Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä

2.1. Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2022–2025 

Visio: Jukolan koulussa me kaikki opimme, osaamme ja toimimme yhdessä. 

Jukolan koulun pitkän aikavälin tavoitteet ohjaavat koulumme toimintaa monipuoliseen ja oppilasta tukevaan koulupäivään. 

Oppilaan ikätasoiset tiedolliset ja taidolliset kyvyt harjaantuvat ja oppiminen vahvistuu toiminnallisuuden ja osallisuuden kautta. 

Valinnaisaineet suunnitellaan siten, että niiden tavoitteet asetetaan laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteista ja opiskellaan monialaisina oppimiskokonaisuuksina. 

Taidot:

Lasten ja nuorten oppimisen lähtökohdat ovat kovin erilaisia. On tärkeää tarkastella, mitkä toimintatavat ovat edelleen toimivia ja oppilasta tukevia.    

Jukolan koulun opetuksessa ja oppimisessa painotetaan jo nyt taitojen opiskelua. Omien taitojen avulla oppilasta autetaan ymmärtämään tulevaisuuden mahdollisuuksia omassa elämässä. 

Taitojen oppimisen ja opettamisen ideoiden vakiinnuttaminen osaksi koulun arkea ja käytäntöjä (ydintaidot). 

Keinoina tavoitteiden saavuttamiseksi: 

Varataan ja käytetään riittävästi yhteissuunnitteluaikaa taitopainotteisen oppimisen edistämiseksi, eli luodaan ja ylläpidetään tavoitteiden suuntaisia rakenteita. 

Tulevaisuushorisontti:

Oppilaan käsitys omasta osaamisesta ja omista vaikutusmahdollisuuksista kirkastetaan. 

Oppilas saa tukea ja ohjausta osallisuuden ja toiminnan kokemukseen. 

Tutkitaan ja vahvistetaan tulevaisuuden positiivista näkymää. 

Vahvistetaan tavallisen hyvän arjen kokemusta, tässä ja nyt. 

Tieto- ja viestintäteknologian käyttö ja kehittäminen 
Opetuksessa ja opiskelussa käytetään TVT-laitteita sekä sähköisiä materiaaleja. Henkilökunnalla ja oppilailla on käytössä Chromebook-, iPad- sekä PC-laitteita. Luokissa on kosketustaulut sekä dokumenttikamerat.  

4-6-luokkien oppilailla on käytössään henkilökohtainen päätelaite. 

Langattoman verkon nopeus on nostettu 200-megaiseksi. Verkko kattaa kaikki Jukolan koulun työskentelytilat. Verkko on tietohallinnon mukaan vieläkin tukkoinen ja kasvupaineita on olemassa. Musiikkiluokkaan asennetaan oma tukiasema, joka vahvistaa verkkotyöskentelyä musiikkiluokassa. Verkkoa pyritään laajentamaan siten, että se kattaisi myös Jukolan koulun ulkotiloja. 

Hyödynnetään alueellisten TVT-opettajien sekä kaupungin tutoropettajien tarjoamaa tukea. 

Uudet lukutaidot:

Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten medialukutaitoja, tieto- ja viestintäteknologista osaamista sekä ohjelmoinnin osaamista varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. 

Osaamisen kuvaukset on päivitetty versioksi 2.0.

TVT-tavoitteet 

Henkilöstön kouluttaminen sekä opittujen taitojen käyttäminen koulutyössä

  • Alueellisten TVT-opettajien sekä kaupungin tutoropettajien tarjoaman tuki TVT-työskentelyn kehittämiseksi. 
    • Syyslukukaudella 2024 alueellinen TVT-tuki (Vesa Koskinen) auttaa 4-6 -luokkia henkilökohtaisten iPadien hyödyntämisessä 
    • Kevätlukukaudella 2023 keskitytään eri luokka-asteilla ohjelmoinnin sekä opetuksen pelillistämisen mahdollisuuksiin digitalisaation avulla 
    • TVT-osaamismerkkien käyttöönotto opiskelussa eri luokka-asteilla 
  • Kaupungin TVT-koulutuksien hyödyntäminen
  • TVT-taitojen kehittäminen yhteisöllisesti esim. YS-kokouksissa/viikkoinfoissa lyhyet esittelyt, vertaisoppimisen hyödyntäminen koulun arjessa, yhteisopettajuus, jne. 

Oppilaiden TVT-taitojen suunnitelmallinen kehittäminen

  • Valinnaistunneilla huomioidaan myös digitalisaatio. Suunnittelulomakkeeseen kirjataan, kuinka digitalisaatiota hyödynnetään valinnaiskurssilla. 
  • TVT-osaamismerkkien (Airo/Moodle) käyttöönottaminen ja -vakiinnuttaminen oppilaiden tarvitsemien taitojen varmistamiseksi luokkatasokohtaisesti
    (1-2, 3-4, 5-6) 

OppilasAgentti-toiminnan hyödyntäminen

  • Viidesdesluokkalaisten OppilasAgentti-toiminnan laajentaminen neljäsluokkalaisiin. 
  • OppilasAgentit avustavat tarvittaessa opettajia ja oppilaita TVT-laitteiden käytössä. 
  • OppilasAgentit auttavat TVT-laitteiden huollossa (lataaminen, puhdistaminen, järjestely, jne.). 

Vuosittaisten Opeka- ja Oppika-kartoitusten tulosten hyödyntäminen

  • Suunnitellaan tarvittavaa koulutusta. 
  • Kehitetään opetuksen painopistealueita. 

Oppimateriaalihankinnat

  • Vuosittain vertaillaan kirja- ja digimateriaalin hyötyjä sekä haittoja. 
  • Keskustellaan oppimateriaalihankintojen yhteydessä lukuvuoden digimateriaalien käytöstä sekä toimivuudesta. 
  • Luokilla 4-6 painotetaan henkilökohtaisen laitteen (iPad) mahdollistamia työskentelytapoja.