Hae

3.2 Henkilöstö ja vastuualueet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Päivittäisessä arjessa tiimit: luokanopettajat vuosiluokittain ja ainelehtorit oppiaineryhmittäin, toimivat yhdessä suunnitellen 1.-6. vuosiluokan ja 7.-9. luokan arjen opetusta, tavoitteita, yms. Mukana arjessa ja oppimisen tuessa on myös kouluohjaajia. Tavoitteena on, että läheisesti yhdessä työtä tekevät ammattilaiset itse käsittelevät heidän työhönsä liittyviä arjen asioita, etsivät itse sekä ratkaisuja mahdollisiin haasteisiin että kehittävät toimintaansa uskaltaen tehdä myös kokeiluja ja välillä asettautua epämukavuusalueellekin.  

Tämän lisäksi koulussa on työryhmiä, joilla on ns. arjen vastuutehtäviä että kehittämistehtäviä. Työryhmät ovat kooltaan 6-9 jäsentä, joten he voivat vielä sisällään jakaa vastuutehtäviä. Kuuden työryhmän vetäjät ovat johtoryhmien jäseniä rehtoreiden kanssa.   

Oppilaskunnan vastuuhenkilöt ovat Johanna Isoaho, Anni Puronaho Anu Pääskyvuori, Katariina Kellokumpu ja Päivi Kurri. Kaikki koulun oppilaat muodostavat oppilaskunnan. Oppilaskunnan hallitus muodostetaan alaluokkien ja yläluokkien osalta. Osan asioita he hoitavat erikseen, mutta osa asioista on yhteisiä.   

Yläkoulun tukioppilastoimintaa vetää Anne Lahtinen.  

Kerhotoiminnassa ja Suomen harrastuksen - mallin koulun yhdyshenkilöitä ovat Tanja Kaskihalme ja Nina Lintumäki. 

TVT-asioissa ja oppilasagenttitoiminnassa vastuuhenkilöt ovat Tomi Forss, Auli Kaurtola, Sakari Mikkonen, Petri Laaksonen, Tuomas Luotola ja Ari-Pekka Peltonen heidän kanssaan sovitun työnjaon mukaisesti. 

Kulttuuripolusta ja muista tähän liittyvistä asioista vastaavat alakoulussa Piritta Siekkinen ja Elsa Tourunen sekä yläkoulussa Teija Lehtoranta. 

Musiikin vastuuhenkilöt ovat Tomi Forss ja Katariina Mäkinen. 

 

Jelppis

Tänä lukuvuonna aloittaa uusi työryhmä, jonka tehtäviksi on kaavailtu seuraavia

1. Kiusaamista ja epäasiallista kohtelua ennaltaehkäisevä toiminta

• Apuna tapauksissa, joissa oman opettajan tai tilanteen havainneen opettajan toimet eivät riitä tai auta.

• Oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen

• Restoratiivisuuden esillä pitäminen ja vahvistaminen koulun toimintakulttuurissa

• yhteistyö oppilashuollon työntekijöiden, nuorisotyön ja tukioppilaiden kanssa

 • Verson ja muiden mahdollisten mallien ja keinojen käyttöönotto

2. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus –suunnitelman päivittäminen

Työryhmän toiminnan tueksi saamme kaupungilta aineistoa ja toimintamalleja sekä kevään vesosta ja oppilaille tehtävästä kyselystä materiaalia.

Hyvinvoinnin vuosikellosta työryhmän kuukausi on marraskuu, teemana empatia.

 

Pedagogiikka ja yhteisopettajuus

Ryhmän tavoitteena on kehittää yhteisopettajuutta koulussamme. Ryhmässä jatketaan edellisen työryhmän keräämän materiaalin työstämistä. Tavoitteena on saada opettajille käytännön työkaluja yhteisopettajuuteen ja tuoda näkyväksi yhteisopettajuuden käytänteitä koulussamme.

Pedagogiikan osalta tarkoitus on ideoida sujuvampaa arkea mm. toiminnallisuuden ja ulkona oppimisen hyödyntämistä koulun arjessa.

 

 

Oppimisen tuki ja lukutaito

Oppimisen tuki ja lukutaito työryhmän tavoitteina ja vastuualueina ovat:

Lukuvuonna 2023-2024 tehdyn lukutaitopolun näkyväksi tuominen ja käyttöönotto sekä arjen toimien suunnittelu lukutaidon edistämiseen.

Ala- ja yläkoulun yhteistyön lisääminen lukumotivaation ja lukusujuvuuden lisäämisen merkeissä erilaisin tapahtumin ja säännöllisen lukuparitoiminnan avulla.

Ohjaajan työnkuvan hyödyntämistä säännöllisissä ääneenlukuharjoituksissa eri luokka-asteilla.

Lukutaitoviikon suunnittelu ja teemapäivän toteutus huhtikuussa 2025.

Pedagogisten asiakirjojen tavoitteiden ja keinojen tuominen näkyväksi ja helposti saavutettavaan muotoon sekä tuen kansion työstäminen ydinsisältöjen osalta.

Kolmiportaisen tuen muutosten seuraaminen ja tuominen henkilökunnan tietoisuuteen.

 

OPS ja arviointi

 

Pedagogiikka ja OPS-työryhmän tehtävä on muistuttaa arviointiin liittyvistä käytänteistä kuten, miten opettaja avaa lukuvuoden alussa ja/tai opintojakson alkaessa oppiaineen oppimisen, osaamisen ja työskentelyn tavoitteet sekä arviointikriteerit oppilaille ja miten arvioinnista tiedotetaan koteja ja miten kodit voivat seurata oppilaan edistymistä.

Työryhmä tiedottaa myös muista OPS- ja arviointiasioista tarpeen mukaan. Lukuvuonna 2023–2024 otettiin käyttöön 6. luokan nivelvaiheen arvioinnin kriteerit. Koulutuksessa saatua tietoa jaetaan tarpeen mukaan muille koulun opettajille. 

Työryhmä käsittelee erilaisten oppimistulosten arviointitutkimusten esim. Pisa ja Karvi tuloksia pedagogiikan näkökulmasta. 

Työryhmän uutena tehtävänä on monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelun kehittäminen.

Työryhmä kokoaa vuosikertomuksen, joka julkaistaan lukuvuoden viimeisen viikon oppitunneilla tutustuttavaksi koulun nettisivuilla ja Wilman tiedotteena. Vuosikertomusta varten luodaan Teamsiin tiedosto, johon opettajat lisäävät kuvia ja tekstejä. Työn helpottamiseksi työryhmä edelleen jalkauttaa kouluun käytäntöä, jossa luokanopettaja ja -valvoja tarkistavat oppilaan julkaisuluvat arviointikeskustelun yhteydessä tai muulla valitsemallaan tehokkaalla tavalla. 

Lisäksi työryhmä suunnittelee ja toteuttaa henkilöstön työhyvinvoinnin vuosikellon teeman tunnetaidot lokakuussa 2024. 

 

Teknologia ja oppimateriaali

 

Teknologia ja oppimateriaali -työryhmän vastuualueina ovat  


1. teknologiaosaaminen koulussamme

2. sähköisten sovellusten ja materiaalien osalta tiedottaminen ja ohjaaminen

3. tukitaho eri tutkimuksissa ja kyselyissä

 

Henkilöstölle viime keväänä suunnatun kyselymme tulosten pohjalta teknologiaosaamiseen liittyvää koulutusta kaivataan/kannattaa tarjota erityisesti seuraavissa: Canva, Copilot, Seppo, Chromebookit (esim. videointi, kuvaaminen, editointi, yms.). Koulutusta on tarkoitus järjestää pääasiassa yhteisten YS-kokoontumisten lomassa ns. TVT-spotteina. Laajemmin TVT-osaamisen ja tietoturvallisuusasioiden hallinnan varmistamiseen keskitytään suunnitteilla olevan puolikkaan Veson tai koko yhteisen YS-ajan puitteissa. Koko koulun henkilöstö saa kaupungin järjestämää tekoälykoulutusta tämän lukuvuoden aikana.

 

Henkilöstöä varten on luotu Docs-tiedosto NYKTEK(nologia) (joka aukeaa heti selaimessa) uusille opettajille perehdytykseen ja kirjastona koko henkilöstölle. Tiedostoa päivitetään sitä mukaa, kun tulee uusia TVT-asioita. Sähköpostilla lähetetään muistutusviesti tästä heti syyslukukauden alussa, jotta tieto tavoittaa uudetkin opettajat. Linkki NYKTEK(nologia)-tiedostoon:

https://docs.google.com/document/d/1xu8BhHRdIfu9v86D5mBITlZ6vfZbqUjAGu7qn_lB0dc/edit?usp=sharing

 

Työryhmä tiedottaa ja ohjeistaa henkilöstöä myös niin sähköisten oppi- ja opetusmateriaalien hyödyntämiseen liittyen kuin oppilaslaitteiden käytössä. Varsinkin uusia opettajia ohjataan Shared-iPad-yhteiskäyttölaitteiden käytön hallintaan.

 

Sähköisten oppilaslaitteiden erilaisten sovellusten käytössä henkilöstöä ja oppilaita ohjaavat myös Oppilasagentit. Henkilöstölle suunnatussa kyselyssä selvisi, että opettajat toivovat Oppilasagenttien apua esim. seuraavissa TVT-asioissa:

 

    • Minecraft Education 
    • Sphero-robotiikka 
    • Code Monkey 
    • Laitteille kirjautuminen 
    • Chromebookin peruskäyttö 
    • iPad-sovellukset (esim. Keynote, iMovie, ym.) 
    • Äänentoisto / esitystekniikka

Ala- ja yläkoulun Oppilasagenteille jaetaankin näitä ohjaustehtäviä muun osallistavan koko koulun oppilaita hyödyttävän toiminnan ohessa.

 

Työryhmän jäsenet huolehtivat myös erilaisten kyselyiden TVT-tuesta. Tällaisia kyselyitä ovat mm. Opeka ja Oppika, PISA- ja Karvi-tutkimukset, joihin tarvittaessa saa työryhmältä teknistä tukea.

 

Kaupungin uuden TVT-strategian jalkauttaminen pedagogisin osin on yksi Teknologia-työryhmän tehtävä sitten, kun strategia julkaistaan. Strategia sisältää myös tekoälyyn liittyvän ohjeistuksen, jota esitellään henkilöstölle.

 

Turvallisuus

  • Oppilaiden osallistaminen poistumisharjoitukseen (syksy)  
  • Poistumisharjoituksen tarkkailu ja jälkipuinti (syksy)  
  • Turvallisuuskävely osana turvallisuuspäivää (syksy)
  • Itsenäisyyspäivän lipunnosto (syksy)  
  • Juhlatilaisuuksien turvajärjestelyiden ja juhlavieraiden autojen pysäköinnin hoitaminen  
  • TYHY tammikuussa
  • Perusopetuslain ja työrauhapaketin myötä yhtenäiskoulumme yhtenäiset puuttumisen toiminnat ja mahdolliset rangaistuskäytänteet  
  • Koulumme harjoittelee hätäpoistumista koulun tiloista kahdesti vuodessa, syys- ja kevätlukukaudella. Sisällesuojautumista ja kuorisuojausta harjoitellaan henkilökunnan kanssa osana turvallisuuspäivää. (syksy)
  • Harjoituksiin määrätään tarkkailijat arvioimaan harjoituksen sujumista 
  • Turvatekniikan tarkistukset ja testaukset ovat Caverionin vastuulla 
  • Henkilöstö raportoi havaitsemistaan turvallisuuteen liittyvistä epäkohdista (rakennuksessa/pihassa) johdolle tai Caverionille riippuen siitä kumman vastuualueeseen epäkohdat kuuluvat 

 

 

 

Juhlat 

  • Työryhmä organisoi koulun isot juhlat kuten joulu- ja kevätjuhlan sekä itsenäisyyspäivän lipunnoston.  

Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus -ryhmän tehtävänä on tuoda ja luoda puitteita kansainvälisyydelle ja monikulttuurisuudelle. Koska koulumme on englannin kielellä kielirikasteinen koulu, englannin kieli ja englanninkielisten maiden kulttuuri painottuvat ja näkyvät muita kieliä enemmän koulumme arjessa.

Työryhmän tehtäviä ovat:

  • Koordinoida kouluumme tulevia harjoittelijoita. Yhteistyötä on tehty HAMK:n kanssa. Koulumme ottaa heidän kauttaan vuoden aikana harjoittelijoita sekä syksyllä että keväällä. Syksyllä 2024 tulee kaksi luokanopettajaopiskelijaa Espanjasta Granadan yliopistosta.
  • Koordinoida ja organisoida mahdollisten kansainvälisten vieraiden vierailuja yhteistyössä rehtoreiden kanssa. Syksyllä on tulossa opettajaryhmä Ranskasta.
  • Tuoda kieliä ja monikulttuurisuutta näkyväksi koulussamme yhteistyössä opettajien ja oppilaiden kanssa.
  • Toimia kielirikasteisen opetuksen yhteistyötahona. Koulussamme on käytössä kielirikasteinen opetus CLIL-menetelmällä.
  • Mahdollisten asioiden viestiminen englanniksi.

 

Osallisuus ja koulun ja kodin yhteistyö 

Osallisuus ja koulun ja kodin yhteistyö -työryhmän vastuualueita lukuvuonna 2024-25 ovat:    

  • Yhteistyö vanhempainyhdistyksen kanssa   
  • Stipendit yhdessä luokattomien opettajien kanssa
  • Osallistuminen tarvittaessa yhteisten arjen tilaisuuksien ja poikkeuspäivien suunnitteluun
  • Valokuvaus ja valokuvausaikataulut 
  •  Päivänavausten vuorolistan suunnittelu ja toteuttaminen koulussa, siten että myös oppilaita osallistetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan päivänavauksia.    
  • Oppilas TET 5. ja 7. luokat  
  • Hyvinvointitunneista tiedottaminen ja sijaisjärjestelyt.
  • Liikuntavälituntien suunnittelua oppilaiden toiveita kuullen.

Työryhmän annettujen vastuualueiden tehtävien toteuttaminen ja oppilaiden osallistuttaminen.