Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
1.lk
Oppimiskokonaisuuden aihe: Minä tutkijana: Oppilas tutustuu lähiympäristön ilmiöihin tutkimuksen kautta.
Oppiaineet: ympäristöoppi, äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja musiikki
Tavoitteet: Oppilas osaa tehdä pienen tutkimuksen ja tutkimusraportin.
Laaja-alaisen oppimisen tavoitteet: L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L4 Monilukutaito, L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Arviointi: jatkuva työskentelyn arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, lopputuotoksen arviointi
TVT taidot: harjoitellaan esityksen valmistamista
2. lk
Oppimiskokonaisuuden aihe: Avaruus. Tutustutaan aurinkokunta-käsitteeseen, planeettoihin, aikakäsitykseen ja elämän edellytyksiin maapallolla
Oppiaineet: ympäristöoppi, äidinkieli, matematiikka, kuvataide, käsityö, liikunta, musiikki, englanti.
Tavoitteet: Oppilas oppii ajan määreet: vuosi, kuukausi, vuorokausi ja niiden suhteet toisiinsa. Oppilas tutustuu aurinkokuntaan ja hänelle herää mielenkiinto siihen liittyviä asioita kohtaan. Oppilas saa kokonaisvaltaisen elämyksen avaruudesta.
Opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet: Pääasialliset tavoitteet ovat L1 ajattelu ja oppimaan oppiminen, L5 tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ja L4 monilukutaito. Mukana myös L3 itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ja L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.
Arviointi: jatkuva arviointi, itse- ja vertaisarviointi, suullinen palaute ja kuvallinen dokumentointi.
3.lk
Monialaisen oppimiskokonaisuuden aihe: Suomi.
Oppiaineet: Ympäristöoppi, äidinkieli, englanti, kuvataide, musiikki, liikunta, matematiikka
Oppimiskokonaisuuden tavoitteet: Oppilas tutustuu perustietoon Suomesta. Oppilas hahmottaa Suomen sijainnin maailmankartalla. Oppilas tutustuu Suomelle ominaisiin sääoloihin ja jääkauden vaikutuksiin Suomen luontoon. Oppilas tutustuu Suomen keskeiseen nimistöön. Oppilas tutustuu Suomen kulttuuriperintöön.
Hyvinvoinnin vuosikellon teemat ja kasvatukselliset tavoitteet: sosiaalisuus (L3), yhdessä toimiminen ja tunnetaidot (L3), kysymysten ja oppimistavoitteiden asettaminen (L1), vuorovaikutus ja ryhmätyötaidot (L2) sinnikkyys ja tehtävien loppuunsaattaminen sovitussa aikataulussa (L6).
Toteutus ja työtavat: itsenäinen työskentely, posteri ja posterin esittely Suomeen liittyvästä aiheesta, tiedonhankinta (TVT), retket lähiympäristöön, ryhmässä toimiminen
Arviointi: tavoitteiden saavuttamisen arviointi, tuntityöskentely, itsearviointi, vertaispalaute sekä posterin sisällön, ulkoasun ja esityksen arviointi.
4.lk
Hyvinvoinnin vuosikello –ohjelma:
Vahvistetaan yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin kokemusta ja opitaan sosiaalisia toimintamalleja (hyvän vuorovaikutuksen keinoja) Hyvinvoinnin vuosikello –ohjelman myötä. (ÄI, KU, UE, ET, LI) (L1, L3, L4, L5, L7)
Pohjoismaat ja Baltia:
Projekti Pohjoismaat ja Baltia on neljänsien luokkien yksi monialaisista oppimiskokonaisuuksista, jossa hyödynnetään itsenäistä, kriittistä tiedonhakua ja iPadin sovelluksia. Tämä projekti toteutetaan myös CLIL-jaksona, jossa on mahdollisuus opiskella aihe englannin kielellä. (AI, YM, EN, KU) (L1, L2 L3, L4, L5, L7)
5.lk
Lukuvuonna 2024-25 viidennen vuosiluokan painotusalueiksi nousevat ympäristö- ja luonnontiedosta Eurooppa-projekti sekä Hyvinvoiva ihminen (L3). Projektit näkyvät ympäristöopin tuntien lisäksi seuraavissa oppiaineissa: englanti, kuvataide, äidinkieli.
Viidennen luokan monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat
- Kasvan ja kehityn; ihmisen biologia, henkinen ja fyysinen hyvinvointi, yhdessä kasvaminen, yhteistyötaidot
- Ajattelu- ja ratkaisutaitojen kehittäminen, TVT- ja ohjelmointitaidot
Oppiaineet, jotka ovat mukana MOKeissa: BI, ÄI, LI, MA, HI, YH, ET, UE
Laaja-alaiset taidot, joita MOKit vahvistavat: L1, L2, L3, L4, L5, L7
Sisältöinä oppimiskokonaisuuksissa ovat mm.
Hyvinvoinnin vuosikellon teemat, koodaus ja robotiikka, laajennetut TVT-taidot Chromebookiin tutustumisjaksolla, matematiikan ongelmanratkaisutaidot, OppilasAgentti-toiminta, erilaisten lukutekniikoiden omaksumisen, lukutaidon syventämisen ja ilmaisun harjoittelu.
Arviointi: jatkuva arviointi, itse- ja vertaisarviointi, suullinen palaute ja dokumentointi.
6. lk
Kuudensien luokkien tärkein monialainen oppimiskokonaisuus on Yrityskylä (L1-L7). Kokonaisuuteen kuuluu vierailu ja valmistautuminen päivään. Yrityskylä-projekti pitää sisällään tutustumista työelämän, talouden ja yhteiskunnan toimintoihin. Yrityskylä nivoutuu useaan oppiaineeseen (matematiikka, äidinkieli, ympäristöoppi, kuvataide, historia ja yhteiskuntaoppi). Oppimiskokonaisuuden aikana tavoitteiden saavuttamista arvioidaan havainnoimalla työskentelyä, sekä oppimiskokonaisuuteen kuuluvia osatöitä, lisäksi voidaan tehdä itse- ja vertaisarviointia.
Kulttuuripolku tarjoaa kuudesluokkalaisille itsenäisyyspäiväjuhlan (L1, L3, L7). Tämä nivoutuu äidinkieleen, yhteiskuntaoppiin, ympäristötietoon ja musiikkiin. Oppimiskokonaisuuden aikana tavoitteiden saavuttamista arvioidaan havainnoimalla erityisesti työskentelyä ja osallistumista. Lisäksi voidaan tehdä itse- ja vertaisarviointia.
Historian keskiaika-projekti toteutetaan ennen syyslomaa ryhmätyönä. Tutustutaan keskiajan elämään sekä oppikirjan että netin avulla. Suunnitellaan tarina joko linnaan, kylään tai kaupunkiin. Aiheina esimerkiksi turnajaiset tai tavallinen päivä kylässä. Tehdään tarinaan sopiva rakennelma, jossa tarina kuvataan animaationa. (L1, L2, L4 ja L5). Oppimiskokonaisuuden aikana arvioidaan jatkuvasti työskentelyä ja osallistumista. Lisäksi voidaan tehdä itse- ja vertaisarviointia.
7.lk Uni osana hyvinvointia
- Toteutetaan lukuvuoden aikana
- Taito- ja taideaineet, terveystieto ja äidinkieli
- Tutkitaan monialaisesti unen vaikutusta nuoren hyvinvointiin
- Oppimisalustana on Classroom, johon oppilas kokoaa työskentelyportfolion aineenopettajien ohjeiden mukaisesti.
- Arviointi osana kyseisten oppiaineiden arviointia
- Laaja-alaiset tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurien osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
Äidinkieli ja kirjallisuus: Tutkitaan satua tekstilajina (rakenne, konventiot) ja tutustutaan kerronnan keinoihin (dialogi, kuvaus, kertovat osuudet). Oppilaat kirjoittavat jakson lopuksi oman iltasadun. Ohjeissa huomioidaan sadun rakenne ja iltasadun luonne sekä vaihtelevat kerronnan keinot. Satu arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
Terveystieto: Tutkitaan unen vaikutuksia terveydelle ja hyvinvoinnille. Tutustutaan hyvän ja laadukkaan unen perusteisiin, unen häiriötekijöihin, unen vaiheisiin ja unihäiriöihin. Lisäksi seurataan omaa unen määrää ja laatua. Oppilaat tekevät pienet ryhmätyöt uneen liittyvistä aiheista, ja ryhmätyöt arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
Käsityö: Tutkitaan, millainen on hyvien unien makuuhuone. Tutustutaan, millainen on mm. hyvä vuode, vuodevaatteet, lämpötila, valaistus, äänimaailma, sisustus ja siisteys. Oppilas analysoi lomakkeen avulla omaa nukkumistilaansa ja raportoi sen hyviä ja paranneltavia puolia. Voidaan myös suunnitella unelmien makuuhuone.
Kuvataide: Oppilaat jatkavat äidinkielessä kirjoittamiensa iltasatujen pohjalta nyt kuvataiteen ja kuvituksen parissa. Kuvataiteen tunneilla piirretään tai maalaten näihin satuihin A3 paperille värillinen kuvituskuva. Tutustutaan tunnettujen satujen kuvituksiin ja tunnettuihin kuvittajiin. Pohditaan oman iltasadun hahmoja, juonta, tapahtumia ja tapahtumapaikkoja. Kuvituskuvan tehtävänä on herättää iltasatu eloon ja tuoda siihen jotain lisää mielikuvitusta käyttäen. Kuvitus arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
Musiikki: Äänimaiseman tekeminen iPadeilla Garageband– sovelluksella äidinkielessä kirjoitetun sadun ja kuvaamataidossa kuvitetun sadun perusteella. Sadun tekstin digitoiminen luetuksi ääneksi. Kuvan ja äänen yhdistäminen iMovie-sovelluksella multimedia teokseksi. Työ on osa oppiaineen arviointia.
Kotitalous: Tutkitaan, millainen iltapala tukee hyvää unta. Oppilaat suunnittelevat tunnilla unta tukevan iltapalan. Iltapala toteutetaan kotona ja dokumentoidaan.
8.lk Yhdenvertaisuus
Oppiaineet: maantieto, ruotsi, historia, oppilaanohjaus
Kuvaus:
Maantiedossa aiheitamme ovat; erilaiset kulttuurit, varallisuuden jakautuminen maapallolla sekä ihmisoikeudet. Näissä aiheissa yhdenvertaisuuden teema nousee vahvasti esiin. Käymme muun muassa läpi aiheeseen liittyvää käsitteistöä esim. pakolainen, turvapaikanhakija, kehittyvä maa, teollisuusmaa, syrjintä sekä rasismi. Lisäksi hyödynnämme Gapminderin Dollar Street- sivustoa tutustuaksemme eri tulotasoisten perheiden elämään ympäri maailmaa. Toteutamme myös aiheisiin liittyvää uutisten seurantaa.
Ruotsissa MOK:n aihetta käsitellään luontevasti tekstikirjan muutamassa kappaleessa, erityisesti aiheina itsetuntemus, ihmissuhteet ja yhdenvertaisuus. Lisäksi oppilaat tekevät aiheesta Classroomiin erillisen projektin, joka arvioidaan.
Historia: Historiassa oppilaat tutustuvat Suomen alkuperäiskansan, saamelaisten historiaan ja asemaan yhteiskunnassa esimerkkinä yhdenvertaisuuden toteutumisen haasteista. Oppilaat tekevät erikseen arvioitavana työnä oppimateriaalinsa Studeo Historia luvun 7.4 tehtäviä.
Oppilaanohjauksessa MOKin teema huomioidaan esimerkiksi TET-harjoittelun yhteydessä, jossa oppilaat selvittävät onko työpaikalla yhdenvertaisuussuunnitelmaa.
Liikunnassa oppilaat tutustuvat erilaisiin soveltavan liikunnan muotoihin. Tarkoituksena päästä kokeilemaan mm. Maalipalloa, jossa oppilaat pääsevät kokeilemaan millaisia pelejä voidana pelata esimerkiksi ilman näköaistia.
Tavoitteet:
- Kulttuurien tuntemuksen lisääminen.
- Erilaisuuden ymmärtäminen ja yhdenvertaisuuden arvostaminen.
- Vuorovaikutuksen ja ilmaisun kehittäminen.
- Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen ja medialukutaidon kehittäminen.
Laaja-alainen osaaminen:
- L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- L4 Monilukutaito
- L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Arviointi:
Maantiedossa isona osana arvioitavaa koetta.
Ruotsissa arviointi osana oppiaineen sisältöjä. Classroomiin tehtävä työ arvioidaan asteikolla kiitettävä - hyvä - tyydyttävä. Hyvä suoritus voi vaikuttaa korottavasti oppiaineen arvosanaan.
Historia: Oppilaat tekevät erikseen arvioitavana työnä oppimateriaalinsa Studeo Historia luvun 7.4 tehtäviä.
Opo: hyv/hyl
9.lk Energia yhteiskuntaa läpileikkaavana ilmiönä
Oppiaineet: kemia, fysiikka, englanti ja maantieto
Kuvaus:
Maantiedossa oppilaat tekevät ryhminä projektityön, jossa yhtenä osa-alueena on kestävä kehitys. Työ toteutetaan Googlemaps karttapohjaa hyödyntäen. Lisäksi käsittelemme auringon vaikutusta ilmastoon, kasvillisuuteen, vuodenaikojen ja vuorokaudenaikojen vaihteluun.
Kemiassa oppilaat tekevät valitsemastaan tuotteesta tai palvelusta elinkaarianalyysin. Elinkaarianalyysi tehdään diaesityksen muotoon, ja työ esitellään muulle ryhmälle. Työ palautetaan Classroomissa MOKin alustalle.
Englannin osalta käsitellään sanastoa mm. energian tuotannosta, energian tuottamisen vaikutuksia ilmaston muutokseen, ja energian kytköksiä omaan arkeen. Etsitään autenttista materiaalia aiheesta digitaalisesti, tavoitteena hallita myös teknistä sanastoa. Ennakkotyön pohjalta oppilaat toteuttavat projektiluontoisen työn aihepiirin sisällä.
Fysiikassa oppilaat tekevät projektin, jonka tehtävänä on rakentaa voimalaitos. Jokainen ryhmä miettii, miten voimalaitos toimii, mitkä ovat tärkeimmät osat, ja rakentavat oma voimalaitoksen. Kun voimalaitos on valmis, oppilaat esittävät tuotoksensa muille ryhmälle.
Tavoitteet:
- kestävä kehitys
- tuotteen elinkaari
- energiantuotantomenetelmät
- diaesityksen tekeminen
- Innovointi ja kokeilu
- Suunnitelmallisuus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
L5 Tieto ja viestintäteknologian osaaminen
L6 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Arviointi:
- Kemiassa opetussuunnitelman tavoitteiden kohdissa, jotka sivuavat aihetta.
- Maantiedossa osana arvioitavaa projektikokonaisuutta (matkapäiväkirja).
- Englannissa projektityö arvioidaan valtakunnallisten kriteerien pohjalta.
- Fysiikassa projektityö arvioidaan valtakunnallisten kriteerien pohjalta.