Hae

8. KOULUN TOIMINTASUUNNITELMAN TOTEUTUMISEN ARVIOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
 
Opetuksen järjestäjän tehtävänä on arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua toimintansa ulkopuoliseen arviointiin. Arvioinnin tarkoitus on koulutuksen kehittäminen ja oppimisen edellytysten parantaminen. Paikallisen opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman toteutumisen seuranta, säännöllinen arviointi ja kehittäminen ovat osa tätä tehtävään.

 

Opetussuunnitelman perusteet 2014 

Koulu
Ei lisäyksiä

Keväällä 2022 arvioidaan toimintasuunnitelmaa. Arviointia tehdään eri ryhmien myötä. Tiimit, työryhmät, johtoryhmä, yhteisöllinen oppilashuolto jne. arvioivat omaa osuttaa toimintasuunnitelman toteutumisessa. 

Arvioinnissa huomioidaan myös vuoden aikana saatu palaute, onpa se saatu asiakaspalaute-kyselyn kautta,muista kootuista kyselyistä tai yksittäisinä palautteina.

I Turvallisuus -työryhmä

Tiimi on toiminut hyvin ja hoitanut lukuvuonna mm. 

  • Turvallisuuskävelyä olisi hyvä jatkaa jollakin tapaa tulevaisuudessakin - sekä uusille että vanhoille  

  • TYHY marraskuussa – menestys  

  • Rangaistuskäytänteet/työrauha-asiat jäänyt ehkä hieman teamsin tiedostoihin, parantamiseen varaa olisi tässä 

  • Hätäpoistumisharjoitukset onnistuneet, hyvä olla kehitysaskel syksystä kevääseen 

  • Sisälle suojautumista ei ollut tänä vuonna – voisi kuitenkin hyvä olla jatkossa 

  • Turvatekniikan tarkastukset ja testaus (Caverion) tapahtui kerran vuoden aikana - tuli yllätyksenä henkilökunnalle 

II Pedagogiikka ja OPS

Työryhmä järjesti arvioinnista pajat opettajille. Pajoissa luotiin opettajille yhtenäistä linjaa arvioinnin avaamiseen oppilaille ja huoltajille.

Yhteisopettajuutta ei olosuhteiden takia ehditty juurikaan kehittää kuten suunniteltu. Tilat ja oppilasmäärä haastavat yhteisopettajuuden kehittämistä.

Monialaisten oppimiskokonaisuuksien kehittämistä on jatkettu. Erityisesti täytyy kehittää yläkoulun monialaisten oppimiskokonaisuuksien jakautumista eri oppiaineisiin tasaisesti.

Vuosikertomus koottiin ja julkaistiin.

III Teknologia ja oppimateriaalit

 

  • Mahdollisesti jos syksyn alussa laittaisi "uutiskirjemäisen" viestin tietoturvasta, digiosaamisesta tjms. 

  • Oppilasagenttitoiminta on toiminut, tietääksemme 

  • Opeka- ja Oppika-kyselyt vielä työn alla useilta luokilta, muistutettu eilen näistä (voidaan saada tehtyä kesälomaan mennessä) 

  • Sähköiset oppimateriaalit ovat kunnossa 

  • TVT-perehdytys hoidettu veso-päivässä 

  • TIMSS-tutkimus hoidettu 

  • TYHY-hoidettu 

  • TVT-strategiaa jalkautettu vesossa 

IV Kestävä kehitys ja juhlat 

  

  • Työryhmä organisoi koulun isot juhlat kuten joulu- ja kevätjuhlan sekä itsenäisyyspäivän lipunnoston (Suomi 105- v).  
  • Työryhmä edistää koko koulun kestävän kehityksen periaatteita. Perustana on Vihreä lippu -toiminta. 
  • Vihreä lipun teemana on ollut viime vuoden lähiympäristö. Samaa teemaa jatketaan vielä syksy 2022. Alkuvuoden 2023 aloitamme uuden ympäristöraadin perustamisella sekä uuden aiheen valinnalla. Kevät on tarkoitus suunnitella tulevaa projektia, mutta varsinainen uuden projektin aloitus ajoittuu syksylle 2023. 

 

Arviointi: 

Juhlien järjestäminen on vienyt eniten työryhmän resurssia. Juhlat on saatu hyvin järjestettyä ja pitkästä aikaa kaikki livenä. Juhliin on saatu muodostettua hyvä sabluuna, jonka mukaan juhlia on hyvä järjestää tulevinakin vuosina. 

 

Vihreän lipun tavoitteet täyttyivät syksyn osalta hyvin. Kevään aikana uutta ympäristöraatia on yritetty aktiivisesti muodostaa eri keinoin toimintaa mainostamalla, mutta oppilaiden halukkuus on ollut hyvin niukkaa. Pohdittava on, onko Vihreän lipun toimintaa kannattavaa jatkaa enää ensi lukuvuonna.  

 

IV Kestävä kehitys ja osallisuus

Kestävään kehitykseen liittyen työryhmä on järjestänyt Vihreä-lippu -toimintaa. Vuoden teemaksi oppilaat valitsivat lähiympäristö -teeman. Teeman puitteissa on kartotettu, miten koulun oppilaat ovat liikkuneet lähiympäristössä opiskelun puitteissa.

Koulun jäteastioita kartoitettiin kyselyn avulla ja mahdollisia puutteita pyritään korjaamaan syksyllä. 

Viimeisellä viikolla 6.- 8. lk siivosivat koulun lähiympäristöä.

Työryhmä on järjestänyt 7. luokkalaisten työharjoittelun koulun ruokalassa koko vuoden ja 5. luokkien harjoittelun keväällä.

Joulujuhlaa järjestettiin juhlasalissa ja striimattiin esitykset opetustiloihin. Ohjelman järjestysvuorossa oli 2., 4. ja 6. luokat ja yläluokan oppilaita.

Keväällä työryhmä järjesti stipendien jakamisen.

Tyhyvuorona maaliskuussa julittiin Minna Canthin päiväna kakuilla ja järjestettiin kirjanvaihtopiste.

Ylä- ja alaluokkien yhteistyötä ei tänä vuonna pystytty edistämään koronarajoitusten vuoksi. Jatkossa asiaa pyritään edistämään luontevasti osana kaikkea koulutyötä

Osallisuus-työryhmä V

Lukuvuonna 22-23 olemme laatineet päivänavausvuorot ja hoitaneet koulukuvausjärjestelyt. Valitsimme työryhmästämme kaksi henkilöä vanhempainyhdistyksen yhteysopettajiksi. He ovat pitäneet säännöllisesti yhteyttä vy:n kanssa, ja ovat myös osallistuneet moniin kokouksiin jne.. Työryhmämme on laatinut perehdytyskansiota, jonka paperiversio on luettavissa Huilissa. Restoratiivisuudesta on tiedotettu uusia opettajia ja kyselty koulutushalukkuutta. 

 

VI Toiminnallinen ja hyvinvoiva yhteisö

Lukuvuonna 2022-23 työryhmä käynnisti uudelleen korona-ajan tauolla olleen pienten pihan (1.-2.lk) välituntivälinelainaamotoiminnan. Myös aktiivista välituntitoimintaa kehitettiin ja lukuvuonna käynnistyi mm. liikunta- luku- ja tanssivälkät. 

Työryhmä tiedotti hyvinvoinninvuosikellon kuukausittaisista teemoista ja jakoi tilat yläluokkien hyvinvointitunneille.

Marraskuulle työryhmä organisoi osaltaan kännykän tehovalvontaviikon.

Työryhmä organisoi kevään siivousjärjestelyt viimeiselle viikolle. 

 

Osa-aikainen erityisopetus

Kuluneena lukuvuotena on koulussamme annettu osa-aikaista erityisopetusta kaikilla tuen portailla yhteis- pienryhmä- ja yksilöopetuksena. Osa-aikainen erityisopetus on toteutunut yksilöllisesti oppilaiden tarpeet huomioiden suunnitelman mukaisesti.