Kielirikasteinen opetus, kieli englanti (en-opet alaluokat)
Nummen yhtenäiskoulussa tarjotaan kielirikasteista opetusta luokilla 1 - 6. Kohdekielenä on englanti. Kielirikasteisessa opetuksessa käytetään CLIL-menetelmää. CLIL tulee sanoista Content and Language Integrated Learning, mikä tarkoittaa kielenopetusmenetelmää, jossa oppiaineiden asiasisältöjä opiskellaan vieraalla kielellä. Tässä menetelmässä koulussamme suomen kielellä ja vieraalla kielellä annettu opetus muodostavat kokonaisuuden. Oppitunneilla voidaan käyttää molempia kieliä tarkoituksenmukaisesti.
CLIL-menetelmässä oppisisältöjä voidaan opettaa vieraalla kielellä monissa eri oppiaineissa. Kieli ei siis ole varsinaisesti oppimisen kohde vaan väline opiskelussa.
- 1.-3. -luokalla kaikille oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä. Opetustuokiot liittyvät opiskeltavana oleviin teemoihin. Oppilaat saavat merkinnän todistukseen osallistumisestaan englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen.
- 4.-6. -luokalla oppilaille tarjotaan CLIL-menetelmällä toteutettuja oppikokonaisuuksia. Ne oppilaat, jotka ovat osallistuneet luokka-asteen CLIL-jaksoihin ja suorittaneet jaksot hyväksytysti, saavat merkinnän todistukseen osallistumisestaan englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen.
- 7.-9.-luokilla oppilas voi näyttää harrastuneisuutensa kieliin tekemällä portfoliotöitä/opinnäytetöitä englanniksi. Jos oppilas suorittaa hyväksytysti kolme portfoliotyötä/opinnäytetyötä vieraalla kielellä, saa hän merkinnän harrastuneisuudestaan todistukseen.
1.-2. lk:t
Nummen yhtenäiskoulun 1.- 2.-luokkien oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä englannin kielellä. Englanti nivoutuu käsiteltäviin oppimiskokonaisuuksiin ja/tai eri oppiaineisiin esim. ympäristöoppiin, kuvataiteeseen, matematiikkaan. Painotus on ymmärtämisessä ja suullisessa tuottamisessa. Työtavoissa yhdistyy leikinomaisuus, pelit, musiikki ja eri aistien hyödyntäminen.
Englannin kieltä voidaan käyttää myös luokkakielenä suomen kielen ohella jokapäiväisissä rutiineissa (päivän ohjelma, päiväys, sää), ohjeiden antamisessa, tervehdyksissä ja esim. ryhmiin jakamisessa.
Kielirikasteisia opetustuokioita pidetään matematiikassa (numerot ja lukualue 1-20, 1-100), ympäristöopissa (kasvit, eläimet, kehonosat, sää), kuvataiteessa (värit, muodot, työvälineet ja – tavat) ja muissakin oppiaineissa mahdollisuuksien mukaan. Nämä tuokiot voivat olla myös osana formaalia englannin tuntia.
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä englantituokioihin, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
3. lk
Kolmannella luokalla kaikki oppilaat osallistuvat CLIL-menetelmällä annettuun kielirikasteiseen opetukseen. Pienet opetustuokiot liittyvät opiskeltavana oleviin teemoihin ja sisällöltään ne keskittyvät yksinkertaisiin perusasioihin. Tavoitteena on tutustuttaa oppilaat opiskelemaan vieraalla kielellä ja innostaa valitsemaan CLIL-opetusta jatkossakin.
CLIL-menetelmällä käsiteltäviä aihealueita:
- matematiikassa lukualue 1-100, aika, geometria, mittaaminen, kertotaulut
- ympäristötiedossa teemat: Suomi, vesi, talvi ja kevät soveltuvin osin
- evankelisluterilaisessa uskonnossa joulu ja pääsiäinen, Vanhan testamentin kertomuksia esim. Joosef
Myös muissa oppiaineissa on mahdollista ottaa aiheeseen sopivia opetustuokioita, esim. Kuvataiteessa värioppi
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä englantituokioihin, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
4. lk
4-luokan CLIL-opetusta annetaan 4. luokan oppilaille ainakin seuraavissa jaksoissa:
- Ympäristöoppi (biologia ja maantieto): Pellolta pöytään (8h) Pohjoismaat (16h)
- Ympäristöoppi (FyKe): Ilma, valo ja ääni (10h)
- Uskonto: Jeesus (14h)
- Matematiikka: Geometria (10h)
Tietyissä jaksoissa CLIL-opetusta annetaan kaikille 4lk oppilaille, mutta osaa jaksoista tarjotaan niille oppilaille, joiden huoltajat ovat heidät kurssille ilmoittaneet. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän, kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein tai ryhmää opettaa Clil-opettajan lisäksi jokin muu 4.luokan opettaja.
Kun oppilas on suorittanut hyväksytysti em. CLIL-jaksot, saa hän todistukseen merkinnän "oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
5. lk
Viidennellä luokalla annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä, lisäksi erilaisissa projekteissa pidetään englanninkielisiä tuokioita.
Oppilaat, joiden vanhempien kanssa on sovittu, että oppilas osallistuu CLIL-opetukseen, saavat kielirikasteista opetusta reaaliaineiden jaksoissa. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein tai ryhmää opettaa Clil-opettajan lisäksi jokin muu 5.luokan opettaja.
- Evankelisluterilainen uskonto:
Uskontojen Eurooppa (4 h)
- Historia:
Kreikka syyslukukausi (10 h),
Antiikin Rooma kevätlukukausi (10h)
- Ympäristötieto:
Hyvinvoiva ihminen syyslukukausi(10h)
Eurooppa kevätlukukausi (10 h)
- Matematiikan ongelmanratkaisujakso (6 h)
Kun oppilas on osallistunut edellä mainittuihin jaksoihin, saa hän todistukseen merkinnän "Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
6. lk
Kaikille kuudesluokkalaisille tarjotaan mahdollisuus osallistua oppiaineiden opiskeluun englannin kielellä erilaisten projektien yhteydessä ja joidenkin oppiaineiden sisältöjen opiskelussa.
CLIL-menetelmällä opetusta annetaan niille oppilaille, joiden vanhempien kanssa on sovittu, että oppilas osallistuu CLIL-opetukseen. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein. Kaikille 6-luokan CLIL-opetukseen hakeutuneille oppilaille annettava CLIL-opetus sisältää vähintään seuraavat oppikokonaisuudet:
- Ympäristöoppi: Matka maailmaan (15h-projekti)
- Historia: Kaukaiset kulttuurit (15h)
- Uskonto: Arkipäivän etiikkaa (5h)
Kun oppilas on suorittanut hyväksytysti em. kielirikasteiset jaksot, saa hän todistukseen merkinnän "Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
7.-9.lk
Oppilaat voivat halutessaan tehdä opinnäytetöitä englanniksi. Jos oppilas tekee vuoden aikana 3 opinnäytetyötä hyväksytysti englanniksi, saa hän todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osoittanut harrastuneisuutta englannin kielessä tekemällä englanninkielisiä opinnäytetöitä.”
Oppimisen ja koulun käynnin tuki ns. kolmiportainen tuki
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta. Lisäksi oppilas voi saada perusopetuslaissa säädetyn oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädettyä yksilökohtaista oppilashuoltoa.
- Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Tuen tarpeen kasvaessa oppilaan tulee saada tehostettua tukea.
- Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa ja yksilöllisempää tukemista kuin yleisessä tuessa. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys.
- Erityinen tuki vaatii hallinnollisen päätöksen, jonka Hämeenlinnan kaupungissa tekee kasvatus- ja opetuspäällikkö. Siirryttäessä erityiseen tukeen tehdään pedagoginen selvitys, jonka tueksi useimmiten on muiden asiantuntijoiden lausuntoja. Muutos oppimäärän yksilöllistämisessä vaatii aina uuden erityisen tuen päätöksen, vaikka oppilas jo olisi erityisen tuen oppilas. Erityisen tuen päätös tarkistetaan peruskoulun nivelvaiheissa 2. ja 6. vuosiluokalla. Erityistä tukea annetaan oppilaalle laadittavan HOJKS: n (henkilökohtainen opetuksen järjestämisen suunnitelma) mukaisesti.
Oppilaan opintojen tukemiseksi koulussa järjestetään 7-9 luokille iltapäivisin koulun jälkeen kouluohjaajien ohjaamina kotitehtävien tekemistä ns. läksyparkissa. Opettaja voi ohjata oppilaan läksyparkkiin, huoltaja voi pyytää oppilaalleen läksyparkkia ja isommat oppilaat voivat myös omatoimisesti mennä tekemään kotitehtäviä läksyparkkiin. Tämä on yksi tuen muodoista ja sen sopiminen ja käyttäminen oppimisen tukena voidaan tarvittaessa kirjata myös oppilaan tuen dokumenttiin.
Oppilaan on mahdollista saada tukiopetusta. Sitä voi samalla tavalla ehdottaa opettaja, oppilas ja/tai huoltaja. Tukiopetus on oppilaan koulutuntien ulkopuolella. Myös tukiopetuksen käyttäminen yhtenä tuen muotona voidaan tarvittaessa sopia ja kirjata oppilaan tuen dokumenttiin.
Osa-aikainen erityisopetus
Nummen yhtenäiskoulussa on kolme laaja-alaista erityisopettajaa, jotka pääsääntöisesti tukevat niitä oppilaita, joilla tuki on lyhytaikaista tai painottuu vain osaan oppiaineista. Tuki annetaan samanaikaisopetuksena yleisopetuksen ryhmissä tai osa-aikaisena erityisopetuksena pienemmässä ryhmässä.
Erityisopetus pienryhmissä
Nummen yhtenäiskoulussa on 30 pienluokkapaikkaa vuosiluokilla 7-9. Pienluokkapaikat on tarkoitettu oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös ja joille osoitetaan pienluokkapaikka tuen tarpeen mukaan. Pienluokissa opettajina toimivat neljä erityisluokanopettajaa ja ohjaajina kolme kouluohjaajaa. Oppilas voi edetä yleisen tai yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaisesti.
Pienluokat opiskelevat pääasiassa omana ryhmänään ja keskenään. Opettajina toimivat erityisluokanopettajat ja joissakin oppiaineissa aineenopettajat. Oppilaita on integroitu myös yleisopetuksen luokkiin esim. 8.-9. luokalla valinnaisaineisiin.
Myös yksittäiset oppilasintegraatiot ovat mahdollisia, mikäli oppilas pystyy opiskelemaan yleisopetuksen ryhmässä ja mikäli se käytännön syistä on mahdollista. Valinnaisaineet 8.-9. luokilla opiskellaan pääsääntöisesti yleisopetuksen ryhmissä.
Pienluokkaopetuksen tavoitteena on mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon oppilaiden erityistarpeet. Tavoitteena on kehittää pienluokkien välisiä yhteistyötä, opetuksen toiminnallisuutta ja integraatiota.
Erityisopetus joustavassa
Vuosiluokilla 3–6 toimii joustava pienryhmä. Joustava pienryhmäopetus on opiskelumuoto erityisen tuen oppilaille, jotka pystyvät osassa oppiaineissa työskentelemään yleisopetuksen ryhmän mukana. Erityisen tuen oppilaat saavat erityisluokanopettajan pienryhmäopetusta niissä oppiaineissa tai tilanteissa, joissa tarvitsevat enemmän tukea tai oppiaine on yksilöllistetty. Joustavan pienryhmän oppilaat ovat eri luokilta ja heidän kotiluokka on yleisopetuksen ryhmä. Joustavan pienryhmän oppilailla on päätös erityisestä tuen järjestämisestä joustavassa pienryhmässä.
Suomi toisena kielenä eli S2-opetus
Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä on jokin muu kuin suomi eikä hänen suomen kielen taitonsa vielä anna edellytyksiä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun tai sujuvaan vuorovaikutukseen kouluyhteisössä.
Kunkin oppilaan tarpeen suomi toisena kielenä -oppimäärään määrittävät oppilasta opettavat opettajat yhdessä S2-opettajan kanssa. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista.
Nummen yhtenäiskoulussa S2-opetus järjestetään pääsääntöisesti siten, että oppilas opiskelee osan suomen kielen ja kirjallisuuden tunneista S2-ryhmässä ja osan äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä. Osa oppilaista opiskelee kaikki S2-tunnit äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä ja osa (suurin osa yhdeksäsluokkalaisista S2-oppilaista) kaikki tunnit S2-ryhmässä. Äidinkielen opettajat, luokanopettajat ja S2-opettaja suunnittelevat opetuksen ja vastaavat oppilaan arvioinnista yhdessä.
Kulttuuripolku
Kulttuuripolkusuunnitelmaan sisältyy kulttuurikohdevierailuja, erilaisia kulttuurin ja taiteen työpajoja sekä menetelmiä. Tilaisuuksia voidaan järjestää vierailujen lisäksi myös koululla. Toimintaa koordinoi Hämeenlinnan kaupungin Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, joka lähettää opettajille sähköpostiin ARX:n uutiskirjeitä. Nummen yhtenäiskoulun Kulttuuripolun yhdyshenkilöinä toimivat Piritta Siekkinen 1-3lk, Elsa Tourunen 4-6lk ja Teija Lehtoranta 7-9lk.
Nummen yhtenäiskoulun luokat toteuttavat Kulttuuripolun perustasoa. Perustason taide- ja kulttuurielämykset taataan kaikille kouluille ja ikäluokille. Tämä taso perustuu ikäkausisaavutettavuuteen ja tasa-arvoon. Perustason sisällöt tuotetaan ARXin kautta ja ne ovat ilmaisia. Kouluilla on mahdollisuus kulkea kohteisiin ilmaiseksi joukkoliikennettä käyttäen. Kulttuuripolun perustason lisäksi osa luokista hyödyntää ns. tavoitetason työpajoja tai mediaväylällä olevaa tarjontaa.
Myös muihin kaupungin kulttuurikohteisiin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan. Koululta on tehty tai tullaan tekemään vierailuja esim. Hämeenlinnan Taidemuseoon, Hämeen linnaan, Hämeenlinnan pääkirjastoon, Sibeliuksen syntymäkotiin sekä museo Skogsteriin.
Koulumme 8-luokkalaiset ovat mukana valtakunnallisessa Taidetestaajat-hankkeessa, jossa tänä lukuvuonna on yksi vierailu paikalliseen taidekohteeseen sekä yksi vierailu pääkaupunkiseudun taidekohteeseen.
Konsertti joka kouluun –konserttikiertue toteutetaan koulullamme vuosittain. Nummen yhtenäiskoulun musiikinopettajat Katariina Mäkinen ja Tomi Forss hoitavat konsertin järjestelyjä koulun puolelta.
Kielirikasteinen opetus, kieli englanti (en-opet alaluokat)
Nummen yhtenäiskoulussa tarjotaan kielirikasteista opetusta luokilla 1 - 6. Kohdekielenä on englanti. Kielirikasteisessa opetuksessa käytetään CLIL-menetelmää. CLIL tulee sanoista Content and Language Integrated Learning, mikä tarkoittaa kielenopetusmenetelmää, jossa oppiaineiden asiasisältöjä opiskellaan vieraalla kielellä. Tässä menetelmässä koulussamme suomen kielellä ja vieraalla kielellä annettu opetus muodostavat kokonaisuuden. Oppitunneilla voidaan käyttää molempia kieliä tarkoituksenmukaisesti.
CLIL-menetelmässä oppisisältöjä voidaan opettaa vieraalla kielellä monissa eri oppiaineissa. Kieli ei siis ole varsinaisesti oppimisen kohde vaan väline opiskelussa.
- 1.-3. -luokalla kaikille oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä. Opetustuokiot liittyvät opiskeltavana oleviin teemoihin. Oppilaat saavat merkinnän todistukseen osallistumisestaan englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen.
- 4.-6. -luokalla oppilaille tarjotaan CLIL-menetelmällä toteutettuja oppikokonaisuuksia. Ne oppilaat, jotka ovat osallistuneet luokka-asteen CLIL-jaksoihin ja suorittaneet jaksot hyväksytysti, saavat merkinnän todistukseen osallistumisestaan englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen.
- 7.-9.-luokilla oppilas voi näyttää harrastuneisuutensa kieliin tekemällä portfoliotöitä/opinnäytetöitä englanniksi. Jos oppilas suorittaa hyväksytysti kolme portfoliotyötä/opinnäytetyötä vieraalla kielellä, saa hän merkinnän harrastuneisuudestaan todistukseen.
1.-2. lk:t
Nummen yhtenäiskoulun 1.- 2.-luokkien oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä englannin kielellä. Englanti nivoutuu käsiteltäviin oppimiskokonaisuuksiin ja/tai eri oppiaineisiin esim. ympäristöoppiin, kuvataiteeseen, matematiikkaan. Painotus on ymmärtämisessä ja suullisessa tuottamisessa. Työtavoissa yhdistyy leikinomaisuus, pelit, musiikki ja eri aistien hyödyntäminen.
Englannin kieltä voidaan käyttää myös luokkakielenä suomen kielen ohella jokapäiväisissä rutiineissa (päivän ohjelma, päiväys, sää), ohjeiden antamisessa, tervehdyksissä ja esim. ryhmiin jakamisessa.
Kielirikasteisia opetustuokioita pidetään matematiikassa (numerot ja lukualue 1-20, 1-100), ympäristöopissa (kasvit, eläimet, kehonosat, sää), kuvataiteessa (värit, muodot, työvälineet ja – tavat) ja muissakin oppiaineissa mahdollisuuksien mukaan. Nämä tuokiot voivat olla myös osana formaalia englannin tuntia.
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä englantituokioihin, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
3. lk
Kolmannella luokalla kaikki oppilaat osallistuvat CLIL-menetelmällä annettuun kielirikasteiseen opetukseen. Pienet opetustuokiot liittyvät opiskeltavana oleviin teemoihin ja sisällöltään ne keskittyvät yksinkertaisiin perusasioihin. Tavoitteena on tutustuttaa oppilaat opiskelemaan vieraalla kielellä ja innostaa valitsemaan CLIL-opetusta jatkossakin.
CLIL-menetelmällä käsiteltäviä aihealueita:
- matematiikassa lukualue 1-100, aika, geometria, mittaaminen, kertotaulut
- ympäristötiedossa teemat: Suomi, vesi, talvi ja kevät soveltuvin osin
- evankelisluterilaisessa uskonnossa joulu ja pääsiäinen, Vanhan testamentin kertomuksia esim. Joosef
Myös muissa oppiaineissa on mahdollista ottaa aiheeseen sopivia opetustuokioita, esim. Kuvataiteessa värioppi
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä englantituokioihin, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
4. lk
4-luokan CLIL-opetusta annetaan 4. luokan oppilaille ainakin seuraavissa jaksoissa:
- Ympäristöoppi (biologia ja maantieto): Pellolta pöytään (8h) Pohjoismaat (16h)
- Ympäristöoppi (FyKe): Ilma, valo ja ääni (10h)
- Uskonto: Jeesus (14h)
- Matematiikka: Geometria (10h)
Tietyissä jaksoissa CLIL-opetusta annetaan kaikille 4lk oppilaille, mutta osaa jaksoista tarjotaan niille oppilaille, joiden huoltajat ovat heidät kurssille ilmoittaneet. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän, kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein tai ryhmää opettaa Clil-opettajan lisäksi jokin muu 4.luokan opettaja.
Kun oppilas on suorittanut hyväksytysti em. CLIL-jaksot, saa hän todistukseen merkinnän "oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
5. lk
Viidennellä luokalla annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä, lisäksi erilaisissa projekteissa pidetään englanninkielisiä tuokioita.
Oppilaat, joiden vanhempien kanssa on sovittu, että oppilas osallistuu CLIL-opetukseen, saavat kielirikasteista opetusta reaaliaineiden jaksoissa. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein tai ryhmää opettaa Clil-opettajan lisäksi jokin muu 5.luokan opettaja.
- Evankelisluterilainen uskonto:
Uskontojen Eurooppa (4 h)
- Historia:
Kreikka syyslukukausi (10 h),
Antiikin Rooma kevätlukukausi (10h)
- Ympäristötieto:
Hyvinvoiva ihminen syyslukukausi(10h)
Eurooppa kevätlukukausi (10 h)
- Matematiikan ongelmanratkaisujakso (6 h)
Kun oppilas on osallistunut edellä mainittuihin jaksoihin, saa hän todistukseen merkinnän "Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
6. lk
Kaikille kuudesluokkalaisille tarjotaan mahdollisuus osallistua oppiaineiden opiskeluun englannin kielellä erilaisten projektien yhteydessä ja joidenkin oppiaineiden sisältöjen opiskelussa.
CLIL-menetelmällä opetusta annetaan niille oppilaille, joiden vanhempien kanssa on sovittu, että oppilas osallistuu CLIL-opetukseen. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein. Kaikille 6-luokan CLIL-opetukseen hakeutuneille oppilaille annettava CLIL-opetus sisältää vähintään seuraavat oppikokonaisuudet:
- Ympäristöoppi: Matka maailmaan (15h-projekti)
- Historia: Kaukaiset kulttuurit (15h)
- Uskonto: Arkipäivän etiikkaa (5h)
Kun oppilas on suorittanut hyväksytysti em. kielirikasteiset jaksot, saa hän todistukseen merkinnän "Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
7.-9.lk
Oppilaat voivat halutessaan tehdä opinnäytetöitä englanniksi. Jos oppilas tekee vuoden aikana 3 opinnäytetyötä hyväksytysti englanniksi, saa hän todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osoittanut harrastuneisuutta englannin kielessä tekemällä englanninkielisiä opinnäytetöitä.”
Oppimisen ja koulun käynnin tuki ns. kolmiportainen tuki
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja erityiset apuvälineet. Jokaisella tuen tasolla voidaan käyttää kaikkia eri tukimuotoja lukuun ottamatta erityisen tuen päätökseen perustuvaa erityisopetusta. Lisäksi oppilas voi saada perusopetuslaissa säädetyn oppimisen ja koulunkäynnin tuen rinnalla oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädettyä yksilökohtaista oppilashuoltoa.
- Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Tuen tarpeen kasvaessa oppilaan tulee saada tehostettua tukea.
- Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa ja yksilöllisempää tukemista kuin yleisessä tuessa. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys.
- Erityinen tuki vaatii hallinnollisen päätöksen, jonka Hämeenlinnan kaupungissa tekee kasvatus- ja opetuspäällikkö. Siirryttäessä erityiseen tukeen tehdään pedagoginen selvitys, jonka tueksi useimmiten on muiden asiantuntijoiden lausuntoja. Muutos oppimäärän yksilöllistämisessä vaatii aina uuden erityisen tuen päätöksen, vaikka oppilas jo olisi erityisen tuen oppilas. Erityisen tuen päätös tarkistetaan peruskoulun nivelvaiheissa 2. ja 6. vuosiluokalla. Erityistä tukea annetaan oppilaalle laadittavan HOJKS: n (henkilökohtainen opetuksen järjestämisen suunnitelma) mukaisesti.
Oppilaan opintojen tukemiseksi koulussa järjestetään 7-9 luokille iltapäivisin koulun jälkeen kouluohjaajien ohjaamina kotitehtävien tekemistä ns. läksyparkissa. Opettaja voi ohjata oppilaan läksyparkkiin, huoltaja voi pyytää oppilaalleen läksyparkkia ja isommat oppilaat voivat myös omatoimisesti mennä tekemään kotitehtäviä läksyparkkiin. Tämä on yksi tuen muodoista ja sen sopiminen ja käyttäminen oppimisen tukena voidaan tarvittaessa kirjata myös oppilaan tuen dokumenttiin.
Oppilaan on mahdollista saada tukiopetusta. Sitä voi samalla tavalla ehdottaa opettaja, oppilas ja/tai huoltaja. Tukiopetus on oppilaan koulutuntien ulkopuolella. Myös tukiopetuksen käyttäminen yhtenä tuen muotona voidaan tarvittaessa sopia ja kirjata oppilaan tuen dokumenttiin.
Osa-aikainen erityisopetus
Nummen yhtenäiskoulussa on kolme laaja-alaista erityisopettajaa, jotka pääsääntöisesti tukevat niitä oppilaita, joilla tuki on lyhytaikaista tai painottuu vain osaan oppiaineista. Tuki annetaan samanaikaisopetuksena yleisopetuksen ryhmissä tai osa-aikaisena erityisopetuksena pienemmässä ryhmässä.
Erityisopetus pienryhmissä
Nummen yhtenäiskoulussa on 30 pienluokkapaikkaa vuosiluokilla 7-9. Pienluokkapaikat on tarkoitettu oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös ja joille osoitetaan pienluokkapaikka tuen tarpeen mukaan. Pienluokissa opettajina toimivat neljä erityisluokanopettajaa ja ohjaajina kolme kouluohjaajaa. Oppilas voi edetä yleisen tai yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaisesti.
Pienluokat opiskelevat pääasiassa omana ryhmänään ja keskenään. Opettajina toimivat erityisluokanopettajat ja joissakin oppiaineissa aineenopettajat. Oppilaita on integroitu myös yleisopetuksen luokkiin esim. 8.-9. luokalla valinnaisaineisiin.
Myös yksittäiset oppilasintegraatiot ovat mahdollisia, mikäli oppilas pystyy opiskelemaan yleisopetuksen ryhmässä ja mikäli se käytännön syistä on mahdollista. Valinnaisaineet 8.-9. luokilla opiskellaan pääsääntöisesti yleisopetuksen ryhmissä.
Pienluokkaopetuksen tavoitteena on mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon oppilaiden erityistarpeet. Tavoitteena on kehittää pienluokkien välisiä yhteistyötä, opetuksen toiminnallisuutta ja integraatiota.
Erityisopetus joustavassa
Vuosiluokilla 3–6 toimii joustava pienryhmä. Joustava pienryhmäopetus on opiskelumuoto erityisen tuen oppilaille, jotka pystyvät osassa oppiaineissa työskentelemään yleisopetuksen ryhmän mukana. Erityisen tuen oppilaat saavat erityisluokanopettajan pienryhmäopetusta niissä oppiaineissa tai tilanteissa, joissa tarvitsevat enemmän tukea tai oppiaine on yksilöllistetty. Joustavan pienryhmän oppilaat ovat eri luokilta ja heidän kotiluokka on yleisopetuksen ryhmä. Joustavan pienryhmän oppilailla on päätös erityisestä tuen järjestämisestä joustavassa pienryhmässä.
Suomi toisena kielenä eli S2-opetus
Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä on jokin muu kuin suomi eikä hänen suomen kielen taitonsa vielä anna edellytyksiä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun tai sujuvaan vuorovaikutukseen kouluyhteisössä.
Kunkin oppilaan tarpeen suomi toisena kielenä -oppimäärään määrittävät oppilasta opettavat opettajat yhdessä S2-opettajan kanssa. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista.
Nummen yhtenäiskoulussa S2-opetus järjestetään pääsääntöisesti siten, että oppilas opiskelee osan suomen kielen ja kirjallisuuden tunneista S2-ryhmässä ja osan äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä. Osa oppilaista opiskelee kaikki S2-tunnit äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä ja osa (suurin osa yhdeksäsluokkalaisista S2-oppilaista) kaikki tunnit S2-ryhmässä. Äidinkielen opettajat, luokanopettajat ja S2-opettaja suunnittelevat opetuksen ja vastaavat oppilaan arvioinnista yhdessä.
Kulttuuripolku
Kulttuuripolkusuunnitelmaan sisältyy kulttuurikohdevierailuja, erilaisia kulttuurin ja taiteen työpajoja sekä menetelmiä. Tilaisuuksia voidaan järjestää vierailujen lisäksi myös koululla. Toimintaa koordinoi Hämeenlinnan kaupungin Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, joka lähettää opettajille sähköpostiin ARX:n uutiskirjeitä. Nummen yhtenäiskoulun Kulttuuripolun yhdyshenkilöinä toimivat Piritta Siekkinen 1-3lk, Elsa Tourunen 4-6lk ja Teija Lehtoranta 7-9lk.
Nummen yhtenäiskoulun luokat toteuttavat Kulttuuripolun perustasoa. Perustason taide- ja kulttuurielämykset taataan kaikille kouluille ja ikäluokille. Tämä taso perustuu ikäkausisaavutettavuuteen ja tasa-arvoon. Perustason sisällöt tuotetaan ARXin kautta ja ne ovat ilmaisia. Kouluilla on mahdollisuus kulkea kohteisiin ilmaiseksi joukkoliikennettä käyttäen. Kulttuuripolun perustason lisäksi osa luokista hyödyntää ns. tavoitetason työpajoja tai mediaväylällä olevaa tarjontaa.
Myös muihin kaupungin kulttuurikohteisiin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan. Koululta on tehty tai tullaan tekemään vierailuja esim. Hämeenlinnan Taidemuseoon, Hämeen linnaan, Hämeenlinnan pääkirjastoon, Sibeliuksen syntymäkotiin sekä museo Skogsteriin.
Koulumme 8-luokkalaiset ovat mukana valtakunnallisessa Taidetestaajat-hankkeessa, jossa tänä lukuvuonna on yksi vierailu paikalliseen taidekohteeseen sekä yksi vierailu pääkaupunkiseudun taidekohteeseen.
Konsertti joka kouluun –konserttikiertue toteutetaan koulullamme vuosittain. Nummen yhtenäiskoulun musiikinopettajat Katariina Mäkinen ja Tomi Forss hoitavat konsertin järjestelyjä koulun puolelta.