Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

JUKOLAN KOULUN OPISKELUHUOLLON SUUNNITELMA

 

1.Koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt

Yhteisöllisen opiskelijahuoltoryhmän kokoonpano 2024-2025

rehtori, puheenjohtaja

laaja-alainen erityisopettaja

kouluterveydenhoitaja

koulukuraattori

koulupsykologi

Taustaa

Jukolan koulu on noin 240 oppilaan alakoulu. Toiset ja viidennet luokat ovat rinnakkaisluokkia, pienryhmät yhdysluokkia, muuten koulu on yksisarjainen. Opettajia koulussamme on yli 20 ja kouluohjaajia yksitoista. Koulussa on yleisopetuksen luokkia, alueellisia erityisluokkia ja hoidollispedagoginen nivelluokka sekä kaksi valmistavaa luokkaa. Monimuotisuus on arkipäiväämme. 

Yhteisöllinen opiskelijahuoltoryhmä

Opiskelijahuoltoryhmä kokoontuu keskiviikkoaamuisin klo 8.30. - 10.00. (kts. vuosikello). Oppilaskunnan ohjaavaopettaja on yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jäsen ja mukana kokoontumisissa tarvittaessa.

Koulussa on vaatimuksena hyvä ja toisia arvostava käytös ja sitä vaaditaan niin koulun aikuisilta kuin lapsilta. Oppilaita ohjataan toimimaan toiset huomioon ottaen.

Yhteistyö ja hyvät käytänteet ovat arkipäivää koulun ja kodin välisessä yhteistyössä. Vanhemmat tulevat kuulluiksi lastensa asioissa.

Oppilashuolto tukee ja edistää oppilaiden koulunkäyntiä ja hyvinvointia. Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville. Jukolan koulun punaisena lankana on yhteisöllisyys ja välittäminen. Kaikki koulun aikuiset kasvattavat kaikkia oppilaita. Oppilashuollon tavoitteena on tunnistaa, puuttua ja ehkäistä riittävän ajoissa oppilaan oppimiseen ja kasvuun liittyviä haasteita ja esteitä.

Yksilökohtaisen opiskelijahuollon tavoitteet ovat

- oppilaat saavat tarvitsemaansa tukea ja apua kasvuunsa, kehitykseensä ja koulunkäyntiinsä
- vanhemmat saavat tukea lastensa kasvatukseen ja oppimiseen liittyvissä asioissa
- opettajat saavat tukea työhönsä monialaiselta asiantutija ryhmältä
- koulu toimii hyvässä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa

 

 

YHTEISÖLLISTÄ OPPILASHUOLTOA TUKEVAA TOIMINTAA JUKOLAN KOULUSSA 2024-2025

Kouluterveydenhoito

Kouluterveydenhoitaja on tavattavissa koululla tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Kukaan ei kiusaa

Koulussamme toimii nimetty Kukaan ei kiusaa-tiimi.

Kukaan ei kiusaa- ohjelma koostuu pitkin kouluvuotta pidettävistä ohjauksista sekä selkeistä menettelyohjeista kiusaamistapauksissa.

Kummiluokkatoiminta

Jokaisella ensimmäisen luokan oppilaalla on oma kummi 4. luokalta kolmen vuoden ajan. Ylempien pienluokkien oppilaat toimivat nuorempien pienluokkalaisten kummeina. Isommat oppilaat auttavat toiminnallaan ekaluokkalaisia tutustumaan kouluunsa. Kummit ovat alkusyksynä tukena välitunneilla. Yhteisiä mukavia hetkiä, esim. leikki- ja lukutuokioita järjestetään sovitusti.

Kuraattoripalvelut

Jukolan koulun on mahdollista saada myös koulukuraattorin ja Toppari-tiimin palveluita oppilashuoltotyöhön. Tiimissä työskennellään tukea tarvitsevien nuorten ja heidän perheidensä kanssa. Nuorilla voi olla esimerkiksi erilaisia elämänhallinnan ja koulunkäynnin ongelmia, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikeuksia.

Jukolatreffit, kodin ja koulun yhteistyötä edistävä ja tukeva toimintamuoto. Tapahtumia järjestetään lukuvuoden aikana kaksi.

Icehearts – toiminta käynnistyi Jukolan koulussa syksyllä 2018. Koululla on Icehearts-kasvattaja, joka toimii myös Nummen palvelukeskuksessa. Toiminta on suunnattu pojille, ja tarkoitus on sitoutua toimintaan kahdeksitoista vuodeksi samojen oppilaiden kanssa. Toiminnan rahoittaa sijoittajat, FIM koordinoi rahastoa.

Kerhot

Koulun tiloissa toimii myös yhteisöjen tarjoamia kerhoja. Ohjattu kerhotoiminta luo edellytyksiä ohjattuun iltapäivätoimintaan sekä muuhun harrastustoimintaan. Kerhotoiminnan kautta oppilas voi löytää mukavan harrastuksen. Kerhotoimintaa Jukolan koulu saa lukuvuodeksi 2024-2025 kerhorahaa. Oppilaat saavat esittää kerhotoiveita, joita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan ja silloin, kun saadaan pätevä ohjaaja toivotulle kerholle.

Toisena mahdollisuutena harrastustoiminnan aloittamiselle on Harrastus ihan lähellä-hanke.

Iltapäiväkerho-IP

Koulussa on oma Pilke Oy:n järjestämä iltapäiväkerho. Kerhossa on kolme ohjaajaa. Kerhoon voivat osallistua 1-2 luokanoppilaat ja erityisen tuen oppilaat, jotka tarvitsevat ohjattua iltapäivätoimintaa. Kerholla on oma vastuuohjaaja ja IP-kerho toimii koulun tiloissa klo 12-17. Toiminnan järjestää Pilke oy.

Pedagoginen ajattelu

Koko koulun yhteisenä tavoitteena on hyvinvoiva koululainen ja kaikille hyvä koulupäivä. Koulun toimintaa ohjaa pedagoginen suunnittelu. Oppilashuoltotyön tavoitteena on pitää yllä hyviä ja toimivia käytänteitä ja rakenteita, jotka tukevat oppilaan vuorovaikutustaitojen kehittymistä, turvallista koulupäivää ja hyvää oppimista. Tavoitteena on hyvin suunniteltu pedagoginen oppimisympäristö. Ohr tukee erityisesti psykososiaalisten taitojen oppimista koko kouluyhteisössä. Resursseja kohdennetaan oppimisympäristöjen kehittämiseen koko kaupungin tavoitteiden mukaisesti.

Tavoitteena on kehittää koko koulun yhteistyötä opetussuunnitelman mukaisesti. Oppilashuoltotyössä toimitaan läpinäkyvästi ja luottamuksellisesti oppilaiden, opettajien ja vanhempien kesken.

Tiedonkulku

Oppilashuoltoryhmän jäsenet konsultoivat tarpeen mukaan toisiaan. Ensisijaista tiedonkulussa ovat edelleen henkilökohtaiset keskustelut. Akuutit asiat välitetään Wilman kautta tai sähköpostilla ilman nimiä.

Muita linjauksia

Opiskelijahuoltoryhmän jäsenet kouluttautuvat kaupungin tarjoamissa koulutuksissa. Näin koulussa toimitaan kaupungin linjausten mukaisesti ja syntyy yhtenäinen toimintakulttuuri. Moniammatillisen tiimityöskentelyn rakenne vahvistuu ja tehtävävastuut jakautuvat ohr:ssä oikealla tavalla.

 

1.Yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä

-

2.Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Vuosiluokat 1–2

Ohjaus toteutuu kiinteänä osana koulun muuta toimintaa.

Ohjauksesta vastaa luokanopettaja yhdessä muiden opettajien kanssa.

Oppilaanohjauksella edistetään oppilaiden opiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittymistä sekä tuetaan vähitellen kasvavaa vastuunottoa koulutyöstä sekä omista tehtävistä ja tavaroista.

Vuosiluokat 3–6

Ohjaus toteutuu pääosin eri oppiaineiden opetuksen ja koulun muun toiminnan yhteydessä, ohjaukseen voidaan myös varata oppitunteja.

Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaita muun muassa omien vahvuuksien tunnistamisessa sekä sosiaalisten taitojen ja ryhmässä toimimisen taitojen kehittymisessä.

3.Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa

Tarkastukset toteutetaan monialaisina kokouksina. Rehtori valmistelee annettujen ohjeiden mukaisesti tarkastukseen liittyvät asiakirjat sekä kutsuu osallistujat paikalle. Tarkastukset toteutetaan annetun aikataulun mukaan. 

4.Jukolan koulun järjestyssäännöt ovat liitteenä.

5.Poissaolojen seuraaminen

Poissaolojen seuraaminen toteutetaan opetuksen järjestäjän antamien ohjeiden mukaan.

6.Ttapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus

Järjestyssääntöjen noudattamisella, sekä yleisestä kouluarjen turvallisuudesta huolehtimisella on suuri merkitys tapaturmien ehkäisyssä.

 

Turvallisen koulun kolme kultaista sääntöä

1. Turvallisessa koulussa ehkäistään etukäteen vaaratilanteet koulurakennuksessa ja koulun eri toiminnoissa. 

2. Turvallisessa koulussa on suunniteltu etukäteen, miten koulu takaa koulun oppilaiden, opettajien ja muun henkilöstön turvallisuuden.

3. Turvallisessa koulussa on varauduttu suorittamaan sellaiset pelastustoimenpiteet, joihin koulussa omatoimisesti kyetään.

Koulun on pärjättävä omatoimisesti, kunnes ambulanssi, palokunta tai poliisi saapuu paikalle auttamaan.

Turvallisuusviikko ja poistumisharjoitus viikolla 34

Jukolan koulun lukuvuosi aloitetaan turvallisuusviikolla, joka on yleensä toinen kouluviikko.

Viikon aikana pidetään paljon ryhmäytymisleikkejä ja tutustutaan koulurakennukseen ja sen ympäristöön. Luokissa käsitellään yhdessä opettajan ja ohjaajan kanssa annettuja aiheita. Viikon päättää poistumisharjoitus. Seuraavalla viikolla apulaisturvallisuus vastaava pitää koko henkilökunnalle yhteisen turvallisuusiltapäivän, jonka aikana käydään läpi koulun turvallisuussuunnitelma. Tilaisuuteen on kutsuttu Liivuoren päiväkodin henkilökunta.

Maanantai

Miten toimin välitunneilla ja ruokalassa

koulupihan rajat

leikkivälineet

välituntisäännöt

ruokalasäännöt

Tiistai

Miten toimin omassa luokassa ja oppitunneilla

luokan säännöt

ryhmäytymisleikkejä

Keskiviikko

Kaveruus koulussa

kaveruussäännöt

Kukaan ei kiusaa-toiminta, yhteinen koulun avaus ruokalassa ja Kukaan ei kiusaa-tiimin esittäytyminen

Verso-toiminta ja verso-oppilaiden esittäytyminen

Luokkakummitoiminta          

Torstai

Käyttäytyminen koulussa muuten

loput järjestyssäännöt

toiminta yhteisillä retkillä, tapahtumissa ja muissa yhteisissä tilaisuuksissa

luokkien omat poistumis-suojautumisharjoitukset koko viikon ajan

Perjantai

Perjantaina pidetään koko koulun yhteinen poistumisharjoitus ja siitä keskusteluja luokissa. Erityisesti alkuopetuksen oppilaiden kanssa pitää käydä asiaa läpi, koska heille saattaa jäädä tilanteesta kysymyksiä.

 

Seuraavan viikon tiistai

Jukolan koulun koko henkilökunnan yhteinen turvallisuusiltapäivä.

palautetta turvallisuusviikosta

käydään läpi poistumisharjoitus

kerrataan turvallisuus käytäntöjä koulussa

Turvallinen koulupäivä

 

Liikenneturvallisuus 

Liikennekasvatus kuuluu osana opetussuunnitelmaan. Erilaiset teemapäivät sekä retket ovat hyviä mahdollisuuksia harjoitella liikkumista ja julkisten kulkuneuvojen käyttämistä.

Koulumme sijaitsee liikenteellisesti varsin turvallisessa paikassa. Pahimmat vaarapaikat ovat Ahvenistontie ja Aleksis Kiven katu. Lisäksi ongelmana on Liivuorentietä läpikulkutienä käyttävät autoilijat sekä oppilaita henkilökunnan pysäköintipaikalle tuovat huoltajat.

Taksilla kulkevia oppilaita ollaan aamulla vastassa ja heidät saatetaan iltapäivällä taksiin.

Oppilaita kannustetaan käyttämään pyöräilykypärää sekä heijastinta. Potkulaudalla saa tulla kouluun, mutta laudat ovat parkissa koulupäivän ajan. Lasten kanssa keskustellaan kypärän käytön tärkeydestä sekä liikennesääntöjen noudattamisesta. Opettajilla tai oppilaiden huoltajilla on lupa kuljettaa lapsia omalla autollaan vain vanhempien suostumuksella. Yllämainituista asioista tiedotetaan huoltajille.

Välitunnit

Opettaja päästää oppilaat välitunnille vasta oppitunnin päätyttyä, ellei hän itse lähde valvomaan oppilaita. Välitunneilla pihalla on aina 2 opettajaa valvojina sekä kouluohjaajia. Valvontavuorossa on aina oltava vähintään 1 koulun oma opettaja (ei 2 sijaista yhtä aikaa). Molempien opettajien vastuulla on KOKO piha-alue. Valvojien tulee puuttua HETI pieniinkin riitatilainteisiin. Toinen valvojista poistuu piha-alueelta viimeisenä varmistettuaan, että kaikki lapset ovat jo sisällä.

 

Koulumme piha-alueen vaikeasti valvottavat kohdat, joihin tulee kiinnittää

erityistä huomiota:

    – parkkipaikat, nivelluokan edusta sekä kaukalon ja kävelyntien

     välinen alue eivät ole välituntialuetta.

    – talvella tulee valvoa jääkentällä oloa, lumikasoja sekä lumipallojen

     heittelyä (palloseinä). Ikkunoiden vieressä olevilla lumikasoilla ei saa olla.

    - välitunneilla valvottava myös, että liikuntasalin päädystä oppilaat siirtyvät välituntialueelle

 

Koulussamme on nauhoittava kameravalvonta.

Liikuntavarusteissa (luistimet ja sukset) ei tulla välitunnille ilman liikunnanopettajan valvontaa, jos ei ole muuta sovittu. Liikunnanopettaja, (ei välituntivalvoja) vastaa myös pukuhuoneiden valvonnasta.

Koulun piha-alueella ei pyöräillä välitunnin aikana. Jos oppilaan koulupäivä alkaa/loppuu välitunnin aikana, hänen tulee taluttaa pyöräänsä.

 

Liikuntatunnit

Opettaja on vastuussa kaikista ryhmän lapsista. Huomioi tämä varsinkin eriyttämistilanteissa (esim. huolehdi valvonta kävelyreitille, kun osa lapsista ei osallistu hiihtoon).

Oppilaita ei päästetä pukuhuoneisiin välitunneilla ilman valvontaa. Liikuntatunti alkaa kellon soidessa, ellei erikseen ole ilmoitettu muuta ja opettaja ole itse paikalla valvomassa.

Huolehdi myös valvonnasta liikuntatunnin päätyttyä.

 

Liikuntatunneilla sattuneista tapaturmista pitää tehdä tapaturmailmoitus, joka toimitetaan nimetylle henkilölle hallintoon. Koulusihteeri arkistoi ilmoituksen tapaturmasta. Oppilaan huoltajia tulee myös ohjeistaa kertomaan hoitavalle taholle (esim. terveyskeskus), että kyseessä on koulutapaturma, ei yksityinen vahinko.

 

Pyöräilytunneilla sekä jääpeleissä tulee kaikilla olla kypärä käytössä. Oppilaat käyttävät kypärää kaikilla luistelutunneilla.

 

Hiihto- ja pyöräilytunneilla huolehdi turvallisista tienylityksistä.

 

Luistelukentälle saa mennä vain opettajan valvonnassa. Jäälle saa laskea liukurilla luistelukauden jälkeen. Pois tullaan varovasti kontaten. Jos tulee ongelmia, niin muutetaan ohjeita ja/tai kielletään jäälle meno.

 

Opintomatkat ja koulualueen ulkopuolella tapahtuva toiminta

Opettaja on vastuussa kaikista ryhmän oppilaista. Opettaja huolehtii, että hitaimmat ja vilkkaimmat pysyvät mukana.

Opettajan tulee varata tarpeeksi valvojia matkalle mukaan. Matkan kohteesta riippuen pyydetään joko vanhempia tai toista opettajaa ja/tai avustajaa mukaan. Oppilaille selvitetään noudatettavat säännöt ennen matkalle lähtöä.

 

Retkillä valitaan turvallisimpia reittejä ja valvotaan tienylitykset. Opintoretkillä, joissa oppilaat ovat vapaita liikkumaan itsenäisesti, varmistetaan, että jokaisella oppilaalla on tiedossa puhelinnumero, josta opettajan tavoittaa (tarvittaessa käytetään turvaranneketta tms.). Retkistä opettajan on tehtävä kirjallinen retkisuunnitelma rehtorille.

 

Käsityöluokkien käyttö

Opettaja käy turvallisuusohjeet läpi ryhmänsä kanssa. Opettaja valvoo oppilaiden turvallisuutta. Opettaja tai ohjaaja ilmoittaa viallisista koneista heti kirjallisesti rehtorille.

Vannesahan käyttö

- oppilaat eivät saa käyttää vannesahaa, muista kertoa tämä oppilaille

- älä käytä sahaa ennen kuin olet saanut siihen käyttökoulutuksen tn-vastaavalta opettajalta

- älä käytä sahaa ilman asianmukaisia suojuksia

- huomioi yleiset turvaohjeet (pitkät hiukset kiinni, asianmukainen vaatetus jne.)

- laita virta off-asentoon heti käytön jälkeen

 

Nauhahiomakoneen käyttö

- älä käytä laitetta ennen kuin olet saanut siihen käyttökoulutuksen tn-vastaavalta opettajalta

- oppilaat eivät saa käyttää nauhahiomakonetta yksin

5.-6.-luokkien oppilaat voivat käyttää nauhahiomakonetta opettajan harkinnan mukaan yhdessä opettajan kanssa. Opettaja on vieressä, yksi oppilas kerrallaan (muualla olevien oppilaiden valvonta järjestettävä), hiotaan vain isoja puupintoja

-pienet puupinnat hiotaan hiomapaperilla turvallisuuden takia.

 

KONEHUONEESEEN(JOSSA VANNESAHA JA NAUHAHIOMAKONE)EI OPPILAS SAA MENNÄ YKSIN. OVI PIDETÄÄN LUKOSSA OPPITUNTIEN AIKANA.

 

Terveydenhoitajat antavat tarvittaessa ja paikalla ollessaan koulupäivän ja -matkojen aikana tapahtuneiden tapaturmien ensiavun, mutta kaikkien kouluyhteisön jäsenten tulee antaa ensiapua taitojensa mukaan. Terveydenhoitaja huolehtii, että koulun ensiapukaapissa on tarvittava varustus. Terveydenhoitaja tilaa ja tarvikkeet ja täyttää ensiapukaapit. Terveydenhoitaja tilaa myös kylmäpussit liikunnanopettajille mahdollisten tunneilla tapahtuvien tapaturmien ensiapuun. Terveydenhoitaja huolehtii teknisen/kemian työn luokissa olevat ensiaputarvikkeet, mm silmähuuhdepullot. Lasku ensiaputarvikkeista menee koululle.

 

Hämeenlinnan kaupungilla on vakuutusyhtiönä on ollut 1.1.2017 lähtien IF-vakuutusyhtiö. 2012 tai sitä ennen tapahtuneiden koulutapaturmien kulut hoidetaan sen aikaisissa vakuutusyhtiöissä. Jos koulutapaturma sattuu mopolla/skootterilla ajaessa, ensisijainen vakuutus on mopon/skootterin oma liikennevakuutus. Jos liikennevakuutus ei korvaa jotain, niin käsittely siirtyy vasta tämän jälkeen vasta tapaturmavakuutuksen piiriin.

 

Tapaturmaohjeistus, jos oppilas tarvitsee kuljetuksen hoitoon:

• koululainen saa ensiavun koululta

• paikalla oleva koulun työntekijä tekee tapaturmailmoituksen

huoltaja toimittaa lapsen ensisijaisesti lähimmälle terveysasemalle (josta oppilas pyydetään tarvittaessa menemään Kanta-Hämeen keskussairaalan ensiapuun).

 

Kun huoltajaa ei tavoiteta:

• taksia tilattaessa kerrotaan taksikeskukseen kyseessä olevan oppilaan nimi, koulu ja koulun osoite sekä taksin tilaajan nimi, jotta taksikeskus osaa laskuttaa oikein (lasku lähtee suoraan Hämeenlinnan kaupungille), tiedot tarvitaan myös vakuutusyhtiötä varten

• taksi hakee koululaisen ja saattajan sekä toimittaa ensisijaisesti lähimmälle terveysasemalle, josta pyydetään tarvittaessa menemään Kanta-Hämeen keskussairaalan ensiapuun (tilanteen mukaan arvioidaan, kuka koulun henkilökunnasta lähtee koululaisen mukaan taksiin)

• edelleen tavoitellaan puhelimitse huoltajaa, että hän tietää välittömästi saapua terveysasemalle tai ensiapuun

• kaupungin vakuutus korvaa kuljetuksen vain silloin, kun oppilas on taksin kyydissä (koulun henkilökuntaan kuuluva saattaja voi tulla tarvittaessa taksilla takaisin, tästä on sovittava esimiehen kanssa, koska kustannukset tulevat omalle kustannuspaikalle)

Tapaturman sattuessa on opettajan tai muun koulun edustajan aina muistettava täyttää ja allekirjoittaa oppilaasta tapaturmailmoituslomake (liite), joka toimitetaan viipymättä sähköpostilla sari.oksanen@hameenlinna.fi tai osoitteeseen

 

Tapaturmailmoitus on syytä täyttää tapaturmatilanteissa, vaikka lääkärin hoitoa ei heti tarvittaisikaan. Tapaturmailmoituksen luontevin täyttäjä on se koulun henkilökuntaan kuuluva, joka tapahtuman hetkellä paikalla. Usein tämä on opettaja – vaikka terveydenhoitaja tulisikin paikalle antamaan ensiavun.

 

Tapaturman sattuessa ja hakeuduttaessa hoitoon julkiselle sektorille (terveyskeskus tai keskussairaala) oppilaan kuljetuksen huolehtii huoltaja. (Lukuun ottamatta ambulanssia vaativaa tilannetta.) Mikäli tapaturman kohteeksi joutuneen oppilaan huoltajalle aiheutuu kustannuksia tapaturmasta johtuneista, vamman tilan vaatimista välttämättömistä ja välittömistä kuljetus- ja hoitokuluista, huoltaja hakee niitä

 

 

Kuluja voi hakea sen jälkeen, kun kaupunki on tehnyt lapsen koulutapaturmasta tapaturmailmoituksen Fennialle ja tapaturmalle on luotu käsittelytunnus. Fennia toimittaa käsittelytunnuksen huoltajalle tekstiviestillä.

Jos oppilaan koulutapaturma on sattunut koulumatkalla tai vaatii hoitoa vasta koulupäivän jälkeen, niin asiasta on tiedotettava mahdollisimman pian koulua.

Henkilöstöpalvelujen ohjeistuksen mukaisesti rehtorin tulee huolehtia siitä, että koulussa on ainakin yksi ensiavun antamiseen perehtynyt henkilö. Lisäksi rehtorin tulee pitää yllä tiedostoa ensiapukoulutuksen saaneista henkilöistä sekä tiedottaa siitä henkilöstölle.

 

7.Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen

Jukolan koulun Liikkuva-koulutiimi vastaa koulun arjessa liikuntatapahtumista sekä ohjaa kouluvuoden liikuntatuntien jaksottamista. Yhteiset perinteiset koko koulun liikuntapäivät ja -tapahtumat ovat osa Jukolan koulun toimintakulttuuria.

 

8.Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen

Alaikäisten eli alle 18-vuotiaiden päihteiden käyttöön on puututtava heti sen ilmentyessä. Koska nuori viettää koulussa suuren osan päivästä, on koulun henkilöstö aitiopaikalla seuraamassa nuoren elämää ja puuttumassa tilanteeseen, jos aihetta ilmenee.

Kouluissa tulee panostaa myös päihteiden ja huumeiden käytön ennalta ehkäisevään toimintaan. Jos nuoresta on huolta, on hyvä ottaa puheeksi myös mahdolliset päihteet ja ohjata oppilashuollon palveluihin tai muihin tukipalveluihin.

 

9.Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet

Koulukuljetuksessa olevien oppilaiden määrä vaihtelee koulun koon ja alueellisen sijainnin mukaan. Koulun tulee tehdä suunnitelma koulukuljetusten odotusaikojen valvontaa, toimintaa ja turvallisuutta koskien.

Jukolan koulussa on noin 240 oppilasta. Lisäksi koulun yhteydessä toimii Liivuoren päiväkoti, joiden lapsista osa kuljetetaan hoitoon autolla. Liivuoren päiväkodissa on noin 220 lasta. Oppilaiden ja lasten kuljettaminen tuottaa saattoliikennettä, huoltoliikennettä sekä henkilökunnan liikennettä. Jukolan kouluun pienluokkien oppilaat kulkevat koulumatkan taksilla.

Jukolan koulun oppilaista suurin osa asuu lähialueella ja kulkee kouluun jalan tai polkupyörällä ja vanhempien saattoliikennettä on vähän.

Takseille on osoitettu pysähtymis- ja purkupaikka Taulamatin tien puoleiselle parkkipaikalle. Aamulla ja iltapäivällä kouluohjaajat ovat taksioppilaita vastassa. Samalla varmistetaan, että ilmoitetut kyytioppilaat ovat saapuneet kouluun. Jos näin ei ole, asiasta ilmoitetaan luokanopettajalle.

Iltapäivällä oppilaat tulevat taksipaikalle, jonne heidät saattaa kouluohjaaja tarvittaessa. Ohjaajat varmistavat, että jokainen oppilas saa kyydin. Samoin oman äidinkielen ja katsomusaineiden opettajat huolehtivat, että heidän oppilaansa pääsevät takseihin. Tarvittaessa soitetaan uusi taksi paikalle.

Odotusaika aamuisin ja iltapäivällä ei ylitä 15 minuuttia. Jos kuljetus on jostakin syystä myöhässä, huolehtii ohjaaja/opettaja oppilaan valvonnasta ja tekee tarvittaessa uuden taksitilauksen.  Myöhästymisestä ilmoitetaan oppilaan huoltajalle.

10. Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä

Yhteisöllisen oppilashuollon keskeisenä tehtävänä on luoda ja ylläpitää turvallinen koulu ja koulunkäynnin arki jokaiselle oppilaalle ja koulussa työskentelevälle.

Vertaissovittelu eli Verso-toiminta

Vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen perustuva yhteisöllinen menetelmä, joka tuo vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitoja koulun arkipäivässä. Menetelmän tarkoituksena on oppilaiden vuorovaikutustaitoja edistämällä vähentää koulujen toimintahäiriöitä. Vertaissovittelulla puututaan oppilaiden väliseen mieltä pahoittavaan toimintaan mahdollisimman varhain.

 

Vertaissovittelu on menetelmänä yksinkertainen selkeä kaava, jonka osapuolia hieman vanhemmat sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat osapuolina olevia oppilaita itse löytämään ratkaisun ristiriitaansa. Sovittelun aikana osapuolet saavat itse esittää kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksia ja pohtia erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Kaavaa noudattamalla sovittelijaoppilaat ja ristiriidan osapuolet etenevät lopulta sopimukseen, jonka toteutumista seurataan.

 

Kukaan ei kiusaa-ohjelma

Kukaan ei kiusaa –ohjelma on toimintamalli koulukiusaamisen vähentämiseksi. Ohjelmaan kuuluu erilaisia tehtäviä, toiminnallisia harjoituksia ja oppituntimalleja joita voi hyödyntää lasten ja nuorten kanssa.

 

Kummioppilaat

Koulun kummioppilaat on aktiivisesti toisia oppilaita tukeva joukko koulun oppilaita. Oppilaita ohjataan kääntymään kummioppilaiden puoleen kaikissa kouluun liittyvissä, oppilasta askarruttavissa, asioissa. Kummioppilaat välittävät tarvittaessa viestin opettajakunnalle. Kummioppilaat voivat järjestää esimerkiksi yhteisiä välitunteja ja pieniä yhteisiä oppitunteja, luokka- ja kouluhenkeä kehittämiä tapahtumia ja teemapäiviä.

 

Oppilaskunta

Oppilaskuntatoiminnan tarkoituksena on ohjata oppilaita keskinäiseen yhteistyöhön, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä vastuuta yhteisten asioiden hoidosta.  Hämeenlinnan kaikissa kouluissa toimii oppilaskunta, jonka järjestäytyneestä toiminnasta vastaa oppilaskuntaa ohjaava opettaja.

Koulujen oppilaskuntien jäseniä ovat kaikki kyseisen koulun oppilaat. Oppilaskunnan toimintaa johtaa hallitus tms., johon on valittu luokkien oppilasedustajat.

Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on pitää yllä yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin ja koulun muuhun henkilökuntaan sekä tarpeen mukaan vanhempainyhdistykseen, nuorten vaikuttajaryhmiin, Lasten ja nuorten foorumiin ja lautakuntiin. Oppilaskunnan toiminta kouluissa vaihtelee mm. koulun koosta ja oppilaiden iästä riippuen. Aloitteiden käsittelyssä voidaan käyttää jatkuvan vaikuttamisen mallia, jossa kuka tahansa kouluyhteisön jäsen voi seurata aloitteen käsittelyä.

 

Malleja koulun ja kodin yhteistyöhön ja vanhemmuuden tukemiseen

Koti ja koulu ovat lapsen tärkeimmät kasvattajat - yhteistyötä niiden välillä tarvitaan. Vanhemmilla on ensisijainen vastuu lasten kasvatuksesta. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää. Kodin ja koulun yhteistyö on parhaimmillaan vastavuoroista kasvatuskumppanuutta.

Toimivalla kodin ja koulun yhteistyöllä on monia myönteisiä vaikutuksia. Se lisää lasten koulumotivaatiota ja opettajan oppilaantuntemusta. Yhteistyö antaa vanhemmille tärkeää tietoa lapsen oppimisesta ja kasvusta, sekä niiden tukemisen mahdollisuuksista.

Kodin ja koulun yhteistyöllä on myönteinen vaikutus luokan ja koulun ilmapiiriin, ja se vahvistaa kouluyhteisön hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Koulun tulee olla aktiivinen ja aloitteellinen kodin ja koulun yhteistyön toteuttamisessa, mutta myös vanhemmilla on vastuunsa yhteistyön onnistumisessa.

Vanhempainliiton nettisivuilta saa tukea kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseen. Hyväksi koettu toimintamalli Hämeenlinnassa on esim. Iittalan Yhtenäiskoulussa kehitetty Perhekeidas-ohjelma, joka rytmittää kodin ja koulun yhteistyötä koko koulun tasolla, jokaista opettajaa ja ryhmää, sekä kaikkia vanhempia koskien.

 

Askelmat–ohjelma

Askelmat on portaittain etenevä ohjelma, joka on sidoksissa koulun eri vuosiluokkiin. Askelmien avulla tutustutaan uuteen yläkoulun luokkaan, ryhmäydytään ja käydään arvokeskustelua mm. päihteistä ja yhteisistä pelisäännöistä (rahankäyttö, kotiintuloajat, kotitöihin osallistuminen) yhdessä oman luokan oppilaiden ja vanhempien kanssa. Toiminta perustuu nuorten, vanhempien ja koulun yhteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisiin illanviettoihin koululla. Järjestelyvastuussa on moniammatillinen koulukohtainen Askelma-tiimi.

 

Nettikiusaamiseen puuttuminen

Koulukiusaaminen on saanut uusia muotoja internetin käytön yleistyttyä ja nuorten siirryttyä käyttämään nettiä aktiivisesti sekä koulussa että vapaa-ajalla, ja nuorten käyttämistä medioista internet onkin television ohella suosituin media. Lapsista ja nuorista jopa yksi neljästä on tullut kiusatuksi internetissä, ja usein nettikiusaaminen on yhteydessä kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen. Nettikiusaamisen havaitsemisen on usein ongelmallista, sillä kiusaaminen saattaa tapahtua sivustoilla, joissa valvonta on suuresta käyttäjämäärästä johtuen minimaalista tai olematonta, ja usein ongelmatilanteiden raportoinnissa luotetaan käyttäjien omaan aktiivisuuteen. Oppilaita tuleekin rohkaista ottamaan yhteyttä luotettaviin aikuisiin nettikiusaamistilanteissa.

 

Nettikiusaamisen ehkäisemiseksi oppilaita tulee valistaa netin järkevästä käytöstä, lainsäädännöstä, nettikiusaamisen mahdollisista seuraamuksista sekä antaa tietoa väylistä, joiden kautta oppilas voi hakea aikuisten apua ja tukea ongelmatilanteissa. Kouluissa annettavan mediakasvatuksen tueksi on mahdollista käyttää koulujen ulkopuolisten tahojen palveluita.

 

11.Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.

 

Jukolan koulu

Kaikki kouluyhteisön jäsenet noudattavat hyviä käytöstapoja. Yhteisön aikuiset sitoutuvat yhteisvastuullisuuteen ja kiusaamisen vastaiseen työhön. Kaikessa toiminnassa noudatetaan avointa ja kaikki kunnioittavaa toimintatapaa.

 

Koulukiusaamiseen tulee puuttua riittävän aikaisessa vaiheessa. Koulujen tulisi kuitenkin pyrkiä luomaan yhtenäinen linja siinä, mitkä tapaukset ovat automaattisesti poliisille ilmoitettavia asioita.

 

Kiusaaminen

Koulumme on ottanut käyttöönsä Kukaan ei kiusaa –ohjelman.

Ohjelma koostuu suunnitelmasta ja toimintatavasta ennalta ehkäisevästi ja tilanteissa, jolloin on havaittu kiusaamista. Koulussamme toimii Kukaan ei kiusaa –tiimi, johon kuuluu 3 luokanopettajaa.

 

Kukaan ei kiusaa –ohjelman mukaan kiusaamisella tarkoitetaan toimintaa, joka:

- on toistuvaa

- aiheuttaa kiusatulle harmia, haittaa tai pahaa mieltä

- perustuu valtasuhteeseen kiusaajan ja kiusatun välillä

 

Systemaattiseksi kiusaamiseksi todettu tapaus ohjataan tiimille, joka

 

1.Tapaa kiusatun oppilaan ja selvittää kiusaamisen yksityiskohdat.

2.Keskustelee kiusaamiseen osallistuneiden oppilaitten kanssa yksitellen ohjelman ohjeiden mukaisesti.

3.Keskustelee kiusaamiseen osallistuneiden oppilaitten kanssa ryhmänä. ”Mihin olemme sitoutuneet?”

4.Käy seurantakeskustelun kiusatun kanssa: ”Onko tilanne muuttunut?”

5.Käy seurantakeskustelun kiusaamiseen osallistuneiden oppilaiden kanssa: ”Miten varmistamme, ettei kiusaamista enää tapahdu?” Tähän keskusteluun voi myös kiusattu oppilas halutessaan osallistua.

 

Luokanopettaja keskustelee muutaman kiusatun oppilaan luokkatoverin kanssa ja pyytää heidän apuaan seurantajakson ajaksi. Nämä ”tukioppilaat” seuraavat kiusaamistilanteen kehitystä ja raportoivat asiasta tarpeen tullen luokanopettajalle.

 

Jos Kukaan ei kiusaa-tiimin väliintulo ei tuota tulosta tai jos kiusaaminen ei täytä Kukaan ei kiusaa –ohjelman kiusaamiselle asettamia tunnusmerkkejä, puhutaan oppilaiden välisestä konfliktista, jonka selvittämiseen käytetään seuraavia toimenpiteitä:

 

1.Luokanopettaja / konfliktin todistanut opettaja haastattelee konfliktin osapuolia ja mahdollisia silminnäkijöitä erikseen.

- mitä, missä ja milloin on tapahtunut ja ketkä olivat mukana

- tarjotaan tilaisuus anteeksipyytämiseen ja –antamiseen

- osapuolten kuuleminen jatkotoimenpiteiden suunnittelemiseksi

 

2. Järjestetään kaikkien konfliktissa mukana olleiden tapaaminen

 

- tavoitteena ratkaisun etsiminen, ei syyttely

- kirjallinen sopimus, josta kopio rehtorille ja oppilaiden koteihin´

 

3. Seuraamukset tapahtuneesta

 

- kasvatuksellinen keskustelu ja oppilaan oma soitto huoltajalle

- mahdolliset kurinpitotoimet (jälki-istunto ja/tai korvaus, kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen)

- kurinpitotoimien sijasta voidaan sopia myös muita tapoja, miten rangaistuksen suorittava oppilas sovittaa tekonsa (esim. toisen auttaminen, esitelmän pitäminen, pienten palvelusten tekeminen)

-                         oppilaat voivat myös itse ehdottaa sovittelukeinoja

-                         tarvittavat erityisjärjestelyt (esim. valvonta, kiusatun / kiusaajan tuki)

 

4. Tiedottaminen

 

- opettaja tiedottaa kaikkien asianosaisten koteihin: kirjallinen viesti (lomake / reissuvihko), soitto huoltajille

- lomake koulun arkistoon

 

Seuranta

 

- varmistetaan, että konflikti on lauennut, eikä tilanne enää jatku

- jos tapaamisten jälkeen välienselvittely jatkuu, järjestetään uusi tapaaminen, jossa on myös lasten huoltajat paikalla

- sovitaan yhteisten tapaamisten aikaväli ja osanottajat tapauskohtaisesti

 

Kirjataan kaikki konfliktiin liittyvät asiat ja toimenpiteen muistiin

 

Jos konflikti on toistunut useasti tai se on ollut erityisen laaja / raju:

 

- kutsutaan koolle oppilashuoltotyöryhmä

- selvitetään mahdolliset tukitoimet ja hoitoon ohjaaminen (esim. Ankkuriin)

 

Jos tilanne koulun toimista huolimatta jatkuu, asiasta tiedotetaan opetustoimenjohtajalle.

 

Kaikki väkivaltatapaukset ilmoitetaan poliisille

 

Häirintä

 

Häirintä ei kuulu hyvään yhteisöön. Epäasiallinen kohtelu on yleisen hyvän tavan vastaista käyttäytymistä toista kohtaan. Se voi esim. olla työn jatkuvaa ja perusteetonta arvostelua, mustamaalausta, työyhteisöstä eristämistä tai toistuvaa asiatonta käytöstä, kuten piikittelyä tai huutamista. Häirintä voi kohdistua yksilön sijasta myös kokonaiseen opetusryhmään.

 

Häirintätilanteen selvittely

 

Jos joku kokee itsensä häirityksi, hänen on ilmoitettava asiasta häiritsijälle. Jos häirintä jatkuu, siitä on kerrottava lähimmälle esimiehelle tai laitoksen johtajalle. Jos häiritsijä on esimies, asia on saatettava hänen esimiehensä tietoon. Keskeistä on, että laitoksen johto tai hänen esimiehensä ottaa vastuun tilanteen ratkaisemisesta.

 

Sukupuolinen häirintä on epäasiallista käyttäytymistä räikeimmillään. Se on ei-toivottua, yksipuolista seksuaalisväritteistä käyttäytymistä, joka tuntuu toisesta epämiellyttävältä ja loukkaavalta. Seksuaalinen häirintä voi olla sanallista tai fyysistä.

 

Koulun aikuisten tulee olla herkkänä havaitsemaan seksuaalista häirintää, puuttua siihen sekä rohkaista oppilaita puhumaan asiasta. Aikuisen tulee puuttua asiaan ja toimia vastaavalla tavalla kuin kiusaamistilanteissa. 

Väkivalta

Jukolan koulussa väkivaltatilanteeseen puututaan välittömästi ja pyritään rauhoittamaan tilanne. Mikäli tilannetta ei saada rauhoittumaan, pyydetään poliisi paikalle. Väkivallan kohteeksi joutunut henkilö toimitetaan tarvittaessa terveydenhoitajan/lääkärin tarkastukseen ja hoitoon.

 

Oppilaaseen kohdistuvassa tilanteessa, molemmat osapuolet voidaan viedä rauhoittumaan eri tiloihin aikuisen valvontaan. Väkivaltatilanteen tapahtumat kirjataan ylös, ja kaikkien osapuolten huoltajiin otetaan yhteyttä välittömästi ja sovitaan seuraamuksista ja mahdollisista korvauksista. Asiaa voidaan käsitellä myös oppilashuoltotyöryhmässä.

 

Koulussa tapahtuneet väkivaltatilanteet ilmoitetaan poikkeuksetta poliisille.

 

Opettajaan kohdistuneesta väkivallasta tehdään tapaturmailmoitus.

Väkivaltainen häiriökäyttäytyminen ja siltä suojaaminen

 

Kouluissa uudenlaisena odottamattomana vaaratilanteena saattaa olla väkivaltainen tai väkivallalla uhkaava henkilö, joka tulee kouluun ulkopuolelta. Kyseeseen voi olla esimerkiksi päihteiden vaikutuksen alainen henkilö, joka enemmän tai vähemmän sattumanvaraisesti valitsee kohteekseen koulun tai toisaalta henkilö, jolla on jonkinlaiset siteet oppilaitokseen esimerkiksi omien lastensa kautta.

Kyseiset tilanteet kuuluvat pääsääntöisesti poliisin toimivaltaan. Poliisin soittaminen oppilaitokseen on kuitenkin harkittava jokaisessa tapauksessa erikseen, erityisesti siinä tilanteessa, jos kyseessä on oppilaan huoltaja. Poliisi voi antaa tilanteeseen tehokasta ensiapua, mutta oppilaitoksen edun mukaista on selvittää teon motiivi, varsinkin jos siihen voi liittyä koulun oppilas.

Syksyllä 2023 julkaistaan valtakunnallisen kouluterveyskyselyn tulokset.  

 

Liitteet:

 

  1. Jukolan koulun järjestyssäännöt
  2. Kiusaamiseen ja väkivaltaan puuttuminen
  3. Rangaistuskäytännöt Jukolan koulussa 1.8.2022