ARVIOINNIN TEHTÄVÄ
Päivitetään
OPPIMISEN ARVIOINTI
OPPIMISEN ARVIOINTI
Oppilasarviointi
Oppilaan arviointi perustuu perusopetuslakiin ja asetuksiin (PL §22, asetus 10-14). Opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppilaan arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen taso.
Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään, tukea oppilaan kehittymistä ja oppimista, sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä. Noudatamme Hämeenlinnan opetuspalveluiden yhteistä linjausta arvioinnista. Syksyllä 2018 otetaan käyttöön uusi Wilman oppijana kehittyminen -arviointityökalu, jolla tuetaan oppilaan osallisuutta ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden ymmärtämistä osana monipuolista oppilasarviointia.
Arviointi kohdennetaan asetettuihin tavoitteisiin (opetussuunnitelman, opettajan, luokan yhteisiin ja/tai oppilaan henkilökohtaisiin tavoitteisiin). Oppilasarviointi on yhdenvertaista, jatkuvaa ja monipuolista. Arviointi perustuu todennettavissa oleviin koesuorituksiin, näyttöihin sekä tuntiaktiivisuuteen ja annettujen tehtävien suorittamiseen. Arvioinnissa oleellinen osa on myös oppilaiden itsearviointi sekä vertaisarviointi, joiden avulla pyritään tukemaan oppilaiden oman oppijuuden kehittymistä.
Käyttäytyminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja yhteisesti opetettavat aineet arvioidaan yhdessä oppilasta opettavien opettajien toimesta.
Arviointikeskustelu järjestetään oppilaille ja heidän huoltajilleen vähintään kerran lukuvuoden aikana opettajan kutsusta. Oppilaiden taitoja ja työskentelyä arvioidaan koko lukuvuoden ajan opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Opettajat antavat oppilailleen monipuolista, ohjaavaa palautetta työskentelyn lomassa. Lisäksi oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppijuuttaan, työskentelyään ja käyttäytymistään Wilman arviointityökalua käyttäen. Vanhempien osallisuutta arviointiin vahvistetaan mahdollisuudella seurata oppilaan itsearviointia Wilmassa.
Valtakunnalliset kokeet pidetään 6.lk:n keväällä englannin kielessä ja matematiikassa. Valtakunnalliset kokeet ovat oppikirjasta riippumattomia kokeita, jotka toimivat opettajalle suunnannäyttäjinä ja tuovat esille myös koulun ulkopuolella opitun osaamisen määrän. Valtakunnallinen koe arvioidaan osana oppiaineen lukuvuosiarviointia.
Oppimisen arviointi:
1.lk:
• Syyslukukaudella (marras-tammikuussa) pidetään arviointikeskustelu, jossa käydään läpi myös oppilaan itsearviointi. Perinteistä joulun välitodistusta ei jaeta.
• Lukuvuosiarvioinnissa oppilas saa arvioinnin (valintaruutu) äidinkielessä ja matematiikassa. Todistuksen liitteenä annetaan arviointi liitteellä vähintään oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista. Todistukseen liitetään myös oppilaan kevätlukukauden lopulla tekemä itsearviointi.
2.lk:
• Syyslukukauden päätteeksi annetaan välitodistus (valintaruutu) äidinkielessä ja matematiikassa. Todistuksen liitteenä annetaan sanallinen arviointi vähintään oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista. Todistukseen liitetään myös oppilaan syyslukukauden lopulla tekemä itsearviointi, joka palautetaan opettajalle allekirjoitettuna välitodistuksen kanssa.
• 2.vuosiluokan keväällä (helmi-huhtikuu) pidetään arviointikeskustelu. Pääpaino ohjaavassa palautteessa on oppimisen edistymisen arvioinnissa (oppilaan vahvuudet, itsetunto, oppimismotivaatio). Arviointikeskustelussa huomioidaan oppilaan tekemät itsearvioinnit (syksy/ kevät).
• Lukuvuosiarvioinnissa oppilas saa arvioinnin (valintaruutu) äidinkielessä ja matematiikassa. Todistuksen liitteenä annetaan sanallinen arviointi vähintään oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista. Lisäksi palautetta voidaan tarvittaessa antaa kaikissa opetettavissa oppiaineissa.
3.-4.lk:
• Oppilaat tekevät koulussa laaja-alaisen osaamisen itsearvioinnin kolme kertaa lukuvuodessa Wilman oppijana kehittyminen –arviointityökalua käyttäen. Arvioinnit tehdään elo-lokakuussa, marras- tammikuussa ja maalis-toukokuussa. Opettaja tukee itsearvioinnissa kehittymistä ohjaavan palautteen avulla.
• Arviointikeskustelu pidetään marras-tammikuussa opettajan kutsusta. Välitodistusta ei anneta syyslukukauden päätteeksi. Oppilas tekee arviointikeskusteluun liittyvän itsearviointiosuuden hyvissä ajoin ennen
arviointikeskustelua. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja(t) ja opettaja asettavat yhdessä oppilaalle kehittymistavoitteita.
• Lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppiaineet valintaruuduin. Oppiaineen arviointi sisältää työskentelytaitojen arvioinnin. Käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti liitteellä. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
5.lk
• Oppilaat tekevät koulussa laaja-alaisen osaamisen itsearvioinnin kolme kertaa lukuvuodessa Wilman oppijana kehittyminen –arviointityökalua käyttäen. Arvioinnit tehdään elo-lokakuussa, marras- tammikuussa ja maalis-toukokuussa. Opettaja tukee itsearvioinnissa kehittymistä ohjaavan palautteen avulla.
• Arviointikeskustelu pidetään marras-tammikuussa opettajan kutsusta. Oppilas tekee arviointikeskusteluun liittyvän itsearviointiosuuden hyvissä ajoin ennen arviointikeskustelua. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja(t) ja opettaja asettavat yhdessä oppilaalle kehittymistavoitteita.
• Väliarviointi annetaan syyslukukauden päätteeksi numeroarviointina kaikissa oppiaineissa ja käyttäytymisessä. Työskentelytaitojen arviointi sisältyy oppiaineen arviointiin.
• Lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppiaineet numeroarviointina. Oppiaineen arviointi sisältää työskentelytaitojen arvioinnin. Käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti liitteellä. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
• 5.vuosiluokan päättyessä numeroarvioinnin lisäksi annetaan opettajan kirjoittama sanallinen palaute, mikäli oppilaan koulunkäynnin ja opinnoissa etenemisen kokonaisvaltainen huomioiminen ja kannustavuus sitä edellyttävät.
6.lk
• Oppilaat tekevät koulussa laaja-alaisen osaamisen itsearvioinnin kolme kertaa lukuvuodessa Wilman oppijana kehittyminen –arviointityökalua käyttäen. Arvioinnit tehdään elo-lokakuussa, marras- tammikuussa ja maalis-toukokuussa. Opettaja tukee itsearvioinnissa kehittymistä ohjaavan palautteen avulla.
• Väliarviointi annetaan syyslukukauden päätteeksi numeroarviointina kaikissa oppiaineissa ja käyttäytymisessä. Työskentelytaitojen arviointi sisältyy oppiaineen arviointiin.
• 6.lk:n keväällä (tammi-maaliskuussa) pidetään nivelvaiheen arviointikeskustelu, jossa oppilaalle annetaan ohjaavaa palautetta suullisesti ja kirjallisesti koskien oppimisen edistymistä ja työskentelytaitoja eri oppiaineissa sekä laaja-alaisessa osaamisessa. Palaute sisältää myös oppilaan itsearviointia.
• Lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppiaineet numeroarviointina. Oppiaineen arviointi sisältää työskentelytaitojen arvioinnin. Käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti liitteellä. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
• 6.vuosiluokan päättyessä numeroarvioinnin lisäksi annetaan opettajan kirjoittama sanallinen palaute, mikäli oppilaan koulunkäynnin ja opinnoissa etenemisen kokonaisvaltainen huomioiminen ja kannustavuus sitä edellyttävät.
Ehtojen suorituskäytänteet:
Mikäli oppilas ei ole saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvässä oppiaineessa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavaa numeroa tai sanallista arviota, varataan oppilaalle mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisesti järjestettävässä kokeessa. Koe voidaan pitää yhdessä tai useammassa osassa ja se voi sisältää monipuolisesti erilaisia suullisia, kirjallisia ja muita näyttömahdollisuuksia, joilla oppilas pystyy parhaiten osoittamaan osaamisensa. Ehtojen suorituspäivä(t) ja kuulusteltavat osa-alueet sovitaan yhdessä huoltajan kanssa.