Päivitetään
5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö
5.2. Koulun ja kodin välinen yhteistyö
Kasvatuskumppanuus Jukolan koulussa 2024-2025
Kodin ja koulun kasvatuskumppanuus tukee koulun perustehtävää ja on samalla osa koulun normaalia toimintaa. Kasvatuskumppanuus rakentuu kuuntelun, kunnioituksen, luottamuksen ja dialogisuuden periaatteille.
Kasvatuskumppanuuden tavoitteena on:
– tunnistaa mahdollisimman varhain lapsen tehostetun tuen tarve jollakin oppimisen, kehityksen tai kasvun alueella sekä viedä eteenpäin lapsen erityisen tuen tarvetta lapsen kasvun ja tukemisen prosessin avulla
– lapsen yhteisvastuullinen kasvatus
– rakentaa ammatillista kumppanuutta niiden SIHY -palveluiden kanssa, jotka voivat olla tukena lapsen asiassa
– tukea avointa, vuorovaikutteista ja toimijoiden osallisuutta vahvistavaa Jukolan koulun toimintakulttuuria
– vahvistaa oppimisympäristön psyykkistä ja fyysistä turvallisuutta
Jukolan koulussa kasvatuskumppanuutta toteutetaan:
– kodin ja koulun yhteistyössä (Wilma – viesteissä, puheluissa, vanhempainilloissa, oppilaskohtaisissa tapaamisissa, Jukolatreffeillä, huolen puheeksi ottamisessa)
– yhteisöllisessä ja yksilöllisessä oppilashuollossa
– kouluyhteisön jäsenten kohtaamisissa
– eri ammattiryhmien yhteistyössä
Lapsen huoltajalla on oma tehtävä yhteistyön onnistumisessa. On tärkeää, että huoltajat osoittavat kiinnostusta lapsen koulunkäyntiä kohtaan ja osallistuvat kodin ja koulun yhteistyöhön.
Koulun ja kodin yhteistyön kehittämiseksi järjestetään Jukolatreffit.
Jukolatreffien tavoitteena on vahvistaa kunkin luokan vanhempien välistä yhteistyötä toistensa kasvatustyön tukemisessa, luoda luontevampi yhteistyö luokanopettajan ja vanhempien välille sekä koko koulun yhteishengen vahvistaminen.
Jukolatreffeillä vanhemmilla on mahdollisuus tavata lapsensa kavereita ja heidän vanhempiaan, opettajia sekä muita koulun arjen yhteistyökumppaneita.
Jukolatreffeille voi tulla koko perhe.
Vanhempainillat toteutetaan luokka-asteittain.