Hae

7.2. Ryhmäkohtaiset tukimuodot

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnassa ryhmäkohtaisia tukimuotoja toteutetaan joustavasti opetusryhmän tuen tarpeet huomioiden jokaisen opettajan opetuksessa, jokaisessa opetusryhmässä. Opetuksen järjestäjä huolehtii opettajien riittävästä osaamisesta toteuttaa monipuolisia ryhmätuen keinoja opetuksessaan. Jokainen opettaja suunnittelee ja ennakoi jokaista opettamaansa ryhmää ajatellen käyttämänsä pedagogiset tukimuodot, hyödyntäen kaupungin intrasta löytyvää pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaa.  

Opetusryhmiä opettavat opettajat suunnittelevat yhdessä ryhmäkohtaisia tukikeinoja opetusryhmilleen. Suunnittelutyöhön varataan yhteissuunnittelutyöaikaa. Koulun rehtori vastaa siitä, että lain edellyttämiin ryhmäkohtaisiin tuen keinoihin varataan vuosittain aikaa koulun tuntikehyksessä ja sen kohdentumista arvioidaan ja muokataan tuen tarpeen muuttuessa. Yleiseen tukiopetukseen, opetuskielen tukiopetukseen, erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä tai pienemmissä opetusryhmissä sekä jakotunteihin varataan resurssia koulun tuntikehyksessä. Resurssin kohdentumista arvioidaan ja tarvittaessa kohdennetaan uudelleen lukuvuoden aikana. 

Luokanopettaja/ -valvoja, koulun rehtori/ apulaisrehtori ja erityisopettaja käyvät lukuvuoden aikana vähintään kerran arvioivan keskustelun opetusryhmien ryhmäkohtaisen tuen toteutumisesta ja riittävyydestä.  

Yhteisopettajuus 

Hämeenlinnan kaupungissa yhteisopettajuutta toteutetaan erityisluokan ja yleisopetuksen luokan, kahden tai useamman erityisluokan sekä kahden tai useamman yleisopetuksen luokan välisenä yhteisopettajuutena. Koulut kuvaavat omat toimintamallinsa koulukohtaisessa lukuvuosisuunnitelmassaan (TOKE). 

Yhteisopettajuutta toteutetaan oppilaslähtöisesti koulun ja tilojen mahdollisuuksien mukaan, mm. samanaikaisopettajuutena. Oppilaiden joustava ryhmittely helpottaa tehokkaan ryhmäkohtaisen tuen toteuttamista.  

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon koulunsä järjestelyt ryhmäkohtaisista tukimuodoista sekä yhteis- ja samanaikaisopettajuuden järjestelyistä.

Koulu
Ei lisäyksiä

Ryhmäkohtaisiin tukikeinoihin on varattu resurssia koulupäiviin niin laaja-alaisen erityisopettajan, resurssi-/samanaikaisopettajan, opetuskielen tuen kuin tukiopetuksen myötä. Nämä resurssit voivat arjessa kohdentua koko ryhmälle, ryhmässä osalle oppilaista ja osalle oppilaista pienemässä kokoonpanossa.  

Yhteisopettajuutta käytetään myös tuen keinona. Yhteisopettajuus vaatii yhteissuunnitteluaikaa ihan oppituntien osalta mutta myös tuen suunnittelun osalta. Ys-aikaa on varatta tähän n. 30 h alakoulun vuosiluokille ja yläkoulun aineryhmille sekä vielä eri kokoonpanoissa. Uudistuneen tuen asioita käsitellään myös yhteisesti, jotta luomme yhteistä käsitystä ja toimintakulttuuria asiasta sekä jaamme ideoita ja osaamista.  

Kouluvuoden aikana käydään ainakin kerran läpi luokat luokanopettajan/luokanvalvojan, luokan tukiasioista vastaavan erityisopettajan ja rehtoreiden kanssa. Tarvittaessa tuen resurssia kohdennetaan uudelleen ja myös pedagogisia muutoksia tuen tarpeen perusteella voidaan tehdä luokkiin/ryhmiin. 

 

Erityisopettajan rooli ryhmäkohtaisessa tuessa 

Nummen yhtenäiskoulussa on neljä erityisopettajaa (laaja-alainen eo) joiden työ jakautuu tällä hetkellä luokittain seuraavasti 

  • 1.-3. -luokat 

  • 4. ja 7.-luokat 

  • 5.-6.-luokat 

  • 8.-9. -luokat 

Erityisopettaja antaa ryhmäkohtaista tukea sekä luokissa samanaikaisopetuksena että pienryhmätilassa pienryhminä. Alaluokilla on enemmän pienryhmässä tapahtuvaa opetusta. Ylemmillä luokilla tuki toteutuu enemmän samanaikaisopetuksena. Ylemmillä luokillakin suunnitelmana olisi toteuttaa enemmän opetusta pienryhmässä, kunhan saadaan siihen sopiva tila. 

Ryhmäkohtaista tukea suunnitellaan yhdessä luokanopettajien ja aineopettajien sekä luokanvalvojien kanssa. Alakoulussa erityisopettaja tapaa jokaisen luokanopettajan ja käy läpi ryhmän ja ryhmän oppilaiden tilanteen ja tarpeet. EO ja LO suunnittelevat LO:n luokassa toteuttamaa tukea yhdessä. Yläkoulussa erityisopettaja kerää tietoja tuen keinoista ja toteutuksista wilman välityksellä luokanvalvojilta ja aineopettajilta Saatujen tietojen avulla jatketaan ryhmäkohtaisen tuen suunnittelua. 

Ryhmäkohtaisen tuen suunnittelua ja joustavuutta helpottaa EO:n näkökulmasta se, että saman luokka-asteen mahdollisimman moni tunti on palkitettu. Esimerkiksi 3. luokan matematiikan tuki onnistuu hyvin juuri näin. 3. luokkia on 3. Matematiikan tukea on neljällä tunnilla viikossa. Eri oppilaita osallistuu eri tunneilla. Oppilaat vaihtuvat joustavasti sen mukaan, miten tuen tarvetta havaitaan tuntityössä tai kokeissa. 

Tuen suunnittelussa hyödynnetään Hämeenlinnan kaupungin linjauksen mukaan NMI:n digilukiseulaa, jota käytetään 1., 2. 3. 5. ja 7. luokilla. Tämän lisäksi yksilölliseen arviointiin käytetään NMI:n Aki- ja Ykä -materiaaleja ja tarvittaessa muitakin arviointimateriaaleja, esim. Kymppikartoitus ja Finran sanelu 3. luokalla. 

Laaja-alaisen erityisopettajareurssin lisäksi reilun yhden opettajan työpanos on alaluokilla opetuskielen tuessa (11-12h) ja yläluokilla samanaikaistuessa matematiikassa (16-18h). Lisäksi resurssia on varattu tukipetukseen. 

Yhteisopettajuus  

Nummen yhtenäiskoulussa on yhteis- ja tiimiopettajuutta koko koulussa. Aivan erityisesti alaluokat 1-6 sekä yläluokilla tietyissä oppianeissa on myös ns. samanaikaisopettajuus, jolloin kaksi opettajaa opettaa yhdessä kahden luokan oppilaita. Vaikka osa opettajista ei toimisi samanaikaisopettajuudessa, niin yhteis- ja tiimiopettajuudessa suunnitellaan opetusta, oppimisen näyttöjä ja tukea yms. asioita yhdessä ja toteutetaan sitten sitä sovitusti opetussuunitelman mukaan. Yhteistyötä opetuksen ja oppimisen oslata arjessa opettajat tekevät myös laaja-alaisten erityisopettajien, S2-opettjien, resurssiopettajan ja kouluohjaajien kanssa.