5.3.1 Opiskeluhuolto koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.
Seuraavassa esitetään koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt Nummen yhtenäiskoululla sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä.
(Kuva: https://www.oph.fi/sites/default/files/styles/wysiwyg_image/public/2019-06/opiskeluhuollon-kokonaisuus_0.png?itok=pEQLVf-L)
Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa lähitapaamisena ja/tai TEAMSin välityksellä. Lukuvuoden tavoitteena on tehdä yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän työtä näkyväksi koulun muille aikuisille ja ottaa heitä mukaan yhteisölliseen oppilahuoltoryhmän tapaamisiin. Lukuvuoden yhtenä tärkeänä tavoitteena on hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden vahvistaminen.
Seuraavassa on esitetty suunnitelma yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokousten ajankohdista, teemoista ja kokoonpanosta.
Kokoonpano
Käytäntöjä
Kokousaikataulu
|
päivämäärä
|
Teema (hyvinvoinnin vuosikello)
|
Aiheita (hyvinvointituntien lisäksi koulussa toteutettavia tunteja)
|
Kokoonpano (ydinryhmän lisäksi)
|
|
sovitaan erikseeen
|
LIIKUNTA
|
|
-ydinryhmä
-liikunnan opettajat ja liikuntavastaavat
|
|
2.9.2025
|
itsetuntemus (4.-6.lk)
|
Koulun imagon rakentamisen aloitus
Minä oppijana
Osallisuus
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (AK)
-oppilaskuntaa ohjaava opettaja
|
|
7.10.2025
|
Tunnetaidot (7. - 9.lk)
|
Mukaan ottamisen kulttuuri
Tunnetaidot-oppitunti Jenni ja Petri 8. ja 9. lk
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta
- ohjaaja
-nuorisotyöntekijä
|
|
4.11.2025
|
Empatia (1. - 2.)
|
Ystävällisyys
Hyvinvointiviikko
(Empatian supersankarit keväällä 1.-2.lk)
(Yhdessä ilman rasismia –koulutus 7.lk)
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (1.-2. lk)
|
|
2.12.2025
|
Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu (7. - 9.)
|
Jelppis
Verso-toiminta
Kiusaamisen torjunnan malli
|
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta 7.-9. lk)
-vy
-oppilasedustus
- Jelppis-tiimin vetäjä
- nuorisontyöntekijä
|
|
13.1.2026
|
Media ja hyvinvointi (5.-7.)
|
-Oma somen ja laitteiden käyttö
-kännykkäsääntöjen arviointi
|
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta
-oppilaskuntaa ohjaavat opettajat
-ohjaaja
|
|
3.2.2026
|
katse tulevaisuuteen (8.-9.lk)
|
-Tilanne luokka-asteilla
-reagointitarve
-opojen terveiset yhteishausta
|
- Opo(t)
-Laaja-alainen eo
-Opettajien edustajat (8 ja 9.lk)
-nuorisotyöntekijä
-ohjaaja
|
|
sovitaan erikseen
|
LIIKUNTA
|
|
-liikunnan opettajat ja liikuntavastaavat
|
|
3.3.2026
|
rentoutuminen ja rauhoittuminen (1-4.lk)
|
-keskittymisen harjoittelun keinot
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja luokkatsoilta 1-4
- vy
|
|
7.4.2026
|
arjen selviytymistaidot (7.-9.)
|
-vapaa-aika
-vapauden ja vastuun teema
-vuoden toiminnan arviointia
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (7. - 9. lk)
-oppilasedustus
-nuorisotyöntekijä
-ohjaaja
- vy
|
|
5.5.202
|
arviointi
|
|
-laaja-alainen eo
-opot
nuorisotyöntekijä
|
Viestintä
Oppilashuollon toiminnassa myös vaikeuksien ja ongelmien varhainen ennaltaehkäisy ja turvallisuuteen liittyvien riskien ennakointi on luonteeltaan yhteisöllistä toimintaa, jota tulisi kehittää yhdessä kaikkien yhteisöön kuuluvien kanssa.
Sekä yhteisöllinen että yksilöllinen oppilashuoltoryhmä koostuu moniammatillisesta työryhmästä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja(t) ja tätä ryhmää täydennetään tarpeen mukaan muilla oppilashuollon, opetushenkilökunnan, huoltajien ja oppilaiden edustajilla. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kootaan kulloisenkin tarpeen mukaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa ja heidän suostumuksestaan.
Arjen toiminnan lisäksi poikkeuspäivien ohjelmat ovat osa koulun toimintakulttuurin rakentamista joissa mm. lasten ja nuorten taitojen yhteiskunnan osallisina jäseninä vahvistetaan, luodaan edellytyksiä niin yksilöiden kuin yhteisön hyvinvoinnille.
Oppilashuollon erityistyöntekijät tapaavat oppilaita ensisijaisesti lähitapaamisena. Myös terveydenhoitajat tekevät työtään oppilaiden ja perheiden kanssa pääsääntöisesti lähitapaamisina.
Yksilökohtaisen oppilashuoltotapaamisen osallistujat sovitaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajan kanssa tapauskohtaisesti kuitenkin aina moniammatillisuus huomioiden.
5.3.2 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
Jatko-opintojen suunnittelu aloitetaan kahdeksasluokkalaisten kanssa, mutta painotus työskentelyssä on yhdeksäsluokkalaisissa, joilla ammatin ja opiskelupaikan haku on ajankohtaista. Jatko-opintojen suunnitteluun sisältyvät opo-keskustelut, tutustumiset ja infot. Myös koulutuskokeilu on mahdollista. Yhteistyötä ja tiedonsiirtoa tehdään tiiviisti kodin, oppilashuollon, opettajien ja muiden sidosryhmien kanssa oppilaan yksilöllinen tilanne huomioiden. Myös tehostettua oppilaanohjausta annetaan sitä tarvitseville oppilaille.
5.3.3 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
Koulussamme pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti:
Tarkastus on edellisen kerran suoritettu koulussamme 5.11.2024. Rehtori/apulaisrehtori kutsuu tarkastuksen koolle. Seuraavan tarkastuksen ajankohta on syksyllä 2027.
5.3.4 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
Terveystiedon opettaja saa tarvittaessa konsultointiapua kouluterveydenhoitajalta. Opettaja kertoo tunneilla ilmenneistä asioista tarvittaessa terveydenhoitajalle. Laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta.
5.3.5 Järjestyssäännöt
Nummen yhtenäiskoulun järjestysäännöt 1.8.2025
Nummen yhtenäiskoulun järjestyssäännöt ovat voimassa ajan, jonka oppilas osallistuu opetussuunnitelman ja opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman (esimerkiksi toiminta- ja kehittämissuunnitelman) mukaiseen toimintaan. Lisäksi järjestyssäännöt ovat voimassa noin välitunnin mittaisen ajan ennen ja jälkeen koulupäivän ja tilanteessa, jossa oppilaan koulupäivän ensimmäiseen tuntiin kuuluu laskennallisesti välitunti ennen varsinaista oppituntia.
Järjestyssäännöillä pyritään siihen, että Nummen yhtenäiskoulu on kaikille koulussa opiskeleville ja työskenteleville psyykkisesti, fyysisesti, sosiaalisesti ja digitaalisesti turvallinen paikka. Jokaisen yhteisömme jäsenen on toimittava järjestyssääntöjen mukaisesti.
Nummen yhtenäiskoulun järjestyssäännöt ovat:
-
Käyttäytyminen oppitunneilla, koulumatkalla, ruokailussa ja tilaisuuksissa
-
Koulussa ja koulumatkalla noudatan hyviä käytöstapoja. Käytökseni on asiallista, vastuullista, ystävällistä ja muut huomioivaa.
-
Oppitunneille saavun ajoissa tarvittavat opiskeluvälineet mukana ja läksyt tehtyinä. Oppitunneilla annan työrauhan kaikille osapuolille.
-
Ruokailuun menen omalla vuorollani. Ruokalassa käyttäydyn hyvien tapojen mukaisesti ja annan kaikille ruokarauhan. Odotan ruokalassa rauhassa pöydässä ruokailun päättymistä. En tuo syötävää tai juomia oppitunneille ilman opettajan lupaa.
-
Juhlatilaisuuksissa ja tapahtumissa käyttäydyn niiden edellyttämällä tavalla. Muistan kunnioittaa esiintyjiä ja yleisöä.
-
Omasta ja yhteisestä omaisuudesta huolehtiminen
-
Pukeudun tilanteen mukaisesti ja aina asiallisesti. Oppitunneilla en pidä ulkovaatteita päällä. Ne jätän kouluun tultaessa oman vuosiluokkani naulakkoon tai lukolliseen kaappiin.
-
Oppikirjoista, iPadeista/Chromebookeista ja kaikesta muusta koulun omaisuudesta huolehdin hyvin. Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon.
-
Kulkuvälineet jätän niille varatuille alueille. Mopoparkki ei ole välitunti- eikä oleskelualuetta.
-
Matkapuhelimen tai muun mobiililaitteen käyttö koulussa
Perusopetuslaki kieltää oppilailta mobiililaitteiden käytön oppitunneilla ilman opettajan lupaa tai terveydellisestä syystä.
-
En käytä laitteita enkä kuuntele musiikkia kuulokkeilla oppituntien ja ruokailun aikana, ellei se liity opetustilanteeseen.
-
En käytä koulun sisätiloissa kännykkää ilman opettajan lupaa. Säilytän matkapuhelimen joko repussa tai sille varatussa säilytyspaikassa. Luokkien 7–9 oppilaat voivat käyttää mobiililaitetta rajatulla alueella ulkona välitunnilla.
-
Turvallisuus koulupäivän aikana
-
Kouluyhteisön jokaisella jäsenellä, myös minulla, on vastuu turvallisuudesta, siisteydestä ja viihtyisyydestä koulussa. Olen velvollinen siivoamaan aiheuttamani sotkut.
-
Noudatan annettuja ohjeita.
-
En kiusaa enkä hyväksy kiusaamista.
-
Tupakkatuotteita tai päihteitä en tuo koulun alueelle enkä esiinny niiden vaikutuksen alaisena.
-
Koulupäivän vietän koulun alueella. Poistuminen koulun alueelta ilman lupaa on kielletty.
-
Poissaolot ja niistä ilmoittaminen
-
En ole poissa koulusta ilman pätevää syytä. Huoltajani ilmoittavat syyn poissaolooni luokanopettajalle/ luokanvalvojalle.
-
Luvan 1–5 päivän mittaisiin poissaoloihin myöntää luokanopettaja tai –valvoja. Viittä päivää pidempiin poissaoloihin luvan myöntää rehtori.
-
Luvallisia poissaoloja on sairaus ja ennakkoon ilmoitettu tai anottu poissaolo.
5.3.6 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen (rehtorit)
Koulumme yhteisöllisissä oppilashuoltoryhmissä suunnitellaan poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia ja huolehditaan niiden toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa.
Koulussamme seurataan jatkuvasti oppilaiden hyvinvointia ja kiinnittymistä kouluun. Ennaltaehkäisevä työ on keskeistä poissaolojen ehkäisemisessä. Hyvinvoinnin edistäminen on jatkuvaa työtä koulussamme. Poissaoloja seurataan yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta. Luokanopettaja tai luokan tekee tarvittavat toimenpiteet, kun rajat täyttyvät:
Lisätietoa: Kun kouluunmeno kangertaa -toimintamalli
5.3.7 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus (rehtorit)
Henkilökunnasta osallistuu vuosittain muutama opettaja ja ohjaaja ensiapukoulutukseen. Toimintaohjeet löytyvät koulumme pelastautumissuunnitelmasta.
5.3.8 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen ja Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat
Oppilaita kannustetaan saapumaan kouluun itsenäisesti. Koulumatkat ovat hyvää arkiliikuntaa. Myös tapahtumiin ja retkille, jotka tehdään koulun lähimaastoon, pyritään liikkumaan pyörällä tai jalan.
Myös ulkona tapahtuvaa opetusta suositaan silloin, kun se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Koulumme piha on monipuolinen ja välitunneilla on helppo liikkua monipuolisesti. Koulussamme järjestetään myös tanssivälitunteja ja liikunnallista kerhotoimintaa (ks. 5.1).
Liikunnan ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi koulussamme kokoontuu 2 – 3 kertaa vuodessa liikunta YOHR, johon opiskeluhuollon ydinryhmän lisäksi kuuluvat liikunnan lehtorit ja liikuntavastaavat.
5.3.9 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Terveystiedon ja ympäristöopin tunneilla puhutaan päihteiden ja tupakkatuotteiden käytön riskeistä. Jos käyttöä koulussa ilmenee, ollaan aina yhteydessä kotiin. Tupakoinnista seuraa ensimmäisellä kerralla kasvatuskeskustelu ja seuraavilla kerroilla jälki-istunto.
Alkoholin tai huumeiden käytöstä koulupäivän aikana
5.3.10 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
Nummen yhtenäiskoulu on aito lähikoulu ja koulussamme on n. kymmenkunta oppilasta, joilla on oikeus koulukuljetukseen koulumatkan pituuden ylittäessä 5 km. Jos joskus jollain 1-6 luokan oppilaalla on koulukuljetus tilapäisesti (esim. terveys) tai muusta perustellusta syystä myönnetty pidemmälle ajalle, niin näiden oppilaiden kohdalla katsotaan järjestelyt yksilökohtaisesti. Oppilaat tulevat kuitenkin koulukuljetusoikeuden saatuakin aika läheltä, eikä odotusajat matkoineen ylitä sallittua aikamääriä.
Talviaikaan kovilla pakkasilla tai muulla huonolla säällä on 7-9 luokan oppilailla mahdollisuus tulla sisätilaan jo ennen kellon soidessa oppitunnille, kun koulukuljetuksen saapuu huomattavan paljon aiemmin. Luokanvalvojat ohjeistavat heille paikan, mihin he voivat. Pääoven kautta ovikelloa soittaessa ruoka-aulaan tai 2. krs aulaan.
5.3.11 Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta sekä kriisisuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli. Otsikon mukaiset aiheet on tarkoitus syksyn aikana koota yhteen yhdeksi suunnitelmaksi (ks. Kriisisuunnitelma).
5.3.12 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa (rehtorit)
Koululle on päivitetty syyslukukauden 2025 alussa kriisisuunnitelma, josta löytyvät toimintaohjeet äkillisissä kriisitilanteissa sekä kriisien ehkäisyyn ja tunnistamiseen liittyviä ohjeita. Suunnitelma löytyy sekä sähköisessä muodossa henkilökunnan Teams-ryhmästä ja ilmoitustaululta henkilöstöhuoneesta.
5.3.1 Opiskeluhuolto koostuu yhteisöllisestä ja yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.
Seuraavassa esitetään koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt Nummen yhtenäiskoululla sekä yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä.
(Kuva: https://www.oph.fi/sites/default/files/styles/wysiwyg_image/public/2019-06/opiskeluhuollon-kokonaisuus_0.png?itok=pEQLVf-L)
Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa lähitapaamisena ja/tai TEAMSin välityksellä. Lukuvuoden tavoitteena on tehdä yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän työtä näkyväksi koulun muille aikuisille ja ottaa heitä mukaan yhteisölliseen oppilahuoltoryhmän tapaamisiin. Lukuvuoden yhtenä tärkeänä tavoitteena on hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden vahvistaminen.
Seuraavassa on esitetty suunnitelma yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokousten ajankohdista, teemoista ja kokoonpanosta.
Kokoonpano
Käytäntöjä
Kokousaikataulu
|
päivämäärä
|
Teema (hyvinvoinnin vuosikello)
|
Aiheita (hyvinvointituntien lisäksi koulussa toteutettavia tunteja)
|
Kokoonpano (ydinryhmän lisäksi)
|
|
sovitaan erikseeen
|
LIIKUNTA
|
|
-ydinryhmä
-liikunnan opettajat ja liikuntavastaavat
|
|
2.9.2025
|
itsetuntemus (4.-6.lk)
|
Koulun imagon rakentamisen aloitus
Minä oppijana
Osallisuus
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (AK)
-oppilaskuntaa ohjaava opettaja
|
|
7.10.2025
|
Tunnetaidot (7. - 9.lk)
|
Mukaan ottamisen kulttuuri
Tunnetaidot-oppitunti Jenni ja Petri 8. ja 9. lk
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta
- ohjaaja
-nuorisotyöntekijä
|
|
4.11.2025
|
Empatia (1. - 2.)
|
Ystävällisyys
Hyvinvointiviikko
(Empatian supersankarit keväällä 1.-2.lk)
(Yhdessä ilman rasismia –koulutus 7.lk)
|
-Laaja-alainen eo
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (1.-2. lk)
|
|
2.12.2025
|
Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu (7. - 9.)
|
Jelppis
Verso-toiminta
Kiusaamisen torjunnan malli
|
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta 7.-9. lk)
-vy
-oppilasedustus
- Jelppis-tiimin vetäjä
- nuorisontyöntekijä
|
|
13.1.2026
|
Media ja hyvinvointi (5.-7.)
|
-Oma somen ja laitteiden käyttö
-kännykkäsääntöjen arviointi
|
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta
-oppilaskuntaa ohjaavat opettajat
-ohjaaja
|
|
3.2.2026
|
katse tulevaisuuteen (8.-9.lk)
|
-Tilanne luokka-asteilla
-reagointitarve
-opojen terveiset yhteishausta
|
- Opo(t)
-Laaja-alainen eo
-Opettajien edustajat (8 ja 9.lk)
-nuorisotyöntekijä
-ohjaaja
|
|
sovitaan erikseen
|
LIIKUNTA
|
|
-liikunnan opettajat ja liikuntavastaavat
|
|
3.3.2026
|
rentoutuminen ja rauhoittuminen (1-4.lk)
|
-keskittymisen harjoittelun keinot
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja luokkatsoilta 1-4
- vy
|
|
7.4.2026
|
arjen selviytymistaidot (7.-9.)
|
-vapaa-aika
-vapauden ja vastuun teema
-vuoden toiminnan arviointia
|
-Laaja-alaiset eo:t
-Opettaja jokaiselta luokkatasolta (7. - 9. lk)
-oppilasedustus
-nuorisotyöntekijä
-ohjaaja
- vy
|
|
5.5.202
|
arviointi
|
|
-laaja-alainen eo
-opot
nuorisotyöntekijä
|
Viestintä
Oppilashuollon toiminnassa myös vaikeuksien ja ongelmien varhainen ennaltaehkäisy ja turvallisuuteen liittyvien riskien ennakointi on luonteeltaan yhteisöllistä toimintaa, jota tulisi kehittää yhdessä kaikkien yhteisöön kuuluvien kanssa.
Sekä yhteisöllinen että yksilöllinen oppilashuoltoryhmä koostuu moniammatillisesta työryhmästä. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän ydinryhmän muodostavat apulaisrehtori, koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitaja(t) ja tätä ryhmää täydennetään tarpeen mukaan muilla oppilashuollon, opetushenkilökunnan, huoltajien ja oppilaiden edustajilla. Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä kootaan kulloisenkin tarpeen mukaan yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa ja heidän suostumuksestaan.
Arjen toiminnan lisäksi poikkeuspäivien ohjelmat ovat osa koulun toimintakulttuurin rakentamista joissa mm. lasten ja nuorten taitojen yhteiskunnan osallisina jäseninä vahvistetaan, luodaan edellytyksiä niin yksilöiden kuin yhteisön hyvinvoinnille.
Oppilashuollon erityistyöntekijät tapaavat oppilaita ensisijaisesti lähitapaamisena. Myös terveydenhoitajat tekevät työtään oppilaiden ja perheiden kanssa pääsääntöisesti lähitapaamisina.
Yksilökohtaisen oppilashuoltotapaamisen osallistujat sovitaan aina yhteistyössä oppilaan huoltajan kanssa tapauskohtaisesti kuitenkin aina moniammatillisuus huomioiden.
5.3.2 Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
Jatko-opintojen suunnittelu aloitetaan kahdeksasluokkalaisten kanssa, mutta painotus työskentelyssä on yhdeksäsluokkalaisissa, joilla ammatin ja opiskelupaikan haku on ajankohtaista. Jatko-opintojen suunnitteluun sisältyvät opo-keskustelut, tutustumiset ja infot. Myös koulutuskokeilu on mahdollista. Yhteistyötä ja tiedonsiirtoa tehdään tiiviisti kodin, oppilashuollon, opettajien ja muiden sidosryhmien kanssa oppilaan yksilöllinen tilanne huomioiden. Myös tehostettua oppilaanohjausta annetaan sitä tarvitseville oppilaille.
5.3.3 Yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
Koulussamme pidetään kolmen vuoden välein oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus, johon osallistuu lähtökohtaisesti:
Tarkastus on edellisen kerran suoritettu koulussamme 5.11.2024. Rehtori/apulaisrehtori kutsuu tarkastuksen koolle. Seuraavan tarkastuksen ajankohta on syksyllä 2027.
5.3.4 Yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
Terveystiedon opettaja saa tarvittaessa konsultointiapua kouluterveydenhoitajalta. Opettaja kertoo tunneilla ilmenneistä asioista tarvittaessa terveydenhoitajalle. Laajan terveystarkastuksen ja Move-testien tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää osana liikunta- ja terveyskasvatusta.
5.3.5 Järjestyssäännöt
Nummen yhtenäiskoulun järjestysäännöt 1.8.2025
Nummen yhtenäiskoulun järjestyssäännöt ovat voimassa ajan, jonka oppilas osallistuu opetussuunnitelman ja opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman (esimerkiksi toiminta- ja kehittämissuunnitelman) mukaiseen toimintaan. Lisäksi järjestyssäännöt ovat voimassa noin välitunnin mittaisen ajan ennen ja jälkeen koulupäivän ja tilanteessa, jossa oppilaan koulupäivän ensimmäiseen tuntiin kuuluu laskennallisesti välitunti ennen varsinaista oppituntia.
Järjestyssäännöillä pyritään siihen, että Nummen yhtenäiskoulu on kaikille koulussa opiskeleville ja työskenteleville psyykkisesti, fyysisesti, sosiaalisesti ja digitaalisesti turvallinen paikka. Jokaisen yhteisömme jäsenen on toimittava järjestyssääntöjen mukaisesti.
Nummen yhtenäiskoulun järjestyssäännöt ovat:
-
Käyttäytyminen oppitunneilla, koulumatkalla, ruokailussa ja tilaisuuksissa
-
Koulussa ja koulumatkalla noudatan hyviä käytöstapoja. Käytökseni on asiallista, vastuullista, ystävällistä ja muut huomioivaa.
-
Oppitunneille saavun ajoissa tarvittavat opiskeluvälineet mukana ja läksyt tehtyinä. Oppitunneilla annan työrauhan kaikille osapuolille.
-
Ruokailuun menen omalla vuorollani. Ruokalassa käyttäydyn hyvien tapojen mukaisesti ja annan kaikille ruokarauhan. Odotan ruokalassa rauhassa pöydässä ruokailun päättymistä. En tuo syötävää tai juomia oppitunneille ilman opettajan lupaa.
-
Juhlatilaisuuksissa ja tapahtumissa käyttäydyn niiden edellyttämällä tavalla. Muistan kunnioittaa esiintyjiä ja yleisöä.
-
Omasta ja yhteisestä omaisuudesta huolehtiminen
-
Pukeudun tilanteen mukaisesti ja aina asiallisesti. Oppitunneilla en pidä ulkovaatteita päällä. Ne jätän kouluun tultaessa oman vuosiluokkani naulakkoon tai lukolliseen kaappiin.
-
Oppikirjoista, iPadeista/Chromebookeista ja kaikesta muusta koulun omaisuudesta huolehdin hyvin. Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon.
-
Kulkuvälineet jätän niille varatuille alueille. Mopoparkki ei ole välitunti- eikä oleskelualuetta.
-
Matkapuhelimen tai muun mobiililaitteen käyttö koulussa
Perusopetuslaki kieltää oppilailta mobiililaitteiden käytön oppitunneilla ilman opettajan lupaa tai terveydellisestä syystä.
-
En käytä laitteita enkä kuuntele musiikkia kuulokkeilla oppituntien ja ruokailun aikana, ellei se liity opetustilanteeseen.
-
En käytä koulun sisätiloissa kännykkää ilman opettajan lupaa. Säilytän matkapuhelimen joko repussa tai sille varatussa säilytyspaikassa. Luokkien 7–9 oppilaat voivat käyttää mobiililaitetta rajatulla alueella ulkona välitunnilla.
-
Turvallisuus koulupäivän aikana
-
Kouluyhteisön jokaisella jäsenellä, myös minulla, on vastuu turvallisuudesta, siisteydestä ja viihtyisyydestä koulussa. Olen velvollinen siivoamaan aiheuttamani sotkut.
-
Noudatan annettuja ohjeita.
-
En kiusaa enkä hyväksy kiusaamista.
-
Tupakkatuotteita tai päihteitä en tuo koulun alueelle enkä esiinny niiden vaikutuksen alaisena.
-
Koulupäivän vietän koulun alueella. Poistuminen koulun alueelta ilman lupaa on kielletty.
-
Poissaolot ja niistä ilmoittaminen
-
En ole poissa koulusta ilman pätevää syytä. Huoltajani ilmoittavat syyn poissaolooni luokanopettajalle/ luokanvalvojalle.
-
Luvan 1–5 päivän mittaisiin poissaoloihin myöntää luokanopettaja tai –valvoja. Viittä päivää pidempiin poissaoloihin luvan myöntää rehtori.
-
Luvallisia poissaoloja on sairaus ja ennakkoon ilmoitettu tai anottu poissaolo.
5.3.6 Poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen (rehtorit)
Koulumme yhteisöllisissä oppilashuoltoryhmissä suunnitellaan poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia ja huolehditaan niiden toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen malli käydään läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alussa.
Koulussamme seurataan jatkuvasti oppilaiden hyvinvointia ja kiinnittymistä kouluun. Ennaltaehkäisevä työ on keskeistä poissaolojen ehkäisemisessä. Hyvinvoinnin edistäminen on jatkuvaa työtä koulussamme. Poissaoloja seurataan yksilö- ja ryhmätasolla Wilman kautta. Luokanopettaja tai luokan tekee tarvittavat toimenpiteet, kun rajat täyttyvät:
Lisätietoa: Kun kouluunmeno kangertaa -toimintamalli
5.3.7 Tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus (rehtorit)
Henkilökunnasta osallistuu vuosittain muutama opettaja ja ohjaaja ensiapukoulutukseen. Toimintaohjeet löytyvät koulumme pelastautumissuunnitelmasta.
5.3.8 Liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen ja Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat
Oppilaita kannustetaan saapumaan kouluun itsenäisesti. Koulumatkat ovat hyvää arkiliikuntaa. Myös tapahtumiin ja retkille, jotka tehdään koulun lähimaastoon, pyritään liikkumaan pyörällä tai jalan.
Myös ulkona tapahtuvaa opetusta suositaan silloin, kun se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista. Koulumme piha on monipuolinen ja välitunneilla on helppo liikkua monipuolisesti. Koulussamme järjestetään myös tanssivälitunteja ja liikunnallista kerhotoimintaa (ks. 5.1).
Liikunnan ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi koulussamme kokoontuu 2 – 3 kertaa vuodessa liikunta YOHR, johon opiskeluhuollon ydinryhmän lisäksi kuuluvat liikunnan lehtorit ja liikuntavastaavat.
5.3.9 Tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
Tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö koulussa on kielletty. Terveystiedon ja ympäristöopin tunneilla puhutaan päihteiden ja tupakkatuotteiden käytön riskeistä. Jos käyttöä koulussa ilmenee, ollaan aina yhteydessä kotiin. Tupakoinnista seuraa ensimmäisellä kerralla kasvatuskeskustelu ja seuraavilla kerroilla jälki-istunto.
Alkoholin tai huumeiden käytöstä koulupäivän aikana
5.3.10 Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
Nummen yhtenäiskoulu on aito lähikoulu ja koulussamme on n. kymmenkunta oppilasta, joilla on oikeus koulukuljetukseen koulumatkan pituuden ylittäessä 5 km. Jos joskus jollain 1-6 luokan oppilaalla on koulukuljetus tilapäisesti (esim. terveys) tai muusta perustellusta syystä myönnetty pidemmälle ajalle, niin näiden oppilaiden kohdalla katsotaan järjestelyt yksilökohtaisesti. Oppilaat tulevat kuitenkin koulukuljetusoikeuden saatuakin aika läheltä, eikä odotusajat matkoineen ylitä sallittua aikamääriä.
Talviaikaan kovilla pakkasilla tai muulla huonolla säällä on 7-9 luokan oppilailla mahdollisuus tulla sisätilaan jo ennen kellon soidessa oppitunnille, kun koulukuljetuksen saapuu huomattavan paljon aiemmin. Luokanvalvojat ohjeistavat heille paikan, mihin he voivat. Pääoven kautta ovikelloa soittaessa ruoka-aulaan tai 2. krs aulaan.
5.3.11 Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
Toimintaohjeita löytyy koulumme pelastussuunnitelmasta sekä kriisisuunnitelmasta. Koulussamme on käytössä kiusaamiseen puuttumisen malli. Otsikon mukaiset aiheet on tarkoitus syksyn aikana koota yhteen yhdeksi suunnitelmaksi (ks. Kriisisuunnitelma).
5.3.12 Toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa (rehtorit)
Koululle on päivitetty syyslukukauden 2025 alussa kriisisuunnitelma, josta löytyvät toimintaohjeet äkillisissä kriisitilanteissa sekä kriisien ehkäisyyn ja tunnistamiseen liittyviä ohjeita. Suunnitelma löytyy sekä sähköisessä muodossa henkilökunnan Teams-ryhmästä ja ilmoitustaululta henkilöstöhuoneesta.