Hae

3. JOHTAMINEN

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen johtaminen

Hämeenlinnan kaupungin perusopetuksen johtaminen perustuu yhdeksään (9) toiminnan osa-alueeseen (kuva 1.).

Kuva 1. Perusopetuksen toimintajärjestelmä (CAF 2020).
 
Perusopetuksen toimintajärjestelmässä
1. Johtajuus asettaa suunnan ja luo perustan toiminnalle.
2. Toimintatavat perustuvat strategiaan, toimintasuunnitelmaan ja henkilöstöjohtamiseen.
3. Johtamisen avulla hallinnoidaan resursseja, budjettia ja henkilöstöä ja teknologiaa.
4. Toiminnassa tehdään yhteistyötä kumppaneiden kanssa.
5. Keskeiset prosessit määritetään ja niitä parannetaan systemaattisesti.
 
Perusopetuksen keskeisimmät tulokset ovat
6. oppilaisiin ja vanhempiin (asiakkaisiin ja kansalaisiin)
7. henkilöstöön
8. yhteiskunnallisiin tuloksiin ja 
9. suorituskykyyn  liittyvät tulokset.
 
Perusopetuksen tulosalueen johtaminen

Perusopetuksen tulosalueen johtamisesta vastaa opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä.

Opetuspäällikkö Minna Lumme vastaa opetussuunnitelman kehittämisestä ja pedagogisista kehittämishankkeista. Hänen vastuullaan on perusopetuksen oppilaaksiotto ja oppimisen tuen, erityisen tuen sekä kieliryhmien opetuksen järjestäminen. Hän on Omahämeen hyvinvointialueen opiskeluhuollon yhdyshenkilö. Lisäksi hänen vastuullaan ovat aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen sekä harrastustoiminnan järjestäminen koulussa.

Koulu
Ei lisäyksiä

3.1 Koulun johtamisrakenne

Jukolan koulun rehtori Liisa Vaarne 

Rehtori vastaa Jukolan koulun hallinnollisesta johtamisesta ja pedagogisesta kehittämisestä.

Vararehtori Aleksi Kervinen

Vararehtori toimii rehtorin varahenkilönä rehtorin ollessa estyneenä

Yhdessä sovitut vastuutehtävät sekä muut mahdolliset koulun arkeen liittyvät kertaluonteiset tai viikoittaiset tehtävät

Koulun kehittämiseen liittyvät tehtävät yhdessä rehtorin kanssa

Johtoryhmä

Rehtori toimii Joryn puheenjohtajana ja valmistelijana.

Vararehtori on johtoryhmän (JORY) jäsen ja rehtorin ollessa estyneenä vararehtori toimii puheenjohtajana.

Lukuvuoden koulutyön suunnittelu (TOKE) ja arviointi

Erilaisten työryhmien toiminnan suunnittelu ja kehittäminen

JORY:n kokonpano lukuvuonna 2024-2025

rehtori, vararehtori ja kaksi opettajajäsentä.

Jory kokoontuu kerran kuussa ja tarvittaessa.

Jory laatii yhdessä rehtorin apuna esityslistan ys-ajan henkilöstökokoukseen.

Rakenteet ys-ajalle

Tiistaina klo 14.15-16.15

  1. tiistai

 ys-kokous

2. tiistai

kehittämistiimit

  

Kehittämistiimit lukuvuosi 2024-2025 

1. Liikuntatiimi 

- ryhmä vastaa liikkuvakoulun tavoitteista, sisällöstä ja toiminnasta lukuvuoden aikana liikunta - - lisääntyy monimuotoisesti oppilaan koulupäivässä

2. Lukutaito- ja TVT-tiimi
  • tvt-stategian toteuttamisen suunnittelua ja arviointia
  • opeka, oppika ja ropeka analysointia
  • arjen tvt-asiat

mukana koulutuksessa

  • Hämeenlinnan kulttuuripolku oppilaille  
  • Tapahtumat ja juhlat koulussa   
  • Henkilökunnan virkistäytyminen ja tyhy-asiat 
  1. Oppilaskunta, ympäristö, verso ja kukaan ei kiusaa
  • Oppilaskuntatoiminnan ja oppilaiden osallisuuden vahvistaminen koulussa
  • Kukaan ei kiusaa-toimintamallin ylläpito ja käytänteet  
  • Osallistutaan kaupungin määrittelemän ympäristökoulutukseen ja toteutetaan ohjattuja ympäristöhankkeita koulussa.
  •  
  1. Luokka-astetiimit  

Tiimien tehtävänä on miettiä arkipäivän yhteistyötä luokka-asteiden kesken. Esim. pienet retket, ryhmien jakaminen sekaryhmät, tutustuminen lähimaastoon, palkkituntien hyödyntäminen projekteihin. Tiimi vastaa yhteisöllisesti toiminnastaan.  

 

INFO torstaisin pitkällä välitunnilla 12.05 -12.15. 

Torstaisin pitkällä välitunnilla henkilökunta-info, jossa jokainen huolehtii ilmoitettavista asioista. 

Pilvessä on info-kansio. Välituntivalvonta on kiertävä valvonta välitunnilla paitsi vararehtorilla.