Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan keinot, joilla koulu edistää oppilaiden osallisuutta lukuvuonna 2025-2026.

Koulu
Ei lisäyksiä

Iittalan Yhtenäiskoulussa oppilaat vaikuttavat kaikkeen koulun toimintaan. Viime lukuvuoden yhteinen iso käsiteltävä teema olivat puhelimet koulussa, tänä vuonna turvallisuus. Jokaisessa luokassamme järjestetään luokkakokoukset, joissa käsitellään yhdessä sovitusta aiheesta kysymyksiä. Opettaja kirjaa muistion, joka tuodaan yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän käsittelyyn ja jatkotyöstettäväksi.

Koulussamme toimii oppilasagentit, Kulttuurikopla sekä aktiivinen oppilaskunnan hallitus.

OPPILASKUNTATOIMINTA

Iittalan yhtenäiskoulun oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskuntatoiminnan tehtävänä on ohjata oppilaat keskinäiseen yhteistyöhön ja pyrkiä parantamaan heidän vaikutusmahdollisuuksiaan koulussamme. Tavoitteena on, että oppilaat ottavat vastuuta yhteisten asioiden hoidosta, ja siten omalla toiminnallaan lisäävät viihtyvyyttä koulussamme. Oppilaskuntatoiminnan avulla lisätään yhteisöllisyyttä konkreettisina tekoina koulun arjessa esim. järjestämällä tempauksia ja teemapäiviä.

Oppilaskunnan jäsenet osallistuvat yhteisöllisen opiskeluryhmän suunnittelu- ja arviointikokouksiin. Lukuvuonna 2025-2026 oppilaskuntatoiminnassa painotamme edelleen oppilaiden osallistamista oman luokan ja luokka-asteen toiminnan kehittämisen vaikuttamiseen. Tarkoituksenamme on suunnata oppilaskunnan toimintaa enenevässä määrin luokan yhdyshenkilönä toimimisen suuntaan, yhteisöllisiä tapahtumia unohtamatta. 

Oppilaskunnan hallitukseen valitaan vaaleilla edustaja ja tälle varajäsen jokaiselta luokalta. Oppilaskuntavaalit pidetään viikolla 36.  Hallituksen jäsenten tehtävä on mm. osallistua aktiivisesti oppilaskunnan hallituksen kokouksiin, kuulla oman luokan oppilaita luokkakokouksessa ja tuoda luokan ääni oppilaskunnan hallituksen kokoukseen. Oppilaskunnan hallituksen jäsenistä valitaan erilaisia tiimejä (mm. tiedotustiimi, tapahtumatiimi). 

Oppilaskunta tekee yhteistyötä nuorisotyöntekijä Samuli Mäkelän sekä Iittalan kouluvanhemmat ry:n kanssa. 

Oppilaskunnan ohjaavina opettajina kaudella 2025-2026 toimivat Heini Nummela ja Saija Virta.

Oppilaskunnan hallitus lukuvuonna 2025-2026 (luokka, jäsen ja varajäsen):

1 luokat Vilho Lahdenperä, Köpi Peltonen

2A Sofia Inkiläinen, Ella Skytte

2B Viljami Palo, Meeri Moisio

3A  Edvin Knuuttila, Riku Kautto

3B Aino Pietilä, Roope Ekholm

4A Eevi Peltonen, Veea Nupponen

4B Lenni Linna, Eetu Sievänen

2-4h Sabina Kopra

5A Varpu Ilomäki, Noah Mgullu

5B Vincent Knuutila, Saaga Richter

6A Lauri Kekäläinen, Anni Numminen

6B Jere Sulander, Aini Mäntytörmä

5-6h Mikael Roivas

7A Martta Rantonen, Sofia Hakala

7B Maiju Mattila, Sonia Alarto

8A Aleksi Peltoniemi. Kalle Pietilä

8B Markus Numminen

9A Emma Laine, Aino Keto

9B Veeti Ränkimies, Vivian Lindholm

7-9h Jami Ahonen, Paavo Heinonen