5.1 Oppilaiden osallisuus
Koulun opetushenkilöstö kuuluu erilaisiin työryhmiin, joiden tärkeä rooli on omalla tehtäväalueellaan huolehtia erityisesti oppilaiden osallisuudesta kouluarkeen.
Oppilaiden osallisuus arjen koulupäivissä näkyy erityisesti oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan kautta sekä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa, joita on oltava vähintään yksi joka vuosiluokalla. Nämä on kirjattu toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan kohtiin, joissa kuvataan nämä asiat.
Koulun yhteinen aamunavaus järjestetään aina maanantaisin. Tarkoituksena on osallistaa oppilaita mahdollisimman paljon.
7.lk TET järjestetään koulun ruokalassa keittiön väen kanssa. Tehtävänä on siivota ruokalaa ja auttaa tiskissä.
Viestintäagenttitoiminta: Lukuvuoden aikana kehitämme uutta viestintäagenttitoimintaa koulussamme. Agentit voisivat olla mukana esimerkiksi vuosikertomuksensuunnittelussa ja infonäyttöjen sisällön tuottamisessa.
Välkkäritoiminta (työryhmä) Lukuvuoden aikana kehitämme välkkäritoimintaa. Koulutamme isompia oppilaita ohjaamaan välituntitoimintaa 1.-3. luokkien oppilaille.
Alakoulun luokat voivat myös kummiluokkatoimintaa järjestää 1. ja 4.lk, 2. ja 5.lk ja 3. ja 6.lk. Yhtenäiskoulussamme, vaikka olemme iso, yritetään myös luoda kohtaamisia ja yhteisiä juttuja kaiken ikäisten kesken.
Myös kerhotoimintaa on jäjestetty niin opettajien ideoimana mutta myös oppilaiden haluamana. Näin he pääsevät vaikuttamaan, millaisia kerhoja pidetään.
Nummen yhtenäiskoulun oppilaskuntatoiminta
Oppilaskunnan tavoitteena on parantaa oppilaiden asemaa ja vaikuttamismahdollisuuksia koulussa ja opettaa vastuuta yhteisten asioiden hoidossa.
Oppilaskunta on koulun oppilaiden oma yhteisö, johon kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskunnalle valitaan hallitus, joka jalostaa ideoita ja järjestää erilaisia teematapahtumia ja kilpailuja. Oppilaskunnan kautta oppilaat voivat saada äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa. Oppilaskunnan avulla lapset ja nuoret oppivat tärkeitä vuorovaikutus-, neuvottelu- ja yhteistyötaitoja.
Nummen yhtenäiskoulun oppilaskunnan hallitukset toimivat kahdessa eri kokoonpanossa, joita ovat alaluokkien hallitus ja yläluokkien hallitus. Kummassakin hallituksessa on omat puheenjohtajansa ja sihteerinsä. Yhteistyötä on tarkoitus tehdä ylä- ja alaluokkien kanssa silloin kun se on tarkoituksenmukaista.
Oppilaskunnan hallituksen edustajat valitaan elo-syyskuun aikana. Oppilaskunnan hallituksen kokouksia järjestetään säännöllisesti.
Oppilaskunta ideoi ja toteuttaa lukuvuoden aikana erilaisia tapahtumia ja teemapäiviä.
Alaluokkien hallituksen vetäjinä toimivat lukuvuonna 2024-2025 Johanna Isoaho ja Anni Puronaho.
Yläluokkien hallituksen vetäjinä toimivat lukuvuonna 2024-2025 Anu Pääskyvuori, Katariina Kellokumpu ja Päivi Kurri.
Tukioppilastoiminta
Nummen yhtenäiskoulussa toimii lukuvuonna 2024-2025 yhteensä 11 yhdeksäsluokkalaista tukioppilasta. Toiminnan tavoitteena on auttaa ja tukea seitsemäsluokkalaisia tutustumisessa, ryhmäytymisessä ja hyvän luokkahengen luomisessa sekä lisätä yleisesti koulun viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Tukioppilastoiminta on osa MLL:n toimintaa ja sen arvoina ovat yhdenvertaisuus, vapaaehtoisuus, ilo, luottamuksellisuus, nuoruus ja nuoruuden arvostus sekä osallisuus ja nuorten äänen kuuleminen. Tukioppilaskoulutus tapahtuu 8.-luokan valinnaiskurssilla, jolla tänä vuonna on 19 oppilasta, ja toiminta 9.-luokan valinnaisaineena. Kouluttajana ja ohjaajana toimii Anne Lahtinen.
Keskeistä tukioppilastoiminnassa on uusien seiskaluokan oppilaiden vastaanottaminen ja ryhmäyttämisen tukeminen, kummiluokkatoiminta ja erilaisten tapahtumien järjestäminen. Tukioppilaat osallistuvat ryhmäytysrastilla koululla järjestettyyn seiskaluokkalaisten Starttipäivään 15.8. Yhteistyössä seurakunnan ja kaupungin nuorisotoimen kanssa järjestetään perinteinen seiskapäivä Loimalahden leirikeskuksen alueella 5.9.
Tukioppilaat pitävät lukuvuoden aikana seiskoille oppitunteja eri teemoista. Aiheina ovat mm. tutustuminen, hyvä luokkahenki, turvallinen koulu ja kiusaamisen ehkäiseminen. Tunneilla käytetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä (leikit, harjoitukset, puhepiirit, videot ja keskustelut). Tukioppilaat voivat osallistua myös koulun yhteisiin teemoihin ja oppilaskunnan tapahtumiin, esim. ystävänpäivän aikaan.
Koulun arjessa tukioppilaiden tehtävänä on apuna ja tukena oleminen, yksinäisten huomioiminen, kiusaamisen ehkäisy ja epäasiallista kohtelua vastustavan ilmapiirin ylläpitäminen.
Kaupungin ja seurakunnan nuorisotoimi huomioivat yhdessä koulun kanssa tukioppilaat jollain tavalla ennen joulua ja keväällä kiitoksena lukuvuoden toiminnasta.
Kahdeksasluokkalaiset tukioppilaat saavat lisäkoulutusta kevätlukukaudella ja pääsevät ohjaamaan tutustumisharjoituksia Uusien seiskojen tapaamisessa, joka järjestetään koululla toukokuussa.
Harrastus ihan lähellä
Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke. Sen toiminta aloitettiin kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa kevään 2021 aikana. HIL-toiminta jatkuu edelleen lukuvuonna 2024-2025. <u>www.hameenlinna.fi/hil</u>
Alakoululaisten on mahdollista osallistua koulullamme palloiluun (1.-3.lk), shakkiin (1.-9.lk), kuvataideopetukseen (3.-6.lk) sekä laserammuntaan ja miekkailuun (6.lk). Yläkoululaiset voivat osallistua shakkiin sekä laserammuntaan ja miekkailuun. Lisäksi on tarjolla liikuntalukkarin toiminta 5.-9.-luokkalaisille.
Kerhotoiminta
Kuntosali-kerho
Kuntosalikerhon tarkoitus on perehdyttää ja opettaa oppilaille turvallisen voima- ja kuntosaliharjoittelun perusteita. Kerhossa harjoitellaan tekniikoita ja opetellaan suunnittelemaan omia treenejä. Kerhoa pidetään kerran viikossa ja kaikki halukkaat saavat osallistua kerhoon.
Tanssivälkkäriohjaajien kerho
Kerhossa opastetaan 7.-9.-luokkien oppilaita ohjaamaan tanssillisia välitunteja alaluokkien oppilaille. Kerhotunneilla harjoitellaan tanssin tekniikkaa ja ilmaisua sekä opetellaan tanssituokion ohjaamista sekä suunnitellaan tanssivälkkäriohjauksia. Kerho kokoontuu syyskaudella kaksi kertaa, jonka lisäksi tanssivälkkäriohjaajat ohjaavat tanssillisia välitunteja. Kerho jatkunee kevätpuolella, jolloin harjoitetaan tanssi-, suunnittelu- ja ohjaustaitoja eteenpäin sekä jatketaan tanssivälituntien ohjaamista.
Musiikkikerho
Musiikkikerho on 4.-6.-luokkalaisille. Kerhossa lauletaan ja soitetaan yhdessä ja siellä on mahdollisuus kokeilla erilaisia soittimia (sähkörummut, basso, kitara, koskettimet).
Käsityökerho
Käsityökerhoja järjestetään vaihdellen 5. - 9.-luokkalaisille. Kerhossa voi tehdä monenlaisia pieniä tekstiilikäsitöitä itse valitsemillaan tekniikoilla, esimerkiksi penaalin, laukun, korun, pehmolelun jne.
Välkkäritoiminta
Alakoulun isompia oppilaita opastetaan toimimaan välkkäritoiminnassa pienempien kanssa.
Kevään kerhot varmistuvat kevätlukukauden alussa.
5.1 Oppilaiden osallisuus
Koulun opetushenkilöstö kuuluu erilaisiin työryhmiin, joiden tärkeä rooli on omalla tehtäväalueellaan huolehtia erityisesti oppilaiden osallisuudesta kouluarkeen.
Oppilaiden osallisuus arjen koulupäivissä näkyy erityisesti oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan kautta sekä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa, joita on oltava vähintään yksi joka vuosiluokalla. Nämä on kirjattu toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan kohtiin, joissa kuvataan nämä asiat.
Koulun yhteinen aamunavaus järjestetään aina maanantaisin. Tarkoituksena on osallistaa oppilaita mahdollisimman paljon.
7.lk TET järjestetään koulun ruokalassa keittiön väen kanssa. Tehtävänä on siivota ruokalaa ja auttaa tiskissä.
Viestintäagenttitoiminta: Lukuvuoden aikana kehitämme uutta viestintäagenttitoimintaa koulussamme. Agentit voisivat olla mukana esimerkiksi vuosikertomuksensuunnittelussa ja infonäyttöjen sisällön tuottamisessa.
Välkkäritoiminta (työryhmä) Lukuvuoden aikana kehitämme välkkäritoimintaa. Koulutamme isompia oppilaita ohjaamaan välituntitoimintaa 1.-3. luokkien oppilaille.
Alakoulun luokat voivat myös kummiluokkatoimintaa järjestää 1. ja 4.lk, 2. ja 5.lk ja 3. ja 6.lk. Yhtenäiskoulussamme, vaikka olemme iso, yritetään myös luoda kohtaamisia ja yhteisiä juttuja kaiken ikäisten kesken.
Myös kerhotoimintaa on jäjestetty niin opettajien ideoimana mutta myös oppilaiden haluamana. Näin he pääsevät vaikuttamaan, millaisia kerhoja pidetään.
Nummen yhtenäiskoulun oppilaskuntatoiminta
Oppilaskunnan tavoitteena on parantaa oppilaiden asemaa ja vaikuttamismahdollisuuksia koulussa ja opettaa vastuuta yhteisten asioiden hoidossa.
Oppilaskunta on koulun oppilaiden oma yhteisö, johon kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskunnalle valitaan hallitus, joka jalostaa ideoita ja järjestää erilaisia teematapahtumia ja kilpailuja. Oppilaskunnan kautta oppilaat voivat saada äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa. Oppilaskunnan avulla lapset ja nuoret oppivat tärkeitä vuorovaikutus-, neuvottelu- ja yhteistyötaitoja.
Nummen yhtenäiskoulun oppilaskunnan hallitukset toimivat kahdessa eri kokoonpanossa, joita ovat alaluokkien hallitus ja yläluokkien hallitus. Kummassakin hallituksessa on omat puheenjohtajansa ja sihteerinsä. Yhteistyötä on tarkoitus tehdä ylä- ja alaluokkien kanssa silloin kun se on tarkoituksenmukaista.
Oppilaskunnan hallituksen edustajat valitaan elo-syyskuun aikana. Oppilaskunnan hallituksen kokouksia järjestetään säännöllisesti.
Oppilaskunta ideoi ja toteuttaa lukuvuoden aikana erilaisia tapahtumia ja teemapäiviä.
Alaluokkien hallituksen vetäjinä toimivat lukuvuonna 2024-2025 Johanna Isoaho ja Anni Puronaho.
Yläluokkien hallituksen vetäjinä toimivat lukuvuonna 2024-2025 Anu Pääskyvuori, Katariina Kellokumpu ja Päivi Kurri.
Tukioppilastoiminta
Nummen yhtenäiskoulussa toimii lukuvuonna 2024-2025 yhteensä 11 yhdeksäsluokkalaista tukioppilasta. Toiminnan tavoitteena on auttaa ja tukea seitsemäsluokkalaisia tutustumisessa, ryhmäytymisessä ja hyvän luokkahengen luomisessa sekä lisätä yleisesti koulun viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Tukioppilastoiminta on osa MLL:n toimintaa ja sen arvoina ovat yhdenvertaisuus, vapaaehtoisuus, ilo, luottamuksellisuus, nuoruus ja nuoruuden arvostus sekä osallisuus ja nuorten äänen kuuleminen. Tukioppilaskoulutus tapahtuu 8.-luokan valinnaiskurssilla, jolla tänä vuonna on 19 oppilasta, ja toiminta 9.-luokan valinnaisaineena. Kouluttajana ja ohjaajana toimii Anne Lahtinen.
Keskeistä tukioppilastoiminnassa on uusien seiskaluokan oppilaiden vastaanottaminen ja ryhmäyttämisen tukeminen, kummiluokkatoiminta ja erilaisten tapahtumien järjestäminen. Tukioppilaat osallistuvat ryhmäytysrastilla koululla järjestettyyn seiskaluokkalaisten Starttipäivään 15.8. Yhteistyössä seurakunnan ja kaupungin nuorisotoimen kanssa järjestetään perinteinen seiskapäivä Loimalahden leirikeskuksen alueella 5.9.
Tukioppilaat pitävät lukuvuoden aikana seiskoille oppitunteja eri teemoista. Aiheina ovat mm. tutustuminen, hyvä luokkahenki, turvallinen koulu ja kiusaamisen ehkäiseminen. Tunneilla käytetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä (leikit, harjoitukset, puhepiirit, videot ja keskustelut). Tukioppilaat voivat osallistua myös koulun yhteisiin teemoihin ja oppilaskunnan tapahtumiin, esim. ystävänpäivän aikaan.
Koulun arjessa tukioppilaiden tehtävänä on apuna ja tukena oleminen, yksinäisten huomioiminen, kiusaamisen ehkäisy ja epäasiallista kohtelua vastustavan ilmapiirin ylläpitäminen.
Kaupungin ja seurakunnan nuorisotoimi huomioivat yhdessä koulun kanssa tukioppilaat jollain tavalla ennen joulua ja keväällä kiitoksena lukuvuoden toiminnasta.
Kahdeksasluokkalaiset tukioppilaat saavat lisäkoulutusta kevätlukukaudella ja pääsevät ohjaamaan tutustumisharjoituksia Uusien seiskojen tapaamisessa, joka järjestetään koululla toukokuussa.
Harrastus ihan lähellä
Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke. Sen toiminta aloitettiin kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa kevään 2021 aikana. HIL-toiminta jatkuu edelleen lukuvuonna 2024-2025. <u>www.hameenlinna.fi/hil</u>
Alakoululaisten on mahdollista osallistua koulullamme palloiluun (1.-3.lk), shakkiin (1.-9.lk), kuvataideopetukseen (3.-6.lk) sekä laserammuntaan ja miekkailuun (6.lk). Yläkoululaiset voivat osallistua shakkiin sekä laserammuntaan ja miekkailuun. Lisäksi on tarjolla liikuntalukkarin toiminta 5.-9.-luokkalaisille.
Kerhotoiminta
Kuntosali-kerho
Kuntosalikerhon tarkoitus on perehdyttää ja opettaa oppilaille turvallisen voima- ja kuntosaliharjoittelun perusteita. Kerhossa harjoitellaan tekniikoita ja opetellaan suunnittelemaan omia treenejä. Kerhoa pidetään kerran viikossa ja kaikki halukkaat saavat osallistua kerhoon.
Tanssivälkkäriohjaajien kerho
Kerhossa opastetaan 7.-9.-luokkien oppilaita ohjaamaan tanssillisia välitunteja alaluokkien oppilaille. Kerhotunneilla harjoitellaan tanssin tekniikkaa ja ilmaisua sekä opetellaan tanssituokion ohjaamista sekä suunnitellaan tanssivälkkäriohjauksia. Kerho kokoontuu syyskaudella kaksi kertaa, jonka lisäksi tanssivälkkäriohjaajat ohjaavat tanssillisia välitunteja. Kerho jatkunee kevätpuolella, jolloin harjoitetaan tanssi-, suunnittelu- ja ohjaustaitoja eteenpäin sekä jatketaan tanssivälituntien ohjaamista.
Musiikkikerho
Musiikkikerho on 4.-6.-luokkalaisille. Kerhossa lauletaan ja soitetaan yhdessä ja siellä on mahdollisuus kokeilla erilaisia soittimia (sähkörummut, basso, kitara, koskettimet).
Käsityökerho
Käsityökerhoja järjestetään vaihdellen 5. - 9.-luokkalaisille. Kerhossa voi tehdä monenlaisia pieniä tekstiilikäsitöitä itse valitsemillaan tekniikoilla, esimerkiksi penaalin, laukun, korun, pehmolelun jne.
Välkkäritoiminta
Alakoulun isompia oppilaita opastetaan toimimaan välkkäritoiminnassa pienempien kanssa.
Kevään kerhot varmistuvat kevätlukukauden alussa.