Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä (YOHR) että yksilöllistä (OHR) tukea. Yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen tavoitteet, tehtävät ja toimintamallit ovat toisiaan täydentäviä.
Oppilashuollon tehtävä on osana kouluyhteisömme toimintakulttuuria kehittää hyvinvointia tukevaa oppimisympäristöä ja vahvistaa koulumme yhteisöllistä toimintatapaa. Tämä on kaikkien aikuisten vastuulla.
Tavoitteena on edistää myönteistä vuorovaikutusta ja keskinäisen huolenpidon ilmapiiriä sekä puuttua tarvittaessa ongelmiin. Tärkeinä tehtävinä ovat terveen ja turvallisen oppimis- ja kasvuympäristön luominen, mielenterveyden suojaaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kouluyhteisömme hyvinvoinnin edistäminen.
Yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön kuuluvat koko kouluyhteisömme hyvinvoinnin kehittäminen, seuraaminen ja arviointi. Lisäksi YOHR:n tulee huolehtia siitä, että oppilaan yksilölliset kasvuun ja kehitykseen sekä terveyteen liittyvät tarpeet otetaan huomioon koulumme arjessa. Lukuvuoden oppilashuollon painopiste on hyvinvoinnissa niin lasten ja nuorten kuin aikuisten.
Kaikilla vuosiluokilla on Hyvinvoinnin vuosikellon mukaiset tunnit kerran kuukaudessa. Kuukausittaisen yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän teema on sama kuin Hyvinvoinnin vuosikellossa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano on koottu teeman mukaisesti. Seuraavassa taulukossa on esitetty suunnitelma yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokousten ajankohdista, teemoista ja kokoonpanosta.
päivämäärä
|
Teema (hyvinvoinnin vuosikello)
|
Aiheita (hyvinvointituntien lisäksi koulussa toteutettavia tunteja)
|
Kokoonpano (ydinryhmän lisäksi)
|
3.9.2024
|
itsetuntemus (YK)
|
Yohr:n tarkoitus ja tavat
|
-Opo(t)
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (YK)
-nuorisotyöntekijä
|
1.10.2024
|
Tunnetaidot (1. - 2.)
|
(Tunnetaidot-oppitunti Jenni ja Petri 8:lkt)
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (1. - 2. lk)
|
5.11.2024
|
Empatia (5. - 7.)
|
(Empatian supersankarit)
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (5. - 7. lk)
- vy:n edustaja
-oppilasedustus
-nuorisotyöntekijä
|
3.12.2024
|
Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu (3. - 4.)
|
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (3. - 4. lk)
-vy
-oppilasedustus
|
7.1.2025
|
Media ja hyvinvointi (6.lk ja 8.lk)
|
|
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (6. ja 8. lk)
-nuorisotyöntekijä
|
4.2.2025
|
katse tulevaisuuteen (9.lk)
|
|
- Opo(t)
-Laaja-alainen eo
-Opettajien edustajat (9.lk)
-nuorisotyöntekijä
|
4.3.2025
|
rentoutuminen ja rauhoittuminen (AK)
|
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja luokkatsoilta 1,3 ja 5
|
8.4.2025
|
arjen selviytymistaidot (YK)
|
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (7. - 9. lk)
-oppilasedustus
-nuorisotyöntekijä
- vy
|
6.5.2025
|
arviointi
|
|
-laaja-alainen eo
-opot
nuorisotyöntekijä
-(vy:n edustaja)
|
Oppilashuollon toiminnassa myös vaikeuksien ja ongelmien varhainen ennaltaehkäisy ja turvallisuuteen liittyvien riskien ennakointi on luonteeltaan yhteisöllistä toimintaa, jota tulisi kehittää yhdessä kaikkien yhteisöön kuuluvien kanssa.
Sekä yhteisöllinen että yksilöllinen oppilashuoltoryhmä koostuu moniammatillisesta työryhmästä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja(t) ja tätä ryhmää täydennetään tarpeen mukaan muilla oppilashuollon, opetushenkilökunnan, huoltajien ja oppilaiden edustajilla. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kootaan kulloisenkin tarpeen mukaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa ja heidän suostumuksestaan.
Arjen toiminnan lisäksi poikkeuspäivien ohjelmat ovat osa koulun toimintakulttuurin rakentamista joissa mm. lasten ja nuorten taitojen yhteiskunnan osallisina jäseninä vahvistetaan, luodaan edellytyksiä niin yksilöiden kuin yhteisön hyvinvoinnille.
Oppilashuolto esitellään tarkemmin oppilashuollon suunnitelmassa (LIITE) ja kohdassa 5.3.
Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä (YOHR) että yksilöllistä (OHR) tukea. Yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen tavoitteet, tehtävät ja toimintamallit ovat toisiaan täydentäviä.
Oppilashuollon tehtävä on osana kouluyhteisömme toimintakulttuuria kehittää hyvinvointia tukevaa oppimisympäristöä ja vahvistaa koulumme yhteisöllistä toimintatapaa. Tämä on kaikkien aikuisten vastuulla.
Tavoitteena on edistää myönteistä vuorovaikutusta ja keskinäisen huolenpidon ilmapiiriä sekä puuttua tarvittaessa ongelmiin. Tärkeinä tehtävinä ovat terveen ja turvallisen oppimis- ja kasvuympäristön luominen, mielenterveyden suojaaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kouluyhteisömme hyvinvoinnin edistäminen.
Yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön kuuluvat koko kouluyhteisömme hyvinvoinnin kehittäminen, seuraaminen ja arviointi. Lisäksi YOHR:n tulee huolehtia siitä, että oppilaan yksilölliset kasvuun ja kehitykseen sekä terveyteen liittyvät tarpeet otetaan huomioon koulumme arjessa. Lukuvuoden oppilashuollon painopiste on hyvinvoinnissa niin lasten ja nuorten kuin aikuisten.
Kaikilla vuosiluokilla on Hyvinvoinnin vuosikellon mukaiset tunnit kerran kuukaudessa. Kuukausittaisen yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän teema on sama kuin Hyvinvoinnin vuosikellossa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano on koottu teeman mukaisesti. Seuraavassa taulukossa on esitetty suunnitelma yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokousten ajankohdista, teemoista ja kokoonpanosta.
päivämäärä
|
Teema (hyvinvoinnin vuosikello)
|
Aiheita (hyvinvointituntien lisäksi koulussa toteutettavia tunteja)
|
Kokoonpano (ydinryhmän lisäksi)
|
3.9.2024
|
itsetuntemus (YK)
|
Yohr:n tarkoitus ja tavat
|
-Opo(t)
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (YK)
-nuorisotyöntekijä
|
1.10.2024
|
Tunnetaidot (1. - 2.)
|
(Tunnetaidot-oppitunti Jenni ja Petri 8:lkt)
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (1. - 2. lk)
|
5.11.2024
|
Empatia (5. - 7.)
|
(Empatian supersankarit)
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (5. - 7. lk)
- vy:n edustaja
-oppilasedustus
-nuorisotyöntekijä
|
3.12.2024
|
Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu (3. - 4.)
|
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (3. - 4. lk)
-vy
-oppilasedustus
|
7.1.2025
|
Media ja hyvinvointi (6.lk ja 8.lk)
|
|
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (6. ja 8. lk)
-nuorisotyöntekijä
|
4.2.2025
|
katse tulevaisuuteen (9.lk)
|
|
- Opo(t)
-Laaja-alainen eo
-Opettajien edustajat (9.lk)
-nuorisotyöntekijä
|
4.3.2025
|
rentoutuminen ja rauhoittuminen (AK)
|
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja luokkatsoilta 1,3 ja 5
|
8.4.2025
|
arjen selviytymistaidot (YK)
|
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (7. - 9. lk)
-oppilasedustus
-nuorisotyöntekijä
- vy
|
6.5.2025
|
arviointi
|
|
-laaja-alainen eo
-opot
nuorisotyöntekijä
-(vy:n edustaja)
|
Oppilashuollon toiminnassa myös vaikeuksien ja ongelmien varhainen ennaltaehkäisy ja turvallisuuteen liittyvien riskien ennakointi on luonteeltaan yhteisöllistä toimintaa, jota tulisi kehittää yhdessä kaikkien yhteisöön kuuluvien kanssa.
Sekä yhteisöllinen että yksilöllinen oppilashuoltoryhmä koostuu moniammatillisesta työryhmästä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja(t) ja tätä ryhmää täydennetään tarpeen mukaan muilla oppilashuollon, opetushenkilökunnan, huoltajien ja oppilaiden edustajilla. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kootaan kulloisenkin tarpeen mukaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa ja heidän suostumuksestaan.
Arjen toiminnan lisäksi poikkeuspäivien ohjelmat ovat osa koulun toimintakulttuurin rakentamista joissa mm. lasten ja nuorten taitojen yhteiskunnan osallisina jäseninä vahvistetaan, luodaan edellytyksiä niin yksilöiden kuin yhteisön hyvinvoinnille.
Oppilashuolto esitellään tarkemmin oppilashuollon suunnitelmassa (LIITE) ja kohdassa 5.3.