Hae

2.3 Hankkeet ja erillisrahoituksen käyttö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuksen strategisia tavoitteita edistetään seuraavien kehittämishankkeiden avulla:

Yhteisöllinen opiskeluhuolto

Yläkoulujen valmennus kouluhyvinvointiin ja koulunkäyntivaikeuksiin liittyvissä aiheissa

Vaativan erityisen tuen monialainen yhteistyö

 

Koulutuksellinen tasa-arvoraha

Oppimisen tuen koulukohtainen järjestäminen

 

Kestävän tulevaisuuden opinvirta

Kestävyysosaamisen kehittäminen  

 

Kerhohanke

Maksuttoman harrastamisen lisääminen osana koulupäivää

 

Verkostoperuskoulu

Ruotsinkielisen opetuksen kehittäminen

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Nummen yhtenäiskoululla on kouluvuodelle 2024-2025 valtion korona- ja tasa-arvorahaa. Tällä avustuksella on palkattu 20h/vko-työaikaa tekevä kouluohjaaja alkuopetukseen ja yksi resurssiopettaja, joiden kustannukset katetaan näistä rahoista. Näiden työntekijöiden työpanos kohdentuu oman vakituisen henkilöstön rinnalla erityisesti niihin yleisopetuksen ryhmissä oleviin oppilaisiin, joiden kohdalla on tuen tarvetta oppimiseen.

Lisäksi Nummen yhtenäiskoulun kuuluu hallinnollisesti sairaalakoulu (Ahvenistonharjun koulu), jonne on kaupungin yhteisellä tasa-arvorahalla palkattu konsultoiva erityisopettaja. Hänen palvelut ovat kaikkien Kanta-Hämeen kuntien ja koulujen käytössä, mutta muilta kunnilta tämän konsultoinnin kustannukset laskutetaan.

Nummen yhtenäiskoulu osallistuu edelleen jo keväällä aloitettuun yläkoulujen valmennukseen, joka liittyy hyvinvoinnin tukemiseen ja koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen. Luokanvalvojat seuraavat valvontaluokkansa oppilaiden poissaoloja, ovat yhteydessä huoltajiin, kun poissaolorajat ylittyvät.

Tutor- ja oppilasagenttitoiminta

Nummen yhtenäiskoulussa hyödynnetään aktiivisesti Hämeenlinnan kaupungin tutoropettajia. Koulun oma digitutor on käytettävissä keskimäärin yhden keskiviikkopäivän kuukaudessa. Hämeenlinnan tutoropettajien tehtävänä on tukea kaupungin opettajia ja oppilaita opetussuunnitelman toteuttamisessa sekä digitaalisuuden jalkauttamisessa luontevaksi ja pedagogisesti mielekkääksi osaksi opetusta ja oppimista. Tutoropettajat toimivat oman työnsä ohella toisten opettajien työpareina ja vertaiskouluttajina levittäen omassa työssään hyväksi koettuja malleja ja käytänteitä. 

Nummen yhtenäiskoulun oppilasagentit osallistuvat AV-välineistön käytön avustukseen koulun tapahtumissa, teknologiaa hyödyntävän oppimisen vahvistamiseen ja omalta osaltaan myös digitaitojen kehittämiseen Nummen yhtenäiskoulussa.  

Alakoulun oppilasagentteina toimii tänä lukuvuonna parikymmentä innokasta kuudesluokkalaista. He ovat valmiita opettamaan esim. ekaluokkalaisia mm. Airo-kirjautumisessa ja käymään yleisesti oppitunneilla auttamassa muissakin digiasioissa.  

Heitä voi kysellä mukaan myös, kun oppitunnille kaivataan apua erilaisten iPad-sovellusten oppimis- ja opetuskäyttöön.  

Taitojaan he hyödyntävät tänäkin vuonna erilaisten alakoululaisille tarkoitettujen välituntikerhojen ohjaajina. Välkkäkerhomainoksia kiinnitetään oppimistilojen oviin. Mainoksessa kerrotaan tarkemmin kerhon ohjelmasta ja kohderyhmästä.  

Yläkoulun oppilasagentit ovat avustamassa AV-esitystekniikan käytössä koulun tapahtumissa. Heidän osaamisalueinaan ovat äänentoistolaitteiden ja musiikkivälineistön, tietokoneen/iPadin heijastustekniikan sekä valotekniikan rakentaminen ja käyttäminen sekä opastaminen. Uutena toimintana agentit ovat ottaneet käyttöön kameran käytön juhlien tapahtumien heijastamiseksi taustakankaalle.

Lukukauden ohjelmassa on myös uusien oppilasagenttien koulutus AV-tehtäviin yläkoulun nykyisten seitsemäsluokkalaisten osalta.

Yläkoulun oppilasagentit voivat olla myös tukena iPadin sovellusten käyttämisessä muilla luokka-asteilla. Oppilaat voivat olla apuna luokissa erityisesti Garageband-sovelluksen käyttämisessä musiikin tekemisessä, soittamisessa ja äänittämisessä sekä iMovie-sovelluksen videokuvauksessa ja videoiden editoinneissa. 

Yläkoulun oppilasagentit voivat olla tukena myös pienissä laitteiden ylläpitotehtävissä esim. iPadien osalta, jos tarvitaan useiden laitteiden käsittelyä.

Nummen yhtenäiskoululla on kouluvuodelle 2024-2025 valtion korona- ja tasa-arvorahaa. Tällä avustuksella on palkattu 20h/vko-työaikaa tekevä kouluohjaaja alkuopetukseen ja yksi resurssiopettaja, joiden kustannukset katetaan näistä rahoista. Näiden työntekijöiden työpanos kohdentuu oman vakituisen henkilöstön rinnalla erityisesti niihin yleisopetuksen ryhmissä oleviin oppilaisiin, joiden kohdalla on tuen tarvetta oppimiseen.

Lisäksi Nummen yhtenäiskoulun kuuluu hallinnollisesti sairaalakoulu (Ahvenistonharjun koulu), jonne on kaupungin yhteisellä tasa-arvorahalla palkattu konsultoiva erityisopettaja. Hänen palvelut ovat kaikkien Kanta-Hämeen kuntien ja koulujen käytössä, mutta muilta kunnilta tämän konsultoinnin kustannukset laskutetaan.

Nummen yhtenäiskoulu osallistuu edelleen jo keväällä aloitettuun yläkoulujen valmennukseen, joka liittyy hyvinvoinnin tukemiseen ja koulunkäyntivaikeuksien ratkaisemiseen. Luokanvalvojat seuraavat valvontaluokkansa oppilaiden poissaoloja, ovat yhteydessä huoltajiin, kun poissaolorajat ylittyvät.

Tutor- ja oppilasagenttitoiminta

Nummen yhtenäiskoulussa hyödynnetään aktiivisesti Hämeenlinnan kaupungin tutoropettajia. Koulun oma digitutor on käytettävissä keskimäärin yhden keskiviikkopäivän kuukaudessa. Hämeenlinnan tutoropettajien tehtävänä on tukea kaupungin opettajia ja oppilaita opetussuunnitelman toteuttamisessa sekä digitaalisuuden jalkauttamisessa luontevaksi ja pedagogisesti mielekkääksi osaksi opetusta ja oppimista. Tutoropettajat toimivat oman työnsä ohella toisten opettajien työpareina ja vertaiskouluttajina levittäen omassa työssään hyväksi koettuja malleja ja käytänteitä. 

Nummen yhtenäiskoulun oppilasagentit osallistuvat AV-välineistön käytön avustukseen koulun tapahtumissa, teknologiaa hyödyntävän oppimisen vahvistamiseen ja omalta osaltaan myös digitaitojen kehittämiseen Nummen yhtenäiskoulussa.  

Alakoulun oppilasagentteina toimii tänä lukuvuonna parikymmentä innokasta kuudesluokkalaista. He ovat valmiita opettamaan esim. ekaluokkalaisia mm. Airo-kirjautumisessa ja käymään yleisesti oppitunneilla auttamassa muissakin digiasioissa.  

Heitä voi kysellä mukaan myös, kun oppitunnille kaivataan apua erilaisten iPad-sovellusten oppimis- ja opetuskäyttöön.  

Taitojaan he hyödyntävät tänäkin vuonna erilaisten alakoululaisille tarkoitettujen välituntikerhojen ohjaajina. Välkkäkerhomainoksia kiinnitetään oppimistilojen oviin. Mainoksessa kerrotaan tarkemmin kerhon ohjelmasta ja kohderyhmästä.  

Yläkoulun oppilasagentit ovat avustamassa AV-esitystekniikan käytössä koulun tapahtumissa. Heidän osaamisalueinaan ovat äänentoistolaitteiden ja musiikkivälineistön, tietokoneen/iPadin heijastustekniikan sekä valotekniikan rakentaminen ja käyttäminen sekä opastaminen. Uutena toimintana agentit ovat ottaneet käyttöön kameran käytön juhlien tapahtumien heijastamiseksi taustakankaalle.

Lukukauden ohjelmassa on myös uusien oppilasagenttien koulutus AV-tehtäviin yläkoulun nykyisten seitsemäsluokkalaisten osalta.

Yläkoulun oppilasagentit voivat olla myös tukena iPadin sovellusten käyttämisessä muilla luokka-asteilla. Oppilaat voivat olla apuna luokissa erityisesti Garageband-sovelluksen käyttämisessä musiikin tekemisessä, soittamisessa ja äänittämisessä sekä iMovie-sovelluksen videokuvauksessa ja videoiden editoinneissa. 

Yläkoulun oppilasagentit voivat olla tukena myös pienissä laitteiden ylläpitotehtävissä esim. iPadien osalta, jos tarvitaan useiden laitteiden käsittelyä.