YS-aika
Opettajille pidetään syksyllä 2024 yhteinen ohjaustilaisuus ys-ajan suunnittelusta, toteuttamisesta ja seurannasta. Opettajat täyttävät ys-ajasta suunnittelutaulukon.
Ys-ajan suunnitelman toteutumista seurataan neljännes vuosittain syysloman, joululoman ja talviloman jälkeen. Jos opettaja kokee, että ys-ajan tehtävät joltakin osin kuormittavat tai ajankäyttö ylittyy haastavien tehtävien takia, tulee opettajan yhdessä rehtorin kanssa miettiä, miten ys-ajan käyttöä voidaan painottaa eri tavalla.
Perehdytäminen
1.Perehdyttämisen tarkoitus ja tavoitteet
2.Perehdyttämisen sisältö
2.1.Etukäteen työpaikalla
2.2.Ensimmäisenä työpäivänä
2.3.Seuraavien työpäivien aikana
2.4.Ensimmäisen kuukauden aikana
2.5.Vuoden kuluttua
3.Perehdyttämisen lait ja seuranta
1. Perehdyttämisen tarkoitus ja tavoitteet
Perehdyttämisen tarkoitus on valmentaa uusi työntekijä tehtäväänsä, tutustuttaa työympäristöönsä, työoloihin, oman työyhteisön tavoitteisiin, toimintaan ja niiden muutoksiin. Perehdyttäminen on tärkeää työturvallisuuden ja henkilöstön kehittämisen kannalta. Kun työntekijä on saanut hyvän opastuksensa työhönsä, hän viihtyy työssään paremmin ja suhtautuu aktiivisesti työhönsä. Hyvän perehdyttämisen avulla voidaan vähentää henkilöstön vaihtuvuutta, parantaa työn tuloksellisuutta ja työssä viihtyvyyttä sekä ehkäistä virheitä ja onnettomuuksia.
Kaikki työhön tulevat uudet henkilöt sekä työyhteisössä uusiin tehtäviin siirtyvät henkilöt tulee perehdyttää tehtäviinsä.
Perehdyttämisen järjestämisestä vastaa esimies. Perehdyttäjänä voi toimia esimies itse tai hänen nimeämänsä henkilö. Henkilölle valitaan perehdyttämiskummi, vertaistyöntekijä, joka auttaa päivittäisissä tilanteissa.
LIITTEET:
Perehdyttäjän muistilista
Perehdyttämissuunnitelma
Perehdytyksen arviointikysely
YS-aika
Opettajille pidetään syksyllä 2024 yhteinen ohjaustilaisuus ys-ajan suunnittelusta, toteuttamisesta ja seurannasta. Opettajat täyttävät ys-ajasta suunnittelutaulukon.
Ys-ajan suunnitelman toteutumista seurataan neljännes vuosittain syysloman, joululoman ja talviloman jälkeen. Jos opettaja kokee, että ys-ajan tehtävät joltakin osin kuormittavat tai ajankäyttö ylittyy haastavien tehtävien takia, tulee opettajan yhdessä rehtorin kanssa miettiä, miten ys-ajan käyttöä voidaan painottaa eri tavalla.
Perehdytäminen
1.Perehdyttämisen tarkoitus ja tavoitteet
2.Perehdyttämisen sisältö
2.1.Etukäteen työpaikalla
2.2.Ensimmäisenä työpäivänä
2.3.Seuraavien työpäivien aikana
2.4.Ensimmäisen kuukauden aikana
2.5.Vuoden kuluttua
3.Perehdyttämisen lait ja seuranta
1. Perehdyttämisen tarkoitus ja tavoitteet
Perehdyttämisen tarkoitus on valmentaa uusi työntekijä tehtäväänsä, tutustuttaa työympäristöönsä, työoloihin, oman työyhteisön tavoitteisiin, toimintaan ja niiden muutoksiin. Perehdyttäminen on tärkeää työturvallisuuden ja henkilöstön kehittämisen kannalta. Kun työntekijä on saanut hyvän opastuksensa työhönsä, hän viihtyy työssään paremmin ja suhtautuu aktiivisesti työhönsä. Hyvän perehdyttämisen avulla voidaan vähentää henkilöstön vaihtuvuutta, parantaa työn tuloksellisuutta ja työssä viihtyvyyttä sekä ehkäistä virheitä ja onnettomuuksia.
Kaikki työhön tulevat uudet henkilöt sekä työyhteisössä uusiin tehtäviin siirtyvät henkilöt tulee perehdyttää tehtäviinsä.
Perehdyttämisen järjestämisestä vastaa esimies. Perehdyttäjänä voi toimia esimies itse tai hänen nimeämänsä henkilö. Henkilölle valitaan perehdyttämiskummi, vertaistyöntekijä, joka auttaa päivittäisissä tilanteissa.
LIITTEET:
Perehdyttäjän muistilista
Perehdyttämissuunnitelma
Perehdytyksen arviointikysely