Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään, tukea oppilaan kehittymistä ja oppimista, sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä.
Oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit avataan oppilaille jokaisen lukukauden ja uuden oppimiskokonaisuuden alussa ikätasoisesti. Näihin palataan säännöllisesti opintojen edetessä. Oppilaat asettavat itselleen oppimis- ja työskentelytavoitteita ja arvioivat niiden toteutumista.
Formatiivista arviointia toteutetaan vuosiluokilla ja eri oppiaineissa ohjaavalla keskustelulla, sanallisella ja kirjallisella palautteella ja Wilman kautta tuntimerkinnöillä. Oppilaat tekevät itsearviointeja ja harjoittelevat ja antavat vertaisarviointia. Wilman uudet tuntimerkinnät kaipaavat vielä avaamista opettajille, oppilaille ja huoltajille.
Summatiivista arviointia tehdään näkyväksi oppilaille ja huoltajille lukukauden aikana tiedottamalla arvioinnin kriteereistä ja arvioinnin kohteista mm. Wilman kautta. Arviointia dokumentoidaan lukukauden aikana esim. Wilmassa oppilaan työskentelyä ja edistymistä kuvaavilla tuntimerkinnöillä. Oppilaille annetaan mahdollisuus osoittaa osaamisensa monipuolisesti, jotta arvioinnin esteettömyys turvataan. Koearvosanoista ja muista suoritusmerkinnöistä tiedotetaan huoltajia. 6. luokan lopuksi ja päättövaiheessa 9. luokalla on valtakunnalliset kriteereihin arvosanoille 5,7,8 ja 9, joihin arvioinnit perustuvat. Kaikissa päättövaiheessa olevissa oppianeissa kriteerit on avattava oppilaille ja kriteereistä on viestittävä huoltajia.
Huoltajille oppiainekohtaisia sekä käyttäytymisen arviointikriteereitä esitellään Wilma-viesteillä tai -tiedotteilla. Tarvittaessa niitä avataan lisää arviointikeskusteluissa, vanhempainilloissa ja henkilökohtaisissa palavereissa. Linkki kaupunkikohtaisiin arviointikriteereihin on nähtävillä koulun nettisivuilla.
Maahanmuuttajataustaisen oppilaan arviointi suhteutetaan myös oppilaan omiin yksilöllisiin tavoitteisiin ja edistymiseen. Nummen yhtenäiskoulussa pyritään siihen, että vieraskielisille oppilaille ei anneta liian varhaisessa vaiheessa numeroarviointia vaan käytetään sanallista arviointi ja sanallista palautetta kertomaan osaamista ja saavutettuja tavoitteita. Kielitaidon tulee olla sellaisella tasolla, että oppilas pärjää perusopinnoissa.
Päättöarvioinnin viimeistään tulee olla numeerista. Sen takia jo yläluokilla on sanallista arviointia avattavat tavoitteisiin nähden sanallisella palautteella. Taito- ja taideaineissa oppilas arvioidaan samoin kriteerein kuin muut luokka-asteen oppilaat. Maahanmuuttajataustaisille oppilaille voidaan antaa mahdollisuus opintojakson suorittamiseen muulla kuin suomen kielellä. Arviointia tehdään yhteistyössä S2-opettajan kanssa.
Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään, tukea oppilaan kehittymistä ja oppimista, sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä.
Oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit avataan oppilaille jokaisen lukukauden ja uuden oppimiskokonaisuuden alussa ikätasoisesti. Näihin palataan säännöllisesti opintojen edetessä. Oppilaat asettavat itselleen oppimis- ja työskentelytavoitteita ja arvioivat niiden toteutumista.
Formatiivista arviointia toteutetaan vuosiluokilla ja eri oppiaineissa ohjaavalla keskustelulla, sanallisella ja kirjallisella palautteella ja Wilman kautta tuntimerkinnöillä. Oppilaat tekevät itsearviointeja ja harjoittelevat ja antavat vertaisarviointia. Wilman uudet tuntimerkinnät kaipaavat vielä avaamista opettajille, oppilaille ja huoltajille.
Summatiivista arviointia tehdään näkyväksi oppilaille ja huoltajille lukukauden aikana tiedottamalla arvioinnin kriteereistä ja arvioinnin kohteista mm. Wilman kautta. Arviointia dokumentoidaan lukukauden aikana esim. Wilmassa oppilaan työskentelyä ja edistymistä kuvaavilla tuntimerkinnöillä. Oppilaille annetaan mahdollisuus osoittaa osaamisensa monipuolisesti, jotta arvioinnin esteettömyys turvataan. Koearvosanoista ja muista suoritusmerkinnöistä tiedotetaan huoltajia. 6. luokan lopuksi ja päättövaiheessa 9. luokalla on valtakunnalliset kriteereihin arvosanoille 5,7,8 ja 9, joihin arvioinnit perustuvat. Kaikissa päättövaiheessa olevissa oppianeissa kriteerit on avattava oppilaille ja kriteereistä on viestittävä huoltajia.
Huoltajille oppiainekohtaisia sekä käyttäytymisen arviointikriteereitä esitellään Wilma-viesteillä tai -tiedotteilla. Tarvittaessa niitä avataan lisää arviointikeskusteluissa, vanhempainilloissa ja henkilökohtaisissa palavereissa. Linkki kaupunkikohtaisiin arviointikriteereihin on nähtävillä koulun nettisivuilla.
Maahanmuuttajataustaisen oppilaan arviointi suhteutetaan myös oppilaan omiin yksilöllisiin tavoitteisiin ja edistymiseen. Nummen yhtenäiskoulussa pyritään siihen, että vieraskielisille oppilaille ei anneta liian varhaisessa vaiheessa numeroarviointia vaan käytetään sanallista arviointi ja sanallista palautetta kertomaan osaamista ja saavutettuja tavoitteita. Kielitaidon tulee olla sellaisella tasolla, että oppilas pärjää perusopinnoissa.
Päättöarvioinnin viimeistään tulee olla numeerista. Sen takia jo yläluokilla on sanallista arviointia avattavat tavoitteisiin nähden sanallisella palautteella. Taito- ja taideaineissa oppilas arvioidaan samoin kriteerein kuin muut luokka-asteen oppilaat. Maahanmuuttajataustaisille oppilaille voidaan antaa mahdollisuus opintojakson suorittamiseen muulla kuin suomen kielellä. Arviointia tehdään yhteistyössä S2-opettajan kanssa.