Hae

7.3. Oppilaskohtaiset tukitoimet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppilaalla on oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä. Oppilasta opettavat opettajat tekevät arvion ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä. Oppilaan kohdalla käynnistyy tällöin oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi ja hänelle laaditaan oppilaskohtaisen tuen toteuttamisen suunnitelma yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Jos oppilas tarvitsee samanaikaisesti useampia tukimuotoja ja tuen tarve on jatkuvaa, oppilas on oikeutettu oppilaskohtaisiin tukimuotoihin.

Oppilaalle laaditaan yhdessä oppilaan ja vanhemman kanssa oppilaskohtaisen tuen suunnitelma, johon arvioidaan toteutuneet ryhmäkohtaisen tuen keinot sekä kirjataan konkreettisesti kaikki hänen tarvitsemansa tuki.  

Oppilas jatkaa opiskelua pääsääntöisesti omassa opetusryhmässään ja hänen opetuksestaan vastaa edelleen luokan/-aineenopettaja. Opettaja tekee yhteistyötä oppilaan, vanhemman ja laaja-alaisen erityisopettajan sekä muiden oppilaan tukemiseen liittyvien asiantuntijoiden kanssa. Vastuunjaot kirjataan oppilaskohtaiseen tuen suunnitelmaan. 

Oppilaskohtaisen tuen suunnitelma laaditaan/ päivitetään kerran vuodessa lokakuun loppuun mennessä yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Toukokuun loppuun mennessä arvioidaan yhdessä oppilaskohtaisten tukitoimien toteutumista ja riittävyyttä. Lisäksi oppilaskohtaisen tuen suunnitelmaa päivitetään oppilaan tuen tarpeen muuttuessa – sen lisääntyessä tai vähentyessä.  

Oppilaskohtaisen tuen suunnitelman laatimisesta, päivittämisestä ja arvioinnista vastaa oppilaan luokanopettaja tai luokanvalvoja yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Mikäli oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia jossain oppiaineessa enemmän kuin puolet oppiaineen opetuksesta, oppilaskohtaisen tuen suunnitelmasta vastaa kyseisen oppiaineen osalta ainetta opettava erityisopettaja tai erityisluokanopettaja. Oppilaan opiskellessa täysin erityisluokassa, oppilaskohtaisen tuen suunnitelman laatimisesta ja arvioinnista vastaa erityisluokanopettaja. 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osuuteen oppilaskohtaiset tukitoimet, niiden resursoinnin, rakenteelliset ratkaisut, vastuut ja järjestelyt. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

7.3. Oppilaskohtaiset tukitoimet

Lukuvuosi 2025–2026 on siirtymävuosi. Oppilaskohtaisen tuen prosessia ja sen toteuttamista kehitetään ja selkiytetään Hämeenlinnan kaupungin linjauksen mukaisesti lukuvuoden aikana.

Oppilaskohtainen tuki – toimintamalli ja käytännöt Jukolan koulussa

1. Oppilaskohtaisen tuen tarve ja arviointi

  • Ennen oppilaskohtaisen tuen arviointia varmistetaan, että oppilaalle on annettu systemaattisesti ja monipuolisesti ryhmäkohtaisia tukimuotoja, kuten eriyttämistä, tukiopetusta, samanaikaisopetusta ja ohjaajan tukea.
  • Oppilasta opettavat opettajat arvioivat yhdessä ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyyttä.
  • Mikäli ilmenee, että oppilas tarvitsee yksilöllisempää tukea, käynnistetään oppilaskohtaisen tuen arviointi.
  • Arviointi perustuu oppilaan arjessa näkyviin tarpeisiin, oppimisen edistymiseen sekä aiemmin toteutettujen tukitoimien vaikuttavuuteen.
  • Arviointi toteutetaan yhteistyössä oppilaan opettajien, oppilaan ja huoltajan kanssa. Tarvittaessa arviointiin liitetään moniammatillista asiantuntemusta.

2. Oppilaskohtaisen tuen suunnitelma

  • Laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
  • Kirjataan konkreettisesti kaikki oppilaan tarvitsema tuki.

3. Opetusjärjestelyt oppilaskohtaisen tuen aikana

  • Oppilas jatkaa pääsääntöisesti opiskelua omassa opetusryhmässään.
  • Opetuksesta vastaa luokanopettaja.
  • Opettaja tekee yhteistyötä oppilaan, erityisopettajan, huoltajan ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa.
  • Tukitoimien vastuunjaot kirjataan oppilaskohtaiseen tuen suunnitelmaan.
  • Suunnitelmaa päivitetään aina, kun oppilaan tuen tarve muuttuu.

4. Vastuut suunnitelman laatimisessa ja arvioinnissa

  • Vastuu on luokanopettajalla yhteistyössä erityisopettajan kanssa.
  • Jos oppilas saa oppiaineessa tukitoimia yli puolet opetuksesta, vastuu on erityisluokanopettajalla.
  • Erityisluokassa vastuu on erityisluokanopettajalla.

5. Koulukohtaiset järjestelyt ja resurssit

  • Erityisopettajan resurssi: vähintään 2 tuntia per luokka.
  • Kouluohjaajaresurssia on jokaisessa luokassa.
  • Palkkitunteja käytetään yleisopetuksen oppilaiden ja saman vuosiluokan erityisluokan oppilaiden tukemiseen.
  • Oppilaalla on mahdollisuus saada oppilaskohtaista tukea (yli 50%) erityisluokassa.
  • Tavoitteena on varmistaa tuen toteutuminen suunnitelmallisesti ja yhdenvertaisesti kaikille oppilaille.

Jukolan koulussa:

  • Viisi 10 oppilaan erityisluokkaa.
  • Yksi vaativan tason erityisluokka (alakoulun kuntouttava nivelluokka).
  • Koulussa työskentelee yksi erityisopettaja, jolla on myös erityisluokanopettajan pätevyys.
  • Kaikki erityisopetuksen opettajat ovat päteviä tehtäväänsä.