2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025-2026
2.1. Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2025–2030
2.1.1. Toimintakulttuurin vakiinnuttaminen ja henkilöstön sitouttaminen
Tavoite vuoteen 2030 mennessä:
Vahvistaa ja kehittää pysyvää, yhtenäistä toimintakulttuuria, joka perustuu yhdenvertaisuuteen, yhteisöllisyyteen, selkeisiin käytäntöihin ja aktiiviseen kodin ja koulun yhteistyöhön.
Koulumme tunnetaan inklusiivisesta ja traumatietoisesta oppimisympäristöstä, joka tukee oppilaiden ainutlaatuisuutta ja hyvinvointia. Henkilöstö on pysyvää, ammattitaitoista ja pätevää. Toimintakulttuurin periaatteet on sisäistetty kaikilla tasoilla.
2.1.2. Turvallisuuden vakiinnuttaminen
Tavoite vuoteen 2030 mennessä:
Vakiinnuttaa turvallinen oppimisympäristö, jossa fyysinen ja psyykkinen turvallisuus on integroitu osaksi arkea, ja varautumissuunnitelmat ovat jatkuvasti ajan tasalla.
Koulumme turvallisuuskäytännöt ovat saumaton osa arkea. Henkilöstö, oppilaat ja huoltajat kokevat olonsa turvalliseksi, ja henkilökunta on perehdytetty käsittelemään erilaisia turvallisuustilanteita.
2.1.3. Hyvän arjen rakentaminen
Tavoite vuoteen 2030 mennessä:
Rakentaa ennakoitava, strukturoitu ja osallistava kouluarki, joka vahvistaa oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja huoltajien aktiivista roolia.
Koulumme arki on sujuvaa ja hyvin organisoitua. Oppilaat kokevat vahvaa yhteenkuuluvuutta, ja huoltajat osallistuvat aktiivisesti selkeiden rutiinien ja toimivan viestinnän tukemana.
2.1.4. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen vakiinnuttaminen
Tavoite vuoteen 2030 mennessä:
Vakiinnuttaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen malli, joka tukee jokaisen oppilaan yksilöllistä oppimispolkua ja sisältää tiiviin yhteistyön huoltajien kanssa.
Koulumme tukimalli on yksilöllinen ja sillä on vaikuttavuutta. Henkilöstö osaa tukea moninaisia tarpeita, ja huoltajat osallistuvat aktiivisesti tukiprosesseihin. Tuki on osa arkea ja toteutuu suunnitelmallisesti yhteistyössä oppilaan, huoltajien ja henkilöstön kesken.