2.2. Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Jukolan koulun toiminnan tavoitteena on hyvin toimiva koulu, oppilaan hyvä ja turvallinen koulupäivä
Toimintakulttuuri
Toimintakulttuurilla on keskeinen merkitys Jukolan koulun yhtenäisyyden toteuttamisessa.
Koulun toimintakulttuurin käytännöt rakennetaan tukemaan opetus- ja kasvatustyölle asetettuja tavoitteita. Toimintakulttuuriin kehittämisen perusedellytys on toisia arvostava, avoin ja vuorovaikutteinen sekä kaikkia yhteisön jäseniä osallistava ja luottamusta rakentava keskustelu. Koulun toimintaa arvioidaan Hyvin toimiva koulu-laatukriteerien avulla ja kehitetään koulun toimintaa yhdessä päätettyjen tavoitteiden mukaisesti.
Jukolan koulussa oppiva yhteisö on toimintakulttuurin ytimenä.
Koulu toimii oppivana yhteisönä ja kannustaa kaikkia jäseniään oppimiseen. Oppiva yhteisö kehittyy dialogin avulla. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä. Tavoitteiden pohdinta, oman työn säännöllinen arviointi ja kiireettömyys edistävät yhteisön oppimista. Oppiva yhteisö luo edellytyksiä yhdessä ja toinen toisiltaan oppimiseen.
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Jukolan koulun toiminnan rakenteet ja käytännöt edistävät hyvinvointia ja turvallisuutta ja luovat siten edellytyksiä oppimiselle. Nämä näkökulmat ulottuvat kaikkeen koulutyöhön ja ohjaavat jokaisen työskentelyä. Yhteisöllinen oppilashuolto on tärkeä osa toimintakulttuuria.
Koulutyössä käytetään eri työtapoja ja oppimisympäristöjä. Luokat työskentelevät ulkona, lähialueilla ja kaupungin tarjoamissa tiloissa tai tapahtumissa. Liikutaan säännöllisesti ulkona luokkahuoneesta. Monialaiset oppimiskokonaisuudet syntyvät, kun opiskellaan kokonaisuuksia yhteistyössä koulun sisällä ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun aikuisten keskinäinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa tukevat oppilaiden kasvua hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Yhdessä tekeminen edistää oman erityislaadun tunnistamista ja taitoa työskennellä rakentavasti monenlaisten ihmisten kanssa. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään edistämään vuorovaikutusta sekä työskentelyn moniaistisuutta ja monikanavaisuutta.
Jukolan koulun moninaisuus ja kielitietoisuus
Koulu oppivana yhteisönä on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Moninaisuuden ilmentymä on monikielisyys. Eri kielten käyttö rinnakkain koulun arjessa nähdään luontevana ja kieliä arvostetaan.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Jukolan koulun yhteisö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Lokakuun aikana tehdään tasa-arvokysely ja sen tuloksien perusteella laaditaan ”Jukolan koulun tasa-arvosuunnitelma 2023-2025”.
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
Jukolan koulussa otetaan huomioon kestävän elämäntavan opettelu. Arjen valinnoilla ja toimilla koulu vahvistaa vastuullista suhtautumista ympäristöön.
2.2. Lukuvuoden 2024 - 2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Lukeva koulu
Lukevan toimintakulttuurin ja kielellisesti vastuullisen pedagogiikan kehittäminen Jukolan koulussa lukuvuonna 2024–2025
1.–2. lk.
- Alkukartoitus (laaja-alainen erityisopettaja)
- Kirjain-äännevastaavuuden oppiminen (Ekapeli Alku, Ekapeli Maahanmuuttaja, ViLLE yms., jokapäiväinen ääneen lukeminen)
- Teknisen lukemisen, lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittäminen (monipuoliset harjoittelutekstit- ja tehtävät)
- Kirjallisuuteen tutustuminen oman opettajan johdolla (kirjoja esillä luokassa, oma kirjastokortti, kirjastoyhteistyö)
- Alkuopetuksessa lukevan aikuisen malli erityisen tärkeä!
- 1.–2.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula
- Lukuilon löytäminen
3.–4. lk
- Lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen kehittäminen
- Vuorovaikutustaidot (lukupiirityöskentely, oppilaiden omat kirjavinkkaukset)
- Lukustrategioiden opettaminen
- 3.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula
5.–6. lk
- Luetunymmärtämisen kehittäminen (monipuolisesti erilaisia ja eritasoisia tekstejä)
- Lukuilon säilyttäminen, oppilasta kiinnostavan kirjallisuuden löytäminen, lukevat esikuvat (koulun vanhat oppilaat, HPK:n pelaajat yms.)
- 5.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula
Kaikille yhteiset:
Liikkuva koulu
Liikkuva koulu
Liikkuva koulu - vahva osa Jukolan koulun arkea
Jukolan koulu on liikkuva koulu, mikä näkyy arjessa monin tavoin. Koulun upea, monipuolinen piha, lähiympäristön harju ja metsä sekä lyhyet välimatkat luovat hyvät puitteet monenlaiselle liikunnalle koulupäivän aikana.
Lukuvuonna 2024 - 2025 jatkamme hyväksi havaittuja toimivia ratkaisuja liikunnan lisäämiseen arkipäivässä. Seuraavat toiminnat jatkuvat edellisen vuoden tapaan:
1. Ulkovälinevaraston käyttö välitunneilla, lainauskortti jokaisella oppilaalla. Koulumme 4. luokan oppilaat huolehtivat välinelainaamon pyörittämisestä annettujen vuorolistojen mukaisesti.
2. Uuden uimahallin valmistuttua olemme palauttaneet uinnin opetuksen Jukolan arkeen.
3. Yhteisiä tapahtumapäivät kokoavat eri luokka-asteiden oppilaita yhteen, kuten esimerkiksi yleisurheilupäivä, Liikkuen lomalle-päivä ennen syyslomaa, talviurheilupäivä.
4. Liikunnan vuosikello määrittää liikuntataidot, joita koulussamme harjoitellaan. Kunnossa oleva välineistö sekä yhteiskäytössä olevat radat (suunnistus, telinevoimistelu) mahdollistavat oppilaille tasavertaiset liikuntamahdollisuudet.
5. Oppilaita osallistavat kilpailut, kuten kentän kiertämiskilpailu syksyllä ja keväällä, ja joka vuotiset mestaruuskisat kuuluvat jukolalaisten arkeen, kuten pingis -turnaus.
Uutena kokeilemme tanssivälitunteja, joita ohjaavat 6.luokkalaiset yhdessä opettajan kanssa.
Digitalisaatio 2024-2025
Henkilöstön kouluttaminen sekä opittujen taitojen käyttäminen koulutyössä
Alueellisten TVT-opettajien sekä kaupungin tutoropettajien tarjoaman tuki TVT-työskentelyn kehittämiseksi.
Syyslukukaudella 2024 alueellinen TVT-tuki (Vesa Koskinen) auttaa 4-6 -luokkia henkilökohtaisten iPadien hyödyntämisessä
Kevätlukukaudella 2025 keskitytään eri luokka-asteilla ohjelmoinnin sekä opetuksen pelillistämisen mahdollisuuksiin digitalisaation avulla
TVT-osaamismerkkien käyttöönotto opiskelussa eri luokka-asteilla
Kaupungin TVT-koulutuksiin osallistuminen:
TVT-taitojen kehittäminen yhteisöllisesti esim. YS-kokouksissa/viikkoinfoissa lyhyet esittelyt, vertaisoppimisen hyödyntäminen koulun arjessa, yhteisopettajuus, jne.
Oppilaiden TVT-taitojen suunnitelmallinen kehittäminen
OppilasAgentti-toiminnan hyödyntäminen
Luokilla 4-6 painotetaan henkilökohtaisen laitteen (iPad) mahdollistamia työskentelytapoja.
Kukaan ei kiusaa-toimintamalli
Toimitaan kukaan ei kiusaa toimintamallin mukaisesti.
2.2. Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Jukolan koulun toiminnan tavoitteena on hyvin toimiva koulu, oppilaan hyvä ja turvallinen koulupäivä
Toimintakulttuuri
Toimintakulttuurilla on keskeinen merkitys Jukolan koulun yhtenäisyyden toteuttamisessa.
Koulun toimintakulttuurin käytännöt rakennetaan tukemaan opetus- ja kasvatustyölle asetettuja tavoitteita. Toimintakulttuuriin kehittämisen perusedellytys on toisia arvostava, avoin ja vuorovaikutteinen sekä kaikkia yhteisön jäseniä osallistava ja luottamusta rakentava keskustelu. Koulun toimintaa arvioidaan Hyvin toimiva koulu-laatukriteerien avulla ja kehitetään koulun toimintaa yhdessä päätettyjen tavoitteiden mukaisesti.
Jukolan koulussa oppiva yhteisö on toimintakulttuurin ytimenä.
Koulu toimii oppivana yhteisönä ja kannustaa kaikkia jäseniään oppimiseen. Oppiva yhteisö kehittyy dialogin avulla. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä. Tavoitteiden pohdinta, oman työn säännöllinen arviointi ja kiireettömyys edistävät yhteisön oppimista. Oppiva yhteisö luo edellytyksiä yhdessä ja toinen toisiltaan oppimiseen.
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Jukolan koulun toiminnan rakenteet ja käytännöt edistävät hyvinvointia ja turvallisuutta ja luovat siten edellytyksiä oppimiselle. Nämä näkökulmat ulottuvat kaikkeen koulutyöhön ja ohjaavat jokaisen työskentelyä. Yhteisöllinen oppilashuolto on tärkeä osa toimintakulttuuria.
Koulutyössä käytetään eri työtapoja ja oppimisympäristöjä. Luokat työskentelevät ulkona, lähialueilla ja kaupungin tarjoamissa tiloissa tai tapahtumissa. Liikutaan säännöllisesti ulkona luokkahuoneesta. Monialaiset oppimiskokonaisuudet syntyvät, kun opiskellaan kokonaisuuksia yhteistyössä koulun sisällä ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun aikuisten keskinäinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa tukevat oppilaiden kasvua hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Yhdessä tekeminen edistää oman erityislaadun tunnistamista ja taitoa työskennellä rakentavasti monenlaisten ihmisten kanssa. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään edistämään vuorovaikutusta sekä työskentelyn moniaistisuutta ja monikanavaisuutta.
Jukolan koulun moninaisuus ja kielitietoisuus
Koulu oppivana yhteisönä on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Moninaisuuden ilmentymä on monikielisyys. Eri kielten käyttö rinnakkain koulun arjessa nähdään luontevana ja kieliä arvostetaan.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Jukolan koulun yhteisö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Lokakuun aikana tehdään tasa-arvokysely ja sen tuloksien perusteella laaditaan ”Jukolan koulun tasa-arvosuunnitelma 2023-2025”.
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
Jukolan koulussa otetaan huomioon kestävän elämäntavan opettelu. Arjen valinnoilla ja toimilla koulu vahvistaa vastuullista suhtautumista ympäristöön.
2.2. Lukuvuoden 2024 - 2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Lukeva koulu
Lukevan toimintakulttuurin ja kielellisesti vastuullisen pedagogiikan kehittäminen Jukolan koulussa lukuvuonna 2024–2025
1.–2. lk.
- Alkukartoitus (laaja-alainen erityisopettaja)
- Kirjain-äännevastaavuuden oppiminen (Ekapeli Alku, Ekapeli Maahanmuuttaja, ViLLE yms., jokapäiväinen ääneen lukeminen)
- Teknisen lukemisen, lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittäminen (monipuoliset harjoittelutekstit- ja tehtävät)
- Kirjallisuuteen tutustuminen oman opettajan johdolla (kirjoja esillä luokassa, oma kirjastokortti, kirjastoyhteistyö)
- Alkuopetuksessa lukevan aikuisen malli erityisen tärkeä!
- 1.–2.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula
- Lukuilon löytäminen
3.–4. lk
- Lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen kehittäminen
- Vuorovaikutustaidot (lukupiirityöskentely, oppilaiden omat kirjavinkkaukset)
- Lukustrategioiden opettaminen
- 3.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula
5.–6. lk
- Luetunymmärtämisen kehittäminen (monipuolisesti erilaisia ja eritasoisia tekstejä)
- Lukuilon säilyttäminen, oppilasta kiinnostavan kirjallisuuden löytäminen, lukevat esikuvat (koulun vanhat oppilaat, HPK:n pelaajat yms.)
- 5.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula
Kaikille yhteiset:
Liikkuva koulu
Liikkuva koulu
Liikkuva koulu - vahva osa Jukolan koulun arkea
Jukolan koulu on liikkuva koulu, mikä näkyy arjessa monin tavoin. Koulun upea, monipuolinen piha, lähiympäristön harju ja metsä sekä lyhyet välimatkat luovat hyvät puitteet monenlaiselle liikunnalle koulupäivän aikana.
Lukuvuonna 2024 - 2025 jatkamme hyväksi havaittuja toimivia ratkaisuja liikunnan lisäämiseen arkipäivässä. Seuraavat toiminnat jatkuvat edellisen vuoden tapaan:
1. Ulkovälinevaraston käyttö välitunneilla, lainauskortti jokaisella oppilaalla. Koulumme 4. luokan oppilaat huolehtivat välinelainaamon pyörittämisestä annettujen vuorolistojen mukaisesti.
2. Uuden uimahallin valmistuttua olemme palauttaneet uinnin opetuksen Jukolan arkeen.
3. Yhteisiä tapahtumapäivät kokoavat eri luokka-asteiden oppilaita yhteen, kuten esimerkiksi yleisurheilupäivä, Liikkuen lomalle-päivä ennen syyslomaa, talviurheilupäivä.
4. Liikunnan vuosikello määrittää liikuntataidot, joita koulussamme harjoitellaan. Kunnossa oleva välineistö sekä yhteiskäytössä olevat radat (suunnistus, telinevoimistelu) mahdollistavat oppilaille tasavertaiset liikuntamahdollisuudet.
5. Oppilaita osallistavat kilpailut, kuten kentän kiertämiskilpailu syksyllä ja keväällä, ja joka vuotiset mestaruuskisat kuuluvat jukolalaisten arkeen, kuten pingis -turnaus.
Uutena kokeilemme tanssivälitunteja, joita ohjaavat 6.luokkalaiset yhdessä opettajan kanssa.
Digitalisaatio 2024-2025
Henkilöstön kouluttaminen sekä opittujen taitojen käyttäminen koulutyössä
Alueellisten TVT-opettajien sekä kaupungin tutoropettajien tarjoaman tuki TVT-työskentelyn kehittämiseksi.
Syyslukukaudella 2024 alueellinen TVT-tuki (Vesa Koskinen) auttaa 4-6 -luokkia henkilökohtaisten iPadien hyödyntämisessä
Kevätlukukaudella 2025 keskitytään eri luokka-asteilla ohjelmoinnin sekä opetuksen pelillistämisen mahdollisuuksiin digitalisaation avulla
TVT-osaamismerkkien käyttöönotto opiskelussa eri luokka-asteilla
Kaupungin TVT-koulutuksiin osallistuminen:
TVT-taitojen kehittäminen yhteisöllisesti esim. YS-kokouksissa/viikkoinfoissa lyhyet esittelyt, vertaisoppimisen hyödyntäminen koulun arjessa, yhteisopettajuus, jne.
Oppilaiden TVT-taitojen suunnitelmallinen kehittäminen
OppilasAgentti-toiminnan hyödyntäminen
Luokilla 4-6 painotetaan henkilökohtaisen laitteen (iPad) mahdollistamia työskentelytapoja.
Kukaan ei kiusaa-toimintamalli
Toimitaan kukaan ei kiusaa toimintamallin mukaisesti.