Hae

3.1 Koulun johtamisrakenne

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin peruskoulujen johtamisrakenne

Pedagoginen johtaminen

Pedagoginen johtaminen tarkoittaa, miten koulun johto ja hallinto suunnittelevat, organisoivat ja ohjaavat opetus- ja oppimisprosesseja. Käytännön esimerkkeinä mainittakoon mm. tuntikehyksen ja työjärjestysten suunnittelu ja tekeminen. On hyvä luoda koulun visio ja strategia sen toteuttamiseksi. Pedagogisella johtamisen kautta voimme vaikuttaa opetuksen laadun paranemiseen, oppimistulosten edistämiseen ja oppimisympäristön kehittämiseen opettajien ja oppilaiden tarpeet huomioon ottaen.

Pedagoginen johtaminen sisältää mm. seuraavia osa-alueita:

Opetussuunnitelmatyön johtaminen

Valtakunnallisen ja kuntakohtaisen ops:n toteuttaminen

Oppilaiden oppimisen edistäminen ja tukeminen

Koulukohtaisen innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen

Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin johtaminen

Oppimista ja yhteisön jäsenyyttä vahvistavan ilmapiirin ja toiminnan johtaminen yhteisöllisen opiskeluhuoltotiimin kanssa

Oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen

Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Koulun henkilöstön ammatillisen kehittymisen tukeminen

Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Oppimisympäristön kehittäminen

Tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen koulussa on lähestymistapa, jossa päätöksenteko perustuu systemaattiseen tietoon ja analyysiin opetuksesta, oppimisesta ja koulun toiminnasta yleisesti.

Tiedolla johtamisella on mahdollista hyödyntää erilaisia tietolähteitä, kuten oppimistuloksia (valtakunnalliset kokeet, lukemisen ja matematiikan seulat), oppilaiden arvioinnit, opettajien palautteet (esi. työhyvinvointikyselyt), oppilaiden ja vanhempien kyselyt (esimerkiksi kouluterveyskysely) sekä muita koulun sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä (koulukohtaiset kyselyt ja Move-mittaus).

Turvallisuusjohtaminen

Pakollisten asiakirjojen laatiminen ja päivittäminen sekä vieminen käytäntöön.

Keskeisiä turvallisuusjohtamisen asiakirjoja ovat: Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma, Kriisisuunnitelma, Suunnitelma oppilaiden kiusaamiselta väkivallalta ja häirinnältä, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, riskien arviointi sekä huolehtia Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksessa ilmenneiden asioiden edistämisestä.

Jaettu johtaminen

Jaettu johtajuus korostaa yhteistyötä, avoimuutta ja osallistavaa päätöksentekoa kouluyhteisön eri jäsenten välillä, mikä edistää koulun ilmapiiriä, oppimistuloksia ja yhteisöllisyyttä, Jaettu johtajuus koulussa ymmärretään lähestymistapana, jossa vastuu päätöksenteosta ja johtajuudesta jaetaan useiden eri henkilöiden tai ryhmien kesken. Delegointipäätöksessä (1.3.2024) rehtoreille määritelty päätösvalta on jakamaton, mutta jaettuun johtamiseen perustuvien toimintamallien avulla oppilaita, opettajia, vanhempia ja koulun muuta henkilökuntaa voidaan osallistaa päätöksentekoon ja koulun toiminnan suunnitteluun.

Jaettu johtaminen edellyttää rakenteen. Hyväksi havaittu keino jaetun johtajuuden rakenteen toteuttamiseen isoimmissa kouluissa on tiimiorganisaatio. Tiimiorganisaation perusperiaatteiden mukaan opettajista koostuvat tiiminvetäjät johtavat luokkataso- tai muilla perusteilla koottuja tiimejä. Tiiminvetäjät usein kuuluvat koulun johto- tai kehittämistiimiin. Myös pienemmissä kouluissa voidaan toteuttaa jaettua johtajuutta koulun koon mahdollistamalla tavalla.

 

Koulu
Ei lisäyksiä

3.1. Koulun johtamisrakenne

Hallintorakenteet: 

Koulun rehtori: Mira Parikka

Vastuualueet: koulun yleisjohtaminen, talousjohtaminen, pedagoginen johtaminen (lukujärjestykset), henkilöstöhallinto (rekrytointi, VIPS, onnistumisen keskustelut), oppilaan poissaoloanomusten käsittely, oppilasturvallisuus- ja kurinpitoasiat, sijaisjärjestelyt, kiinteistöasiat.

Koulun apulaisrehtori: Siukku Erola

Vastuualueet: rehtorin sijaisena toimiminen, koulukuljetusasiat, valvontalistat, kouluohjaajien työn koordinointi, oppilashuollon johtaminen

Kehittämisryhmä:  rehtori Mira Parikka , apulaisrehtori/opo Siukku Erola, teematiimien vetäjät: luokanopettaja Essi Jytilä-Rantanen, aineenopettaja Mikko Jalava, luokanopettaja Saija Virta, aineenopettaja Minna Oksa ja luokanopettaja Kalle Manninen sekä luokkatasotiimienvetäjät: laaja-alainen erityisopettaja Taina Puuppo, aineenopettaja Hanna Kökkö, luokanopettaja Minna Mäkinen, luokanopettajat Kalle Manninen ja Essi-Jytilä-Rantanen sekä ohjaajatiiminvetäjä Erika Sundholm.

Kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein teematiiminvetäjien kesken. Joka toinen kerta kehittämisryhmä kokoontuu laajana ja mukana on myös luokkatasotiimien vetäjät.

Tehtävät: 

-kehittämisryhmä valmistelee koulun toimintaan liittyviä keskeisiä kehittämiskohteita

-kehittämisryhmän jäsenet toimivat tiimien puheenjohtajina

-tuo keskusteluun opettajatiimeiltä tulleita aloitteita ja ehdotuksia

-linjaa koulun yleisiä kehittämissuuntia, mm. pedagogista kehittämistä

-valmistelee yhdessä edustamansa opettajatiimin kanssa tehtyjä koulua koskevia aloitteita 

-osallistuu Hämeenlinnan yhtenäiskoulujen yhteistyöhön

-kehittämisryhmä kokoontuu kahden viikon välein.

 

Tiimien tavoitteet ja tehtävät 

Vuosiluokkatiimien tehtävänä on yleisesti huolehtia arjen pyörittämisestä, monialaisten oppimiskokonaisuuksien (moopsujen) toteuttamisesta, yhteisen opettajuuden kehittämisestä / edistämisestä, oppikirjojen ja -materiaalien yhteisestä tilaamisesta. 

 

Vuosiluokkatiimit 

1.-2.-luokat/ Minna Mäkinen 

Tiimin tavoitteena on vahvistaa toimivia toimintatapoja ja käytänteitä alkuopetusluokkien yhteiseksi hyväksi. Ajatus yhteisestä alkuopetuksesta on tärkeää, sillä toivomme jokaisen koulumme oppilaan saavan omalle koulutielleen parhaan mahdollisen alun ja yhteistoiminta opettajien ja luokkien kesken lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta; kun tunnen kuuluvani ryhmään, minun on helpompi olla oma itseni, oppia muilta ja jakaa omaa osaamistani.  

Tiimin tavoitteena on kasvattaa oppilaita sopuisaan, positiiviseen ja kannustavaan vuorovaikutukseen toistensa kanssa.  

Yhteisopettajuus on tätä päivää ja tavoitteenamme on kehittää koulumme näköistä yhteisopettajuutta, jossa arjen jakaminen opettajien ja oppilaiden kesken yli luokkarajojen on mutkatonta ja työhyvinvointia lisäävää (mm. yhteiset toimintapäivät).      

 

3.-4.-luokat/ Kalle Manninen 

Tiimin tavoitteet tänä lukuvuonna ovat: 

-tehdä yhteistyötä yli luokkarajojen (kehitetään yhteistyön muotoja, joissa kolmas- ja neljäsluokkalaiset pääsevät toimimaan yhdessä) 

-digitaalisten laitteiden ja sovellusten säännöllinen ja sujuva käyttö (mm. tekoälyn mahdollisuuksiin tutustuminen) 

-arviointikäytänteiden yhdenmukaistaminen (mm. oppimisenaikaista arviointia ja tavoitteiden asettelua harjoittelemalla yhdessä oppilasryhmien kanssa) 

  

Tiimin toiminta tänä vuonna – suunnitellaan ja toteutetaan seuraavaa: 

-3.-luokkalaiset perustavat joukostaan ns. kotiryhmät, joissa perehdytään yhteistoiminnallisiin oppimismenetelmiin 

-lisätään vuorovaikutusta ja yhteistyötä luokkarajojen yli: 3A & 3B 

-koko 3.-4.-luokkatasotiimi ideoi yhteisen päivän urheilukentälle sekä mahdollisuuksien mukaan muita toiminnallisia päiviä koko tiimin oppilasväelle  

 

5.-6.-luokat/ Essi Jytilä-Rantanen 

Tehtävä ja tavoitteet: 

Tiimi pyrkii kehittämään yhdessä pedagogisia ratkaisuja ja jakamaan toimivia käytänteitä, joiden avulla tuetaan oppilaan kasvua ja onnistumista sekä yläkouluvalmiuksien saavuttamista (pedagoginen vertaistuki).  

Yhteisopettajuutta hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.  

Tiimi suunnittelee ja toteuttaa yhteistyössä monialaisen oppimiskokonaisuuden. Kantavana ajatuksena on yhteistyö yli luokkarajojen. 

Tavoitteena on lisäksi yhtenäisen arvioinnin kehittäminen. Tähän pyritään avoimen keskustelun ja arvioinnin kriteerien läpikäynnin avulla.  

 

Erityisopetustiimi/ Taina Puuppo 

Tiimin tehtävät: 

- alkusyksylle sovittuun YS-aamuun pedagogisista asiakirjoista opetustuokio. Tämän jälkeen asiakirjojen laatimiseen on mahdollisuus saada tukea. 

- EO-tiimi työstää käsikirjaan omaa osuuttaan esim. tuen asiakirjojen aikataulut ja tärkeimmät ohjeistukset, OHR-käytänteet, pienluokkiin hakeutuminen, koulun ulkopuolisten toimioiden tehtävät ja yhteystiedot (esim. konsultoivien verkosto, sairaalakoulun konsultoiva, toppari-tiimi ja mitä näitä nyt on) Koettiin, että tietoa tukipalveluista tulee ripotellen, eikä kukaan muista mistä yhteystieto löytyy tai minkälaisessa tilanteessa keneenkin tulee olla yhteydessä. 

- pienluokkien oppilaiden ryhmittelystä laadimme ehdotuksen, hakuvaiheessa puolin ja toisin konsultointi pienluokkatarpeesta 

- kehitetään integrointimahdollisuuksia molempiin suuntiin. Pohditaan ns. klinikkamallia, joka vosi palvella yleisopetuksen erityistä tukea tarvitsevia oppilaita (esim. jos kokonaisia oppiaineita opiskeltava erityisopetuksessa). 

 

Ohjaajatiimi 2024-2025/ Erika Sundholm 

TAVOITTEET: 

- Oppilaan toiminnan ohjaaminen ja opiskelun tukeminen niin, että oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus lisääntyvät mahdollisuuksien rajoissa 

- Oppilaan auttaminen ja tukeminen niin, että hän onnistuisi ottamaan haltuunsa opintojen etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt 

- Oppilaan myönteisen itsetunnon kehittymisen tukeminen – onnistumisen kokemukset, ihan pienetkin 

- toimiva ja turvallinen aamu- ja iltapäivätoiminta 

- opettajat, hyödyntäkää luokassanne olevan/vierailevan ohjaajan ammattitaitoa 

 

Yläkoulu/ Hanna Kökkö 

Tavoitteet: 

  • tukea toisiamme yhteisten oppilaidemme opetus- ja kasvatustyössä 

  • varmistaa yläkoululaisten arjen sujuvuus, tarttua tarvittaessa epäkohtiin ja pohtia kehitettäviä käytänteitä 

  • yläkoululaisten kouluviihtyvyyden ylläpito ja kehittäminen 

  • ottaa esiin, kirkastaa ja kehittää luokanvalvojuuteen liittyviä asioita 

  • suunnitella ja valmistella monialaiset oppimiskokonaisuudet 

  • sopia vanhempainilloista 

  • muistutella tuen päivityksistä ja arviointikeskusteluista sekä niihin liittyvistä käytänteistä 

  •  muistuttaa ja tiedottaa Kulttuuripolun ohjelmasta sekä muista yläkoulun retkistä/tapahtumista 

  • käsitellä muut Kehrystä nousevat asiat 

 

 

Teematiimit 

Teematiimit muodostuvat selkeiden koulun toimintaa eteenpäin vievien kehittämistehtävien ympärille. Olennaista on, että tiimeissä työskennellään sellaisten tehtävien ja tavoitteiden parissa, joista ei muutoin korvata ja tehtävät/ tavoitteet ovat selkeästi koulua kehittäviä ja koulun toimintaa edistäviä, osin välttämättömiäkin arjen parantajia. 

 

Lukutaitotiimi/ Minna Oksa 

  • vahvistaa lukemisen kulttuuria eri keinoin  
    * huomioida lukemisen teemapäiviä tai -viikkoja   
    * tuoda lukemisen merkitystä esiin säännöllisesti lukuvuoden aikana   
    * järjestää lukuvälkkä  

  • luoda luokka-asteittainen lukutaidon polku   

  • kehittää yhteistyötä kirjaston kanssa (kirjasarjat, kirjavinkkaus, kirjailijavierailut)  

  • osallistaa oppilaita lukutaitotyöhön  

  • toteuttaa Lukeva koulu -ohjelmaa  

  • Lukudiplomi selkeämmin osaksi koulun lukutaitotyötä  

  • Erityisesti luokka-asteittainen lukutaidon polku olisi tiimin mielestä erityisen tärkeä toimintamme painopiste tänä lukuvuonna. 

 

Työhyvinvointi- ja turvallisuustiimi/ Mikko Jalava 

Tiimin tavoitteena on huolehtia koulurakennuksen turvallisuudesta ja pelastussuunnitelmasta sekä edistää työhyvinvointia järjestämällä henkilökunnalle 1-2 hyvinvointia tukevaa tapahtumaa lukuvuoden aikana.  

 Tiimin tehtävät:  

- Pelastussuunnitelman päivittäminen;  

- Henkilökunnan EA- ja alkusammutuskoulutusten koordinointi;  

- Poistumisharjoitukset;  

- Hengenravinnon ja hyvinvoinnin tarjoaminen työyhteisölle;  

- Henkilökunnan muistamiset;  

- Kahvin- ja teenkeitto- sekä siivousvuorolistat henkilökunnan huoneeseen; 

 

Liikuntatiimi/ Essi Jytilä-Rantanen (Minna Kataja) 

Tavoitteita: 

Liikkuva koulu -järjestelmän kehittämisen edelläkävijäkoulu 

Liikunnallisen koulupäivän kehittäminen 

Tavoitteellisen kilpaurheilun tukeminen 

Oppituntien toiminnallisuuden lisääminen  

Uinnin opetuksen järjestäminen 

Koululiikuntaliiton ja kaupungin liikunta- ja urheilutapahtumiin osallistuminen 

Liikunnalliset teemapäivät 

Välinehuolto- ja tilaukset 

Välituntivarusteiden hankinta ja ylläpito 

Move-mittaukset 

 

KuKa-tiimi/ Saija Virta 

Tiimin tehtävät: 

- Koulun kulttuurielämän kehittäminen, tapahtumien ja tempausten ideointi 

- Lukutaidon ja lukemisen kehittäminen ja ylläpitäminen 

- Maailman moninaisuuden ja kansainvälisyyden merkityksen huomioiminen koulutyössä 

- Koulun Kulttuurikoplan vetäminen ja kehittäminen, elämysvälkät, kulttuurikalenterin ylläpitäminen 

-  Oppilaskuntatoiminnan huomioiminen  

-  ARX-yhteistyö (Saija) 

    -> Taidetestaajat (Ursula) 

-  Kulttuuriin liittyvien merkkipäivien huomioiminen kouluyhteisössä 

 

TVT-tiimi/ Kalle Manninen 

Tiimin tavoitteet: 

-osallistua sähköisen valinnaisainevalinnan suunnitteluun ja toteuttamiseen 

-ohjata henkilöstöä digitaitojen ns. sähköisen osaamismerkkijärjestelmän käyttöön ja osallistua ko. osaamismerkkijärjestelmän uudistamistyöhön kaupungissa (kun järjestelmä on uudistettu, kouluttaa TVT-tiimi henkilökunnan järjestelmän käyttöön) 

-jakaa henkilöstölle Teams-yhteisössä digivinkkejä ja uutisia kaupungin TVT-asioista 

-tutustua ja perehtyä tekoälyn mahdollisuuksiin koulukäytössä sekä jakaa osaamistaan yhteisöön