Hae

2.2 Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lukuvuoden 2024 - 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2024

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

3. Ero suomen kielen taidossa on kaventunut suomi toisena kielenä- oppilaiden ja suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä.  

4. Kirjasto tavoittaa vuoden aikana kaikki  luokat kirjaston lukutaitoa edistävässä ohjelmassa  mainituilta luokka-asteilta.

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Tehostettua tukea saavien oppilaiden määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

3.   Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2023

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2023

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan keventyminen edellisistä vuosista

2. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

 

Suunnitelmat

 

Keväällä 2024 päivitetään Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma

Valmiussuunnitelma

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli 

 

 

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

2.2. Lukuvuoden 2024-2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet 

Jukolan koulun toiminnan tavoitteena on hyvin toimiva koulu, oppilaan hyvä ja turvallinen koulupäivä

Toimintakulttuuri

Toimintakulttuurilla on keskeinen merkitys Jukolan koulun yhtenäisyyden toteuttamisessa.

Koulun toimintakulttuurin käytännöt rakennetaan tukemaan opetus- ja kasvatustyölle asetettuja tavoitteita. Toimintakulttuuriin kehittämisen perusedellytys on toisia arvostava, avoin ja vuorovaikutteinen sekä kaikkia yhteisön jäseniä osallistava ja luottamusta rakentava keskustelu. Koulun toimintaa arvioidaan Hyvin toimiva koulu-laatukriteerien avulla ja kehitetään koulun toimintaa yhdessä päätettyjen tavoitteiden mukaisesti.

Jukolan koulussa oppiva yhteisö on toimintakulttuurin ytimenä.

Koulu toimii oppivana yhteisönä ja kannustaa kaikkia jäseniään oppimiseen. Oppiva yhteisö kehittyy dialogin avulla. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä. Tavoitteiden pohdinta, oman työn säännöllinen arviointi ja kiireettömyys edistävät yhteisön oppimista. Oppiva yhteisö luo edellytyksiä yhdessä ja toinen toisiltaan oppimiseen.

Hyvinvointi ja turvallinen arki

Jukolan koulun toiminnan rakenteet ja käytännöt edistävät hyvinvointia ja turvallisuutta ja luovat siten edellytyksiä oppimiselle. Nämä näkökulmat ulottuvat kaikkeen koulutyöhön ja ohjaavat jokaisen työskentelyä. Yhteisöllinen oppilashuolto on tärkeä osa toimintakulttuuria.

Koulutyössä käytetään eri työtapoja ja oppimisympäristöjä. Luokat työskentelevät ulkona, lähialueilla ja kaupungin tarjoamissa tiloissa tai tapahtumissa. Liikutaan säännöllisesti  ulkona luokkahuoneesta. Monialaiset oppimiskokonaisuudet syntyvät, kun opiskellaan kokonaisuuksia yhteistyössä koulun sisällä ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun aikuisten keskinäinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa tukevat oppilaiden kasvua hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Yhdessä tekeminen edistää oman erityislaadun tunnistamista ja taitoa työskennellä rakentavasti monenlaisten ihmisten kanssa. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään edistämään vuorovaikutusta sekä työskentelyn moniaistisuutta ja monikanavaisuutta.

Jukolan koulun moninaisuus ja kielitietoisuus

Koulu oppivana yhteisönä on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Moninaisuuden ilmentymä on monikielisyys. Eri kielten käyttö rinnakkain koulun arjessa nähdään luontevana ja kieliä arvostetaan.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

Jukolan koulun yhteisö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Lokakuun aikana tehdään tasa-arvokysely ja sen tuloksien perusteella laaditaan ”Jukolan koulun tasa-arvosuunnitelma 2023-2025”.

Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen

Jukolan koulussa otetaan huomioon kestävän elämäntavan opettelu. Arjen valinnoilla ja toimilla koulu vahvistaa vastuullista suhtautumista ympäristöön.

2.2. Lukuvuoden 2024 - 2025 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet

Lukeva koulu

Lukevan toimintakulttuurin ja kielellisesti vastuullisen pedagogiikan kehittäminen Jukolan koulussa lukuvuonna 2024–2025 

1.–2. lk.  

- Alkukartoitus (laaja-alainen erityisopettaja) 

-  Kirjain-äännevastaavuuden oppiminen (Ekapeli Alku, Ekapeli   Maahanmuuttaja, ViLLE yms., jokapäiväinen ääneen lukeminen)  

-  Teknisen lukemisen, lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittäminen (monipuoliset harjoittelutekstit- ja tehtävät) 

- Kirjallisuuteen tutustuminen oman opettajan johdolla (kirjoja esillä luokassa, oma kirjastokortti, kirjastoyhteistyö) 

- Alkuopetuksessa lukevan aikuisen malli erityisen tärkeä!  

- 1.–2.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula 

- Lukuilon löytäminen  

3.–4. lk 

- Lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen kehittäminen  

- Vuorovaikutustaidot (lukupiirityöskentely, oppilaiden omat kirjavinkkaukset) 

- Lukustrategioiden opettaminen  

- 3.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula 

5.–6. lk  

- Luetunymmärtämisen kehittäminen (monipuolisesti erilaisia ja eritasoisia tekstejä) 

- Lukuilon säilyttäminen, oppilasta kiinnostavan kirjallisuuden löytäminen, lukevat esikuvat (koulun vanhat oppilaat, HPK:n pelaajat yms.) 

- 5.lk keväällä huhtikuun loppuun mennessä Digilukiseula 

Kaikille yhteiset:  

  • Lukuviikko syys- ja kevätlukukaudella 

  • koko koulun yhteiset lukuhaasteet 

  • lukuvälitunti torstaisin klo 9.45–10.00 näyttämöllä  

  • lukumummo- tai vaaritoiminta  

  • kirjastoyhteistyö: lukuvinkkaukset, kirjasarjalaatikot, kirjastovierailut kirjastokortti 

  • lukevan aikuisen malli: kaikissa luokissa luetaan ääneen joka päivä, lukutunti kerran viikossa  

  • kielitietoinen opetus  

  • koulun oman kirjaston aktiivinen käyttö  

  • selkotekstit tarvittaessa 

  •  digilukutaitoviikko 

  • tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen antaminen sitä tarvitseville

Liikkuva koulu

Liikkuva koulu

Liikkuva koulu - vahva osa Jukolan koulun arkea

Jukolan koulu on liikkuva koulu, mikä näkyy arjessa monin tavoin. Koulun upea, monipuolinen piha, lähiympäristön harju ja metsä sekä lyhyet välimatkat luovat hyvät puitteet monenlaiselle liikunnalle koulupäivän aikana.

Lukuvuonna 2024 - 2025 jatkamme hyväksi havaittuja toimivia ratkaisuja liikunnan lisäämiseen arkipäivässä. Seuraavat toiminnat jatkuvat edellisen vuoden tapaan:

1. Ulkovälinevaraston käyttö välitunneilla, lainauskortti jokaisella oppilaalla. Koulumme 4. luokan oppilaat huolehtivat välinelainaamon pyörittämisestä annettujen vuorolistojen mukaisesti.

2. Uuden uimahallin valmistuttua olemme palauttaneet uinnin opetuksen Jukolan arkeen.

3. Yhteisiä tapahtumapäivät kokoavat eri luokka-asteiden oppilaita yhteen, kuten esimerkiksi yleisurheilupäivä, Liikkuen lomalle-päivä ennen syyslomaa, talviurheilupäivä.

4. Liikunnan vuosikello määrittää liikuntataidot, joita koulussamme harjoitellaan. Kunnossa oleva välineistö sekä yhteiskäytössä olevat radat (suunnistus, telinevoimistelu) mahdollistavat oppilaille tasavertaiset liikuntamahdollisuudet.

5. Oppilaita osallistavat kilpailut, kuten kentän kiertämiskilpailu syksyllä ja keväällä, ja joka vuotiset mestaruuskisat kuuluvat jukolalaisten arkeen, kuten pingis -turnaus.

Uutena kokeilemme tanssivälitunteja, joita ohjaavat 6.luokkalaiset yhdessä opettajan kanssa.

 

Digitalisaatio 2024-2025

Henkilöstön kouluttaminen sekä opittujen taitojen käyttäminen koulutyössä

Alueellisten TVT-opettajien sekä kaupungin tutoropettajien tarjoaman tuki TVT-työskentelyn kehittämiseksi.

Syyslukukaudella 2024 alueellinen TVT-tuki (Vesa Koskinen) auttaa 4-6 -luokkia henkilökohtaisten iPadien hyödyntämisessä

Kevätlukukaudella 2025 keskitytään eri luokka-asteilla ohjelmoinnin sekä opetuksen pelillistämisen mahdollisuuksiin digitalisaation avulla

TVT-osaamismerkkien käyttöönotto opiskelussa eri luokka-asteilla

Kaupungin TVT-koulutuksiin osallistuminen:

TVT-taitojen kehittäminen yhteisöllisesti esim. YS-kokouksissa/viikkoinfoissa lyhyet esittelyt, vertaisoppimisen hyödyntäminen koulun arjessa, yhteisopettajuus, jne.

Oppilaiden TVT-taitojen suunnitelmallinen kehittäminen

OppilasAgentti-toiminnan hyödyntäminen

Luokilla 4-6 painotetaan henkilökohtaisen laitteen (iPad) mahdollistamia työskentelytapoja.

Kukaan ei kiusaa-toimintamalli

Toimitaan kukaan ei kiusaa toimintamallin mukaisesti.