Lukuvuoden 2023-2024 tavoitteet ja toimenpiteet
1. Tavoite: Mielen hyvinvoinnin vahvistaminen ja koulurauha
Toimenpiteet: Iittalan yhtenäiskoulussa jatketaan panostamista oppilaiden henkiseen hyvinvointiin. Hyvän mielen taitojen -tunti on 8.luokalla lyhyenä valinnaisaineena ja luokanvalvoja pitää tämän tunnin ja tapaa luokkansa kerran viikossa olevalla oppitunnilla. Muilla vuosiluokilla taitoja harjoitellaan muiden oppituntien lomassa.
Hyvän mielen tunneilla vahvistamme sekä oppilaiden että henkilökunnan mielenterveystaitoja. Haluamme olla kotien kanssa auttamassa oppilasta kasvamaan aktiiviseksi ja hyvin voivaksi kansalaiseksi. Iittalan yhtenäiskoulu haluaa olla Hyvän mielen koulu. Aiheeseen panostaminen on nyt erityisen tärkeää kun haluamme tukea oppilaiden ja henkilökunnan jaksamista pandemiasta selviämisessä.
Iittalan yhtenäiskoulussa kiinnitetään huomiota koulussa viihtymiseen. Yhteisöllinen oppilashuolto pitää tärkeänä vuorovaikutustaitojen kehittämistä, ristiriitatilanteiden selvittämistä ratkaisukeskeisillä menetelmillä, aktiivista reagointia kiusaamiseen ja oppilaan oppimisen edistämistä eri keinoilla
Haluamme kasvattaa lapsista ja nuoristamme toinen toisiaan sekä muita kulttuureja arvostavia, avoimia ja suvaitsevia maailmankansalaisia ja sitä kautta edistää hyvinvointia ja maailmanrauhaa.
Koulurauha-teemavuosi 2024
Koulurauhatyöllä edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia ja turvallisuutta. Tavoitteena on, ettei kukaan jäisi yksin, ketään ei kiusattaisi ja jokainen voisi kokea olevansa oman yhteisönsä tärkeä ja hyväksytty jäsen. Lähtökohtana on lasten ja nuorten oma toiminta ja osallisuus. Oppilaat itse suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat. Vuoden projekti, joka huipentuu valtakunnalliseen julistustapahtumaan 8/ 2024. Koulurauhatyötä toteutetaan pitkin vuotta. Koulurauha-ohjelma toteutetaan suomen ja ruotsin kielellä ja ohjelman aineistot ja toimintamallit julkaistaan sivustoilla. Koulurauha-ohjelma on Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL), Opetushallituksen, Poliisihallituksen, Folkhälsanin ja Suomen Vanhempainliiton yhteistyösopimukseen perustuvaa ja yhdessä toteuttamaa toimintaa.
Koulurauhakysely
Koulurauhan pilottikouluissa toteutetaan koulurauhatyön tarpeita kartoittava hyvinvointikysely. Kysely tehdään kaikille koulun oppilaille (4.lk eteenpäin). Kysely lähetetään joulukuussa kaikille pilotti kouluille Satu Suomalaisen toimesta (työryhmän opettajille ja rehtoreille). Kyselyn tarkoitus on tiedottaa, että tällainen asia on käynnistynyt kouluissa ja sen avulla saadaan koko kouluyhteisö mukaan koulurauhatyöhön
Koulurauhaleiri
Koulurauhaleiri järjestetään tammikuussa 2024. Leirillä työstetään teemaa hyvinvointikyselyn pohjalta. Lisäksi leirillä muodostetaan oppilaiden suunnitteluryhmät, joiden työskentely jatkuu keväällä kouluissa opettajien ja MLL:n tuella.
Koulurauhatapahtuma 28.8.2024
Koulurauha vanhempainilta
Koulurauha-ohjelmaan liittyy myös verkkovanhempainilta, jossa pohditaan miten vanhemmat ja vanhempaintoiminta voivat edistää kouluhyvinvointia sekä koulurauhaa (Vanhempainliitto järjestää)
2. Tavoite: Parempi keskustelukulttuuri
Toimenpiteet:
Koulumme 8.-ja 9.luokkalaiset ovat olleet mukana alueellisessa win win -hankkeessa, jonka tavoitteena on parantaa nuorten keskustelutaitoja, saada nuorten ääntä kuuluviin, lisätä yhteisöllisyyttä ja demokratiakasvatusta sekä ylipäänsä tukea nuorta yhteisön jäsenenä. 8. ja 9.luokkalaiset osallisuvat Hyvin sanottu -festivaaleille pe 29.9.2023. Myös opettajilla on mahdolisuus osallistua la 30.9. tapahtumaan ja saada tästä 1/2 veso -korvaus. Koulutuksesta saatuja vinkkejä hyödynnetään opetuksessa ja huomio kiinnitetään kunnioittavaan vuorovaikutukseen.
Kaikkia kannustetaan myönteiseen ja aktiiviseen viestintään eri kanavilla.
4. Fyysisesti hyvinvoiva lapsi ja nuori:
Toimenpide: Iittalan yhtenäiskoulussa kannustetaan aktiiviseen ja liikkuvaan elämäntapaan. Keskeisenä tavoitteena edistää liikkumista ja kiinnittää yhä enemmän huomiota terveellisiin elintapoihin. Jatkamme koulussamme Liikkuva koulu -toiminnan kehittämistä välituntiliikunnan tehostamisena ja liikunnallisten tuokioiden pitämisenä oppitunneillakin. Liikkuvan koulun kolme päätavoitetta ovat viihtyisämmät koulupäivät, oppimisen tukeminen liikunnan avulla ja työrauhan vahvistaminen
5. Kasvatuskumppanuus kouluvanhempien kanssa tiivistyy
Toimenpide: Koulun edustajina, Siukku Erola ja Heini Nummela, osallistuvat kouluvanhempien toimintaan. Suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä erilaisia toimenpiteitä kouluviihtyvyyden ja oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
6. Digitaalisten taitojen vahvistaminen
Toimenpide: Digimerkin esittely uusille opettajille ja asian mieleen palauttaminen koulussa aiemmin toimineille opettajille. Luokanopettajat varmistavat, että oman ryhmän oppilaiden taidot ovat digimerkkien ohjaamalla tasolla. Yläkoulussa oppimisen kertymisestä vastaa aineopettajat yhteisesti luokanvalvojien kanssa.
Digitaalisuus on voimavara yhteisöllisyyden vahvistamiseen kouluyhteisössä. Koulukummien ja digiagenttien työskentely yhdistää eri ikäisiä oppilaita. Hyvän mielen taitomerkki on Iittalan yhtenäiskoulussa yhteisöllisyyttä vahvistava digitaalinen sovellus.
7. Tavoite: Lukeva lapsi ja nuori
Toimenpide: Iittalan yhtenäiskoulu etsii uusia ja vahvistaa vanhoja käytänteitä, joilla edistetään lukemisen kulttuuria. Yhteistyötä muun muassa kirjaston ja kouluvanhempien kanssa kehitetään. Myös oppilaita kuullaan ja osallistetaan. Erilaisia lukemisen teemoja nostetaan esiin lukuvuoden aikana.
LUKUVUODEN 2023-2024 TEEMOJA
Hyvin sanottu - kohti parempaa keskustelukulttuuria vol 2
Tarinoilla lukemisen mestariksi! Lukuliike ja Lukeva-koulu -toimintamallit
Lukuvuoden 2023-2024 tavoitteet ja toimenpiteet
1. Tavoite: Mielen hyvinvoinnin vahvistaminen ja koulurauha
Toimenpiteet: Iittalan yhtenäiskoulussa jatketaan panostamista oppilaiden henkiseen hyvinvointiin. Hyvän mielen taitojen -tunti on 8.luokalla lyhyenä valinnaisaineena ja luokanvalvoja pitää tämän tunnin ja tapaa luokkansa kerran viikossa olevalla oppitunnilla. Muilla vuosiluokilla taitoja harjoitellaan muiden oppituntien lomassa.
Hyvän mielen tunneilla vahvistamme sekä oppilaiden että henkilökunnan mielenterveystaitoja. Haluamme olla kotien kanssa auttamassa oppilasta kasvamaan aktiiviseksi ja hyvin voivaksi kansalaiseksi. Iittalan yhtenäiskoulu haluaa olla Hyvän mielen koulu. Aiheeseen panostaminen on nyt erityisen tärkeää kun haluamme tukea oppilaiden ja henkilökunnan jaksamista pandemiasta selviämisessä.
Iittalan yhtenäiskoulussa kiinnitetään huomiota koulussa viihtymiseen. Yhteisöllinen oppilashuolto pitää tärkeänä vuorovaikutustaitojen kehittämistä, ristiriitatilanteiden selvittämistä ratkaisukeskeisillä menetelmillä, aktiivista reagointia kiusaamiseen ja oppilaan oppimisen edistämistä eri keinoilla
Haluamme kasvattaa lapsista ja nuoristamme toinen toisiaan sekä muita kulttuureja arvostavia, avoimia ja suvaitsevia maailmankansalaisia ja sitä kautta edistää hyvinvointia ja maailmanrauhaa.
Koulurauha-teemavuosi 2024
Koulurauhatyöllä edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia ja turvallisuutta. Tavoitteena on, ettei kukaan jäisi yksin, ketään ei kiusattaisi ja jokainen voisi kokea olevansa oman yhteisönsä tärkeä ja hyväksytty jäsen. Lähtökohtana on lasten ja nuorten oma toiminta ja osallisuus. Oppilaat itse suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat. Vuoden projekti, joka huipentuu valtakunnalliseen julistustapahtumaan 8/ 2024. Koulurauhatyötä toteutetaan pitkin vuotta. Koulurauha-ohjelma toteutetaan suomen ja ruotsin kielellä ja ohjelman aineistot ja toimintamallit julkaistaan sivustoilla. Koulurauha-ohjelma on Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL), Opetushallituksen, Poliisihallituksen, Folkhälsanin ja Suomen Vanhempainliiton yhteistyösopimukseen perustuvaa ja yhdessä toteuttamaa toimintaa.
Koulurauhakysely
Koulurauhan pilottikouluissa toteutetaan koulurauhatyön tarpeita kartoittava hyvinvointikysely. Kysely tehdään kaikille koulun oppilaille (4.lk eteenpäin). Kysely lähetetään joulukuussa kaikille pilotti kouluille Satu Suomalaisen toimesta (työryhmän opettajille ja rehtoreille). Kyselyn tarkoitus on tiedottaa, että tällainen asia on käynnistynyt kouluissa ja sen avulla saadaan koko kouluyhteisö mukaan koulurauhatyöhön
Koulurauhaleiri
Koulurauhaleiri järjestetään tammikuussa 2024. Leirillä työstetään teemaa hyvinvointikyselyn pohjalta. Lisäksi leirillä muodostetaan oppilaiden suunnitteluryhmät, joiden työskentely jatkuu keväällä kouluissa opettajien ja MLL:n tuella.
Koulurauhatapahtuma 28.8.2024
Koulurauha vanhempainilta
Koulurauha-ohjelmaan liittyy myös verkkovanhempainilta, jossa pohditaan miten vanhemmat ja vanhempaintoiminta voivat edistää kouluhyvinvointia sekä koulurauhaa (Vanhempainliitto järjestää)
2. Tavoite: Parempi keskustelukulttuuri
Toimenpiteet:
Koulumme 8.-ja 9.luokkalaiset ovat olleet mukana alueellisessa win win -hankkeessa, jonka tavoitteena on parantaa nuorten keskustelutaitoja, saada nuorten ääntä kuuluviin, lisätä yhteisöllisyyttä ja demokratiakasvatusta sekä ylipäänsä tukea nuorta yhteisön jäsenenä. 8. ja 9.luokkalaiset osallisuvat Hyvin sanottu -festivaaleille pe 29.9.2023. Myös opettajilla on mahdolisuus osallistua la 30.9. tapahtumaan ja saada tästä 1/2 veso -korvaus. Koulutuksesta saatuja vinkkejä hyödynnetään opetuksessa ja huomio kiinnitetään kunnioittavaan vuorovaikutukseen.
Kaikkia kannustetaan myönteiseen ja aktiiviseen viestintään eri kanavilla.
4. Fyysisesti hyvinvoiva lapsi ja nuori:
Toimenpide: Iittalan yhtenäiskoulussa kannustetaan aktiiviseen ja liikkuvaan elämäntapaan. Keskeisenä tavoitteena edistää liikkumista ja kiinnittää yhä enemmän huomiota terveellisiin elintapoihin. Jatkamme koulussamme Liikkuva koulu -toiminnan kehittämistä välituntiliikunnan tehostamisena ja liikunnallisten tuokioiden pitämisenä oppitunneillakin. Liikkuvan koulun kolme päätavoitetta ovat viihtyisämmät koulupäivät, oppimisen tukeminen liikunnan avulla ja työrauhan vahvistaminen
5. Kasvatuskumppanuus kouluvanhempien kanssa tiivistyy
Toimenpide: Koulun edustajina, Siukku Erola ja Heini Nummela, osallistuvat kouluvanhempien toimintaan. Suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä erilaisia toimenpiteitä kouluviihtyvyyden ja oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
6. Digitaalisten taitojen vahvistaminen
Toimenpide: Digimerkin esittely uusille opettajille ja asian mieleen palauttaminen koulussa aiemmin toimineille opettajille. Luokanopettajat varmistavat, että oman ryhmän oppilaiden taidot ovat digimerkkien ohjaamalla tasolla. Yläkoulussa oppimisen kertymisestä vastaa aineopettajat yhteisesti luokanvalvojien kanssa.
Digitaalisuus on voimavara yhteisöllisyyden vahvistamiseen kouluyhteisössä. Koulukummien ja digiagenttien työskentely yhdistää eri ikäisiä oppilaita. Hyvän mielen taitomerkki on Iittalan yhtenäiskoulussa yhteisöllisyyttä vahvistava digitaalinen sovellus.
7. Tavoite: Lukeva lapsi ja nuori
Toimenpide: Iittalan yhtenäiskoulu etsii uusia ja vahvistaa vanhoja käytänteitä, joilla edistetään lukemisen kulttuuria. Yhteistyötä muun muassa kirjaston ja kouluvanhempien kanssa kehitetään. Myös oppilaita kuullaan ja osallistetaan. Erilaisia lukemisen teemoja nostetaan esiin lukuvuoden aikana.
LUKUVUODEN 2023-2024 TEEMOJA
Hyvin sanottu - kohti parempaa keskustelukulttuuria vol 2
Tarinoilla lukemisen mestariksi! Lukuliike ja Lukeva-koulu -toimintamallit