Hae

7.3. Oppilaskohtaiset tukitoimet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppilaalla on oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä. Oppilasta opettavat opettajat tekevät arvion ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä. Oppilaan kohdalla käynnistyy tällöin oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi ja hänelle laaditaan oppilaskohtaisen tuen toteuttamisen suunnitelma yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Jos oppilas tarvitsee samanaikaisesti useampia tukimuotoja ja tuen tarve on jatkuvaa, oppilas on oikeutettu oppilaskohtaisiin tukimuotoihin.

Oppilaalle laaditaan yhdessä oppilaan ja vanhemman kanssa oppilaskohtaisen tuen suunnitelma, johon arvioidaan toteutuneet ryhmäkohtaisen tuen keinot sekä kirjataan konkreettisesti kaikki hänen tarvitsemansa tuki.  

Oppilas jatkaa opiskelua pääsääntöisesti omassa opetusryhmässään ja hänen opetuksestaan vastaa edelleen luokan/-aineenopettaja. Opettaja tekee yhteistyötä oppilaan, vanhemman ja laaja-alaisen erityisopettajan sekä muiden oppilaan tukemiseen liittyvien asiantuntijoiden kanssa. Vastuunjaot kirjataan oppilaskohtaiseen tuen suunnitelmaan. 

Oppilaskohtaisen tuen suunnitelma laaditaan/ päivitetään kerran vuodessa lokakuun loppuun mennessä yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Toukokuun loppuun mennessä arvioidaan yhdessä oppilaskohtaisten tukitoimien toteutumista ja riittävyyttä. Lisäksi oppilaskohtaisen tuen suunnitelmaa päivitetään oppilaan tuen tarpeen muuttuessa – sen lisääntyessä tai vähentyessä.  

Oppilaskohtaisen tuen suunnitelman laatimisesta, päivittämisestä ja arvioinnista vastaa oppilaan luokanopettaja tai luokanvalvoja yhteistyössä erityisopettajan kanssa. Mikäli oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia jossain oppiaineessa enemmän kuin puolet oppiaineen opetuksesta, oppilaskohtaisen tuen suunnitelmasta vastaa kyseisen oppiaineen osalta ainetta opettava erityisopettaja tai erityisluokanopettaja. Oppilaan opiskellessa täysin erityisluokassa, oppilaskohtaisen tuen suunnitelman laatimisesta ja arvioinnista vastaa erityisluokanopettaja. 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osuuteen oppilaskohtaiset tukitoimet, niiden resursoinnin, rakenteelliset ratkaisut, vastuut ja järjestelyt. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Jos oppilaalle eivät ryhmäkohtaiset tukitoimet riitä, vaan hän tarvitsee jossain tai joissakin oppiaineissa vahvempaa ja/tai jatkuvaa tukea, hänelle laaditaan hallinnollinen oppilaskohtainen päätös. Sen jälkeen päivitetään tuen suunnitelma yhteistyössä huoltajien kanssa ja mietitään sen toteuttaminen, jota myös seurataan ja arvioidaan.  

Oppilaskohtainen tuen toteutus jatkuu edelleen omassa luokassa, mutta osa oppiaineista/-tunneista, joissa tuen tarvetta on enemmän kuin ryhmäkohtaisella tuella voidaan tukea, voi opetus tapahtua osa-aikaisesti pienemmässä ryhmässä. Luokanopettaja/aineenopettaja vastaa edelleen oppilaan oppiaineen opetuksesta.  

Jos oppiaineessa tarvitaan kokoaikaista erityisopetusta, tehdään oppilaskohtainen päätös ja silloin tämän oppiaineen opetuksesta, tuesta ja arvioinnista vastaa eritysluokanopettaja. 

Erityisluokat 

Kun oppilas tarvitsee toistuvasti, jatkuvasti ja runsaasti tukea, eikä hänelle riitä ryhmäkohtainen tuki tai vain jossakin oppiaineessa ja -aineissa vahvempi tuki, hänelle laaditaan oppilaskohtainen päätös ja hän saa oppilaspaikan erityisluokalla.  

Nummen yhtenäiskoulussa on 30 oppilaspaikkaa 7.-9. luokilla kymmenen oppilaan erityisluokassa. Näitä luokkia opettavat erityisluokanopettajat, he vastaavat tuen suunnitelman laatimisesta, sen toteuttamisesta ja arvioinnista. Oppilas voi erityisluokalta integroitua muihin opetusryhmiin niissä oppianeissa, joissa oppilas pystyy oppimaan ja toimimaan ilman tätä vahvaa pienluokan tukea. Tämä on myös tavoite oppimisen tukemisessa, löytää toimintatapoja pystyä välillä olemaan ja toimimaan isommassa ryhmässä.  

Erityisluokissa pääsääntöisesti opiskellaan kaikkia oppiaineita opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti ja ne myös arvioidaan opetussuunnitelmassa oppiaineelle asetettujen tavoitteiden ja arvioinnin kriteereiden mukaisesti.  

Erityisluokissa on käytössä paljon samoja tuen keinoja kuin muissakin ryhmissä kuten työrauhan ylläpitäminen, tehtävien pilkkominen ja eriyttäminen, tunnin strukturointi, istumajärjestys, kielitietoinen opetus, ohjaava palaute sekä oppilaiden jakaminen pienempiin ryhmiin. Käytössä ovat monipuoliset oppimis- ja opetuskeinot. Oppilasmäärä on pienempi ja useimmilla tunneilla erityisluokanopettajan työparina on kouluohjaaja. Näin resurssia on enemmän myös henkilökohtaiseen ohjaamiseen ja tukemiseen oppitunnin aikana.   

Oppilaiden tuen tarpeita taustalla saattaa olla myös mm. koulumotivaation haasteita, vaikeudet keskittyä, toiminnan ohjauksen haasteet, erilaisia diagnooseja, arjen struktuurien haasteita, yms. Näitä asioita otetaan huomioon ja yhdessä kodin sekä muiden ammattilaisten kanssa esim. opiskeluhuollon palveluiden kautta. Sovitaan, mitä tehdään ja kuka tekee auttaen saamaan oppilasta ja hänen huoltajiaan löytämään toimivia keinoja tilanteeseen.  

Erityisluokalla on tärkeää luoda myös oppimista tukevat rutiinit, vaikuttaa myös hyvinvoinnin perusasioihin yhteistyössä kodin kanssa. Näitä asioita ovat mm. ravinto, nukkuminen, arkiaktiiviuus, ruutuaika ja sosiaaliset suhteet. Tämän takia harjoitellaan myös perustaitoja eri oppiaineissa ja aivan erityisesti lukemista, luetun ymmärtämistä ja monilukutaitoa. Lisäksi koulutyössä harjoitellaan taitoja, joita ovat oppimista ja elämää ajatellen mm. sinnikkyys, oman parhaan tekeminen, toisten huomioiminen, sosiaaliset taidot, ristiriitojen ratkaiseminen.  

 

Joustava pienryhmä 

Kun oppilaskohtaisten tukimuotojen ollessa riittämättömiä omassa opetusryhmässä, on oppilaalla mahdollisuus saada opiskelupaikka joustavassa pienryhmässä. Nummen yhtenäiskoulun joustava pienryhmä toimii lukuvuonna 2025–2026 luokka-asteilla 4–6. Ryhmä muodostetaan oppilaskohtaisten tuen tarpeiden arvioiden perusteella. Joustavaa pienryhmää opettaa erityisluokanopettaja. Ryhmässä on mukana kouluohjaaja.  

Joustavassa pienryhmässä olevilla oppilailla on kotiluokkana oma opetusryhmä. Omassa opetusryhmässä oppilaat opiskelevat taito- ja taideaineiden lisäksi aineet, joissa katsotaan oppilaan pärjäävän opetusryhmän mukana. Joustavassa pienryhmässä on mahdollista opiskella kaikki muut oppiaineet, jotka oppilaskohtaisen tuen suunnitelmassa on katsottu oppilaan edun mukaiseksi. Oppiaineen, jonka oppilas opiskelee joustavassa pienryhmässä, arvioi kokonaisuudessaan erityisluokanopettaja.