Hae

2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

2.2. Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet 

Lukuvuonna 2025–2026 painopisteenä on koulun ydinarvojen vahvistaminen ja oppilaiden hyvinvoinnin sekä  oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnitelmallinen kehittäminen. 

Keskeiset painopisteet:

  • Toimintakulttuurin selkeyttäminen
  • Turvallisuuden vahvistaminen
  • Hyvän arjen rakentaminen
  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus

Toimintaa arvioidaan lukuvuoden aikana, ja sen päättyessä henkilökunnan kokouksissa sekä vanhempainyhdistyksen ja oppilaskunnan hallituksen toimesta.

2.2.1. Toimintakulttuurin kirkastaminen ja henkilöstön sitouttaminen 

Tavoite: 
Kirkastaa ja vahvistaa toimintakulttuuria sitouttamalla koko henkilöstö yhteisiin arvoihin, jotka luovat yhdenvertaisen, yhteisöllisen ja turvallisen oppimisympäristön. 

Teemat: 

  • Yhdenvertaisuus: Kaikki kohdataan tasa-arvoisesti, huomioiden oppilaiden erilaiset tarpeet. 

  • Yhteisöllisyys: Keskinäinen kunnioitus, sitoutuminen ja avoimuus vahvistavat yhteenkuuluvuutta. 

  • Selkeät käytännöt: Läpinäkyvät toimintatavat luovat ennakoitavan arjen. 

  • Kodin ja koulun yhteistyö: Tiivis, luottamuksellinen ja informatiivinen yhteistyö huoltajien kanssa tukee oppilaiden hyvinvointia, kouluun kiinnittymistä ja oppimistuloksia. 

  • Henkilöstön sitouttaminen: Koko henkilöstö osallistuu toimintakulttuurin kehittämiseen ja sen noudattamiseen. 

Toimenpiteet: 

  • Keskustelut arvoista henkilökunnan kokouksissa (elo–syyskuu 2025). 

  • Päivitetään koulun toimintatapaohjeistus ja perehdytysmateriaali  

  • Järjestetään yhteisöllisiä tapahtumia lukuvuoden aikana (esim. Jukolan olympialaiset syyskuussa 2025 ja Wappuhupiaiset keväällä 2026). 

  • Vahvistetaan kodin ja koulun yhteistyötä säännöllisellä Wilma-viestinnällä, vanhempainilloilla ja matalan kynnyksen kohtaamisilla. 

Hyödyt:

Oppilaat hyötyvät yhdenvertaisesta ja yhteisöllisestä toimintakulttuurista, joka lisää turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa osallisuutta. 

Huoltajille selkeät toimintatavat ja avoin yhteistyö luovat luottamusta ja mahdollistavat aktiivisen osallistumisen lapsen koulunkäyntiin. 

Henkilökunnalle yhteiset arvot ja käytännöt tukevat työssä jaksamista ja vahvistavat työyhteisön toimivuutta. 

2.2.2. Turvallisuus 

Tavoite:

Varmistaa oppilaiden ja henkilökunnan fyysinen ja psyykkinen turvallisuus päivittäisessä kouluarjessa sekä päivittää varautumissuunnitelmat ja turvallisuuteen liittyvät ohjeistukset. 

Teemat:  

  • Turvallisuus- ja pelastussuunnitelman päivitys.  

  • Säännölliset turvallisuusharjoitukset (syys- ja kevätlukukaudella).  

  • Oppilaiden turvallisuusviikko (elokuu 2025).  

  • Turvallisuus osana jokaista koulupäivää. 

Toimenpiteet:  

  • Päivitetään turvallisuus- ja pelastussuunnitelma (elo-syyskuu 2025).  

  • Järjestetään evakuointiharjoitukset syksyllä ja keväällä.  

  • Toteutetaan turvallisuusviikko oppilaille (elokuu 2025).                                                  Turvallisuusviikon ohjelma on toimintasuunnitelman liitteenä.  

  • Sisällytetään turvallisuus päivittäisiin rutiineihin, kuten luokkahuonekäytäntöihin ja välituntitilanteisiin.   

Hyödyt:

  • Oppilaat ja henkilökunta kokevat olonsa turvalliseksi koulussa.
  • Turvallisuustaidot vahvistuvat ja toimintavalmius paranee.
  • Yhteistyö huoltajien ja viranomaisten kanssa tiivistyy.
  • Kouluympäristö tukee oppimista ja hyvinvointia.
  • Mahdollisiin uhkiin ja poikkeustilanteisiin osataan reagoida nopeasti ja oikein.

2.2.3. Hyvä arki

Tavoite:
Luoda ennakoitava ja selkeästi jäsennelty kouluarki, joka tukee oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja vahvistaa yhteistyötä huoltajien kanssa.

Teemat:

  • Yhteistyö huoltajien kanssa

  • Kouluun kiinnittyminen

  • "Meidän koulu" -identiteetin vahvistaminen

  • Ennakoitavuus ja selkeä struktuuri

Toimenpiteet:

  • Vanhempainilloissa ja Wilma-viestein jaetaan tietoa arjen rakenteista ja siitä, miten huoltajat voivat tukea lapsen koulutyötä.

  • Kouluun kiinnittymistä tuetaan ryhmäytymistapahtumilla, oppilaskunnan toiminnalla ja luokkayhteisöä vahvistamalla.

  • Koulun rutiinit, aikataulut ja järjestyssäännöt kootaan selkeäksi oppaaksi, joka tukee arjen sujuvuutta. 

  • Arjen toimivuudesta keskustellaan henkilöstökokouksissa, vanhempainyhdistyksen tapaamisissa ja oppilaskunnan hallitukseen kanssa. 

Hyödyt:

  • Oppilaat: Ennakoitava arki vahvistaa turvallisuuden tunnetta ja oppimismotivaatiota.

  • Huoltajat: Selkeä rakenne tukee osallistumista ja mahdollistaa rakentavan yhteistyön koulun kanssa.

  • Henkilökunta: Yhtenäiset käytännöt helpottavat arjen hallintaa ja tukevat työhyvinvointia.

2.2.4. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus 

Tavoite: Toteuttaa valtakunnallinen oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus koulukohtaisesti, varmistaen tuen vaikuttavuus ja tiivis yhteistyö huoltajien kanssa. 

Teemat:  

  • Henkilöstön perehdytys.  

  • Uudistuksen merkitys meidän koulussamme.  

  • Tuen arvioinnit.  

  • Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö. 

Toimenpiteet:  

  • Järjestetään henkilöstölle perehdytystä uudistuksesta.  

  • Laaditaan koulukohtainen ohjeistus ryhmäkohtaisen tuen toteuttamiseen.   

  • Toteutetaan oppilaskohtaisia tuen arviointeja (syksy 2025 ja kevät 2026).  

  • Vahvistetaan huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä vanhempainilloissa ja yksilötapaamisissa (kuukausittainen viestintä).  

  • Arvioidaan tuen vaikuttavuutta henkilöstön keskustelulla ja oppilaiden arviointikeskusteluissa.  

Hyödyt:  

  • Oppilaat: Kohdennettu tuki parantaa oppimista ja hyvinvointia.  

  • Huoltajat: Yhteistyö lisää luottamusta ja osallistumista.  

  • Henkilökunta: Selkeät toimintamallit tehostavat tukiprosesseja ja yhteistyötä.