Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

5

5.3.1 Opiskeluhuolto koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.  

Seuraavassa esitetään koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt Nummen yhtenäiskoululla sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä. 

(Kuva: https://www.oph.fi/sites/default/files/styles/wysiwyg_image/public/2019-06/opiskeluhuollon-kokonaisuus_0.png?itok=pEQLVf-L) 

Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa lähitapaamisena ja/tai TEAMSin välityksellä. Lukuvuoden tavoitteena on tehdä yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän työtä näkyväksi koulun muille aikuisille ja ottaa heitä mukaan yhteisölliseen oppilahuoltoryhmän tapaamisiin. Lukuvuoden yhtenä tärkeänä tavoitteena on hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. 

Yhteisöllisen ohr:n aikataulu, teema (Hyvinvoinnin vuosikellosta) ja suunniteltu kokoonpano löytyvät oheisesta taulukosta. Yhteisöllisen oppilashuollon ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja terveydenhoitaja(t). 

päivämäärä

Teema (hyvinvoinnin vuosikello)

Kokoonpano (ydinryhmän lisäksi)

3.9.2024

itsetuntemus (YK)

-Opo(t)

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (YK)

-nuorisotyöntekijä

1.10.2024

 

Tunnetaidot (1. - 2.) 

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (1. - 2. lk)

 

5.11.2024

 

Empatia (5. - 7.)

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (5. - 7. lk)

- vy:n edustaja

-oppilasedustus

-nuorisotyöntekijä

3.12.2024

Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu  (3. - 4.)

-Laaja-alainen eo

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (3. - 4. lk)

-vy

-oppilasedustus

 

7.1.2025

Media ja hyvinvointi (6.lk ja 8.lk)

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (6. ja 8. lk)

-nuorisotyöntekijä

4.2.2025

katse tulevaisuuteen (9.lk)

- Opo(t)

-Laaja-alainen eo

-Opettajien edustajat (9.lk)

-nuorisotyöntekijä

4.3.2025

rentoutuminen ja rauhoittuminen (AK)

-Laaja-alaiset eo:t

-Opettaja luokkatsoilta 1,3 ja 5

8.4.2025

arjen selviytymistaidot (YK)

-Laaja-alaiset eo:t

-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (7. - 9. lk)

-oppilasedustus

-nuorisotyöntekijä

- vy

6.5.2025

arviointi 

-laaja-alainen eo

-opot

nuorisotyöntekijä

-(vy:n edustaja)

 

Oppilashuollon erityistyöntekijät tapaavat oppilaita ensisijaisesti lähitapaamisena. Myös terveydenhoitajat tekevät työtään oppilaiden ja perheiden kanssa pääsääntöisesti lähitapaamisina. 

Yksilökohtaisen oppilashuoltotapaamisen osallistujat sovitaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajan kanssa tapauskohtaisesti kuitenkin aina moniammatillisuus huomioiden.   

5.3.2 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa  

Jatko-opintojen suunnittelu aloitetaan kahdeksasluokkalaisten kanssa, mutta painotus työskentelyssä on yhdeksäsluokkalaisissa, joilla ammatin ja opiskelupaikan haku on ajankohtaista.  Jatko-opintojen suunnitteluun sisältyvät opo-keskustelut, tutustumiset ja infot. Myös koulutuskokeilu on mahdollista. Yhteistyötä ja tiedonsiirtoa tehdään tiiviisti kodin, oppilashuollon, opettajien ja muiden sidosryhmien kanssa oppilaan yksilöllinen tilanne huomioiden. Myös tehostettua oppilaanohjausta annetaan sitä tarvitseville oppilaille. 

5.3.3 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa  

Koulussamme pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti: 

  • rehtori/rehtorit 
  • kouluterveydenhoidon edustaja (kouluterveydenhoitaja) 
  • terveydensuojelun edustaja (terveystarkastaja) 
  • kiinteistön omistajan edustaja 
  • kiinteistönhuollon edustaja 
  • henkilöstön edustajat 
  • oppilaiden edustajat 
  • huoltajien edustajat 
  • työsuojeluvaltuutettu 
  • sekä mahdollisesti muita asiantuntijoita 

Tarkastus on edellisen kerran suoritettu koulussamme 2.11.2021. Rehtori/apulaisrehtori kutsuu tarkastuksen koolle. Seuraavan tarkastuksen ajankohta on syksyllä 2024.   

5.3.4 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä  

Terveystiedon opettaja saa tarvittaessa konsultointiapua kouluterveydenhoitajalta. Opettaja kertoo tunneilla ilmenneistä asioista tarvittaessa terveydenhoitajalle. Laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta.   

 

5.3.5 Järjestyssäännöt  

  1. Koulussa ja koulumatkalla noudatan hyviä käytöstapoja. Käytökseni on asiallista, vastuullista ja ystävällistä. Käyttäydyn asiallisesti ja laillisesti myös sosiaalisessa mediassa. 
  1. Oppitunneille saavun ajoissa tarvittavat opiskeluvälineet mukana ja läksyt tehtyinä. Ruokailuun menen omalla vuorollani. Ruokalassa käyttäydyn hyvien tapojen mukaisesti. 
  1. Oppitunneilla annan työrauhan kaikille osapuolille. En tuo syötävää tai juomia oppitunneille ilman opettajan lupaa. Juhlatilaisuuksissa käyttäydyn niiden edellyttämällä tavalla. 
  1. Pukeudun tilanteen mukaisesti ja aina asiallisesti. Oppitunneilla en pidä ulkovaatteita päällä. Ne jätän kouluun tultaessa oman vuosiluokkani naulakkoon tai lukolliseen kaappiin. En käytä kännykkää enkä kuuntele musiikkia kuulokkeilla opetustilanteessa, ellei se liity opetustilanteeseen. 
  1. Oppikirjoista ja kaikesta muusta koulun omaisuudesta huolehdin hyvin. Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon. 
  1. Kouluyhteisön jokaisella jäsenellä, myös minulla, on vastuu turvallisuudesta, siisteydestä ja viihtyisyydestä koulussa. En kiusaa enkä hyväksy kiusaamista. 
  1. Kulkuvälineet jätän niille varatuille alueille. 
  1. Tupakkatuotteita tai päihteitä en tuo koulun alueelle enkä esiinny niiden vaikutuksen alaisena. 
  1. 9) Koulupäivän vietän koulun alueella. 
  1. 10) En ole poissa koulusta ilman pätevää syytä. Huoltajani ilmoittavat syyn poissaolooni luokanopettajalle/ luokanvalvojalle. Luvat viittä päivää pidempiin poissaoloihin myöntää rehtori. 

5.3.6 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen (rehtorit)

Koulumme yhteisöllisissä oppilashuoltoryhmissä suunnitellaan poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia ja huolehditaan niiden toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa.   

Koulussamme seurataan jatkuvasti oppilaiden hyvinvointia ja kiinnittymistä kouluun. Ennaltaehkäisevä työ on keskeistä poissaolojen ehkäisemisessä. Hyvinvoinnin edistäminen on jatkuvaa työtä koulussamme. Poissaoloja seurataan yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta. Luokanopettaja tai luokan tekee tarvittavat toimenpiteet, kun rajat täyttyvät: 

  • Puheeksi ottaminen 30 tuntia: luokanopettaja tai -valvoja ottaa kotiin yhteyttä ja käydään keskustelua poissaolojen syistä.  
  • Selvittäen ja tukien 50 tuntia: mikäli poissaolojen syissä on epäselvyyttä tai huolta, järjestetään tarvittaessa moniammatillisen ryhmän (ohr) kokous. Yritetään löytää keinot tukea oppilasta.  
  • Tiivis tuki 100 tuntia: Vahvempi tuki käyttöön, tarvittaessa palvelutarpeen arviointi tai lastensuojeluilmoitus. 

Lisätitoa: Kun kouluunmeno kangertaa -toimintamalli 

5.3.7 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus (rehtorit)

Henkilökunnasta osallistuu vuosittain muutama opettaja ja ohjaaja ensiapukoulutukseen. Toimintaohjeet löytyvät koulumme pelastautumissuunnitelmasta. 

5.3.8 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen ja Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat  

Oppilaita kannustetaan saapumaan kouluun itsenäisesti. Koulumatkat ovat hyvää arkiliikuntaa. Myös tapahtumiin ja retkille, jotka tehdään koulun lähimaastoon, pyritään liikkumaan pyörällä tai jalan. 

Myös ulkona tapahtuvaa opetusta suositaan silloin, kun se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Koulumme piha on monipuolinen ja välitunneilla on helppo liikkua monipuolisesti. Koulussamme järjestetään myös tanssivälitunteja ja liikunnallista kerhotoimintaa (ks. 5.1).  

5.3.9 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen  

Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Terveystiedon ja ympäristöopin tunneilla puhutaan päihteiden ja tupakkatuotteiden käytön riskeistä. Jos käyttöä koulussa ilmenee, ollaan aina yhteydessä kotiin. Tupakoinnista seuraa ensimmäisellä kerralla kasvatuskeskustelu ja seuraavilla kerroilla jälki-istunto. 

Alkoholin tai huumeiden käytöstä koulupäivän aikana 

  • ilmoitetaan kotiin 
  • tehdään lastensuojeluilmoitus 
  • huumeiden käytöstä ilmoitetaan myös poliisille 

 

5.3.10 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet  

Nummen yhtenäiskoulu on aito lähikoulu ja 7-9 luokilla on n. kymmenkunta oppilasta, joilla on oikeus koulukuljetukseen koulumatkan pituuden ylittäessä 5 km. Jos joskus jollain 1-6 luokan oppilaalla on koulukuljetus tilapäisesti (esim. terveys) tai muusta perustellusta syystä myönnetty pidemmälle ajalle, niin näiden oppilaiden kohdalla katsotaan järjestelyt yksilökohtaisesti. Oppilaat tulevat kuitenkin koulukuljetusoikeuden saatuakin aika läheltä, eikä odotusajat matkoineen ylitä sallittua aikamääriä.

Talviaikaan kovilla pakkasilla tai muulla huonolla säällä on 7-9 luokan oppilailla mahdollisuus tulla sisätilaan jo ennen kellon soidessa oppitunnille, kun koulukuljetuksen saapuu huomattavan paljon aiemmin. Luokanvalvojat ohjeistavat heille paikan, mihin he voivat. Pääoven kautta ovikelloa soittaessa ruoka-aulaan tai 2. krs aulaan.

5.3.11 Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä

Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta sekä kriisisuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli. Otsikon mukaiset aiheet on tarkoitus syksyn aikana koota yhteen yhdeksi suunnitelmaksi (ks. Kriisisuunnitelma). 

5.3.12 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa (rehtorit) 

Koululle on laadittu erillinen 8.9.2023 päivitetty kriisisuunnitelma, josta löytyvät toimintaohjeet äkillisissä kriisitilanteissa sekä kriisien ehkäisyyn ja tunnistamiseen liittyviä ohjeita. Suunnitelma löytyy sekä sähköisessä muodossa henkilökunnan Teams-ryhmästä ja ilmoitustaululta henkilöstöhuoneesta.