Nummen yhtenäiskoulussa johtamisrakenne:
Koulun rehtorina toimii Kati Hirvonen, jonka vastuualueena on erityisesti henkilöstö, talous sekä hallinnolliset asiat. Henkilöstöjohtamisen kautta vastuulla ovat myös koulun toimintakulttuurin myötä arjen toimivuus ja pedagoginen kehittäminen yhdessä henkilöstön kanssa.
Apulaisrehtorina toimii Joonas Rokkanen. Apulaisrehtorin vastuulla on yhteisöllisen oppilashuollon vetäminen, lukujärjestysten tekeminen tulevalle kouluvuodelle. Apulaisrehtori osallistuu myös turvallisuus - työryhmään, sillä rehtoreilla on myös kokonaisvastuu kouluyhteisön turvallisuusasioista. Apulaisrehtori on myös työnjohdollinen esihenkilö ja tarvittaessa toimii rehtorin sijaisena.
Lisäksi koulussa toimii apulaisjohtajana Marketta Hulkko-Lassila, jonka vastuulla on erilaisten valvontalistojen laatiminen, virallisten ohjeiden ja suunnitelmien päivittäminen, yläluokilla luokkatasoasioiden valmistelu, tarvittaessa yhteyshenkilö kouluasioissa muihin yhteystyötahoihin.
Yksilöllisistä oppilashuollollisista asioista opettajien tukena vastaavat molemmat rehtorit. Tarvittaessa heistä toinen osallistuu myös oppilaan yksilölliseen oppilashuollon tapaamiseen.
Rehtoreiden lisäksi koulussa on lyhytaikaisista sijaistuksista alaluokilla vastaavat opettajat Sanna Turpeinen (1.-2. Ja 4.lk), Auli Kaurtola (3. ja 5.-6.lk).
Kaikki opettajat kuuluvat omaan arkitiimiinsä, joka on 1.-6. luokilla vuosiluokka ja 7.-9. luokilla aineenopettajilla aineryhmä. Ys-ajasta tähän opetuksen yhteissuunnitteluun on varattu n. 1h/vko eli n. 30h / kouluvuosi. Osa tästä ajasta on torstaiaamuisin, osa jää tiimin itsensä sovittavaksi.
Koulussamme vuosiluokilla 1-6 ja sekä monessa 7-9 lk oppiaineessa toimii yhteisopettajuus. Se vaatii yhdessä sopimista ja suunnittelua. Myös oppiaineissa, joissa yhteisopettajuutta ei ole ns. samanaikaisopettajuutena, yhdessä suunnitellaan kuitenkin kokonaisuudet, oppilaiden arviointiin vaikuttavat asiat muiden ohjeiden lisäksi. Tänä kouluvuonna myös oppimisen tuen uudistuksen ja painopisteen siirryttyä varhaiseen ja ryhmäkohtaiseen tukeen, yhteissuunnittelua käytetään tuen asioihin.
Koulussa on johtoryhmä, joka vastaa koululle asetettujen pitkän linjan tavoitteiden toteutumisesta ja kokonaisuudesta (strategiatyö ja kaikkia koskettavat arjen asiat). Johtoryhmän jäseniä rehtoreiden lisäksi ovat Kia Sjömän-Jokinen (1.-3. lk), Auli Kaurtola (4.-6.lk), ainelehtorit Marketta Hulkko-Lassila , Anne Lahtinen, Kristian O`Leary ja Laura Aromaa (erityisopetus). Johtoryhmä on esimiehiä avustava taho suunnitteluasioissa ja päätettävien asioiden valmistelussa. Johtoryhmän jäsenet ovat myös ns. kehittämistyöryhmien vetäjiä.
Näitä työryhmiä ovat:
Lisäksi on myös kolme muuta työryhmää, joiden tehtävänä on organisoida ja tehdä vastuualueensa asioita koko kouluyhteisön hyväksi. Näitä työryhmiä ovat
Myös työryhmien työskentelylle, luokkatasoille ja koko työyhteisön yhteisille tapaamisille on varattu yhteissuunnitteluaikaa n. 20h/lukuvuosi. Hieman työryhmän tehtävästä riippuen työtä tehdään tasaisemmin kouluvuoden aikana pääasiassa torstaiaamuisin, mutta välillä myös siinä kohti, kun työryhmän tehtävä vaatii.
Kouluvuoden aikana tulee myös välillä asioita, joita ei ole pystytty ennakoimaan. Pieni yhteissuunnitteluajan resurssi varataan tällaisiin asioihin.
Tämän lisäksi isolla osalla opettajista on muita vastuutehtäviä. Näitä ovat mm. oppilaskunta, tvt-asioiden organisointi ja tuki, OPS:n ja taito- ja taideaineiden vastuutehtävät.
Iso kouluyksikömme rakentuu neljälle kivijalalle, joita ovat oppimisympäristöt, yhteisopettajuus, monipuolinen pedagogiikka osana oppimista oppimisen tukea ja opetusta sekä johtaminen.
Johtamisen punainen lanka on, että ns. arjen työssä omalla pelikentällä säännöt tuntien kuka, ketkä tahansa voivat tehdä päätöksiä asioista, kun huomioivat toimialamme lainsäädännön ja normit, yksikkömme omat sovitut säännöt ja arkikäytänteet, oppilaiden kyvyn ja ikätason ja tarvittavat sidosryhmät kuten huoltajat. Myös tietyt vastuutehtävät antavat toimivaltaa näiden asioiden hoitamisessa kyseisille henkilöille. Näin konkreettisesti toteutetaan jaettua johtajuutta.
Isossa yksikössä jaettu johtaminen tarkoittaa sitä, että kun asiat ovat suunnittelussa ja valmistelussa, niin niihin kantaa tulee ottaa silloin, kun sitä kysytään.
Jaettu johtaminen on myös yhteisiin toimintaohjeisiin ja sääntöihin sitoutumista ja näiden mukaan toimimista omassa perustyössään. Tavoite on, että jokainen tuntee ja osaa oman työnsä asiat hyvin, tarvittaessa saa apua ja tukea sekä päivittää osaamistaan. Tällä tavalla rakennetaan luottamusta ja yhteisöllisyyttä koko kouluyhteisöön. Myös oppilaat ja huoltajat tietävät koulun aikuisten toimivan sovittujen asioiden mukaisesti yhtenäisesti.
Nummen yhtenäiskoulussa johtamisrakenne:
Koulun rehtorina toimii Kati Hirvonen, jonka vastuualueena on erityisesti henkilöstö, talous sekä hallinnolliset asiat. Henkilöstöjohtamisen kautta vastuulla ovat myös koulun toimintakulttuurin myötä arjen toimivuus ja pedagoginen kehittäminen yhdessä henkilöstön kanssa.
Apulaisrehtorina toimii Joonas Rokkanen. Apulaisrehtorin vastuulla on yhteisöllisen oppilashuollon vetäminen, lukujärjestysten tekeminen tulevalle kouluvuodelle. Apulaisrehtori osallistuu myös turvallisuus - työryhmään, sillä rehtoreilla on myös kokonaisvastuu kouluyhteisön turvallisuusasioista. Apulaisrehtori on myös työnjohdollinen esihenkilö ja tarvittaessa toimii rehtorin sijaisena.
Lisäksi koulussa toimii apulaisjohtajana Marketta Hulkko-Lassila, jonka vastuulla on erilaisten valvontalistojen laatiminen, virallisten ohjeiden ja suunnitelmien päivittäminen, yläluokilla luokkatasoasioiden valmistelu, tarvittaessa yhteyshenkilö kouluasioissa muihin yhteystyötahoihin.
Yksilöllisistä oppilashuollollisista asioista opettajien tukena vastaavat molemmat rehtorit. Tarvittaessa heistä toinen osallistuu myös oppilaan yksilölliseen oppilashuollon tapaamiseen.
Rehtoreiden lisäksi koulussa on lyhytaikaisista sijaistuksista alaluokilla vastaavat opettajat Sanna Turpeinen (1.-2. Ja 4.lk), Auli Kaurtola (3. ja 5.-6.lk).
Kaikki opettajat kuuluvat omaan arkitiimiinsä, joka on 1.-6. luokilla vuosiluokka ja 7.-9. luokilla aineenopettajilla aineryhmä. Ys-ajasta tähän opetuksen yhteissuunnitteluun on varattu n. 1h/vko eli n. 30h / kouluvuosi. Osa tästä ajasta on torstaiaamuisin, osa jää tiimin itsensä sovittavaksi.
Koulussamme vuosiluokilla 1-6 ja sekä monessa 7-9 lk oppiaineessa toimii yhteisopettajuus. Se vaatii yhdessä sopimista ja suunnittelua. Myös oppiaineissa, joissa yhteisopettajuutta ei ole ns. samanaikaisopettajuutena, yhdessä suunnitellaan kuitenkin kokonaisuudet, oppilaiden arviointiin vaikuttavat asiat muiden ohjeiden lisäksi. Tänä kouluvuonna myös oppimisen tuen uudistuksen ja painopisteen siirryttyä varhaiseen ja ryhmäkohtaiseen tukeen, yhteissuunnittelua käytetään tuen asioihin.
Koulussa on johtoryhmä, joka vastaa koululle asetettujen pitkän linjan tavoitteiden toteutumisesta ja kokonaisuudesta (strategiatyö ja kaikkia koskettavat arjen asiat). Johtoryhmän jäseniä rehtoreiden lisäksi ovat Kia Sjömän-Jokinen (1.-3. lk), Auli Kaurtola (4.-6.lk), ainelehtorit Marketta Hulkko-Lassila , Anne Lahtinen, Kristian O`Leary ja Laura Aromaa (erityisopetus). Johtoryhmä on esimiehiä avustava taho suunnitteluasioissa ja päätettävien asioiden valmistelussa. Johtoryhmän jäsenet ovat myös ns. kehittämistyöryhmien vetäjiä.
Näitä työryhmiä ovat:
Lisäksi on myös kolme muuta työryhmää, joiden tehtävänä on organisoida ja tehdä vastuualueensa asioita koko kouluyhteisön hyväksi. Näitä työryhmiä ovat
Myös työryhmien työskentelylle, luokkatasoille ja koko työyhteisön yhteisille tapaamisille on varattu yhteissuunnitteluaikaa n. 20h/lukuvuosi. Hieman työryhmän tehtävästä riippuen työtä tehdään tasaisemmin kouluvuoden aikana pääasiassa torstaiaamuisin, mutta välillä myös siinä kohti, kun työryhmän tehtävä vaatii.
Kouluvuoden aikana tulee myös välillä asioita, joita ei ole pystytty ennakoimaan. Pieni yhteissuunnitteluajan resurssi varataan tällaisiin asioihin.
Tämän lisäksi isolla osalla opettajista on muita vastuutehtäviä. Näitä ovat mm. oppilaskunta, tvt-asioiden organisointi ja tuki, OPS:n ja taito- ja taideaineiden vastuutehtävät.
Iso kouluyksikömme rakentuu neljälle kivijalalle, joita ovat oppimisympäristöt, yhteisopettajuus, monipuolinen pedagogiikka osana oppimista oppimisen tukea ja opetusta sekä johtaminen.
Johtamisen punainen lanka on, että ns. arjen työssä omalla pelikentällä säännöt tuntien kuka, ketkä tahansa voivat tehdä päätöksiä asioista, kun huomioivat toimialamme lainsäädännön ja normit, yksikkömme omat sovitut säännöt ja arkikäytänteet, oppilaiden kyvyn ja ikätason ja tarvittavat sidosryhmät kuten huoltajat. Myös tietyt vastuutehtävät antavat toimivaltaa näiden asioiden hoitamisessa kyseisille henkilöille. Näin konkreettisesti toteutetaan jaettua johtajuutta.
Isossa yksikössä jaettu johtaminen tarkoittaa sitä, että kun asiat ovat suunnittelussa ja valmistelussa, niin niihin kantaa tulee ottaa silloin, kun sitä kysytään.
Jaettu johtaminen on myös yhteisiin toimintaohjeisiin ja sääntöihin sitoutumista ja näiden mukaan toimimista omassa perustyössään. Tavoite on, että jokainen tuntee ja osaa oman työnsä asiat hyvin, tarvittaessa saa apua ja tukea sekä päivittää osaamistaan. Tällä tavalla rakennetaan luottamusta ja yhteisöllisyyttä koko kouluyhteisöön. Myös oppilaat ja huoltajat tietävät koulun aikuisten toimivan sovittujen asioiden mukaisesti yhtenäisesti.