetusryhmät niin, että ne tukevat oppimista, vuorovaikutusta ja pedagogisten tavoitteiden saavuttamista. Ryhmien koko ja rakenne suunnitellaan oppilaiden tarpeiden ja tuen riittävyyden näkökulmasta. Tämä ei kuitenkaan ole kaikissa tilanteissa mahdollista – esimerkiksi silloin, kun luokka-asteella on vain yksi opetusryhmä.
Lukuvuonna 2025–2026 samalle luokka-asteelle kuuluvat opetusryhmät ovat tarkoituksella eri kokoisia (esimerkiksi 1. ja 6. luokat), koska ryhmien muodostamisessa on huomioitu oppilaiden yksilölliset tarpeet, tuen riittävyys ja ryhmien toimivuus.
4. Yhteistyö ja moniammatillinen toimintatapa
Yhteistyö on suunnitelmallista ja säännöllistä. Opettajien välinen yhteistyö toteutuu muun muassa yhteisten suunnittelutuokioiden ja tiimityöskentelyn kautta. Yhteistyöhön on varattu aikaa ys-ajan suunnitelmassa. Moniammatillista yhteistyötä tehdään oppilashuollon ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyöhön kannustetaan aktiivisesti.
5. Johtaminen, arviointi ja kehittäminen
- Opetusjärjestelyt ovat osa koulun strategista johtamista. Niiden suunnittelu, toteutus ja arviointi tehdään osana koulun kehittämistyötä.
- Vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan esimerkiksi yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä, jossa tarkastellaan tukitoimien toimivuutta ja tehdään tarvittavia muutoksia.
- Johtaminen tukee opettajien työtä ja työssä jaksamista sekä mahdollistaa oppimisen edellytyksiä tukevien rakenteiden kehittämisen.
- Opetushenkilöstön sitoutuminen yhteisiin toimintatapoihin ja tuen toteuttamisen periaatteisiin on keskeinen osa koulun pedagogista yhtenäisyyttä.
- Yhteiset käytännöt varmistavat, että oppilaat saavat yhdenvertaista ja johdonmukaista tukea arjessa.