Hae

5. OPPIMINEN JA HYVINVOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppiminen ja hyvinvointi

Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan ja Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelmaan.

Kouluhyvinvoinnin kehittämistä ohjaa opiskeluhuollon ohjausryhmä. Opiskeluhuollon suunnitelma päivitetään vuonna 2024 - 2025.

Oppimisen ja erityisen tuen kokonaisuus uudistetaan vuonna 2024 - 2025. Lukuvuonna 2024 - 2025 kehitetään tasa-arvorahan avulla joustavia oppimisen tuen muotoja. Kehittämistyön avulla valmistaudutaan oppimisen ja erityisen tuen uudistukseen syksyllä 2025. 

Oppimisen ja erityisen tuen uudistustyön tueksi perustetaan ohjausryhmä. 

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. 

Opiskeluhuollon vuosikello

Lukutaidon seurannan malli ja yksilöllinen lukutaidon kehityksen tuki

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle

 

 

Opiskeluhuollon tiimi

Jokaisessa koulussa on opiskeluhuollon tiimi, joka kokoontuu kerran kuukaudessa. Tiimiä johtaa rehtori.

Tiimin tehtävät ovat

  1. Opiskeluhuoltoryhmän omien toimintatapojen kehittäminen ja arviointi
  2. Osallisuudesta huolehtiminen, ml. oppilaat ja opiskelijat, huoltajat, yhteistyökumppanit
  3. Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön seuranta ja arviointi
  4. Rakenteiden ja toimintatapojen luominen yhteisölliselle ja ennalta ehkäisevälle työlle
  5. Opiskeluhuollosta tiedottaminen
  6. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon sisältöjen täsmentäminen omassa toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa
  7. Tunnetaito-opetuksen suunnittelu
  8. Poissaolotietojen käsittely kuukausittain
  9. Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
  10. Turvallisuussuunnitelmien valmistelu

 

Opiskeluhuollon ohjausryhmä

Hämeenlinnan kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmä kokoontuu 1 krt / kuukausi. Ryhmän jäsenet ovat

  1. Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä pj
  2. Opetuspäällikkö Minna Lumme siht
  3. Hyvinvointipäällikkö Jari Pekuri
  4. Rehtori Outi Kärki
  5. Rehtori Pasi Seila
  6. Tutkijayliopettaja Paula Hakala HAMK
  7. Koulutuspäällikkö Päivi Kortesniemi Tavastia
  8. Lähijohtaja Jaana Ahtonen - Huuskonen Omahäme

 


 

 

 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä (YOHR) että yksilöllistä (OHR) tukea. Yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen tavoitteet, tehtävät ja toimintamallit ovat toisiaan täydentäviä. 

Oppilashuollon tehtävä on osana kouluyhteisömme toimintakulttuuria kehittää hyvinvointia tukevaa oppimisympäristöä ja vahvistaa koulumme yhteisöllistä toimintatapaa. Tämä on kaikkien aikuisten vastuulla.  

Tavoitteena on edistää myönteistä vuorovaikutusta ja keskinäisen huolenpidon ilmapiiriä sekä puuttua tarvittaessa ongelmiin. Tärkeinä tehtävinä ovat terveen ja turvallisen oppimis- ja kasvuympäristön luominen, mielenterveyden suojaaminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kouluyhteisömme hyvinvoinnin edistäminen. 

Yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön kuuluvat koko kouluyhteisömme hyvinvoinnin kehittäminen, seuraaminen ja arviointi. Lisäksi YOHR:n tulee huolehtia siitä, että oppilaan yksilölliset kasvuun ja kehitykseen sekä terveyteen liittyvät tarpeet otetaan huomioon koulumme arjessa. Lukuvuoden oppilashuollon painopiste on hyvinvoinnissa niin lasten ja nuorten kuin aikuisten.   

Kaikilla vuosiluokilla on Hyvinvoinnin vuosikellon mukaiset tunnit kerran kuukaudessa. Kuukausittaisen yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän teema on sama kuin Hyvinvoinnin vuosikellossa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano on koottu teeman mukaisesti. Seuraavassa taulukossa on esitetty suunnitelma yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokousten ajankohdista, teemoista ja kokoonpanosta.

päivämäärä

Teema (hyvinvoinnin vuosikello)

Aiheita (hyvinvointituntien lisäksi koulussa toteutettavia tunteja)

Kokoonpano (ydinryhmän lisäksi)

3.9.2024

itsetuntemus (YK)

Yohr:n tarkoitus ja tavat

 

-Opo(t)

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (YK)

-nuorisotyöntekijä

1.10.2024

 

Tunnetaidot (1. - 2.) 

(Tunnetaidot-oppitunti Jenni ja Petri 8:lkt)

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (1. - 2. lk)

 

5.11.2024

 

Empatia (5. - 7.)

(Empatian supersankarit)

 

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (5. - 7. lk)

- vy:n edustaja

-oppilasedustus

-nuorisotyöntekijä

3.12.2024

Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu  (3. - 4.)

 

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (3. - 4. lk)

-vy

-oppilasedustus

 

7.1.2025

Media ja hyvinvointi (6.lk ja 8.lk)

 

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (6. ja 8. lk)

-nuorisotyöntekijä

4.2.2025

katse tulevaisuuteen (9.lk)

 

- Opo(t)

-Laaja-alainen eo

-Opettajien edustajat (9.lk)

-nuorisotyöntekijä

4.3.2025

rentoutuminen ja rauhoittuminen (AK)

 

-Laaja-alaiset eo:t

-Opettaja luokkatsoilta 1,3 ja 5

8.4.2025

arjen selviytymistaidot (YK)

 

-Laaja-alaiset eo:t

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (7. - 9. lk)

-oppilasedustus

-nuorisotyöntekijä

- vy

6.5.2025

arviointi 

 

-laaja-alainen eo

-opot

nuorisotyöntekijä

-(vy:n edustaja)

 

Oppilashuollon toiminnassa myös vaikeuksien ja ongelmien varhainen ennaltaehkäisy ja turvallisuuteen liittyvien riskien ennakointi on luonteeltaan yhteisöllistä toimintaa, jota tulisi kehittää yhdessä kaikkien yhteisöön kuuluvien kanssa. 

Sekä yhteisöllinen että yksilöllinen oppilashuoltoryhmä koostuu moniammatillisesta työryhmästä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja(t) ja tätä ryhmää täydennetään tarpeen mukaan muilla oppilashuollon, opetushenkilökunnan, huoltajien ja oppilaiden edustajilla. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kootaan kulloisenkin tarpeen mukaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa ja heidän suostumuksestaan.  

Arjen toiminnan lisäksi poikkeuspäivien ohjelmat ovat osa koulun toimintakulttuurin rakentamista joissa mm. lasten ja nuorten taitojen yhteiskunnan osallisina jäseninä vahvistetaan, luodaan edellytyksiä niin yksilöiden kuin yhteisön hyvinvoinnille.  

Oppilashuolto esitellään tarkemmin oppilashuollon suunnitelmassa (LIITE) ja kohdassa 5.3.