Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan keinot, joilla koulu edistää oppilaiden osallisuutta lukuvuonna 2025-2026.

Koulu
Ei lisäyksiä

 

Koulun opetushenkilöstö kuuluu erilaisiin työryhmiin, joiden tärkeä rooli on omalla tehtäväalueellaan huolehtia erityisesti oppilaiden osallisuudesta kouluarkeen.    

Oppilaiden osallisuus arjen koulupäivissä näkyy erityisesti oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan kautta sekä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa, joita on oltava vähintään yksi joka vuosiluokalla. Nämä on kirjattu toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan kohtiin, joissa kuvataan nämä asiat.   

Koulun yhteinen aamunavaus järjestetään aina maanantaisin. Tarkoituksena on osallistaa oppilaita mahdollisimman paljon.   

 7.lk TET järjestetään koulun ruokalassa keittiön väen kanssa. Tehtävänä on siivota ruokalaa ja auttaa tiskissä. 

Oppilaiden osallisuutta oppilaskunnan, tukioppilastoiminnan, V-päivän ym. lisäksi pyritään lisäämään. Työryhmien tehtävä on omalta osaltaan pohtia, miten oppilaita voidaan osallistaa nykyistä enemmän. Tällaista toimintaa voisi olla välkkäritoiminta, ruokailuun liittyviä teemoja ja yhteistyötä Palmian kanssa, poikkeus- ja teemapäivien suunnitteluun osallistuminen.  

Myös kerhotoimintaa on järjestetty niin opettajien ideoimana mutta myös oppilaiden haluamana. Näin he pääsevät vaikuttamaan, millaisia kerhoja pidetään.  

  

Nummen yhtenäiskoulun oppilaskuntatoiminta    

Oppilaskunnan tavoitteena on parantaa oppilaiden asemaa ja vaikuttamismahdollisuuksia koulussa ja opettaa vastuuta yhteisten asioiden hoidossa.     

Oppilaskunta on koulun oppilaiden oma yhteisö, johon kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskunnalle valitaan hallitus, joka jalostaa ideoita ja järjestää erilaisia teematapahtumia ja kilpailuja. Oppilaskunnan kautta oppilaat voivat saada äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa. Oppilaskunnan avulla lapset ja nuoret oppivat tärkeitä vuorovaikutus-, neuvottelu- ja yhteistyötaitoja.     

Nummen yhtenäiskoulun oppilaskunnan hallitukset toimivat kahdessa eri kokoonpanossa, joita ovat alaluokkien hallitus ja yläluokkien hallitus. Kummassakin hallituksessa on omat puheenjohtajansa ja sihteerinsä. Yhteistyötä on tarkoitus tehdä ylä- ja alaluokkien kanssa silloin kun se on tarkoituksenmukaista.     

Oppilaskunnan hallituksen edustajat valitaan elo-syyskuun aikana.  Oppilaskunnan hallituksen kokouksia järjestetään säännöllisesti.     

Oppilaskunta ideoi ja toteuttaa lukuvuoden aikana erilaisia tapahtumia ja teemapäiviä. 

Alaluokkien hallituksen vetäjinä toimivat lukuvuonna 2025-2026 Johanna Isoaho ja Anni Puronaho.     

Yläluokkien hallituksen vetäjinä toimivat lukuvuonna 2025-2026 Anu Pääskyvuori ja Päivi Kurri.   

   

Tukioppilastoiminta  

Nummen yhtenäiskoulussa toimii lukuvuonna 2025-2026 yhteensä 19 yhdeksäsluokkalaista tukioppilasta. Toiminnan tavoitteena on auttaa ja tukea seitsemäsluokkalaisia tutustumisessa, ryhmäytymisessä ja hyvän luokkahengen luomisessa sekä lisätä yleisesti koulun viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Tukioppilastoiminta on osa MLL:n toimintaa ja sen arvoina ovat yhdenvertaisuus, vapaaehtoisuus, ilo, luottamuksellisuus, nuoruus ja nuoruuden arvostus sekä osallisuus ja nuorten äänen kuuleminen. Tukioppilaskoulutus tapahtuu 8.-luokan valinnaiskurssilla, jolla tänä vuonna on 24 oppilasta, ja toiminta 9.-luokan valinnaisaineena. Kouluttajana ja ohjaajana toimii Anne Lahtinen.  

Keskeistä tukioppilastoiminnassa on uusien seiskaluokan oppilaiden vastaanottaminen ja ryhmäyttämisen tukeminen, kummiluokkatoiminta ja erilaisten tapahtumien järjestäminen. Tukioppilaat osallistuvat ryhmäytysrastilla koululla järjestettyyn seiskaluokkalaisten Starttipäivään 14.8. Yhteistyössä seurakunnan ja kaupungin nuorisotoimen kanssa järjestetään perinteinen seiskapäivä  Loimalahden leirikeskuksen alueella 2.9.    

Tukioppilaat pitävät lukuvuoden aikana seiskoille oppitunteja eri teemoista. Aiheina ovat mm. tutustuminen, hyvä luokkahenki, turvallinen koulu ja kiusaamisen ehkäiseminen. Tunneilla käytetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä (leikit, harjoitukset, puhepiirit, videot ja keskustelut).  Tukioppilaat voivat osallistua myös koulun yhteisiin teemoihin ja oppilaskunnan tapahtumiin, esim. ystävänpäivän aikaan.    

Koulun arjessa tukioppilaiden tehtävänä on apuna ja tukena oleminen, yksinäisten huomioiminen, kiusaamisen ehkäisy ja epäasiallista kohtelua vastustavan ilmapiirin ylläpitäminen.     

Kaupungin ja seurakunnan nuorisotoimi huomioivat yhdessä koulun kanssa tukioppilaat jollain tavalla ennen joulua ja keväällä kiitoksena lukuvuoden toiminnasta.   

Kahdeksasluokkalaiset tukioppilaat saavat lisäkoulutusta kevätlukukaudella ja pääsevät ohjaamaan tutustumisharjoituksia Uusien seiskojen tapaamisessa, joka järjestetään koululla toukokuussa.   

 

 Harrastus ihan lähellä  

Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke. Sen toiminta aloitettiin kaikissa Hämeenlinnan peruskouluissa kevään 2021 aikana. HIL-toiminta jatkuu edelleen lukuvuonna 2025-2026.  <u>www.hameenlinna.fi/hil</u>  

HIL-ryhmät koulullamme ovat jalkapallo (1.-4.lk) ja kuvataide (4.-9.lk). Lisäksi on tarjolla liikuntalukkarin toiminta 5.-9.-luokkalaisille. 

Kerhotoiminta 

Koulussamme toimii syksyllä 2025 useita kerhoja, jotka ovat koulun omien opettajien vetämiä: 

    Kuntosali-kerho 

   Käsityökerho   

   Pienoismalli-kerho 

   Lautapeli-kerho 

   Välkkäritoiminta  

   Musiikkikerho 

   Tanssivälituntiohjaajien kerho 

Kevään 2026 kerhot sovitaan myöhemmin.