Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan keinot, joilla koulu edistää oppilaiden osallisuutta lukuvuonna 2025-2026.

Koulu
Ei lisäyksiä

5.1 Oppilaiden osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet

Oppilaskuntatoiminta

Oppilaskunnan jäseninä ovat kaikki koulun oppilaat, ja hallituksen muodostavat vuosittain valitut edustajat jokaiselta luokalta (varsinainen jäsen ja varajäsen). Hallitus kokoontuu noin kahden viikon välein, ja sen toimintaa ohjaa nimetty vastuuopettajatyöpari.

Jukolan koulussa oppilaat osallistuvat koulun arjen kehittämiseen.

Oppilaskunnan hallitus:

  • käsittelee oppilaiden aloitteita, joita voi jättää ilmoitustaulun postilaatikkoon
  • osallistuu koulun tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen
  • edustaa koulua kaupungin oppilaskuntatapahtumissa 1–2 kertaa vuodessa
  • osallistuu koulun järjestyssääntöjen käsittelyyn ja kehittämiseen
  • toimii kuultavana tahona koulun kehittämisryhmien työskentelyssä
  • tekee ehdotuksia koulun toiminnan kehittämiseksi ja oppilaiden hyvinvoinnin parantamiseksi

Toiminnan tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä ja lisätä oppilaiden vaikutusmahdollisuuksia. 

Kerhotoiminta ja osallisuus

Kerhojen suunnittelua tehdään yhteistyössä oppilaskunnan kanssa. Lukuvuosittain toteutettavalla kerhokyselyllä kartoitetaan oppilaiden toiveita, joita pyritään huomioimaan kerhotarjonnassa. Kerhoista tiedotetaan Wilman kautta. Kerho-ohjaajina toimivat pääsääntöisesti koulun omat työntekijät.

Harrastus ihan lähellä -hanke

Harrastamisen Suomen mallin mukainen "Harrastus ihan lähellä" -toiminta tarjoaa maksuttomia harrastuksia koulupäivän yhteydessä. Toiminta tukee oppilaiden hyvinvointia ja mahdollistaa mielekkään tekemisen heti koulupäivän jälkeen.

Oppilaiden kuulluksi tuleminen ja vaikuttaminen omassa arjessa

Oppilaiden osallisuutta vahvistetaan myös luokkatasolla. Jokaisella oppilaalla on oikeus tulla kuulluksi omissa asioissaan ja vaikuttaa luokan toimintaan. Luokan yhteisiä pelisääntöjä ja toimintatapoja laaditaan yhdessä oppilaiden kanssa.

On tärkeää huolehtia luokkayhteisön ryhmäytymisestä ja myönteisestä ilmapiiristä, jotta jokainen oppilas rohkenee kertoa oman mielipiteensä ja osallistua yhteiseen keskusteluun. Turvallinen ja kannustava ilmapiiri tukee oppilaiden aktiivista osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Rehtorin kyselytunnit

Rehtori järjestää kyselytunteja kaikille luokka-asteille, jolloin oppilaat voivat esittää kysymyksiä ja tuoda esiin ajatuksiaan koulun toiminnasta.

Toimenpiteet oppilaiden osallisuuden vahvistamiseksi lukuvuonna 2025–2026

Oppilaiden osallisuuden vahvistamiseksi Jukolan koulussa otetaan käyttöön seuraavat toiminnot:

  • Rehtorin ja opiskeluhuollon edustajien luokkavierailut, joiden tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta ja vahvistaa oppilaiden kokemusta kuulluksi tulemisesta.
  • Luokkakohtaiset keskustelupiirit, joissa oppilaat voivat tuoda esiin kehitysehdotuksia ja vaikuttaa luokan toimintaan.
  • Säännöllinen oppilaspalautteen kerääminen esimerkiksi Wilman tai Forms-kyselyjen kautta. Kysymykset laatii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä (OHR), ja digitalisaatiotiimi vastaa kyselyn toteutuksesta.
  • "Osallisuuden teemapäivä" keväällä 2026, jolloin oppilaat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan koulun arkeen liittyviä toimintoja.