5.2. Koulun ja kodin välinen yhteistyö
Kodin ja koulun yhteistyö Jukolan koulussa
Kodin ja koulun välinen yhteistyö on olennainen osa Jukolan koulun toimintakulttuuria. Se tukee oppilaan oppimista, hyvinvointia ja osallisuutta. Yhteistyö perustuu kuunteluun, kunnioitukseen, luottamukseen ja avoimeen vuoropuheluun. Tavoitteena on tukea oppilasta kokonaisvaltaisesti – niin oppimisessa kuin kasvussa.
Osallisuus ja kohtaamiset
Huoltajilla on mahdollisuus osallistua koulun toimintaan ja sen kehittämiseen monin tavoin. Koulussa järjestetään:
- vanhempainiltoja luokka-asteittain
- oppilaskohtaisia tapaamisia tarpeen mukaan
- koulun juhlia ja tapahtumia, joihin huoltajat ovat tervetulleita
Jukolatreffejä, jotka vahvistavat vanhempien välistä yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä. Jukolatreffeillä huoltajat voivat tutustua toisiinsa, lapsensa kavereihin ja koulun henkilöstöön. Tilaisuuksiin voi osallistua koko perhe.
- rehtorin aamukahvi- ja iltatee - kohtaamisia, jotka toimivat matalan kynnyksen kohtaamispaikkoina rennolle keskustelulle ja palautteelle
Viestintä ja yhteydenpito
Yhteydenpito huoltajien kanssa on osa koulun arkea. Keskeinen viestintäväline on Wilma, jonka kautta huoltajat voivat:
- lähettää ja vastaanottaa viestejä
- saada tiedotteita
- välittää soittopyynnön koulun aikuisille
Lisäksi yhteydenpitoa toteutetaan puhelimitse ja tapaamisten muodossa. Tavoitteena on tarjota ajankohtaista ja luotettavaa tietoa oppilaan koulunkäynnistä, oppimisesta ja hyvinvoinnista.
Yhteistyö eri tasoilla
Yhteistyötä tehdään sekä yhteisö- että yksilötasolla:
- Yhteisötasolla huoltajat osallistuvat koulun tapahtumiin, vanhempainiltoihin ja huoltajakyselyihin.
- Yksilötasolla yhteistyö näkyy henkilökohtaisena yhteydenpitona oppilaan asioissa, kuten oppimisen tuessa, arvioinnissa ja opiskeluhuollossa.
Koulun henkilöstö toimii aktiivisesti yhteistyön rakentamisessa. Opettajat ja opiskeluhuollon työntekijät ovat aloitteellisia ja tavoitettavissa. Kasvatuskumppanuutta toteutetaan monipuolisesti arjen kohtaamisissa ja viestinnässä.
Tiedonsaanti ja osallisuus
Huoltajalla on oikeus saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä, poissaoloista sekä muista koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Keskusteluja käydään myös opetuksen järjestämisen keskeisistä teemoista, kuten:
- opetussuunnitelma ja oppimisen tavoitteet
- oppimisympäristöt ja työtavat
- oppimisen tuki ja opiskeluhuolto
- arviointi
- koulun toimintatavat
Myönteinen ja kannustava viestintä
Koulun viestinnässä korostetaan oppilaan vahvuuksia ja myönteistä kehitystä. Kannustavat viestit tukevat oppilaan itsetuntoa ja luovat rakentavaa ilmapiiriä kodin ja koulun välille. Myönteinen viestintä vahvistaa huoltajien luottamusta koulun toimintaan ja tukee oppilaan oppimista.
5.2. Koulun ja kodin välinen yhteistyö
Kodin ja koulun yhteistyö Jukolan koulussa
Kodin ja koulun välinen yhteistyö on olennainen osa Jukolan koulun toimintakulttuuria. Se tukee oppilaan oppimista, hyvinvointia ja osallisuutta. Yhteistyö perustuu kuunteluun, kunnioitukseen, luottamukseen ja avoimeen vuoropuheluun. Tavoitteena on tukea oppilasta kokonaisvaltaisesti – niin oppimisessa kuin kasvussa.
Osallisuus ja kohtaamiset
Huoltajilla on mahdollisuus osallistua koulun toimintaan ja sen kehittämiseen monin tavoin. Koulussa järjestetään:
- vanhempainiltoja luokka-asteittain
- oppilaskohtaisia tapaamisia tarpeen mukaan
- koulun juhlia ja tapahtumia, joihin huoltajat ovat tervetulleita
Jukolatreffejä, jotka vahvistavat vanhempien välistä yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä. Jukolatreffeillä huoltajat voivat tutustua toisiinsa, lapsensa kavereihin ja koulun henkilöstöön. Tilaisuuksiin voi osallistua koko perhe.
- rehtorin aamukahvi- ja iltatee - kohtaamisia, jotka toimivat matalan kynnyksen kohtaamispaikkoina rennolle keskustelulle ja palautteelle
Viestintä ja yhteydenpito
Yhteydenpito huoltajien kanssa on osa koulun arkea. Keskeinen viestintäväline on Wilma, jonka kautta huoltajat voivat:
- lähettää ja vastaanottaa viestejä
- saada tiedotteita
- välittää soittopyynnön koulun aikuisille
Lisäksi yhteydenpitoa toteutetaan puhelimitse ja tapaamisten muodossa. Tavoitteena on tarjota ajankohtaista ja luotettavaa tietoa oppilaan koulunkäynnistä, oppimisesta ja hyvinvoinnista.
Yhteistyö eri tasoilla
Yhteistyötä tehdään sekä yhteisö- että yksilötasolla:
- Yhteisötasolla huoltajat osallistuvat koulun tapahtumiin, vanhempainiltoihin ja huoltajakyselyihin.
- Yksilötasolla yhteistyö näkyy henkilökohtaisena yhteydenpitona oppilaan asioissa, kuten oppimisen tuessa, arvioinnissa ja opiskeluhuollossa.
Koulun henkilöstö toimii aktiivisesti yhteistyön rakentamisessa. Opettajat ja opiskeluhuollon työntekijät ovat aloitteellisia ja tavoitettavissa. Kasvatuskumppanuutta toteutetaan monipuolisesti arjen kohtaamisissa ja viestinnässä.
Tiedonsaanti ja osallisuus
Huoltajalla on oikeus saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä, poissaoloista sekä muista koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Keskusteluja käydään myös opetuksen järjestämisen keskeisistä teemoista, kuten:
- opetussuunnitelma ja oppimisen tavoitteet
- oppimisympäristöt ja työtavat
- oppimisen tuki ja opiskeluhuolto
- arviointi
- koulun toimintatavat
Myönteinen ja kannustava viestintä
Koulun viestinnässä korostetaan oppilaan vahvuuksia ja myönteistä kehitystä. Kannustavat viestit tukevat oppilaan itsetuntoa ja luovat rakentavaa ilmapiiriä kodin ja koulun välille. Myönteinen viestintä vahvistaa huoltajien luottamusta koulun toimintaan ja tukee oppilaan oppimista.