Päivitetään
4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET 2023-2024
Luokka-aste: 1.-2. lk. (2023-2024)
Oppimiskokonaisuuden nimi: Matematiikan ulottuvuuksia
Geometria, ohjelmointi (robotiikka), mittaaminen, lukukäsite (lukujono, satataulu, enemmän/vähemmän, kertolasku)
Ajankohta ja kesto: kevätlukukaudella ke 20.3, ke 27.3, ke 3.4. ja ke 10.4. klo 9-12
-
Ke 20.3. lukukäsite
-
Ke 27.3. geometria
-
Ke 3.4. ohjelmointi
-
Ke 10.4. mittaaminen
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen.
NPDL 1 - Itseohjautuvuus ja oppimaan oppiminen.
-
Oma ja joustava ajattelu
-
Matemaattisten taitojen oppiminen ja kehittäminen
-
kiinnostuksen herääminen matematiikkaan
NPDL 3 - Tiimityötaidot
-
Yhdessä ajattelu ja tekeminen
-
kaveritaidot
-
toisen huomioiminen ryhmässä
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjentaidot
-
Matematiikan huomaaminen omassa ympäristössä ja arjessa
-
Ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen
-
Arviointikyvyn kehittäminen
-
Looginen ajattelu
L4 Monilukutaito
-
tunnetaitojen kehittäminen matematiikan avulla
-
erilaisten ja eri lähteistä tulevien ohjeiden vastaanottaminen ja noudattaminen
-
kriittinen ajattelu
-
Matematiikan kielen tulkitseminen ja ymmärtäminen
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
-
Ohjelmointi
-
Robotiikka
Prosessin suunnittelu ja toteutus:
-
Kokonaisuus toteutetaan teemapäivinä, jotka ovat ke 20.3, ke 27.3, ke 3.4. ja ke 10.4. klo 9-12
-
Suunnittelussa huomioidaan matematiikan monimuotoisuus ja matematiikantaidot arjessa
-
Oppimiskokonaisuus sisältää: matematiikan huomaamista omassa ympäristössä, kuvataidetta, keskustelua, omaa ja yhteistä pohdiskelua, liikkumista, askartelua, leikkejä, musiikkia, toiminnallisuutta ja itseilmaisua
Oppilaiden osallisuus: Oppilaita rohkaistaan omaan kokeiluun ja innostetaan tutkimiseen.
Arviointi: Oppilaiden itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan/aikuisen arviointia tehtävien/toimintapäivien onnistumisesta.
Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimisympäristönä käytetään mahdollisuuksien mukaan koulun lähiympäristöä sekä koulun tiloja.
Yhteistyökumppanit: Vierailijat, koulun digitutorit sekä koulumummot ja -vaarit.
3AB + 4AB: iPadien käyttöä
Kolmoset ja neloset opiskelevat yhdessä iPadien käyttöä syysloman jälkeen.
Isommat opettavat pienempiä.
Loka-marraskuu 4.-luokkalaiset perehdyttävät 3.-luokkalaisia padin alkeiskäyttöön.
Tammi-maaliskuussa tehdään esitelmät liittyen omiin harrastuksiin.
Huhti-toukokuussa padeja sovelletaan liikuntaharrastuksiin.
NPDL 3: -Tiimityötaidot
- Toisen oppilaan opastaminen
- Ryhmässä toimiminen
- Luokka-asteiden ylittävien kaverisuhteiden solmiminen.
L3: -Itsestään huolehtiminen ja arjen taidot:
- Positiiviset kokemukset ryhmätoiminnasta ja liikunnasta
- Perustaidot esim. kirjautumisessa tietokoneelle ja alkeisohjelmien käyttäminen.
L5: -Tietoja -ja viestintäteknologian osaaminen
- Opetellan yhdessä tietokoneen käytön alkeita.
5A+5B Saija Virta ja Essi Jytilä-Rantanen (2023-2024)
Oppimiskokonaisuuden nimi: Antiikin Kreikka
Sisällöt: demokratiakasvatus, kulttuurihistoria (taide, arkkitehtuuri, ruoka)
Ajankohta ja kesto: kevätlukukaudella muutaman viikon jakso helmi-huhtikuu
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4 Monilukutaito
-Tiedonhaku ja lähteet
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
-Vaikuttaminen ja demokratia
Prosessin suunnittelu ja toteutus:
-
Perehdymme historiassa Antiikin Kreikkaan monipuolisesti: Äidinkielen tunneilla tutustutaan antiikin kreikan jumaltarustoon ja harjoitellaan tietotekstejä (tiedonetsintä ja lähdemerkinnät), kuvataiteessa oppilaat tutustuvat ajan arkkitehtuuriin, piirtävät antiikin jumalia ja rakennuksia. Oppilaat suunnittelevat lajeja olympialaisiin ja kokeilevat niitä. Lisäksi tutustumme kreikkalaiseen ruokaan ja opimme valmistamaan sitä. Pohdimme antiikin Kreikan demokratiaa ja vertaamme sitä nykypäivään, tähän käytämme ajakohtaisesti presidentinvaaleja hyödyksi.
-
Jakso huipentuu koululla pidettäviin olympialaisiin, johon myös oppilaiden vanhemmat osallistuvat. Illan teeman täydentää kreikkalainen ruoka. Oppilaat pääsevät esittelemään myös jakson aikana tehtyjä töitään.
Oppilaiden osallisuus: Oppilaat pääsevät itse ideoimaan Antiikin Kreikan olympialaisia, suunnittelevat sekä tekevät iltatapahtumaan ohjelman, tarjoilun ja rekvisiitat.
Arviointi: Oppilaiden itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointia tehtävistä ja päätöstapahtumasta
Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimisympäristönä käytetään mahdollisuuksien mukaan koulun lähiympäristöä sekä koulun tiloja.
Yhteistyö: Oppilaiden vanhemmat
6A-luokka & Minna Kataja
6B-luokka & Kalle Manninen: IKIMUISTOISIA HETKIÄ
Iittalan yhtenäiskoulun 6AB-luokka järjestää monialaisena oppimiskokonaisuutena Ikimuistoisia hetkiä -kokonaisuuden, jossa luokka suunnittelee yhteistyökumppanilleen Sauvolan senioreille pikkujoulutapahtuman, sen dokumentoinnin sekä jälkiesittämisen.
Oppilaiden osuus suunnittelussa: oppilaat suunnittelevat tapahtuman ohjelman itsenäisesti, omien kiinnostuksenkohteiden pohjalta muodostetuissa ryhmissä. Kohderyhmä (seniorit) huomioidaan erityisen tarkasti suunnittelutyön kaikissa vaiheissa.
Tavoitteet OPS:n laaja-alaisen osaamisen piiristä
L4: monilukutaito - monilukutaitoon sisältyy monia erilaisia lukutaitoja, joita kehitetään kaikessa opetuksessa. Oppilaat oppivat harjoittamaan taitojaan sekä perinteisissä että monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ryhmän tehtävä: laatikaa toimintapisteellenne sanaa ja kuvaa sisältävät kirjalliset sekä suulliset ohjeet.
L5: TVT - oppilaat oppivat tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittävät käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa. Oppilaat oppivat käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa luovassa työskentelyssä. Ryhmän tehtävä: suunnitelkaa toimintapisteenne Teams-ympäristössä. Lisäksi: oppilaat oppivat dokumentoimaan tapahtuman sekä kuvaamaan ja editoimaan siitä koostevideon.
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu – oppilaat oppivat vuorovaikutuksen tapoja ja sääntöjä nimenomaan kohdatessaan varttuneemman sukupolven ihmisiä. Tällöin teitittely, muu kohteliaisuus sekä erilaiset äänen käyttöön liittyvät opit korostuvat toiminnassa.
Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt
kuvataide: media - opitaan laatimaan visuaalisesti ja kielellisesti pätevät ohjeet tapahtuman toimintapisteille
äidinkieli: opitaan suunnittelemaan ja toteuttamaan suullinen ohjeistus kohderyhmälle
Oppimisympäristöt
Koulussa oma luokka ja Sauvolassa hyvinvointikeskus. Teams.
Henkiset oppimisympäristöt: oppilaat pääsevät toimimaan ryhmissä, joiden koostumuksiin he saavat itsekin vaikuttaa. Näin tapahtumanjärjestäminen toteutetaan tutun ryhmän ja sen yksilöiden vahvuuksien kautta.
Pedagogiset ratkaisut
"Oppilaat opettajina” - ryhmänohjaajina ja tapahtuman ohjeistajina, toimintapisteiden toteuttajina.
Opettaja valmentajana: opettaja ohjaa oppilasryhmiä vaiheittaiseen vastuunottoon.
Oppimiskumppanuudet
Sauvolan hyvinvointikeskuksen henkilökunta (“Kalvolan päivätoiminta”).
TVT:n hyödyntäminen
Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään oppimiskokonaisuuden useissa vaiheissa. Yhteisenä oppimistukikohtanamme toimii Teams-ympäristö.
Miten arvioidaan: itsearviointia, opettajan arviointia ja vertaisarviointia
ÄI: opettaja arvioi suulliset ohjeet
KU: opettaja arvioi kirjalliset ohjeet
TVT: tapahtumasta kuvatut ja editoidut videot vertaisarvioidaan
L-TAIDOT: oppilaat itsearvioivat, kuinka kohtaaminen toisen sukupolven kanssa sujui, ja mitä huomioita vuorovaikutuksesta tehtiin – verrattuna vaikkapa välituntipuuhien kommunikaatioon oppilastovereiden kesken
Millainen palaute- ja reflektointitilanne järjestetään?
Keväällä 2024 järjestetään yhteinen “elokuvahetki”, jossa katsotaan, koko porukka yhdessä, pikkujouluista kuvatut videot. Käytetään päätöstapaamista uuden yhteistyön suunnittelun pohjana!
Luokka-aste: 7.-9. lk. (2023-24)
Oppimiskokonaisuus: Turvallisuus ja rauha
Ajankohta ja kesto: syksy - kevät 2023-24
YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmassa Nuoret, Rauha ja Turvallisuus todetaan, ettei pysyvää rauhaa voi olla ilman nuorten osallisuutta ja tukea. Rauha edellyttää osallisuutta yhteiskunnassa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, kuten töitä, koulutusta, ja turvaa mielivaltaiselta sorrolta.
Oppimiskokonaisuudessa tutkitaan turvallisuuden ja rauhan käsitteitä monipuolisesti eri näkökulmista useiden oppiaineiden oppitunneilla. Turvallisuuden ja rauhan käsitteisiin perehdytään muun muassa yhteiskuntaopin, historian, taiteen, kirjallisuuden sekä muun muassa terveystiedon ja oppilaanohjauksen näkökulmista. Turvallisuus käsitetään laaja-alaisesti sekä konkreettisen että psyykkisen turvallisuuden kautta. Pyritään kasvattamaan aktiivista toimijuutta turvallisuuden ja rauhan edistämiseksi omassa elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt
- YH, HI: kansainvälinen turvallisuus, sodat ja konfliktit, rauhan rakentaminen
- OPO, AI, LV, TT, FY, KS, KO, HyMi: turvallinen koulu ja opiskeluympäristö, psyykkinen turvallisuus koulussa ja sosiaalisessa mediassa; oman lähiympäristön fyysisen turvallisuuden tutkiminen ja kehittäminen
- KU, AI: sota ja rauha taiteessa ja kirjallisuudessa
Tavoitteet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- tiedon hakeminen, arvioiminen, tuottaminen ja jakaminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- oman elinympäristön tarkastelu ja siihen vaikuttaminen
- vuorovaikutustaitojen harjoittelu
- suullinen ja kirjallinen ilmaisu
- taiteen avulla vaikuttaminen
L4 Monilukutaito
- erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
- vaikuttamaan pyrkivien tekstien tunnistaminen ja tulkitseminen
L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
- tvt-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen erilaisissa projekteissa
Oppilaiden osallisuus suunnittelussa: Oppilaat perehtyvät aiheisiin oman kiinnostuksensa mukaisesti sekä suunnittelevat tuotoksensa. Arvioitavat tuotokset voivat olla esimerkiksi taidetta, vaikuttavia tekstejä, haastatteluja, turvallisuuteen liittyviä toimintaohjeita, videoita, podcasteja, julisteita ja pieniä tapahtumia.
Arviointi: Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajien arviointi.
Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimiskokonaisuuden aikana työskennellään koululla erilaisissa media- ja oppimisympäristöissä osin yhteistyössä toisten saman luokka-asteen oppijoiden kanssa. Kokonaisuuteen voi sisältyä myös vierailijoita sekä vierailuja eri kohteissa.
Oppimiskumppanuudet: Luokat työskentelevät osin yhdessä rinnakkaisluokan kanssa.
Monialainen oppimiskokonaisuus 2023-24: Mahdollisuuksien metsä
Luokka-aste: 2-9C
Ajankohta ja kesto: Lukuvuosi 2023-24, teemapäivinä 3-5 kertaa lukuvuodessa.
Tavoitteet:
-harjoitetaan havainnointia
-opitaan erottelemaan ja nimeämään lajeja ja elinympäristöjä
-pohditaan luonnon ja erityisesti metsien monimuotoisuuden merkitystä
-opitaan olemaan ja nauttimaan luonnosta luontevasti
Laaja-alainen osaaminen:
L5 Tieto-ja viestintäteknologinen osaaminen: Käytetään tvt-tekniikkaa havaintojen keruuseen ja tallennukseen, kerättyjen tietojen käsittelyyn sekä tutkimuksen suunnitteluun ja raportointiin
L4 Monilukutaito: Biotalous, hyötykasvit, metsien hyötykäyttö, biotalousyritykset, kierrätys ja kiertotalous
Projektiin liittyvät oppiaineet: biologia, maantieto, fysiikka, kemia, oppilaanohjaus (yläkoulu) äidinkieli, liikunta, ympäristöoppi, historia/yhteiskuntaoppi, kuvataide
Oppimisympäristöt: Opintokäynnit erilaisissa luonto-ja metsäkohteissa, digitaaliset verkkomateriaalit
Yhteistyötahot: Suomen metsäyhdistys
Arviointi ja palaute:
-Aktiivinen osallistuminen teemapäiviin
-Tutki ja toimi -projektitehtävien tekeminen
-Metsien ihmeet -kuvataidenäyttely
-Itse- ja vertaisarviointi
Pienryhmän 2-9C:n oppilaat voivat myös halutessaan osallistua yleisopetuksen ryhmän laaja-alaiseen oppimiskokonaisuuteen.