Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
4.3. Laaja-alaisen osaamisen toteutuminen monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja valinnaisissa aineissa
Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutetaan valinnaisvalinnaisten yhteydessä. Tällöin monialaista osaamista ja siihen liittyviä tavoitteita voidaan opetella ja oppia monipuolisesti. Oppilaiden osallistaminen monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun voidaan tehdä yhdessä erilaisien prosessikaavioiden avulla. Näin oppilaiden oppimisen suunnittelutaidot kehittyvät ja osallisuus omaan oppimiseen huomioidaan.
Laaja-alaisen osaamisen kehittäminen Jukolan koulussa
Koko koulun henkilökunta tutustui laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin Opetushallituksen laatiman aineiston avulla. Myös NPDL-hankkeen kautta ydintaitojen tavoitteet ovat lukuvuonna laaja-alaisen osaamisen rinnalla osana oppimisprosesseja.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L 1)
Vuorovaikutus ja itsenäisyys päätöksenteossa (Oppilas pystyy muokkaamaan ajatteluaan vuorovaikutuksessa. On itseluottamusta myös omiin päätöksiin.)
Oppimisstrategiat ja jatkuva oppiminen (Oppilas tuntee itsensä ja luottaa itseensä. Osaa oppia eri tavoin ja tiedostaa sen mikä itsellään toimii.)
Kriittisyys ja monen näkökulman huomioiminen (pystyy yhdistämään asioita ja arvioimaan niitä eri näkökulmista.)
Tutkiva, luova työote ja yhdessä tekeminen (ryhmässä työskentely, perehtyminen, asian hahmottaminen eri näkökulmista.)
Ikäkauteen sopivalla tavalla: tavoite, suunnittelu ja arvioimisen edistyminen omassa opiskelussa.
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L 2)
Oppilaita ohjataan näkemään kulttuurinen moninaisuus myönteisenä voimavarana.
Sosiaalisten taitojen harjoitteleminen ja arvostava vuorovaikutus (empatia).
Itsensä ilmaisu eri tilanteissa monin eri tavoin. Hyvät tavat.
Käytännön tavoitteita:
1.Sosiaalisten taitojen harjoitteleminen todellisissa tilanteissa, mutta myös luokissa, esim. Kukaan ei kiusaa- tai Askeleittain-ohjelmien avulla.
2.Hyvien tapojen sisäistäminen ja niiden mukaan toimiminen.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L 3)
Ohjataan oppilasta huolehtimaan itsestä ja toisista.
Opetetaan ymmärtämään hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan sekä turvallisuuden periaatteita.
Tarjotaan mahdollisuus kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä kehittää tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja.
Annetaan perustietoa työtä helpottavasta teknologiasta.
Opastetaan kehittämään kuluttajataitoja ja tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja.
Käytännön tavoitteita:
1.Lisätään koulun arjessa oppilaille arjen taitojen osaamista (yhteisistä tavaroista huolehtiminen, kierrätys, aikataulut, läksyjen tekeminen, koulutarvikkeista huolehtiminen, jne.), painotetaan kotirutiinien tärkeyttä (säänmukainen pukeutuminen, siivous, kierrätys, ruuanlaitto, aikatauluista huolehtiminen, jne.) sekä ohjataan oppilasta arvioimaan itse omaa osaamistaan.
2.Työskentelyssä eri oppiaineissa huomioidaan, mitä eri teknologisia välineitä on keksitty ja kehitelty arjen työskentelyä helpottamaan (koneet, työkalut, materiaalit, jne.).
Monilukutaito (L 4)
Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten viestien (tekstit, musiikki, kuvat yms.) tulkintaa, tuottamista, arvottamista ja analysointia.
Monilukutaito tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä, tietoisuus omasta kulttuurista.
Monilukutaitoa kehitetään kaikissa oppiaineissa ja edetään arkikielestä kohti eri tiedonalojen kieltä.
Koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus harjoittaa taitoja sekä perinteisissä että monimediaa hyödyntävissä oppimisympäristöissä.
Käytännön tavoitteita:
1.Lapsilla on taito tuottaa erilaista materiaalia (tekstiä, videoita, valokuvia, jne.) koulussa olevien välineiden avulla.
2.Kriittinen ajattelu – oppilailla on mahdollisuus tutustua erilaisiin teksteihin ja arvioida/suodattaa niitä (eettisyys).
3.Oman oppimisen ja vertaisarvioinnin kehittäminen, omien vahvuuksien hyödyntäminen.
4.Monilukutaitotutor vierailee Jukolassa
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Kaikilla oppilailla on mahdollisuus TVT-osaamisen kehittämiseen.
TVT:tä käytetään suunnitelmallisesti kaikilla vuosiluokilla ja eri oppiaineissa.
Oppilas saa välineitä, joilla tehdä omia ajatuksia ja ideoita näkyviksi.
Oppilas oppii käyttämään TVT:tä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
Tavoitteena löytää yhdessä tekemisen ja oivaltamisen ilo, mikä vaikuttaa opiskelumotivaatioon.
Käytännön tavoitteita:
1.Käytössä on riittävästi laitteita ja oppilaat käyttävät niitä säännöllisesti ja monipuolisesti.
2.Vuosittain luokan yhteinen projekti (elokuva, kirja, lehti, kirjeenvaihto, valokuva-albumi…)
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L 6)
Myönteinen asenne työtä kohtaan; yritteliäs asennoituminen elämään ylipäätänsä.
Omien vaikutusmahdollisuuksien ymmärtäminen ja kokeminen.
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä asianmukainen käyttäytyminen.
Yrittäjämäisen toimintatavan harjoittelu yksilönä ja osana yhteisöä (aloitteellisuus, oman toiminnan ohjaus, itsesäätely ja vastuullisuus).
Erilaisten ratkaisujen etsiminen --> suunnittelu, hypoteesit, vaihtoehdot, johtopäätökset.
Käytännön tavoitteita:
1.Toiminnalliset opiskelutilanteet: työprosessien suunnittelu, vaihtoehdot ja johtopäätökset.
2. Kaikilla lapsilla oma kalenteri.
3. Kuudennen luokan yrityskylävierailu
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L 7)
Koulu luo turvallisen ympäristön opetella osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja.
Jokaisen oppilaan osallisuuden vahvistaminen oman opiskelunsa, yhteisen koulutyön ja oppimisympäristön suunnitteluun.
Vahvistetaan oppilaan oikeutta osallistua päätöksentekoon ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti, yhdessä vertaistensa kanssa.
Opetella vastuullista valinnan- ja päätöksentekoa sekä kykyä ymmärtää oman toiminnan merkitys.
Ohjataan oppilaita tekemään ekologisesti hyviä valintoja ja ymmärtämään niiden vaikutusta omaan elinpiiriinsä.
Osallistuminen ja vaikuttaminen ovat myös tulevaisuuden taitoja ja demokratian säilymisen kannalta oleellisia.
Käytännön tavoitteita:
1. Luokkatiimit yhdessä opettajan kanssa suunnittelevat oppimistaan ja oppimiseen liittyviä tavoitteita, toimintaa ja arviointia ikätasoisella tavalla. Vastuuryhmä ja vastuutehtävät, tavoitteet (tunnille, jaksolle, viikolle, jne.), oppimisympäristön suunnittelu, sosiaaliset ryhmät.
2. Oppilaskunnan ohjattu toiminta; luokkakokous-toimintamallin harjoittelu.
3. Kummiluokkatoiminta.
4. Toiminnalliset rakenteet: välinelainaamo, ympäristöagenttitoimisto, kaveri- ja ystävävälitys, Jukolan Viestin –toimitus, jne.
5. Luokkakokous-toiminta luokissa ja vuorovaikutustaidot. Ryhmäytyminen on koko vuoden kestävää toimintaa ja sillä on tavoitteet ja rakenteet. Oppilaat osallistuvat oman oppimisensa suunnitteluun. Ohjattu toimintamalli laadittu kouluun, jonka avulla luokkakokous toimintaa aloitetaan luokissa.
6. Oppilaiden ympäristötiimi, jota ohjaa opettaja. Luodaan ympäristöagenttitoimintaa yhdessä oppilaiden kanssa.
Valinnaiset ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
3 lk.
Valinnaisvalinnaiset 1h /viikko.
Taito- ja taideainevalinnainen, liitetty käsityötuntiin.
4-5 lk. VV/1vvt. ja TT/1vvt.
Taito- ja taideainevalinnainen sisältää lukuvuoden lyhytkursseja, joissa erilaiset sisällöt. Syksyllä kurssit ovat taito-ja taideaine valinnaisia ja keväällä valinnaisvalinnaisia. Tavoitteet ja sisällöt suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa.
6 lk.
Taito- ja taideainevalinnainen/1vvh, sisällöt samoja lyhytkursseja kuin 4-5 luokilla.