Hae

2. KOULUN KEHITTÄMISTAVOITTEET

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Vuoden 2025 painopistealueet

Hämeenlinnan kaupungin strategiset tavoitteet vuonna 2025

 

Liikkuminen

1. Hämeenlinnalaisten 5. ja 8. luokkalaisten fyysinen kunto on Move-testien perusteella kansallisen keskiarvon yläpuolella 

2. Matalan kynnyksen liikuntaryhmiin osallistuneiden oppilaiden määrä ja oppilaista 30 % on osallistunut ryhmiin (liikuntalukkari ja harrastus ihan lähellä-ryhmät)

3. Liikuntavälitunnit on käytössä 80%:lla oppilaista.

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

1. 1.-9. luokkalaisten lukutaito on lukuseulan perusteella parempi kuin vuonna 2023   

2. 6. ja 9. vuosiluokkien äidinkielen taidot ovat valtakunnallisten kokeiden mukaan paremmat kuin vuonna 2023 

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

1. Oppilaskohtaista tukea tarvitsevien lasten määrä (varhaiskasvatus ja perusopetus)

2.  Oppilaiden kokemus kiusaamisesta on vähentynyt vuodesta 2024

4. Perusopetuksen oppilaiden poissaolot ovat vähentyneet vuodesta 2024

5. Kaikki saavat perusopetuksen päättötodistuksen

6. Kaikki päättötodistuksen saaneet aloittavat toisen asteen koulutuksessa

Talouden tasapainotus

1. Lapsimäärän vähentymisestä johtuva käyttömenojen sopeutus

Suunnitelmat

Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä.

Tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäisemisen ja käyttöön puuttumisen toimintamalli

Lukutaito-ohjelma

Lukuvuoden aikana laaditaan tai päivitetään seuraavat kaupunkitason suunnitelmat:  

Perusopetuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma, päivitys

Valmiussuunnitelma; erityisesti väistötilasuunnitelma

 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan vähintään koulussa tehtävä lukutaitotyö.

 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

2. Lukutaitotyö Jukolan koulussa

Haluamme luoda Jukolan kouluun vahvan lukemisen kulttuurin, ja lukutaitotyötä tehdään jokaisessa luokassa joka päivä. Opettajia kannustetaan tekemään yhteistyötä kirjaston kanssa ja pitämään mahdollisuuksien mukaan huolta siitä, että luokissa on aina kirjoja esillä. Lukutunteja tai -tuokioita on jokaisessa luokassa säännöllisesti, ja niiden aikana myös opettajat pyrkivät itse lukemaan ja toimivat näin lukevan aikuisen mallina lapsille. Opettajia myös kannustetaan lukemaan oppilaille ääneen kiinnostavaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta mahdollisimman usein. Lukuläksykäytänteitä tehostetaan kaikilla luokka-asteilla. Lukutiimi järjestää vuoden aikana erilaisia lukemiseen ja kirjallisuuden pariin kannustavia tempauksia (esim. lukuviikko ohjelmistoineen, koko koulun yhteiset lukuvälitunnit sekä kirjavinkkausseinä koulun käytävällä). Oppilaita ohjataan ja kannustetaan käyttämään kirjastopalveluita myös vapaa-ajallaan, ja oppilaille kerrotaan, minä iltana ja mihin aikaan kirjastoauto pysähtyy Jukolan koululla. Myös koulun kirjastoa on tänä lukuvuonna tarkoitus kehittää. Koulun kirjasto on pieni ja suurin osa kirjoista vanhoja, ja Jukolan koulun vanhempainyhdistys onkin lupautunut hankkimaan koululle uusia kirjoja. Lukutiimi järjestää oppilaille kyselyn kirjatoiveista, ja näiden toiveiden pohjalta vanhempainyhdistykselle toimitetaan lista kirjoista, joita koulun kirjastoon toivotaan hankittavaksi.

 

Lukutaitotyön käytänteet Jukolan koulussa

  1. Lukutaitotyö jokaisessa luokassa joka päivä

  2. Yhteistyö kirjaston kanssa – opettajia kannustetaan tähän.

  3. Kirjat esillä luokissa – mahdollisuuksien mukaan jatkuvasti.

  4. Säännölliset lukutunnit tai -tuokiot jokaisessa luokassa.

  5. Opettajat lukevat itse lukutuokioiden aikana – toimivat lukevan aikuisen mallina.

  6. Ääneen lukeminen oppilaille – kiinnostavaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta mahdollisimman usein.

  7. Lukuläksykäytänteiden tehostaminen kaikilla luokka-asteilla.

  8. Lukutiimin järjestämät tempaukset, kuten:

    • Lukuviikko ohjelmistoineen

    • Koko koulun yhteiset lukuvälitunnit

    • Kirjavinkkausseinä koulun käytävällä

    • rehtorin lukuvälkkä

  9. Oppilaiden ohjaaminen kirjastopalveluiden käyttöön myös vapaa-ajalla

  10. Kirjastoauton aikataulun tiedottaminen oppilaille

  11. Koulun kirjaston kehittäminen – vanhojen kirjojen tilalle uusia.

  12. Vanhempainyhdistyksen tuki uusien kirjojen hankinnassa

  13. Oppilaskysely kirjatoiveista – toiveiden pohjalta laaditaan hankintalista.