Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

3.1. Koulun johtamisrakenne 2025-2026

Hallintorakenteet: 

Koulun rehtori: Mira Parikka

Vastuualueet: koulun yleisjohtaminen, talousjohtaminen, pedagoginen johtaminen (lukujärjestykset), henkilöstöhallinto (rekrytointi, VIPS, onnistumisen keskustelut), oppilaan poissaoloanomusten käsittely, oppilasturvallisuus- ja kurinpitoasiat, sijaisjärjestelyt, kiinteistöasiat.

Koulun apulaisrehtori: Siukku Erola

Vastuualueet: rehtorin sijaisena toimiminen, koulukuljetusasiat, valvontalistat, kouluohjaajien työn koordinointi, oppilashuollon johtaminen

Kehittämisryhmä:  rehtori Mira Parikka , apulaisrehtori/opo Siukku Erola, teematiimien vetäjät: luokanopettaja Minna Mäkinen, aineenopettaja Mikko Jalava, luokanopettaja Saija Virta, aineenopettaja Minna Oksa, erityisopettaja Jari Tuominen, luokanopettaja Kalle Manninen sekä ohjaajatiiminvetäjä Erika Sundholm.

Kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein teematiiminvetäjien kesken. 

Tehtävät: 

-kehittämisryhmä valmistelee koulun toimintaan liittyviä keskeisiä kehittämiskohteita

-kehittämisryhmän jäsenet toimivat tiimien puheenjohtajina

-tuo keskusteluun opettajatiimeiltä tulleita aloitteita ja ehdotuksia

-linjaa koulun yleisiä kehittämissuuntia, mm. pedagogista kehittämistä

-valmistelee yhdessä edustamansa opettajatiimin kanssa tehtyjä koulua koskevia aloitteita 

-osallistuu Hämeenlinnan yhtenäiskoulujen yhteistyöhön

-kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein.

 

Tiimien tavoitteet ja tehtävät 

Yhteisopettajuus – Yhdessä oppimisen tukena  

Tavoitteenamme Iittalan yhtenäiskoulussa on tarjota jokaiselle oppilaalle paras mahdollinen tuki oppimiseen ja hyvinvointiin. Yhteisopettajuus on toimintamalli, jossa kaksi tai useampi opettaja työskentelee suunnitelmallisesti yhdessä saman oppilasryhmän kanssa. Tiimimme tavoitteena on luoda malli yhteisopettajuudesta, joka sopii meidän kouluumme; haluamme innostaa kollegoitamme yhteiseen suunnitteluun, tekemiseen ja arviointiin. Toivomme yhteisopettajuuden näkyvän oppilaille ja huoltajille avoimuuden, joustavuuden, arvioinnin läpinäkyvyyden sekä oppilaidemme hyvinvoinnin lisääntymisenä. Tavoitteenamme on myös lisätä opettajien ja ohjaajien työhyvinvointia - yhdessä olemme enemmän! 

Tiimimme jäsenet: Minna Mäkinen, Satu Rintala, Taina Puuppo, Essi Jytilä-Rantanen, Jaana Aaltonen sekä Outi Lankinen 

 

Osallisuus-tiimi 

Tiimimme tehtävänä on oppilaiden osallisuuden vahvistaminen ja osallisuutta tukevien toimintatapojen ylläpitäminen ja kehittäminen. Esimerkkeinä käytännön toimintatavoista ovat mm. oppilaskunta, Kulttuurikopla, kummioppilas- ja tukioppilastoiminta sekä erilaiset välituntitaktiviteetit. Koulumme kulttuurielämän kehittäminen ja erilaisten tapahtumien ideointi ja toteuttaminen kuuluvat myös tiimimme tehtäviin. Kulttuuripolun ja Taidetestaajien tuottamien sisältöjen lisäksi nostamme esiin oman kouluyhteisömme osaajia mm. Elämysvälkillä ja Kulttuurikarnevaaleilla. Etsimme jatkuvasti myös keinoja oppilaiden kulttuuritietoisuuden ja –innostuksen lisäämiseen. Huolehdimme myös siitä, että koulumme henkilökunnan virkistystoiminta pysyy voimissaan.  

Tiimimme jäsenet ovat: Elina Jaakonsaari, Mikko Jalava, Ursula Finni, Eeva-Maria Rauhala, Bruna DiPastena, Saara Koskinen, Heini Nummela ja Saija Virta 

 

 

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt 

Tiimin tavoitteena on luoda koululle yhteisiä käytänteitä kaikkien oppilaiden oppimisen edellytyksiä tukemaan erilaisilla ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla. Tavoitteena on strukturoida oppitunteja siten, että kaikilla oppitunneilla on tiettyjä vakiintuneita käytäntöjä. Tällaiset tukitoimet voivat liittyä oppimisen tukeen, oppimisympäristöön, aikuisten toimintaan ja yhteistyöhön. Näiden avulla edistetään oppimisen edellytyksiä erilaisilla oppijoilla sekä kehitetään tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.  

 

Tiimin jäsenet: Jari Tuominen, Minna Alanne, Elisa Keränen, Seppo Pyrhönen, Kari Sairanen.  

 

Lukutaitotiimi 

Lukutaitotiimin tavoitteena on huolehtia lukutaitotyön kehittämisestä Iittalan yhtenäiskoulussa. Tiimi ylläpitää ja kehittää edellisenä lukuvuonna kehittämäänsä lukutaitopolkua. Lisäksi lukutaitotiimi kerää ja jakaa lukutaitomateriaalia koulun henkilökunnalle. Tiimi myös järjestää erilaisia lukutaitotekoja pitkin lukuvuotta mm. nostaa esiin lukutaidon teemapäivät ja –viikot, järjestää Koko koulu lukee –tunteja ja kannustaa oppilaita lukemaan lomilla erilaisten lukuhaasteiden ja bingojen avulla. Tiimi työskentelee aktiivisessa yhteistyössä kirjaston ja lukutaitokoordinaattorin kanssa. 

Jäsenet: Minna Oksa, Aulikki Aalto, Lise Lindberg, Reeta Saarinen, Tiina Mäenluoma ja Erika Sundholm 

 

Ohjaajatiimi 2024-2025/ Erika Sundholm 

TAVOITTEET: 

- Oppilaan toiminnan ohjaaminen ja opiskelun tukeminen niin, että oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus lisääntyvät mahdollisuuksien rajoissa 

- Oppilaan auttaminen ja tukeminen niin, että hän onnistuisi ottamaan haltuunsa opintojen etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt 

- Oppilaan myönteisen itsetunnon kehittymisen tukeminen – onnistumisen kokemukset, ihan pienetkin 

- toimiva ja turvallinen aamu- ja iltapäivätoiminta 

- opettajat, hyödyntäkää luokassanne olevan/vierailevan ohjaajan ammattitaitoa 

 

Työhyvinvointi- ja turvallisuustiimi/ Mikko Jalava 

Tiimin tavoitteena on huolehtia koulurakennuksen turvallisuudesta ja pelastussuunnitelmasta sekä edistää työhyvinvointia järjestämällä henkilökunnalle 1-2 hyvinvointia tukevaa tapahtumaa lukuvuoden aikana.  

 Tiimin tehtävät:  

- Pelastussuunnitelman päivittäminen;  

- Henkilökunnan EA- ja alkusammutuskoulutusten koordinointi;  

- Poistumisharjoitukset;  

- Hengenravinnon ja hyvinvoinnin tarjoaminen työyhteisölle;  

- Henkilökunnan muistamiset;  

- Kahvin- ja teenkeitto- sekä siivousvuorolistat henkilökunnan huoneeseen; 

 

TVT-tiimi/ Kalle Manninen 

Kalle Manninen, TVT-vastaava, iPadit: iPad-sovellustilausasiat ja tekninen tuki sekä laitteisiin että niiden ohjelmistoihin liittyen, nelikantakeskustelut, oppilasagenttitoiminnan ohjaaminen sekä uusien TVT-vastaavien ja oppilasagenttien perehdyttäminen ja kouluttaminen, yhteydenpito agenttitilausasioissa, koulun kotisivuille tiedotteiden (vuosikirja ja kerhomainos) lisääminen, oppilaiden Airo-salasanojen uusiminen ja vaihtaminen, iPadien palautustoiminnot ja päivittäminen sekä unohtuneiden PIN-koodien ja salasanojen nollaus. Yleinen päivystystuki koulupäivien aikana tarvittavalle kiireelliselle TVT-avulle.

Anne Kolmonen, TVT-vastaava, Chromebookit: lähituki Chromebookeille ja läppäreille, tiketit Tieralle, uusien Chromebook-laitteiden ja iPadien sekä Windows-koneiden tilaukset yhdessä rehtorin kanssa sekä Chromebookien ja läppäreiden asennusavut. oppilaiden Airo-salasanojen uusiminen ja vaihtaminen. Yleinen päivystystuki koulupäivien aikana tarvittavalle kiireelliselle TVT-avulle.

Marko Huusela, TVT-vastaava, tietokone-älytaulu-näyttö-setupit: streamausasiat, lähituki pöytäkoneille ja läppäreille, tiketit Tieralle, uusien älytaulu-tietokone-laitteistojen tilaukset ja asennukset/asennusten koordinointi ja yhteydenpito tekniseen tukeen, oppilaiden Airo-salasanojen uusiminen ja vaihtaminen. Yleinen päivystystuki koulupäivien aikana tarvittavalle kiireelliselle TVT-avulle.

 

TVT-tiimin pedagogiset tavoitteet digitaalisen työkulttuurin kehittämiseksi Iittalan yhtenäiskoulussa 2025-2026

 

Tänä lukuvuonna TVT-tiimi toteuttaa siirtymän vanhasta digiosaamismerkkijärjestelmästä uuteen. Uusi digiosaamismerkkijärjestelmä valmistuu Hämeenlinnassa lokakuun alussa, ja hyväksytysten jälkeen se on koko kaupungissa virallisesti käytössä kaikilla luokkatasoilla 1.-9.

 

Kalle Manninen on työskennellyt uuden digiosaamismerkkijärjestelmän työryhmässä alusta alkaen, ja yhdessä Iittalan TVT-tiimin kanssa vastaa sen käyttöönotosta ja opastuksesta Iittalan yhtenäiskoulussa.

 

TVT-tiimi ottaa huolehtiakseen myös turvatulostukseen liittyvät asiat oppilaitoksessamme.

 

Koko kaupunkiin käyttöön tuleva Qridi-ohjelmisto on yksittäisistä sovelluksista se, jonka käyttöönottoon ja kouluttamiseen TVT-tiimi keskittyy niin ikään tänä lukuvuonna. Qridiä tarvitaan aluksi lukutaitoon liittyvissä diplomiasioissa ja digiosaamismerkkijärjestelmän taitojen kirjaamisessa.

 

Yhdessä rehtorin kanssa TVT-tiimin edustaja Kalle Manninen ja oppilasagentit pohtivat jo elokuussa, kuinka digitaalinen työskentelykulttuuri saadaan juurrutettua kaikille luokkatasoille. Tämän ns. nelikantakeskustelun on koolle kutsunut oppilasagenttien ohjaavien opettajien ohjaava opettaja Vesa Koskinen.

 

Digiosaamismerkkijärjestelmän, turvatulostuksen ja Qridin lisäksi TVT-tiimi vastaa kaikista ”yllättäen” eteen tulevista digiasioista, joissa koulumme väki tarvitsee kiireellistä tai vähemmän kiireellistä apua.