Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
1.lk
Oppimiskokonaisuuden aihe: Minä tutkijana: Oppilas tutustuu lähiympäristön ilmiöihin tutkimuksen kautta.
Oppiaineet: ympäristöoppi, äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja musiikki
Tavoitteet: Oppilas osaa tehdä pienen tutkimuksen ja tutkimusraportin.
Laaja-alaisen oppimisen tavoitteet: L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, L4 Monilukutaito, L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Arviointi: jatkuva työskentelyn arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, lopputuotoksen arviointi
TVT taidot: harjoitellaan esityksen valmistamista
2. lk
Oppimiskokonaisuuden aihe: Avaruus. Tutustutaan aurinkokunta-käsitteeseen, planeettoihin, aikakäsitykseen ja elämän edellytyksiin maapallolla
Oppiaineet: ympäristöoppi, äidinkieli, matematiikka, kuvataide, käsityö, liikunta, musiikki, englanti.
Tavoitteet: Oppilas oppii ajan määreet: vuosi, kuukausi, vuorokausi ja niiden suhteet toisiinsa. Oppilas tutustuu aurinkokuntaan ja hänelle herää mielenkiinto siihen liittyviä asioita kohtaan. Oppilas saa kokonaisvaltaisen elämyksen avaruudesta.
Opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet: Pääasialliset tavoitteet ovat L1 ajattelu ja oppimaan oppiminen, L5 tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ja L4 monilukutaito. Mukana myös L3 itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ja L7 osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.
Arviointi: jatkuva arviointi, itse- ja vertaisarviointi, suullinen palaute ja kuvallinen dokumentointi.
3.lk
Monialaisen oppimiskokonaisuuden aihe: Suomi.
Oppiaineet: Ympäristöoppi, äidinkieli, englanti, kuvataide, musiikki, liikunta, matematiikka
Oppimiskokonaisuuden tavoitteet: Oppilas tutustuu perustietoon Suomesta. Oppilas hahmottaa Suomen sijainnin maailmankartalla. Oppilas tutustuu Suomelle ominaisiin sääoloihin ja jääkauden vaikutuksiin Suomen luontoon. Oppilas tutustuu Suomen keskeiseen nimistöön. Oppilas tutustuu Suomen kulttuuriperintöön.
Hyvinvoinnin vuosikellon teemat ja kasvatukselliset tavoitteet: sosiaalisuus (L3), yhdessä toimiminen ja tunnetaidot (L3), kysymysten ja oppimistavoitteiden asettaminen (L1), vuorovaikutus ja ryhmätyötaidot (L2) sinnikkyys ja tehtävien loppuunsaattaminen sovitussa aikataulussa (L6).
Toteutus ja työtavat: itsenäinen työskentely, posteri ja posterin esittely Suomeen liittyvästä aiheesta, tiedonhankinta (TVT), retket lähiympäristöön, ryhmässä toimiminen
Arviointi: tavoitteiden saavuttamisen arviointi, tuntityöskentely, itsearviointi, vertaispalaute sekä posterin sisällön, ulkoasun ja esityksen arviointi.
4.lk
Pohjoismaat:
Hyödynnetään itsenäistä, kriittistä tiedonhakua ja iPadin sovelluksia. Tämä projekti toteutetaan myös CLIL-jaksona, jossa on mahdollisuus opiskella aihe englannin kielellä. (AI, YM, EN, KU, MU) (L1, L2 L3, L4, L5, L7)
5.lk
Lukuvuonna 2024-25 viidennen vuosiluokan painotusalueena on yrittäjyyskasvatus. Opetuksen aikana oppilaat tutustuvat työelämään ja saavat kokemuksia työnteosta sekä yhteistyöstä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Tällöin harjoitellaan työelämässä tarvittavaa asianmukaista käyttäytymistä ja yhteistyötaitoja sekä huomataan kielitaidon ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Itsensä työllistämisen taidot ja yrittäjyys sekä riskien arviointi ja hallittu ottaminen tulevat tutuiksi myös erilaisten projektien kautta. Koulutyössä opitaan ryhmätoimintaa, projektityöskentelyä ja verkostoitumista. (L6)
Viidennen luokan monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat
-Yristyssankarit-ohjelma, joka huipentuu yrityssankarit tapahtumaan joulukuussa.
- Ajattelu- ja ratkaisutaitojen kehittäminen, TVT- ja ohjelmointitaidot
Oppiaineet, jotka ovat mukana MOKeissa: KU, KÄ, LI, ÄI, MA
Laaja-alaiset taidot, joita MOKit vahvistavat: L6, L7, L1, L2, L3, L4, L5
Arviointi: jatkuva arviointi, itse- ja vertaisarviointi, suullinen palaute ja dokumentointi.
6. lk
Kuudensien luokkien tärkein monialainen oppimiskokonaisuus on Yrityskylä (L1-L7). Kokonaisuuteen kuuluu vierailu ja valmistautuminen päivään. Yrityskylä-projekti pitää sisällään tutustumista työelämän, talouden ja yhteiskunnan toimintoihin. Yrityskylä nivoutuu useaan oppiaineeseen (matematiikka, äidinkieli, ympäristöoppi, kuvataide, historia ja yhteiskuntaoppi). Oppimiskokonaisuuden aikana tavoitteiden saavuttamista arvioidaan havainnoimalla työskentelyä, sekä oppimiskokonaisuuteen kuuluvia osatöitä, lisäksi voidaan tehdä itse- ja vertaisarviointia.
Kulttuuripolku tarjoaa kuudesluokkalaisille itsenäisyyspäiväjuhlan (L1, L3, L7). Tämä nivoutuu äidinkieleen, yhteiskuntaoppiin, ympäristötietoon ja musiikkiin. Oppimiskokonaisuuden aikana tavoitteiden saavuttamista arvioidaan havainnoimalla erityisesti työskentelyä ja osallistumista. Lisäksi voidaan tehdä itse- ja vertaisarviointia.
7.lk Uni osana hyvinvointia
-
Toteutetaan lukuvuoden aikana
-
Taito- ja taideaineet, terveystieto, äidinkieli ja S2
-
Tutkitaan monialaisesti unen vaikutusta nuoren hyvinvointiin
-
Oppimisalustana on Classroom, johon oppilas kokoaa työskentelyportfolion aineenopettajien ohjeiden mukaisesti.
-
Arviointi osana kyseisten oppiaineiden arviointia
-
Laaja-alaiset tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurien osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
Äidinkieli ja kirjallisuus: Tutkitaan satua tekstilajina (rakenne, konventiot) ja tutustutaan kerronnan keinoihin (dialogi, kuvaus, kertovat osuudet). Oppilaat kirjoittavat jakson lopuksi oman iltasadun. Ohjeissa huomioidaan sadun piirteiden käyttö ja rakenne, iltasadun luonne sekä vaihtelevat kerronnan keinot. Satu arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
Terveystieto: Tutkitaan unen vaikutuksia terveydelle ja hyvinvoinnille. Tutustutaan hyvän ja laadukkaan unen perusteisiin, unen häiriötekijöihin, unen vaiheisiin ja unihäiriöihin. Lisäksi seurataan omaa unen määrää ja laatua. Oppilaat tekevät pienet ryhmätyöt uneen liittyvistä aiheista, ja ryhmätyöt arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
Käsityö: Tutkitaan, millainen on hyvien unien makuuhuone. Tutustutaan, millainen on mm. hyvä vuode, vuodevaatteet, lämpötila, valaistus, äänimaailma, sisustus ja siisteys. Oppilas analysoi lomakkeen avulla omaa nukkumistilaansa ja raportoi sen hyviä ja paranneltavia puolia. Voidaan myös suunnitella unelmien makuuhuone.
Kuvataide: Oppilaat jatkavat äidinkielessä kirjoittamiensa iltasatujen pohjalta nyt kuvataiteen ja kuvituksen parissa. Kuvataiteen tunneilla piirretään tai maalaten näihin satuihin A3 paperille värillinen kuvituskuva. Tutustutaan tunnettujen satujen kuvituksiin ja tunnettuihin kuvittajiin. Pohditaan oman iltasadun hahmoja, juonta, tapahtumia ja tapahtumapaikkoja. Kuvituskuvan tehtävänä on herättää iltasatu eloon ja tuoda siihen jotain lisää mielikuvitusta käyttäen. Kuvitus arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
Musiikki: Sävelletään ja tuotetaan luovasti sadun kertomukseen ja kuvitukseen sopivaa äänimateriaalia digitaalisesti. Koostetaan eri oppiaineissa tuotettu materiaali monialaiseksi kokonaisuudeksi digitaalisella alustalla. Mahdollisuuksien mukaan käsitellään oppiaineiden tuotoksia tekoälyavusteisesti. Työ on osa oppiaineen arviointia.
Kotitalous: Tutkitaan, millainen iltapala tukee hyvää unta. Oppilaat suunnittelevat tunnilla unta tukevan iltapalan. Iltapala toteutetaan kotona ja dokumentoidaan.
8. luokat: Yhdenvertaisuus
Aihe: Yhdenvertaisuus
Ajankohta: lukuvuosi 2025- 2026
Mukana olevat oppiaineet: maantieto, ruotsi, historia, opinto-ohjaus ja liikunta.
Mukana olevien oppiaineiden OPS:n tavoitteista valittu/valitut sisältö- ja taitotavoitteet ja niiden arviointi:
Maantiedossa aiheitamme ovat; erilaiset kulttuurit, varallisuuden jakautuminen maapallolla sekä ihmisoikeudet. Näissä aiheissa yhdenvertaisuuden teema nousee vahvasti esiin. Käymme muun muassa läpi aiheeseen liittyvää käsitteistöä esim. pakolainen, turvapaikanhakija, kehittyvä maa, teollisuusmaa, syrjintä sekä rasismi. Lisäksi hyödynnämme Gapminderin Dollar Street- sivustoa tutustuaksemme eri tulotasoisten perheiden elämään ympäri maailmaa. Toteutamme myös aiheisiin liittyvää uutisten seurantaa.
Ruotsissa MOK:n aihetta käsitellään monikulttuurisuuden kautta, joka on osa ruotsin kirjan sisältöjä. Oppilaat tekevät aiheesta Classroomiin erillisen projektin.
Oppilaanohjauksessa MOKin teema huomioidaan esimerkiksi TET-harjoittelun yhteydessä.
Historia: Taitotavoite7: Historiallisten ilmiöiden ymmärtäminen, sisältötavoite 6, Nykyisen maailmanpolitiikan juuret, kolonialismi saamelaisten näkökulmasta
Liikunnassa kokeillaan mahdollisuuksien mukaan erilaisia soveltavan liikunnan ympäristöjä ja tutustutaan erilaisiin soveltavan liikunnan muotoihin.
Tavoitteet:
-
Kulttuurien tuntemuksen lisääminen.
-
Erilaisuuden ymmärtäminen ja yhdenvertaisuuden arvostaminen.
-
Vuorovaikutuksen ja ilmaisun kehittäminen.
-
Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen ja medialukutaidon kehittäminen.
Laaja-alainen osaaminen:
-
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
-
L2 Kulttuurien osaaminen, vuorovaikutus ilmaisu: Edistetään ihmisoikeuksien tuntemista ja arvostamista sekä niiden mukaista toimintaa.
-
L4 Monilukutaito
-
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Arviointi:
Maantiedossa isona osana arvioitavaa koetta.
Ruotsissa oppilaat tekevät erillisen projektin Classroomiin ja työ arvioidaan asteikolla kiitettävä - hyvä - tyydyttävä. Hyvä suoritus voi vaikuttaa korottavasti oppiaineen arvosanaan.
Historia: Arvioidaan tehdyt 8lk:n Studeon tehtävät luku 7.4,
Liikunnassa arviointi osana oppiaineen sisältöjä.
Oppilaiden (huoltajien) osallistaminen esim. tarkemman aiheen rajaaminen, työtapojen valinta, vertais- ja itsearvioiti
-
Historia, itsearviointi ja yhden tehtävän vertaisarviointi
9.lk Energia yhteiskuntaa läpileikkaavana ilmiönä
Oppiaineet: kemia, fysiikka, englanti ja maantieto
Kuvaus:
Maantiedossa oppilaat tekevät ryhminä projektityön, jossa yhtenä osa-alueena on kestävä kehitys. Lisäksi käsittelemme auringon vaikutusta ilmastoon, kasvillisuuteen, vuodenaikojen ja vuorokaudenaikojen vaihteluun. Oppilaat toteuttavat pienimuotoisen tutkimuksen, jossa tehdään liikenteen laskentaa ja pohditaan tulosten yhteyttä ilmastonmuutokseen.
Kemiassa oppilaat tekevät valitsemastaan tuotteesta tai palvelusta elinkaarianalyysin. Elinkaarianalyysi tehdään diaesityksen muotoon, ja työ esitellään muulle ryhmälle. Työ palautetaan Classroomissa.
Englannin osalta käsitellään sanastoa mm. energian tuotannosta, energian tuottamisen vaikutuksia ilmaston muutokseen, ja energian kytköksiä omaan arkeen. Etsitään autenttista materiaalia aiheesta digitaalisesti, tavoitteena hallita myös teknistä sanastoa. Ennakkotyön pohjalta oppilaat toteuttavat projektiluontoisen työn aihepiirin sisällä.
Fysiikassa oppilaat tekevät projektin, jonka tehtävänä on rakentaa voimalaitos. Jokainen ryhmä miettii, miten voimalaitos toimii, mitkä ovat tärkeimmät osat, ja rakentavat oma voimalaitoksen. Kun voimalaitos on valmis, oppilaat esittävät tuotoksensa muille ryhmälle.
Tavoitteet:
-
kestävä kehitys
-
tuotteen elinkaari
-
energiantuotantomenetelmät
-
diaesityksen tekeminen
-
Innovointi ja kokeilu
-
Suunnitelmallisuus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
L5 Tieto ja viestintäteknologian osaaminen
L6 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Arviointi:
-
Kemiassa opetussuunnitelman tavoitteiden kohdissa, jotka sivuavat aihetta.
-
Maantiedossa osana arvioitavaa projektikokonaisuutta (matkapäiväkirja).
-
Englannissa projektityö arvioidaan valtakunnallisten kriteerien pohjalta.
-
Fysiikassa projektityö arvioidaan valtakunnallisten kriteerien pohjalta.