Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

5.2. Koulun ja kodin välinen yhteistyö

Kasvatuskumppanuus Jukolan koulussa 2024-2025

Kodin ja koulun kasvatuskumppanuus tukee koulun perustehtävää ja on samalla osa koulun normaalia toimintaa. Kasvatuskumppanuus rakentuu kuuntelun, kunnioituksen, luottamuksen ja dialogisuuden periaatteille.

Kasvatuskumppanuuden tavoitteena on:
– tunnistaa mahdollisimman varhain lapsen tehostetun tuen tarve jollakin oppimisen, kehityksen tai kasvun alueella sekä viedä eteenpäin lapsen erityisen tuen tarvetta lapsen kasvun ja tukemisen prosessin avulla
– lapsen yhteisvastuullinen kasvatus
– rakentaa ammatillista kumppanuutta niiden SIHY -palveluiden kanssa, jotka voivat olla tukena lapsen asiassa
– tukea avointa, vuorovaikutteista ja toimijoiden osallisuutta vahvistavaa Jukolan koulun toimintakulttuuria
– vahvistaa oppimisympäristön psyykkistä ja fyysistä turvallisuutta

Jukolan koulussa kasvatuskumppanuutta toteutetaan:
– kodin ja koulun yhteistyössä (Wilma – viesteissä, puheluissa, vanhempainilloissa, oppilaskohtaisissa tapaamisissa, Jukolatreffeillä, huolen puheeksi ottamisessa)
– yhteisöllisessä ja yksilöllisessä oppilashuollossa
– kouluyhteisön jäsenten kohtaamisissa
– eri ammattiryhmien yhteistyössä

Lapsen huoltajalla on oma tehtävä yhteistyön onnistumisessa. On tärkeää, että huoltajat osoittavat kiinnostusta lapsen koulunkäyntiä kohtaan ja osallistuvat kodin ja koulun yhteistyöhön.

Koulun ja kodin yhteistyön kehittämiseksi järjestetään Jukolatreffit.

Jukolatreffien tavoitteena on vahvistaa kunkin luokan vanhempien välistä yhteistyötä toistensa kasvatustyön tukemisessa, luoda luontevampi yhteistyö luokanopettajan ja vanhempien välille sekä koko koulun yhteishengen vahvistaminen.
Jukolatreffeillä vanhemmilla on mahdollisuus tavata lapsensa kavereita ja heidän vanhempiaan, opettajia sekä muita koulun arjen yhteistyökumppaneita.
Jukolatreffeille voi tulla koko perhe.

Vanhempainillat toteutetaan luokka-asteittain.