Hae

3.2 Henkilöstö ja vastuualueet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei lisäyksiä

Päivittäisessä arjessa tiimit: luokanopettajat vuosiluokittain ja ainelehtorit oppiaineryhmittäin, toimivat yhdessä suunnitellen 1.-6. vuosiluokan ja 7.-9. luokan arjen opetusta, tavoitteita, yms. Mukana arjessa ja oppimisen tuessa on myös kouluohjaajia. Tavoitteena on, että läheisesti yhdessä työtä tekevät ammattilaiset itse käsittelevät heidän työhönsä liittyviä arjen asioita, etsivät itse sekä ratkaisuja mahdollisiin haasteisiin että kehittävät toimintaansa uskaltaen tehdä myös kokeiluja ja välillä asettautua epämukavuusalueellekin.  Tänä vuonna oppimisen tuen uudistus on iso osa tätä arjen tiimin toimintaa; oppimisen tuen suunnittelua ja kehittämistä vastamaan tuen uudistusta. Mukana sekä apuna että tukena tässä ovat rehtorit ja erityisopettajat.  

Tämän lisäksi koulussa on työryhmiä, joilla on ns. arjen vastuutehtäviä että kehittämistehtäviä. Työryhmät ovat kooltaan 6-9 jäsentä, joten he voivat vielä sisällään jakaa vastuutehtäviä. Kuuden työryhmän vetäjät ovat johtoryhmien jäseniä rehtoreiden kanssa.    

Oppilaskunnan vastuuhenkilöt ovat Johanna Isoaho, Anni Puronaho Anu Pääskyvuori ja Päivi Kurri. Kaikki koulun oppilaat muodostavat oppilaskunnan. Oppilaskunnan hallitus muodostetaan alaluokkien ja yläluokkien osalta. Osan asioita he hoitavat erikseen, mutta osa asioista on yhteisiä.    

Yläkoulun tukioppilastoimintaa vetää Anne Lahtinen.   

Kerhotoiminnassa ja Suomen harrastuksen - mallin koulun yhdyshenkilöitä ovat Tanja Kaskihalme ja Nina Lintumäki.  

TVT-asioissa ja oppilasagenttitoiminnassa vastuuhenkilöt ovat Tomi Forss, Auli Kaurtola, Joonas Kokkoniemi, Petri Laaksonen, Tuomas Luotola, Sakari Mikkonen ja Ari-Pekka Peltonen heidän kanssaan sovitun työnjaon mukaisesti.  

Kulttuuripolusta ja muista tähän liittyvistä asioista vastaavat alakoulussa Piritta Siekkinen ja yläkoulussa Teija Lehtoranta.  

Musiikin vastuuhenkilöt ovat Tomi Forss, Teija Lehtimäki ja Katariina Mäkinen.  

 

 

Työryhmät

Jelppis

 

Jelppis-työryhmän tavoitteina on ennaltaehkäistä kiusaamista ja epäasiallista kohtelua sekä tukea oppilaiden hyvinvointia. Tarjoamme tukeamme konfliktien ja ristiriitojen selvittelyyn.   

Ryhmämme jäsenet voivat esimerkiksi olla apuna tapauksissa, joissa oman opettajan, luokanvalvojan tai tilanteen havainneen opettajan toimet eivät riitä tai auta. Puoleemme voi kääntyä erilaisissa yksilön ja ryhmän kohdalla havaituissa haasteissa. 

Tapausten käsittelyssä pyrimme restoratiiviseen lähestymistapaan ja erilaisten menetelmien hyödyntämiseen. Kiusaamis- ja väkivaltatilanteiden kohdalla sovellamme koulussamme sovittuja käytänteitä ja tapauksesta riippuen asia voi mennä suoraan rehtoreiden ja mahdollisesti Ankkuri-tiimin käsiteltäväksi.   

Lukuvuoden aikana osallistumme koulussa myös ennaltaehkäiseviin ja hyvinvointia lisääviin toimiin yhteistyössä opiskelijahuollon, nuorisotoimen, oppilaskunnan ja tukioppilaiden kanssa. Näitä voivat olla esimerkiksi välituntitoiminta, teematunnit tai vanhempainillat.  

 

Pedagogiikka ja yhteisopettajuus 

Ryhmän tavoitteena on kehittää yhteisopettajuutta koulussamme. Ryhmässä jatketaan edellisen työryhmän keräämän materiaalin työstämistä. Etsitään opettajille käytännön työkaluja yhteisopettajuuteen ja tuodaan näkyväksi jo sovittuja ja toimivia yhteisopettajuuden käytänteitä koulussamme. 

Pedagogiikan osalta tarkoitus on ideoida sujuvampaa arkea mm. toiminnallisuuden ja ulkona oppimisen hyödyntämistä koulun arjessa. 

Kerätään kokemuksia tiimeiltä / opettajilta yhteisopettajuudesta koulussamme. Tuloksien myötä tehdään koontia siitä, miten meidän koulussamme toteutetaan yhteisopettajuutta. Samalla tehdään näkyväksi, miten meidän koulussamme yhteisopettajuutta toteutetaan ja mitä opettajilta odotetaan yhteisopettajana toimiessa. Samalla saamme luotua ohjeistusta ja tsekkauslistoja opettajille ja tiimeille yhteisopettajuutta varten.    

  

Oppimisen tuki ja lukutaito 

Oppimisen tuki ja lukutaito työryhmän keskeisenä tavoitteena on jatkaa arjen työtä lukutaidon kehittämisessä, lukemisen äärelle innostamisessa ja lisätä kirjastoyhteistyötä osaksi kouluarkea. Työryhmämme jäseniä on mukana Lukutuulikoulutuksessa, joka jatkuu lukuvuoden 2025 loppuun. Koulutuksen antia on tarkoitus jakaa opettajien työvälineiksi arkeen. Kirjastoyhteistyötä kehitetään jatkuvasti ja pyritään luomaan uusia yhteistyökuvioita. Tänä vuonna on työn alla yläkoulun lukudiplomin uudistaminen. Lisäksi lukemisen tärkeyttä ja näkyvyyttä pyritään ylläpitämään mm. lukuvälitunnein, erilaisin lukutempauksin ja –tapahtumin. 

Oppimisen tuen muutoksen siirtymävuonna työryhmämme tärkeänä painoalueena on myös pysyä ajan tasalla oppimisen tuen uudistuksen muutoksissa, pohtia niiden vaikutusta Nummen koulun arkeen ja miettiä kouluympäristöömme sopivia ratkaisuja tuen toteuttamiseksi.  

 

OPS ja arviointi  

Pedagogiikka ja OPS-työryhmän tehtävä on muistuttaa arviointiin liittyvistä käytänteistä kuten, miten opettaja avaa lukuvuoden alussa ja/tai opintojakson alkaessa oppiaineen oppimisen, osaamisen ja työskentelyn tavoitteet sekä arviointikriteerit oppilaille ja miten arvioinnista tiedotetaan koteja ja miten kodit voivat seurata oppilaan edistymistä.  

Työryhmä kehittelee vuoden aikana monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelua koulussa, jotta monialaiset oppimiskokonaisuudet olisivat mahdollisimman valmiita jo tulevan lukuvuoden alussa syksyllä 2026. 

 

Teknologia ja oppimateriaali 

Teknologia ja oppimateriaali -työryhmän vastuualueina ovat : 
1. teknologiaosaaminen koulussamme 

2. sähköisten sovellusten ja materiaalien osalta tiedottaminen ja ohjaaminen 

3. tukitaho eri tutkimuksissa ja kyselyissä 

Henkilöstöä varten on luotu Docs-tiedosto NYKTEK(nologia)  uusille opettajille perehdytykseen ja kirjastona koko henkilöstölle. Tiedostoa päivitetään sitä mukaa, kun tulee uusia digisovelluksia. Sähköpostilla lähetetään muistutusviesti tästä heti syyslukukauden alussa, jotta tieto tavoittaa uudetkin opettajat.  

Työryhmä tiedottaa ja ohjeistaa henkilöstöä myös niin sähköisten oppi- ja opetusmateriaalien hyödyntämiseen liittyen kuin oppilaslaitteiden käytössä. Varsinkin uusia opettajia ohjataan Shared-iPad-yhteiskäyttölaitteiden käytön hallintaan. TVT-osaamisen ja tietoturvallisuusasioiden hallinnan varmistamiseen liittyvää ohjeistusta ja opastusta tarjotaan kaikille. Sähköisten oppilaslaitteiden erilaisten sovellusten käytössä henkilöstöä ja oppilaita ohjaavat myös Oppilasagentit.   

Työryhmän jäsenet huolehtivat myös erilaisten kyselyiden TVT-tuesta. Tällaisia kyselyitä ovat mm. Opeka ja Oppika, PISA- ja Karvi-tutkimukset, joihin tarvittaessa saa työryhmältä teknistä tukea. 

Uusi digitaitopolku otetaan käyttöön Qridi-alustalla syksyn kuluessa. Digitaitopolku ohjaa opettajien toimintaa ja on työkalu, jonka avulla oppilaat pääsevät arvioimaan omaa TVT-osaamistaan. Opettajat saavat työryhmältä ohjeet Digitaitopolun käyttöönottoon. 

Kaupungin uuden TVT-strategian jalkauttaminen pedagogisin osin on yksi Teknologia-työryhmän tehtävä sitten, kun strategia julkaistaan. Strategia sisältää myös tekoälyyn liittyvän ohjeistuksen, jota esitellään henkilöstölle. Työryhmä pyrkii omalta osaltaan varmistamaan, että henkilöstöllä on osaaminen ja ymmärrys tekoälyn mahdollisuuksista ja haasteista ja näin eväät lasten ja nuorten ohjaamiseen, opettamiseen ja tukemiseen tekoälyn hyödyntämisessä.   

  

Turvallisuus 

  • Oppilaiden osallistaminen poistumisharjoitukseen    

  • Poistumisharjoituksen tarkkailu ja jälkipuinti  

  • Turvallisuuskävely osana turvallisuuspäivää  

  • Juhlatilaisuuksien turvajärjestelyiden ja juhlavieraiden autojen pysäköinnin hoitaminen   

  • TYHY marraskuussa 

  • Perusopetuslain ja työrauhapaketin myötä yhtenäiskoulumme yhtenäiset puuttumisen toiminnat ja mahdolliset rangaistuskäytänteet   

  • Koulumme harjoittelee hätäpoistumista koulun tiloista kahdesti vuodessa, syys- ja kevätlukukaudella. Sisällesuojautumista ja kuorisuojausta harjoitellaan henkilökunnan kanssa osana turvallisuuspäivää. Turvallisuustyöryhmän jäsenet osallistuvat moniviranomaisharjoitukseen.  

  • Poistumisharjoituksiin määrätään tarkkailijat arvioimaan harjoituksen sujumista  

  • Turvatekniikan tarkistukset ja testaukset ovat Caverionin vastuulla  

  • Henkilöstö raportoi havaitsemistaan turvallisuuteen liittyvistä epäkohdista (rakennuksessa/pihassa) johdolle tai Caverionille riippuen siitä kumman vastuualueeseen epäkohdat kuuluvat . (kiinteistohelp@caverion.com) 

  

  Juhlat  

  • Työryhmä organisoi koulun isot juhlat kuten joulu- ja kevätjuhlan sekä itsenäisyyspäivän lipunnoston.   

  • Vuoden kehityskohteena on yläluokkien oppilaiden ja aineryhmien osallistaminen joulujuhlassa. 

Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus 

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus -ryhmän tehtävänä on tuoda ja luoda puitteita kansainvälisyydelle ja monikulttuurisuudelle. Koska koulumme on englannin kielellä kielirikasteinen koulu, englannin kieli ja englanninkielisten maiden kulttuuri painottuvat ja näkyvät muita kieliä enemmän koulumme arjessa. 

Työryhmän tehtäviä ovat: 

  • Tuoda kieliä ja monikulttuurisuutta näkyväksi koulussamme yhteistyössä opettajien ja oppilaiden kanssa eli omalta osaltaan huolehtia kielitietoisuudesta koulussamme. Tavoitteena on saada 2025-2026 Kieliportaat valmiiksi. Pääportaisiin on tulossa tervetulotoivotus kaikilla koulussamme opiskelevien ja työskentelevien kotikielillä. 

  • Toimia kielirikasteisen opetuksen yhteistyötahona. Koulussamme on käytössä kielirikasteinen opetus CLIL-menetelmällä. 

  • Koordinoida ja organisoida mahdollisten kansainvälisten vieraiden vierailuja yhteistyössä rehtoreiden kanssa. Syksyllä on mahdollisesti tulossa opettajaryhmä Ranskasta. 

  • Koordinoida ja organisoida mahdollisia Erasmus+ -hankkeita. 

  • Koordinoida kouluumme tulevia harjoittelijoita. Yhteistyötä on tehty HAMK:n kanssa. Koulumme ottaa vastaan heidän kauttaan vuoden aikana mahdollisia harjoittelijoita. 

  • Mahdollisten asioiden viestiminen englanniksi. 

  

Osallisuus ja koulun ja kodin yhteistyö  

Osallisuus ja koulun ja kodin yhteistyö -työryhmän vastuualueita lukuvuonna 2025-26 ovat:     

  • Yhteistyö vanhempainyhdistyksen kanssa.   

  • Stipendit yhdessä luokattomien opettajien kanssa. 

  • Osallistuminen tarvittaessa yhteisten arjen tilaisuuksien ja poikkeuspäivien suunnitteluun. 

  • Valokuvaus ja valokuvausaikataulut  

  • Hyvinvointitunneista tiedottaminen ja sijaisjärjestelyt. 

Työryhmän tehtävänä on annettujen vastuualueiden tehtävien toteuttaminen ja oppilaiden osallistuttaminen.