4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
Valmistava opetus
Jukolan koulussa toimii kaksi valmistavan opetuksen luokkaa (valmo-luokat). Valmistava opetus on tarkoitettu oppilaille, jotka ovat hiljattain muuttaneet Suomeen, eikä kielitaito vielä riitä yleisopetuksessa opiskelemiseen. Jukolan valmo-luokissa opiskelee oppilaita myös muilta alueilta kuin Jukolasta, ja valmo-vuoden jälkeen he siirtyvät lähikouluihinsa.
Jukolan valmo-luokat toimivat tiiviissä yhteistyössä keskenään ja oppilaat jaotellaan näihin kahteen ryhmään ensisijaisesti ikäperusteisesti. Toisessa luokassa opiskelevat pääosin 1.-3.-luokkalaiset ja toisessa 4.-6. luokkalaiset oppilaat. Näin oppilaat saavat olla ikäistensä seurassa ja opetus on tehokkaampaa kun siinä voidaan huomioida oppilaiden ikätaso paremmin.
Opetuskielenä on suomi. Mahdollisuuksien mukaan ja valmon henkilökunnan osaamisen mukaan tukena käytetään muitakin kieliä, esimerkiksi lukuvuonna 2023-2024 venäjää, turkkia ja englantia.
Jokaiselle oppilaalle laaditaan oma oppimissuunnitelma, jossa on kuvattu oppilaan lähtötaso ja -tilanne (mm. koulunkäyntihistoria), henkilökohtaiset tavoitteet, keinot niiden toteuttamiseen sekä arviointi.
Integraatio yleisopetukseen
Omassa ryhmässä opiskelemisen lisäksi oppilaat integroituvat yleisopetuksen ryhmiin. Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaat käyvät jo valmistavan opetuksen aikana harjoittelemassa sitä, millaista on opiskella isommassa ryhmässä, esimerkiksi musiikin, liikunnan, käsityön tai matematiikan oppitunneilla. Samalla oppilaat kuulevat enemmän suomea kuin monikulttuurisessa ja -kielisessä valmo-luokassa. Mikäli oppilas valmo-vuoden jälkeen jatkaa opiskelua Jukolassa, oppilaan integraatio toteutetaan hänen tulevassa opiskelu
Opetuksen laajuus
Valmistavan opetuksen laajuus vastaa yhden lukuvuoden oppimäärää. Opetusta tarjotaan 6-10-vuotiaille vähintään 900 tuntia, yli 10-vuotiaille vähintään 1000 tuntia. Viikkotuntimäärä on 24 oppituntia, lisäksi saattaa olla esimerkiksi oman äidinkielen oppitunteja. Mikäli oppilas saavuttaa riittävät valmiudet jo ennen em. tuntimäärien täyttymistä, hän voi siirtyä jo perusopetukseen.
Valmistavan opetuksen tavoitteena on kehittyvä alkeiskielitaito (A1)
Syvällisemmän kielitaidon oppiminen vie useita vuosia, jopa 5-7 vuotta. Valmo-vuoden aikana oppilas voi saavuttaa vasta alkeiskielitaidon, joka perusopetukseen siirtymisen jälkeen jatkaa kehittymistään. Opetuksessa tärkeää ovat mm. havainnollistaminen, toistaminen, selkokielisyys, kuvatuki, mahdollisuuksien mukaan tuki omalla äidinkielellä ja käännössovellusten käytö.
Tavoitteena on, että suomen kielen taito kehittyy valmon aikana niin, että valmo-vuoden jälkeen:
- oppilas selviytyy toistuvista arkisista kielenkäyttötilanteista
- hän osaa nimetä tuttuja asioita, tunnistaa kielestä tuttuja sanoja ja ilmauksia
- hän ymmärtää hitaasta puheesta lyhyet ohjeet ja tutut aiheet
- hän ymmärtää opetuspuheesta ja oppikirjatekstistä kuvien ja ydinsanojen avulla aiheen
- hän kirjoittaa tuttuja sanoja ja lyhyitä lauseita.
Kuten edeltävästä kuvauksesta käy ilmi, valmo-vuoden jälkeenkin oppilas tarvitsee paljon tukea, jotta hänen suomen kielen taitonsa voi kehittyä edelleen.
(kehittyvän kielitaidon asteikko, OPH)
Suomi toisena kielenä -opetus eli S2-opetus
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus eli S2 on yksi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen oppimääristä. Oppilas voi opiskella S2-oppimäärää, mikäli hänen äidinkielensä on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame tai hänellä on muutoin monikielinen tausta. S2-oppimäärä tulee kyseeseen silloin, kun oppilaan suomen kielen peruskielitaidossa on puutteita yhdellä tai useammalla kielen osa-alueella. Oppilaalle parhaiten soveltuvan oppimäärän määrittelevät yhdessä opetuksesta vastuussa olevat opettajat eli Jukolan koulussa oppilaan oma opettaja (luokanopettaja tai erityisluokanopettaja) sekä S2-opettaja. Lopullisen päätöksen oppimäärästä tekee huoltaja. Ensimmäisen luokan oppilaiden kohdalla oppimääräasia otetaan vanhempien kanssa puheeksi syyslukukauden alussa pidettävässä aloituskeskustelussa.