2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet ja toimenpiteet
1. Tavoite: Turvallisen koulu- ja työpäivän korostaminen
Toimenpiteet: Lukuvuonna 2024-2025 työstettiin kouluumme Kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja hoitoa ohjaava suunnitelma, joka otetaan käyttöön ja iedotetaan oppilaille ja kodeille. Lisäksi laadittiin työväkivaltaa ennalta ehkäisevä ja hoitava toimenpideohjelma, joka otetaan myös käyttöön.
Keväällä 2025 päätettiin, että Iittalan Yhtenäiskoulu on jatkossa puhelimeton koulu. Tätä tavoitetta varten hankittiin puhelinlokerikot 6.-9.-luokkalaisille oppilaille. Lukuvuoden aikana vakiinnutetaan puhelimettomuus koulussamme ja kehitetään muuta mielekästä toimintaa vapaisiin hetkiin.
2. Tavoite: Oppimisen tuen uudistuksen käytäntöön vieminen, etenkin ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppimisen edellytyksiä tukevien toimintatapojen kehittäminen ja parantaminen
3. Mielen hyvinvoinnin vahvistaminen
Toimenpiteet: Iittalan yhtenäiskoulussa jatketaan panostamista oppilaiden henkiseen hyvinvointiin. Hyvän mielen taitojen -tunti on aiemmin ollut 8.luokalla lyhyenä valinnaisaineena ja luokanvalvoja on pitänyt tämän tunnin ja tavannut luokkansa kerran viikossa olevalla oppitunnilla. Muilla vuosiluokilla taitoja on harjoiteltu muiden oppituntien lomassa.
Lukuvuodesta 2025-2026 alkaen hyvän mielen tunnit ovat luokanvalvojan tunteja ja niillä käsitellään yhteisesti sovittuja teemoja. Näitä tunteja on yhteensä kuusi tuntia lukuvuoden aikana.
Hyvän mielen tunneilla vahvistamme sekä oppilaiden että henkilökunnan mielenterveystaitoja. Haluamme olla kotien kanssa auttamassa oppilasta kasvamaan aktiiviseksi ja hyvin voivaksi kansalaiseksi. Iittalan yhtenäiskoulu haluaa olla Hyvän mielen koulu. Aiheeseen panostaminen on nyt erityisen tärkeää kun haluamme tukea oppilaiden ja henkilökunnan jaksamista pandemiasta selviämisessä.
Iittalan yhtenäiskoulussa kiinnitetään huomiota koulussa viihtymiseen. Yhteisöllinen oppilashuolto pitää tärkeänä vuorovaikutustaitojen kehittämistä, ristiriitatilanteiden selvittämistä ratkaisukeskeisillä menetelmillä, aktiivista reagointia kiusaamiseen ja oppilaan oppimisen edistämistä eri keinoilla
Haluamme kasvattaa lapsista ja nuoristamme toinen toisiaan sekä muita kulttuureja arvostavia, avoimia ja suvaitsevia maailmankansalaisia ja sitä kautta edistää hyvinvointia ja maailmanrauhaa.
Lukuvuoden aikana yhteisöllinen ohr työstää vuosikellon hyvän mielen taitomerkin teemojen mukaisesti.
4. Tavoite:
Fyysisesti hyvinvoiva lapsi ja nuori:
Toimenpide: Iittalan yhtenäiskoulussa kannustetaan aktiiviseen ja liikkuvaan elämäntapaan. Keskeisenä tavoitteena edistää liikkumista ja kiinnittää yhä enemmän huomiota terveellisiin elintapoihin. Jatkamme koulussamme Liikkuva koulu -toiminnan kehittämistä välituntiliikunnan tehostamisena ja liikunnallisten tuokioiden pitämisenä oppitunneillakin. Liikkuvan koulun kolme päätavoitetta ovat viihtyisämmät koulupäivät, oppimisen tukeminen liikunnan avulla ja työrauhan vahvistaminen.
5. Tavoite: Lukeva lapsi ja nuori
Toimenpide: Iittalan yhtenäiskoulu etsii uusia ja vahvistaa vanhoja käytänteitä, joilla edistetään lukemisen kulttuuria. Yhteistyötä muun muassa kirjaston ja kouluvanhempien kanssa kehitetään. Myös oppilaita kuullaan ja osallistetaan. Erilaisia lukemisen teemoja nostetaan esiin lukuvuoden aikana. Lukutaitotiimi huolehtii näistä asioista ja vie viime lukuvuonna työstämänsä lukutaitopolun käytäntöön.