Hae

5.2 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä. Yhteistyö edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Huoltajien osallisuus sekä mahdollisuus olla mukana koulutyössä ja sen kehittämisessä on keskeinen osa koulun toimintakulttuuria. Vastuu kodin ja koulun yhteistyön edellytysten kehittämisestä on opetuksen järjestäjällä. Yhteistyön onnistumiseksi tarvitaan koulun henkilöstön aloitteellisuutta ja henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa sekä muutoin monipuolista viestintää. Kodin ja koulun yhteistyötä toteutetaan sekä yhteisö-­ että yksilötasolla. Voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista. Lisäksi huoltajan kanssa keskustellaan opetuksen järjestämisen keskeisistä asioista, kuten opetussuunnitelmasta, oppimisen tavoitteista, oppimisympäristöistä ja työtavoista, oppimisen tuesta ja opiskeluhuollosta, arvioinnista ja todistuksista sekä opiskeluun liittyvistä valinnoista ja lukuvuoden erilaisista tapahtumista. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä. 

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa kodin ja koulun yhteistyön tapoja.

Koulu
Ei lisäyksiä

Nummen yhtenäiskoulussa toimii Nummen yhtenäiskoulun vanhempainyhdistys ry. Yhdistys toimii linkkinä kodin ja koulun välillä. Vanhempainyhdistys tukee koulua kasvatustehtävässä ja edistää oppilaiden oikeutta turvalliseen koulupäivään ja pyrkii vaikuttamaan siihen, että koulumme olisi hyvä koulu oppilaille ja työntekijöille. Se järjestää varainhankintaa, jolla tuetaan koulun toimintaa erilaisin avustuksin ja myöntää stipendejä.  Vanhempainyhdistyksen kautta pyydetään myös huoltajaedustajia tapaamisiin, asioihin, joihin halutaan ja tarvitaan huoltajien näkemystä esim. erilaiset lakisääteiset tarkastukset, yhteisölliseen oppilashuollon joihinkin tapaamisiin. Myös rehtorit tapaavat vanhempainyhdistyksen puheenjohtajaa tai muuta edustajaa muutaman kerran lukukaudessa.  

Jokaiselle vuosiluokalle pidetään vähintään yksi vanhempainilta lähitapaamisena. Tarpeen mukaan jollain vuosiluokalla tai yksittäisellä luokalla voi olla useampikin vanhempainilta.  

Kouluvuoden aika myös on jokaisella oppilaalle oma, yksilöllinen arviointikeskustelu, johon osallistuu huoltaja(t).  

Arjen viestinnästä huoltajille vastaavat 1.-6. luokkien osalta vuosiluokan tiimit, 7.-9. lk osalta luokanvalvojat luokkatasoittain tai yksittäin oman luokkansa asioista. Yksilökohtaista viestintää oppilaan koulunkäymisestä huoltajan, ja tarvittaessa oppilaan, kanssa tekevät jokainen työntekijä tarpeen mukaisesti. Kaikkiin viesteihin vastataan.