3.1. Koulun johtamisrakenne
Hallintorakenteet:
Koulun rehtori: Mira Parikka
Vastuualueet: koulun yleisjohtaminen, talousjohtaminen, pedagoginen johtaminen (lukujärjestykset), henkilöstöhallinto (rekrytointi, VIPS, onnistumisen keskustelut), oppilaan poissaoloanomusten käsittely, oppilasturvallisuus- ja kurinpitoasiat, sijaisjärjestelyt, kiinteistöasiat.
Koulun apulaisrehtori: Siukku Erola
Vastuualueet: rehtorin sijaisena toimiminen, koulukuljetusasiat, valvontalistat, kouluohjaajien työn koordinointi, oppilashuollon johtaminen
Kehittämisryhmä: rehtori Mira Parikka , apulaisrehtori/opo Siukku Erola, teematiimien vetäjät: luokanopettaja Essi Jytilä-Rantanen, aineenopettaja Mikko Jalava, luokanopettaja Saija Virta, aineenopettaja Minna Oksa ja luokanopettaja Kalle Manninen sekä luokkatasotiimienvetäjät: laaja-alainen erityisopettaja Taina Puuppo, aineenopettaja Hanna Kökkö, luokanopettaja Minna Mäkinen, luokanopettajat Kalle Manninen ja Essi-Jytilä-Rantanen sekä ohjaajatiiminvetäjä Erika Sundholm.
Kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein teematiiminvetäjien kesken. Joka toinen kerta kehittämisryhmä kokoontuu laajana ja mukana on myös luokkatasotiimien vetäjät.
Tehtävät:
-kehittämisryhmä valmistelee koulun toimintaan liittyviä keskeisiä kehittämiskohteita
-kehittämisryhmän jäsenet toimivat tiimien puheenjohtajina
-tuo keskusteluun opettajatiimeiltä tulleita aloitteita ja ehdotuksia
-linjaa koulun yleisiä kehittämissuuntia, mm. pedagogista kehittämistä
-valmistelee yhdessä edustamansa opettajatiimin kanssa tehtyjä koulua koskevia aloitteita
-osallistuu Hämeenlinnan yhtenäiskoulujen yhteistyöhön
-kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein.
Tiimien tavoitteet ja tehtävät
Vuosiluokkatiimien tehtävänä on yleisesti huolehtia arjen pyörittämisestä, monialaisten oppimiskokonaisuuksien (moopsujen) toteuttamisesta, yhteisen opettajuuden kehittämisestä / edistämisestä, oppikirjojen ja -materiaalien yhteisestä tilaamisesta.
Vuosiluokkatiimit
1.-2.-luokat/ Minna Mäkinen
Tiimin tavoitteena on vahvistaa toimivia toimintatapoja ja käytänteitä alkuopetusluokkien yhteiseksi hyväksi. Ajatus yhteisestä alkuopetuksesta on tärkeää, sillä toivomme jokaisen koulumme oppilaan saavan omalle koulutielleen parhaan mahdollisen alun ja yhteistoiminta opettajien ja luokkien kesken lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta; kun tunnen kuuluvani ryhmään, minun on helpompi olla oma itseni, oppia muilta ja jakaa omaa osaamistani.
Tiimin tavoitteena on kasvattaa oppilaita sopuisaan, positiiviseen ja kannustavaan vuorovaikutukseen toistensa kanssa.
Yhteisopettajuus on tätä päivää ja tavoitteenamme on kehittää koulumme näköistä yhteisopettajuutta, jossa arjen jakaminen opettajien ja oppilaiden kesken yli luokkarajojen on mutkatonta ja työhyvinvointia lisäävää (mm. yhteiset toimintapäivät).
3.-4.-luokat/ Kalle Manninen
Tiimin tavoitteet tänä lukuvuonna ovat:
-tehdä yhteistyötä yli luokkarajojen (kehitetään yhteistyön muotoja, joissa kolmas- ja neljäsluokkalaiset pääsevät toimimaan yhdessä)
-digitaalisten laitteiden ja sovellusten säännöllinen ja sujuva käyttö (mm. tekoälyn mahdollisuuksiin tutustuminen)
-arviointikäytänteiden yhdenmukaistaminen (mm. oppimisenaikaista arviointia ja tavoitteiden asettelua harjoittelemalla yhdessä oppilasryhmien kanssa)
Tiimin toiminta tänä vuonna – suunnitellaan ja toteutetaan seuraavaa:
-3.-luokkalaiset perustavat joukostaan ns. kotiryhmät, joissa perehdytään yhteistoiminnallisiin oppimismenetelmiin
-lisätään vuorovaikutusta ja yhteistyötä luokkarajojen yli: 3A & 3B
-koko 3.-4.-luokkatasotiimi ideoi yhteisen päivän urheilukentälle sekä mahdollisuuksien mukaan muita toiminnallisia päiviä koko tiimin oppilasväelle
5.-6.-luokat/ Essi Jytilä-Rantanen
Tehtävä ja tavoitteet:
Tiimi pyrkii kehittämään yhdessä pedagogisia ratkaisuja ja jakamaan toimivia käytänteitä, joiden avulla tuetaan oppilaan kasvua ja onnistumista sekä yläkouluvalmiuksien saavuttamista (pedagoginen vertaistuki).
Yhteisopettajuutta hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
Tiimi suunnittelee ja toteuttaa yhteistyössä monialaisen oppimiskokonaisuuden. Kantavana ajatuksena on yhteistyö yli luokkarajojen.
Tavoitteena on lisäksi yhtenäisen arvioinnin kehittäminen. Tähän pyritään avoimen keskustelun ja arvioinnin kriteerien läpikäynnin avulla.
Erityisopetustiimi/ Taina Puuppo
Tiimin tehtävät:
- alkusyksylle sovittuun YS-aamuun pedagogisista asiakirjoista opetustuokio. Tämän jälkeen asiakirjojen laatimiseen on mahdollisuus saada tukea.
- EO-tiimi työstää käsikirjaan omaa osuuttaan esim. tuen asiakirjojen aikataulut ja tärkeimmät ohjeistukset, OHR-käytänteet, pienluokkiin hakeutuminen, koulun ulkopuolisten toimioiden tehtävät ja yhteystiedot (esim. konsultoivien verkosto, sairaalakoulun konsultoiva, toppari-tiimi ja mitä näitä nyt on) Koettiin, että tietoa tukipalveluista tulee ripotellen, eikä kukaan muista mistä yhteystieto löytyy tai minkälaisessa tilanteessa keneenkin tulee olla yhteydessä.
- pienluokkien oppilaiden ryhmittelystä laadimme ehdotuksen, hakuvaiheessa puolin ja toisin konsultointi pienluokkatarpeesta
- kehitetään integrointimahdollisuuksia molempiin suuntiin. Pohditaan ns. klinikkamallia, joka vosi palvella yleisopetuksen erityistä tukea tarvitsevia oppilaita (esim. jos kokonaisia oppiaineita opiskeltava erityisopetuksessa).
Ohjaajatiimi 2024-2025/ Erika Sundholm
TAVOITTEET:
- Oppilaan toiminnan ohjaaminen ja opiskelun tukeminen niin, että oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus lisääntyvät mahdollisuuksien rajoissa
- Oppilaan auttaminen ja tukeminen niin, että hän onnistuisi ottamaan haltuunsa opintojen etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt
- Oppilaan myönteisen itsetunnon kehittymisen tukeminen – onnistumisen kokemukset, ihan pienetkin
- toimiva ja turvallinen aamu- ja iltapäivätoiminta
- opettajat, hyödyntäkää luokassanne olevan/vierailevan ohjaajan ammattitaitoa
Yläkoulu/ Hanna Kökkö
Tavoitteet:
Teematiimit
Teematiimit muodostuvat selkeiden koulun toimintaa eteenpäin vievien kehittämistehtävien ympärille. Olennaista on, että tiimeissä työskennellään sellaisten tehtävien ja tavoitteiden parissa, joista ei muutoin korvata ja tehtävät/ tavoitteet ovat selkeästi koulua kehittäviä ja koulun toimintaa edistäviä, osin välttämättömiäkin arjen parantajia.
Lukutaitotiimi/ Minna Oksa
Työhyvinvointi- ja turvallisuustiimi/ Mikko Jalava
Tiimin tavoitteena on huolehtia koulurakennuksen turvallisuudesta ja pelastussuunnitelmasta sekä edistää työhyvinvointia järjestämällä henkilökunnalle 1-2 hyvinvointia tukevaa tapahtumaa lukuvuoden aikana.
Tiimin tehtävät:
- Pelastussuunnitelman päivittäminen;
- Henkilökunnan EA- ja alkusammutuskoulutusten koordinointi;
- Poistumisharjoitukset;
- Hengenravinnon ja hyvinvoinnin tarjoaminen työyhteisölle;
- Henkilökunnan muistamiset;
- Kahvin- ja teenkeitto- sekä siivousvuorolistat henkilökunnan huoneeseen;
Liikuntatiimi/ Essi Jytilä-Rantanen (Minna Kataja)
Tavoitteita:
Liikkuva koulu -järjestelmän kehittämisen edelläkävijäkoulu
Liikunnallisen koulupäivän kehittäminen
Tavoitteellisen kilpaurheilun tukeminen
Oppituntien toiminnallisuuden lisääminen
Uinnin opetuksen järjestäminen
Koululiikuntaliiton ja kaupungin liikunta- ja urheilutapahtumiin osallistuminen
Liikunnalliset teemapäivät
Välinehuolto- ja tilaukset
Välituntivarusteiden hankinta ja ylläpito
Move-mittaukset
KuKa-tiimi/ Saija Virta
Tiimin tehtävät:
- Koulun kulttuurielämän kehittäminen, tapahtumien ja tempausten ideointi
- Lukutaidon ja lukemisen kehittäminen ja ylläpitäminen
- Maailman moninaisuuden ja kansainvälisyyden merkityksen huomioiminen koulutyössä
- Koulun Kulttuurikoplan vetäminen ja kehittäminen, elämysvälkät, kulttuurikalenterin ylläpitäminen
- Oppilaskuntatoiminnan huomioiminen
- ARX-yhteistyö (Saija)
-> Taidetestaajat (Ursula)
- Kulttuuriin liittyvien merkkipäivien huomioiminen kouluyhteisössä
TVT-tiimi/ Kalle Manninen
Tiimin tavoitteet:
-osallistua sähköisen valinnaisainevalinnan suunnitteluun ja toteuttamiseen
-ohjata henkilöstöä digitaitojen ns. sähköisen osaamismerkkijärjestelmän käyttöön ja osallistua ko. osaamismerkkijärjestelmän uudistamistyöhön kaupungissa (kun järjestelmä on uudistettu, kouluttaa TVT-tiimi henkilökunnan järjestelmän käyttöön)
-jakaa henkilöstölle Teams-yhteisössä digivinkkejä ja uutisia kaupungin TVT-asioista
-tutustua ja perehtyä tekoälyn mahdollisuuksiin koulukäytössä sekä jakaa osaamistaan yhteisöön
3.1. Koulun johtamisrakenne
Hallintorakenteet:
Koulun rehtori: Mira Parikka
Vastuualueet: koulun yleisjohtaminen, talousjohtaminen, pedagoginen johtaminen (lukujärjestykset), henkilöstöhallinto (rekrytointi, VIPS, onnistumisen keskustelut), oppilaan poissaoloanomusten käsittely, oppilasturvallisuus- ja kurinpitoasiat, sijaisjärjestelyt, kiinteistöasiat.
Koulun apulaisrehtori: Siukku Erola
Vastuualueet: rehtorin sijaisena toimiminen, koulukuljetusasiat, valvontalistat, kouluohjaajien työn koordinointi, oppilashuollon johtaminen
Kehittämisryhmä: rehtori Mira Parikka , apulaisrehtori/opo Siukku Erola, teematiimien vetäjät: luokanopettaja Essi Jytilä-Rantanen, aineenopettaja Mikko Jalava, luokanopettaja Saija Virta, aineenopettaja Minna Oksa ja luokanopettaja Kalle Manninen sekä luokkatasotiimienvetäjät: laaja-alainen erityisopettaja Taina Puuppo, aineenopettaja Hanna Kökkö, luokanopettaja Minna Mäkinen, luokanopettajat Kalle Manninen ja Essi-Jytilä-Rantanen sekä ohjaajatiiminvetäjä Erika Sundholm.
Kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein teematiiminvetäjien kesken. Joka toinen kerta kehittämisryhmä kokoontuu laajana ja mukana on myös luokkatasotiimien vetäjät.
Tehtävät:
-kehittämisryhmä valmistelee koulun toimintaan liittyviä keskeisiä kehittämiskohteita
-kehittämisryhmän jäsenet toimivat tiimien puheenjohtajina
-tuo keskusteluun opettajatiimeiltä tulleita aloitteita ja ehdotuksia
-linjaa koulun yleisiä kehittämissuuntia, mm. pedagogista kehittämistä
-valmistelee yhdessä edustamansa opettajatiimin kanssa tehtyjä koulua koskevia aloitteita
-osallistuu Hämeenlinnan yhtenäiskoulujen yhteistyöhön
-kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein.
Tiimien tavoitteet ja tehtävät
Vuosiluokkatiimien tehtävänä on yleisesti huolehtia arjen pyörittämisestä, monialaisten oppimiskokonaisuuksien (moopsujen) toteuttamisesta, yhteisen opettajuuden kehittämisestä / edistämisestä, oppikirjojen ja -materiaalien yhteisestä tilaamisesta.
Vuosiluokkatiimit
1.-2.-luokat/ Minna Mäkinen
Tiimin tavoitteena on vahvistaa toimivia toimintatapoja ja käytänteitä alkuopetusluokkien yhteiseksi hyväksi. Ajatus yhteisestä alkuopetuksesta on tärkeää, sillä toivomme jokaisen koulumme oppilaan saavan omalle koulutielleen parhaan mahdollisen alun ja yhteistoiminta opettajien ja luokkien kesken lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta; kun tunnen kuuluvani ryhmään, minun on helpompi olla oma itseni, oppia muilta ja jakaa omaa osaamistani.
Tiimin tavoitteena on kasvattaa oppilaita sopuisaan, positiiviseen ja kannustavaan vuorovaikutukseen toistensa kanssa.
Yhteisopettajuus on tätä päivää ja tavoitteenamme on kehittää koulumme näköistä yhteisopettajuutta, jossa arjen jakaminen opettajien ja oppilaiden kesken yli luokkarajojen on mutkatonta ja työhyvinvointia lisäävää (mm. yhteiset toimintapäivät).
3.-4.-luokat/ Kalle Manninen
Tiimin tavoitteet tänä lukuvuonna ovat:
-tehdä yhteistyötä yli luokkarajojen (kehitetään yhteistyön muotoja, joissa kolmas- ja neljäsluokkalaiset pääsevät toimimaan yhdessä)
-digitaalisten laitteiden ja sovellusten säännöllinen ja sujuva käyttö (mm. tekoälyn mahdollisuuksiin tutustuminen)
-arviointikäytänteiden yhdenmukaistaminen (mm. oppimisenaikaista arviointia ja tavoitteiden asettelua harjoittelemalla yhdessä oppilasryhmien kanssa)
Tiimin toiminta tänä vuonna – suunnitellaan ja toteutetaan seuraavaa:
-3.-luokkalaiset perustavat joukostaan ns. kotiryhmät, joissa perehdytään yhteistoiminnallisiin oppimismenetelmiin
-lisätään vuorovaikutusta ja yhteistyötä luokkarajojen yli: 3A & 3B
-koko 3.-4.-luokkatasotiimi ideoi yhteisen päivän urheilukentälle sekä mahdollisuuksien mukaan muita toiminnallisia päiviä koko tiimin oppilasväelle
5.-6.-luokat/ Essi Jytilä-Rantanen
Tehtävä ja tavoitteet:
Tiimi pyrkii kehittämään yhdessä pedagogisia ratkaisuja ja jakamaan toimivia käytänteitä, joiden avulla tuetaan oppilaan kasvua ja onnistumista sekä yläkouluvalmiuksien saavuttamista (pedagoginen vertaistuki).
Yhteisopettajuutta hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
Tiimi suunnittelee ja toteuttaa yhteistyössä monialaisen oppimiskokonaisuuden. Kantavana ajatuksena on yhteistyö yli luokkarajojen.
Tavoitteena on lisäksi yhtenäisen arvioinnin kehittäminen. Tähän pyritään avoimen keskustelun ja arvioinnin kriteerien läpikäynnin avulla.
Erityisopetustiimi/ Taina Puuppo
Tiimin tehtävät:
- alkusyksylle sovittuun YS-aamuun pedagogisista asiakirjoista opetustuokio. Tämän jälkeen asiakirjojen laatimiseen on mahdollisuus saada tukea.
- EO-tiimi työstää käsikirjaan omaa osuuttaan esim. tuen asiakirjojen aikataulut ja tärkeimmät ohjeistukset, OHR-käytänteet, pienluokkiin hakeutuminen, koulun ulkopuolisten toimioiden tehtävät ja yhteystiedot (esim. konsultoivien verkosto, sairaalakoulun konsultoiva, toppari-tiimi ja mitä näitä nyt on) Koettiin, että tietoa tukipalveluista tulee ripotellen, eikä kukaan muista mistä yhteystieto löytyy tai minkälaisessa tilanteessa keneenkin tulee olla yhteydessä.
- pienluokkien oppilaiden ryhmittelystä laadimme ehdotuksen, hakuvaiheessa puolin ja toisin konsultointi pienluokkatarpeesta
- kehitetään integrointimahdollisuuksia molempiin suuntiin. Pohditaan ns. klinikkamallia, joka vosi palvella yleisopetuksen erityistä tukea tarvitsevia oppilaita (esim. jos kokonaisia oppiaineita opiskeltava erityisopetuksessa).
Ohjaajatiimi 2024-2025/ Erika Sundholm
TAVOITTEET:
- Oppilaan toiminnan ohjaaminen ja opiskelun tukeminen niin, että oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus lisääntyvät mahdollisuuksien rajoissa
- Oppilaan auttaminen ja tukeminen niin, että hän onnistuisi ottamaan haltuunsa opintojen etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt
- Oppilaan myönteisen itsetunnon kehittymisen tukeminen – onnistumisen kokemukset, ihan pienetkin
- toimiva ja turvallinen aamu- ja iltapäivätoiminta
- opettajat, hyödyntäkää luokassanne olevan/vierailevan ohjaajan ammattitaitoa
Yläkoulu/ Hanna Kökkö
Tavoitteet:
Teematiimit
Teematiimit muodostuvat selkeiden koulun toimintaa eteenpäin vievien kehittämistehtävien ympärille. Olennaista on, että tiimeissä työskennellään sellaisten tehtävien ja tavoitteiden parissa, joista ei muutoin korvata ja tehtävät/ tavoitteet ovat selkeästi koulua kehittäviä ja koulun toimintaa edistäviä, osin välttämättömiäkin arjen parantajia.
Lukutaitotiimi/ Minna Oksa
Työhyvinvointi- ja turvallisuustiimi/ Mikko Jalava
Tiimin tavoitteena on huolehtia koulurakennuksen turvallisuudesta ja pelastussuunnitelmasta sekä edistää työhyvinvointia järjestämällä henkilökunnalle 1-2 hyvinvointia tukevaa tapahtumaa lukuvuoden aikana.
Tiimin tehtävät:
- Pelastussuunnitelman päivittäminen;
- Henkilökunnan EA- ja alkusammutuskoulutusten koordinointi;
- Poistumisharjoitukset;
- Hengenravinnon ja hyvinvoinnin tarjoaminen työyhteisölle;
- Henkilökunnan muistamiset;
- Kahvin- ja teenkeitto- sekä siivousvuorolistat henkilökunnan huoneeseen;
Liikuntatiimi/ Essi Jytilä-Rantanen (Minna Kataja)
Tavoitteita:
Liikkuva koulu -järjestelmän kehittämisen edelläkävijäkoulu
Liikunnallisen koulupäivän kehittäminen
Tavoitteellisen kilpaurheilun tukeminen
Oppituntien toiminnallisuuden lisääminen
Uinnin opetuksen järjestäminen
Koululiikuntaliiton ja kaupungin liikunta- ja urheilutapahtumiin osallistuminen
Liikunnalliset teemapäivät
Välinehuolto- ja tilaukset
Välituntivarusteiden hankinta ja ylläpito
Move-mittaukset
KuKa-tiimi/ Saija Virta
Tiimin tehtävät:
- Koulun kulttuurielämän kehittäminen, tapahtumien ja tempausten ideointi
- Lukutaidon ja lukemisen kehittäminen ja ylläpitäminen
- Maailman moninaisuuden ja kansainvälisyyden merkityksen huomioiminen koulutyössä
- Koulun Kulttuurikoplan vetäminen ja kehittäminen, elämysvälkät, kulttuurikalenterin ylläpitäminen
- Oppilaskuntatoiminnan huomioiminen
- ARX-yhteistyö (Saija)
-> Taidetestaajat (Ursula)
- Kulttuuriin liittyvien merkkipäivien huomioiminen kouluyhteisössä
TVT-tiimi/ Kalle Manninen
Tiimin tavoitteet:
-osallistua sähköisen valinnaisainevalinnan suunnitteluun ja toteuttamiseen
-ohjata henkilöstöä digitaitojen ns. sähköisen osaamismerkkijärjestelmän käyttöön ja osallistua ko. osaamismerkkijärjestelmän uudistamistyöhön kaupungissa (kun järjestelmä on uudistettu, kouluttaa TVT-tiimi henkilökunnan järjestelmän käyttöön)
-jakaa henkilöstölle Teams-yhteisössä digivinkkejä ja uutisia kaupungin TVT-asioista
-tutustua ja perehtyä tekoälyn mahdollisuuksiin koulukäytössä sekä jakaa osaamistaan yhteisöön