4.1.1. Opetuksen järjestäminen
Opetushallituksen tukimateriaalit lukuvuodelle 2022-2023 koskien Ukrainan kriisiä ja korona-pandemiaa: linkki Opetushallituksen verkkosivuille
Kielirikasteinen opetus, kieli englanti (en-opet alaluokat)
Nummen yhtenäiskoulussa tarjotaan kielirikasteista opetusta luokilla 1 - 6. Kohdekielenä on englanti. Kielirikasteisessa opetuksessa käytetään CLIL-menetelmää. CLIL tulee sanoista Content and Language Integrated Learning, mikä tarkoittaa kielenopetusmenetelmää, jossa oppiaineiden asiasisältöjä opiskellaan vieraalla kielellä. Tässä menetelmässä koulussamme suomen kielellä ja vieraalla kielellä annettu opetus muodostavat kokonaisuuden. Oppitunneilla voidaan käyttää molempia kieliä tarkoituksenmukaisesti.
CLIL-menetelmässä oppisisältöjä voidaan opettaa vieraalla kielellä monissa eri oppiaineissa. Kieli ei siis ole varsinaisesti oppimisen kohde vaan väline opiskelussa.
- 1.-3. -luokalla kaikille oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä. Opetustuokiot liittyvät opiskeltavana oleviin teemoihin. Oppilaat saavat merkinnän todistukseen osallistumisestaan englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen.
- 4.-6. -luokalla oppilaille tarjotaan CLIL-menetelmällä toteutettuja oppikokonaisuuksia. Ne oppilaat, jotka ovat osallistuneet luokka-asteen CLIL-jaksoihin ja suorittaneet jaksot hyväksytysti, saavat merkinnän todistukseen osallistumisestaan englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen.
- 7.-9.-luokilla oppilas voi näyttää harrastuneisuutensa kieliin tekemällä portfoliotöitä/opinnäytetöitä englanniksi. Jos oppilas suorittaa hyväksytysti kolme portfoliotyötä/opinnäytetyötä vieraalla kielellä, saa hän merkinnän harrastuneisuudestaan todistukseen.
1. lk
Nummen yhtenäiskoulun 1.-luokkien oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä englannin kielellä. Englanti nivoutuu käsiteltäviin oppimiskokonaisuuksiin ja/tai eri oppiaineisiin esim. ympäristöoppiin, kuvataiteeseen, matematiikkaan. Painotus on ymmärtämisessä ja suullisessa tuottamisessa. Työtavoissa yhdistyy leikinomaisuus, pelit, musiikki ja eri aistien hyödyntäminen.
Englannin kieltä voidaan käyttää myös luokkakielenä suomen kielen ohella jokapäiväisissä rutiineissa (päivän ohjelma, päiväys, sää), ohjeiden antamisessa, tervehdyksissä ja esim. ryhmiin jakamisessa.
Kielirikasteisia opetustuokioita pidetään matematiikassa (numerot ja lukualue 1-20, 1-100), ympäristöopissa (kasvit, eläimet, kehonosat, sää), kuvataiteessa (värit, muodot, työvälineet ja – tavat) ja muissakin oppiaineissa mahdollisuuksien mukaan. Nämä tuokiot voivat olla myös osana formaalia englannin tuntia.
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä englantituokioihin, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
2. lk kielirikasteinen opetus
Nummen yhtenäiskoulun 2 lk. oppilaille annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä englannin kielellä. Englanti nivoutuu käsiteltäviin oppimiskokonaisuuksiin ja/tai eri oppiaineisiin esim. ympäristöoppiin ja matematiikkaan. Painotus on ymmärtämisessä ja suullisessa tuottamisessa. Työtavoissa yhdistyy leikinomaisuus, pelit, musiikki ja eri aistien hyödyntäminen. CLIL-opettaja antaa ohjeet ja tarvittavat materiaalit toisen 2 lk. ryhmän opettajille, jotta he voivat toteuttaa opetusta omassa ryhmässään.
Käytämme 2lk. englannin kieltä myös luokkakielenä suomen kielen ohella jokapäiväisissä rutiineissa (päivän ohjelma, päiväys, sää), ohjeiden antamisessa ja tervehdyksissä. Pyrimme käyttämään englannin kieltä runsaasti osana arjen toimintoja.
Kielirikasteisia opetustuokioita pidetään 2 lk. aikana matematiikassa (numerot ja lukualue, 1-100) ja ympäristöopissa kehonosia opetellessa. Kuvataiteessa käytämme englannin kieltä ympäri vuoden esimerkiksi väreistä tai muodoista puhuttaessa.
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä CLIL-opetukseen, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
3. lk
Kolmannella luokalla kaikki oppilaat osallistuvat CLIL-menetelmällä annettuun kielirikasteiseen opetukseen. Pienet opetustuokiot liittyvät opiskeltavana oleviin teemoihin ja sisällöltään ne keskittyvät yksinkertaisiin perusasioihin. Tavoitteena on tutustuttaa oppilaat opiskelemaan vieraalla kielellä ja innostaa valitsemaan CLIL-opetusta jatkossakin.
CLIL-menetelmällä käsiteltäviä aihealueita:
- matematiikassa lukualue 1-100, aika, geometria, mittaaminen, kertotaulut soveltuvin osin.
- ympäristötiedossa teemat: Suomi, vesi, talvi ja kevät soveltuvin osin.
- evankelisluterilaisessa uskonnossa joulu ja pääsiäinen, Vanhan testamentin kertomuksia esim. Joosef , Mooses, patriarkat ja luomiskertomus.
Myös muissa oppiaineissa on mahdollista ottaa aiheeseen sopivia opetustuokioita, esim. Kuvataiteessa värioppi
Kun oppilas on osallistunut oman ryhmänsä englantituokioihin, hän saa todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen”.
4. lk
4-luokan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä annetaan 4. luokan oppilaille ainakin seuraavissa jaksoissa:
- Ympäristöoppi: Pohjoismaat (16h)
- Matematiikka: Ongelmanratkaisu (5h)
Ongelmanratkaisu-jakso on kaikille 4lk oppilaille, ja Pohjoismaa-jakso tarjotaan niille oppilaille, joiden huoltajat ovat heidät kurssille ilmoittaneet. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein.
Kun oppilas on suorittanut hyväksytysti em. CLIL-jaksot, saa hän todistukseen merkinnän "oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
5. lk
Viidennellä luokalla annetaan kielirikasteista opetusta CLIL-menetelmällä erilliselle CLIL-ryhmälle, johon vanhemmat ovat voineet ilmoittaa lapsensa.
CLIL-opetusta tarjotaan lukuvuoden aikana ainakin seuraavissa jaksoissa:
Evankelisluterilainen uskonto:
Eurooppa tänään (4 h)
Ympäristötieto:
Hyvinvoiva ihminen syyslukukausi (15h)
Eurooppa kevätlukukausi (15 h)
Kun oppilas on osallistunut edellä mainittuihin jaksoihin, saa hän todistukseen merkinnän "Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
6. lk
Kaikille kuudesluokkalaisille tarjotaan mahdollisuus osallistua oppiaineiden opiskeluun englannin kielellä erilaisten projektien yhteydessä ja joidenkin oppiaineiden sisältöjen opiskelussa. Luokka-asteen CLIL-opettaja vastaa kielirikasteisen opetuksen materiaalien tuottamisesta, jakamisesta muille opettajille ja/tai halukkaille oppilaille ja opetuksen järjestämisestä joko osana muuta opetusta tai erillisessä tilassa tietylle oppilasryhmälle pidettynä osallistujamäärästä riippuen.
CLIL-menetelmällä opetusta annetaan niille oppilaille, joiden vanhempien kanssa on sovittu, että oppilas osallistuu CLIL-opetukseen. Mikäli oppilaita ilmoitetaan enemmän kuin opettaja voi kurssille ottaa, oppilaita karsitaan pedagogisin perustein. Kaikille 6. luokan CLIL-opetukseen hakeutuneille oppilaille annettava CLIL-opetus sisältää vähintään seuraavat oppikokonaisuudet:
Ympäristöoppi: Matka maailmaan (15h-projekti)
Historia: Löytöretket (10 h)
Uskonto: Käytännön etiikkaa (5h)
Kun oppilas on suorittanut hyväksytysti em. kielirikasteiset jaksot, saa hän todistukseen merkinnän "Oppilas on osallistunut englanninkieliseen kielirikasteiseen opetukseen".
7.-9.lk
Oppilaat voivat halutessaan tehdä opinnäytetöitä englanniksi. Jos oppilas tekee vuoden aikana 3 opinnäytetyötä hyväksytysti englanniksi, saa hän todistukseen merkinnän: ”Oppilas on osoittanut harrastuneisuutta englannin kielessä tekemällä englanninkielisiä opinnäytetöitä.”
Suomi toisena kielenä eli S2-opetus
Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä on jokin muu kuin suomi eikä hänen suomen kielen taitonsa vielä anna edellytyksiä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun tai sujuvaan vuorovaikutukseen kouluyhteisössä.
Kunkin oppilaan tarpeen suomi toisena kielenä -oppimäärään määrittävät oppilasta opettavat opettajat yhdessä S2-opettajien kanssa. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista.
Nummen yhtenäiskoulussa S2-opetus järjestetään usealla eri tavalla. Pääsääntöisesti opetus järjestetään siten, että oppilas opiskelee osan suomen kielen ja kirjallisuuden tunneista S2-ryhmässä ja osan äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä. Osa oppilaista opiskelee kaikki S2-tunnit äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä ja osa kaikki tunnit S2-ryhmässä. Äidinkielen opettajat, luokanopettajat ja S2-opettajat suunnittelevat opetuksen ja vastaavat oppilaan arvioinnista yhdessä.
Kulttuuripolku
Kulttuuripolkusuunnitelmaan sisältyy kulttuurikohdevierailuja, erilaisia kulttuurin ja taiteen työpajoja sekä menetelmiä. Tilaisuuksia voidaan järjestää vierailujen lisäksi myös koululla. Toimintaa koordinoi Hämeenlinnan kaupungin Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, joka lähettää opettajille sähköpostiin ARX:n uutiskirjeitä. Nummen yhtenäiskoulun Kulttuuripolun yhdyshenkilöinä toimivat Piritta Siekkinen 1-6.lk ja Teija Lehtoranta 7-9.lk.
Nummen yhtenäiskoulun luokat toteuttavat Kulttuuripolun perustasoa. Perustason taide- ja kulttuurielämykset taataan kaikille kouluille ja ikäluokille. Tämä taso perustuu ikäkausisaavutettavuuteen ja tasa-arvoon. Perustason sisällöt tuotetaan ARXin kautta ja ne ovat ilmaisia. Kouluilla on mahdollisuus kulkea kohteisiin ilmaiseksi joukkoliikennettä käyttäen. Kulttuuripolun perustason lisäksi osa luokista hyödyntää ns. tavoitetason työpajoja tai mediaväylällä olevaa tarjontaa.
Myös muihin kaupungin kulttuurikohteisiin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan. Koululta on tehty tai tullaan tekemään vierailuja esim. Hämeenlinnan Taidemuseoon, Hämeen linnaan, Hämeenlinnan pääkirjastoon, Sibeliuksen syntymäkotiin sekä museo Skogsteriin.
Koulumme 8-luokkalaiset ovat mukana valtakunnallisessa Taidetestaajat-hankkeessa, jossa tänä lukuvuonna on yksi vierailu paikalliseen taidekohteeseen sekä yksi vierailu pääkaupunkiseudun taidekohteeseen.
Konsertti joka kouluun –konserttikiertue toteutetaan koulullamme vuosittain. Nummen yhtenäiskoulun musiikinopettajat Katariina Mäkinen ja Tomi Forss hoitavat konsertin järjestelyjä koulun puolelta.
Lisäksi yhteistyötä tehdään muiden alueen toimijoiden kanssa kuten kaupungin nuorisotyö, seurakunnat ja seurat/järjestöt ja yritykset sekä valtakunnallisten toimijoiden kanssa. Koulussa huolehditaan, että näiden kanssa tehtävä työ on ohjeiden mukaista ja tasapuolista. Hämeenlinnan kaupunki on tehnyt sopimuksen, millaista yhteistyötä seurakunnan kanssa järjestetään. Nummen yhtenäiskoulu toimii tämän yhteistyösopimuksen mukaisesti.