Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

5.1.Oppilaiden osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet

Oppilaskuntatoiminta

Jukolan koulussa oppilaalla on mahdollisuus vaikuttaa koulun arjen käytäntöihin. Oppilaat ovat koulupäivien aikana tiiviissä vuorovaikutuksessa koulun aikuisten kanssa. Keskusteluille annetaan tilaa erilaisissa oppimistilanteissa.

Jukolan koulun oppilaskunnan jäseniä ovat kaikki koulumme oppilaat, ja koulussa toimii oppilaiden itse valitsema oppilaskunnan hallitus.

Oppilaat äänestävät uuden oppilaskunnan hallituksen kouluumme tammikuussa 2025. Oppilaskunnan hallitukseen valitaan vuosittain joka luokalta kaksi oppilasedustajaa, varsinainen jäsen ja varajäsen. Molemmat jäsenet voivat osallistua oppilaskunnan kokouksiin.

Hallitus kokoontuu lukuvuoden aikana noin joka toinen viikko. Koulun opettajista yksi toimii vastuuopettajana ja vastaa oppilaskunnan toiminnasta. Vastuuopettaja suunnittelee oppilaskunnan toimintaa yhdessä hallituksen kanssa. Oppilaskunnalla on oma ilmoitustaulu, jossa ilmoitetaan oppilaskunnan kokouksista, oppilaskunnan järjestämistä tapahtumista ja muusta oppialaskuntaan liittyvästä toiminnasta. Kaikki koulun oppilaat voivat jättää aloitteita oppilaiden ilmoitustaululla olevaan postilaatikkoon. Oppilaskunnan hallitus käsittelee aloitteet kokouksissaan ja päättää jatkotoimista. Oppilaskunnan hallituksen jäsenet osallistuvat koulun tapahtumien järjestämiseen ja toteuttamiseen.

Oppilaskunnan hallituksen jäsenet osallistuvat Hämeenlinnan kaupungin järjestämiin oppilaskunnan tapahtumiin 1-2 kertaa vuodessa. Tapaamisissa tutustutaan muiden koulujen oppilaskunnan hallituksen jäseniin ja päästään vaikuttamaan oppilaita koskeviin asioihin yhdessä muiden ka.

Oppilaskunnan toiminnan tavoitteena on lisätä toiminnallisuutta oppilaan koulupäivään ja vahvistaa yhteisöllisyyttä koulussamme

Kerhotoiminta ja osallisuus

Kerhoja suunnitellaan yhdessä oppilaskunnan kanssa. Oppilaskunnan hallitus ja koulun kerhoyhdyshenkilö teettävät lukuvuosittain kyselyn oppilaiden kerhotoiveista. Kerhokyselyssä esiin nousseita lasten toiveita huomioidaan kerhoja järjestellessä. Kerhotarjonta täydentyy lukuvuoden aikana. Kerhoista ilmoitetaan oppilaille ja huoltajille Wilman välityksellä ja paperisin mainoksin.

Kerho-ohjaajina toimivat enimmäkseen koulun omat työntekijät.

Harrastus ihan lähellä -hanke

Harrastamisen Suomen mallin tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Keväällä 2021 pilotoitu hanke jatkuu edelleen ja Harrastus ihan lähellä -hankkeen tämän syksyn toiminta käynnistyy kouluilla viikolla 37.

Kerhoista tiedotetaan tarkemmin erikseen.

Tunne- ja vuorovaikutustunnit lukuvuonna 2024-2025

Jokainen oppilas saa yhden tunnin tunne- ja vuorovaikutusopetusta kuukaudessa. Ohjelman toteutukseen käytetään Rovaniemen Hyvinvoinnin vuosikelloa. Jokaiselle kuukaudelle on oma teema ja suunnittelussa on huomioitu jokainen luokkataso ja ikäkausi. YOHT-ryhmä valmistelee tunnit luokka-asteille. Teema näkyy myös oppilaiden omina töinä tai tuotoksina koulun Hyvinvointi-taululla.