Hae

7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Ne ovat keskeinen osa koulun toimintakulttuuria, joka antaa edellytykset kaikkien oppilaiden osallisuuteen, oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen. Koulun toiminnassa ja opetusjärjestelyissä huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt resursoidaan, suunnitellaan, toteutetaan ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan osana koulun toimintaa.

Opettajien keskinäinen yhteistyö, opettajien yhteistyö moniammatillisten ja monialaisten toimijoiden kanssa sekä yhteistyön mahdollistavat rakenteelliset ratkaisut ovat tärkeitä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen tulee varata riittävästi aikaa.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä

  • eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta

  • opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa

  • pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain

  • opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet

  • oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt edellyttävät perusopetuksen kokonaisuuden tavoitteellista ja suunnitelmallista johtamista, arviointia ja kehittämistä.

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon miten järjestää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä. 

Koulu
Ei lisäyksiä

Nummen yhtenäiskoulussa muuttunutta oppimisen tukea käsitellään yhdessä henkilöstön kanssa. Painopiste on varhaisessa tuessa ja oppilaan opiskelu ensisijaisesti omassa ryhmässä tuettuna. Vastuu tuen tarpeen tunnistamisesta ja sen aikaisen vaiheen tuesta on ensisijaisesti oppilasta opettavilla opettajilla. Tuen keinot ovat moninaiset, joista iso osa tapahtuu oppitunnilla. Näitä ovat mm. työrauhan ylläpitäminen, tehtävien pilkkominen ja eriyttäminen, tunnin strukturointi, istumajärjestys, kielitietoinen opetus, ohjaava palaute.  

Oppiminen mahdollistuu, kun oppilas tulee kouluun turvallisella mielellä ja kokee olevansa osa kouluyhteisöä ja omaa ryhmäänsä.  

Nummen yhtenäiskoulun toimintakulttuuri rakentuu kunnioittavaan kohtaamiseen, joka tarkoittaa arkisia asioita. Tervehditään toisia, otetaan toiset huomioon. Ikätaso huomioiden harjoitellaan vuorovaikutustaitoja, vahvistetaan oppilaiden itsetuntoa, myös oppijana. Kun ristiriitoja syntyy, käsitellään ne rakentavasti ensisijaisesti ratkaisuja etsien ja samalla opetetaan näitä tärkeitä taitoja. Erityisesti koulun aikuisten toimintatapojen tulee olla kaikissa tilanteissa ammatillista. Jokaisen on tärkeä kuulua porukkaan, pidetään huoli, että kukaan ei jäisi yksin. Tänä kouluvuonna hyvinvoinnin teema on Mukaan ottaminen.