Hae

4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään

Koulu
Ei lisäyksiä

MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET 2025-2026 

 

3AB-luokka (Essi Jytilä-Rantanen ja Jaana Aaltonen)

Oppimiskokonaisuuden nimi: Suomi 

Ajankohta ja kesto: syksy - kevät 2025-26 

Oppimiskokonaisuudessa keskitytään Suomeen ja suomalaisuuteen. Teemoja käsitellään monipuolisesti eri näkökulmista useiden oppiaineiden oppitunneilla. Pyritään kasvattamaan ymmärrystä Suomesta maantieteellisesti sekä suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta.  

Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt :   
- KU: kuvaamataidon töiden aiheina Suomen luonto ja vuodenajat 
- YM: Suomi kartalla, Suomen kaupungit ja luonto 
- ÄI: suomi kielenä ja sen erityispiirteet, suomalainen kirjallisuus, kansansadut 
- EN: opetellaan kertomaan Suomesta  

Tavoitteet:   
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen   
- tiedon hakeminen, arvioiminen, tuottaminen ja jakaminen   

L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu    
- oman elinympäristön tarkastelu ja siihen vaikuttaminen   
- vuorovaikutustaitojen harjoittelu   
- suullinen ja kirjallinen ilmaisu   

L4 Monilukutaito   
- erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen   
- vaikuttamaan pyrkivien tekstien tunnistaminen ja tulkitseminen   

L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen   
- tvt-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen erilaisissa projekteissa, iPadien ominaisuuksiin tutustuminen, oman ruutuajan hallinta, digiturvallisuus  

Oppilaiden osallisuus suunnittelussa:   
Oppilaita osallistetaan suunnittelussa oppiaineiden jaksojen sekä projektien ensimmäisillä oppitunneilla. Oman osalllisuuden näkeminen koulussa: oppilaskuntatoimintaan osallistuminen luokkaedustajien avulla.   

Arviointi:    
Oppilaat arvioidaan oppiaineiden asettamien arviointikriteerien mukaisesti, monipuolinen näyttö huomioiden.  

Yksittäisiin projekteihin annetaan arviointikriteerit jakson alussa.   

Oppilas tekee itsearviointia koko lukuvuoden ajan.  

Oppimisympäristöt ja työtavat:    
Työskentelemme vaihdellen luokkatiloissa ja käytävällä. Myös koulun lähiympäristö toimii oppimistilana.  

Työtavoissa huomioidaan erilaiset oppijat ja oppimistyylit. Käytetään tarvittaessa tekniikkaa apuna. Tehtävän luonne vaikuttaa työtavan sekä oppimisympäristön valintaan.  

Oppimiskumppanuudet:    
Kirjasto 

 

 

4AB-luokka: Digihyvinvointi (Kalle Manninen & Heini Nummela)

 

Iittalan yhtenäiskoulun 4AB-luokka järjestää monialaisena oppimiskokonaisuutena Digihyvinvointi-kokonaisuuden, jossa ryhmä käsittelee digitaalisen todellisuutemme uhkia ja mahdollisuuksia omassa arjessa: kuinka digitaalinen teknologia – tietokoneet, puhelimet ja tabletit – on läsnä vuorokausiemme kulussa, ja kuinka se meidän arkihetkiämme muokkaa.

 

Oppilaiden osuus kokonaisuuden suunnittelussa: oppilaat asettavat “kotiryhmissä” (yhteisopettajuuden tuottama ryhmäjaottelu) kysymyksiä, joihin he alkavat etsiä vastauksia. Tavoitteenamme on kehittää jo neljännellä luokalla digihyvinvointiajattelun taitojamme sellaisiksi, että myöhemmässä elämässäkin “digi” säilyy oppilaiden elämänlaadun parantajana eikä sen huonontajana.

 

Oppimiskokonaisuuden kesto: koko lukuvuosi 2025-2026.

 

Tavoitteet OPS:n laaja-alaisesta osaamisesta:

  

L4: monilukutaito - monilukutaitoon sisältyy monia erilaisia lukutaitoja, joita kehitetään kaikessa opetuksessa. Oppilaat oppivat harjoittamaan taitojaan sekä perinteisissä että monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä.

 

L5: TVT - oppilaat oppivat tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittävät käytännön tvt-taitojaan työskennellen monipuolisesti uusilla 4. luokalla tulleilla iPad-laitteillaan. Laitteiden sisältämät sovellukset käydään kattavasti ja arkielämään soveltaen.

 

Monialaiseen oppimiskokonaisuuteen liittyvät oppiaineet ja niihin liittyvät kysymyksemme:

 

matematiikka – mikä on algoritmi, ja kuinka se ohjaa valintojasi digitaalisessa maailmassa?

kuvataide – millaisella julisteella koetan vaikuttaa ihmisiin, että “digin” määrä pysyisi kohtuullisena päivittäin?

äidinkieli – millaisilla keinoilla ja viesteillä kartoitan huoltajien kokemuksia digin käytöstä kotona?

liikunta/terveystieto - mitä on digiriippuvuus, ja mitä haittaa siitä voi ihmiselle olla?

 

 

Oppimisympäristöt 

Koulussa oma luokka ja rinnakkaisluokka. Liikuntatuntien oppimisympäristöt. Perustetaan sähköinen ”tukikohta” Teamsiin tämän monialaisen oppimiskokonaisuuden digityöskentelyn tarpeisiin.

 

Henkiset oppimisympäristöt: luodaan turvallinen tila, jossa oppilaat uskaltautuvat kertomaan ajatuksiansa, mielipiteitänsä ja kokemuksiansa omasta digin käytöstään.

 

Pedagogiset ratkaisut

Työskentelemme yhteistoiminnallisin oppimismenetelmin kotiryhmissä. Ryhmän jäsenten kesken vastuuta jaetaan ryhmänjohtajuudesta erityistehtäviin omien kiinnostuksenkohteiden ja/tai vahvuuksien perusteella. Ryhmä asettaa itselleen tavoitteet toimintaan ja arvioi toiminnan onnistumista.

"Oppilaat opettajina” – esitellään ryhmien "digihyvinvointikirjaset” (Book Creator tms.)

Opettaja valmentajana: opettaja ohjaa oppilasryhmiä portaittain edistyvään vastuunottoon.

 

Oppimiskumppanuudet 

Huoltajat ovat tärkein oppimiskumppanuutemme. Heiltä saamme kotien näkemykset ja ajatukset digiasioista.

 

TVT:n hyödyntäminen 

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään läpi oppimiskokonaisuuden.

Yhteisenä oppimistukikohtanamme toimii Teams-ympäristö.

Qridi toimii oppimiskokonaisuutemme arviointityökaluna.

 

Miten arvioidaan: ryhmän sisäistä itsearviointia, opettajan arviointia ja vertaisarviointia

Laaja-alaisen osaamisen taidot: kriittinen ajattelu. Pohditaan itsearvioiden, voiko kotiryhmissä luomamme “digihyvinvointikirjanen” oikeasti auttaa ohjaamaan oman elämän digin käyttöä ja digihyvinvointia, miten?

ÄI: opettaja arvioi ryhmien digihyvinvointikirjaset

KU: digihyvinvointijulisteiden arviointi (opettaja, vertaiset)

 

Millainen palaute- ja reflektointitilanne järjestetään? 

Keväällä 2026 esittelemme digihyvinvointikirjasemme ja annamme toisillemme palautetta hyvistä oivalluksista digihyvinvoinnin saralla.

 

Mikä on monialaisen oppimiskokonaisuutemme suuri tavoite?

Oppia ymmärtämään, että omilla toimilla ja päätöksillä voimme jokainen ylläpitää omaa digihyvinvointiamme!

 

6A+6B Markus Aakkula ja Minna Kataja

Oppimiskokonaisuuden nimi: Yrittäjyysaiheinen monialainen oppimiskokonaisuus

Sisällöt: 

Ajankohta ja kesto: kevätlukukaudella 2026

Tavoitteet:  

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys 
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

  • Oppilas ymmärtää, mitä yrittäjyydellä tarkoitetaan ja mitä asioita siihen liittyy.
  • Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan, osaa asettaa realistisia tavoitteita ja toimia vastuullisesti yksilönä ja ryhmässä.
  • Oppilas tunnistaa lähiympäristön ammatteja, yhteiskunnan ja työelämän toimijoita, arvostaa erilaista työtä ja tunnistaa erilaisia työelämätaitoja.

Prosessin suunnittelu ja toteutus:  

  • Yrityskylän oppimateriaalin mukainen

Oppilaiden osallisuus: 

Arviointi: Opettajien arviointi, oppilaiden itsearviointi ja vertaisarviointi

Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimisympäristönä käytetään mahdollisuuksien mukaan koulun lähiympäristöä sekä koulun tiloja. Kokonaisuus huipentuu Yrityskylävierailuun 31.3.2025 Lahdessa.

Yhteistyö: Yrityskylä

 

 

 

 

 

Luokka-aste: 5.-9.C lk. 

Oppimiskokonaisuus: Tunteet tutuiksi

Ajankohta ja kesto: kevät 2025, kerran kuukaudessa, 4 h

Tunteet kuuluvat luonnollisena ja tärkeänä osana elämään. Ne syntyvät vuorovaikutuksesta toisten ihmisten kanssa. Jotta ymmärtäisi paremmin itseään ja muita on osattava tunnistaa, käsitellä ja ilmaista tunteitaan. Tunteet ovat läsnä arjessa ja vaikuttavat jokaisen hyvinvointiin.

Oppimiskokonaisuudessa tutkitaan omia tunteita ja opitaan huomioimaan myös toisten tunteita. Tutustutaan erilaisiin tunteisiin ja tunnetiloihin.

Monialaiseen oppimiskokkonaisuuteen liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt - OPO,TT, HyMi: Hyvinvointi koulussa ja opiskeluympäristössä

- KU: Tunteiden tulkitseminen kuvataiteen keinoin. Kuvien tulkinta.

- AI:Toiminta sosiaalisessa mediassa. Pari- ja ryhmäkeskustelut. Monilukutaidon harjoittelu. Kuvataiteen kuvien muuntaminen kirjalliseen muotoon.

- LI, MU:Hengitys, rentoutus ja tietoisuus harjoitukset.

Tavoitteet:

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen - tiedon hakeminen, arvioiminen, tuottaminen ja jakaminen

L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu - oman koulu- ja oppimisympäristön tarkastelu ja siihen vaikuttaminen - vuorovaikutustaitojen harjoittelu - suullinen ja kirjallinen ilmaisu - taiteen avulla vaikuttaminen

L3 Itsestä huolehtiminen ja arjentaidot

-harjoitellaan toimintaa omassa arjessa

L4 Monilukutaito - kuvien ja tekstien tunnistaminen ja tulkitseminen

L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen - tvt-taitojen kehittäminen ja hyödyntäminen

Oppilaiden osallisuus suunnittelussa: Oppilaat päättävät millaisia tuotoksia ja keskusteluja toteuttavat.

Arviointi: Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajien arviointi.

Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimiskokonaisuuden aikana työskennellään koululla, yksin, pareittain ja ryhmänä.

Oppimiskumppanuudet: Luokat työskentelevät osin yhdessä rinnakkaisluokan kanssa. Koulun oppilashuollon henkilöstö.

 

MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET 2023-2024

Luokka-aste: 1.-2. lk. (2023-2024)

Oppimiskokonaisuuden nimi: Matematiikan ulottuvuuksia 

Geometria, ohjelmointi (robotiikka), mittaaminen, lukukäsite (lukujono, satataulu, enemmän/vähemmän, kertolasku) 

Ajankohta ja kesto: kevätlukukaudella ke 20.3, ke 27.3, ke 3.4. ja ke 10.4. klo 9-12 

  • Ke 20.3. lukukäsite 

  • Ke 27.3. geometria 

  • Ke 3.4. ohjelmointi 

  • Ke 10.4. mittaaminen 

Tavoitteet:  

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen.   

NPDL 1 - Itseohjautuvuus ja oppimaan oppiminen.  

  • Oma ja joustava ajattelu  

  • Matemaattisten taitojen oppiminen ja kehittäminen 

  • kiinnostuksen herääminen matematiikkaan 

NPDL 3 - Tiimityötaidot  

  • Yhdessä ajattelu ja tekeminen 

  • kaveritaidot  

  • toisen huomioiminen ryhmässä 

L3 Itsestä huolehtiminen ja arjentaidot 

  • Matematiikan huomaaminen omassa ympäristössä ja arjessa 

  • Ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen 

  • Arviointikyvyn kehittäminen 

  • Looginen ajattelu 

L4 Monilukutaito  

  • tunnetaitojen kehittäminen matematiikan avulla 

  • erilaisten ja eri lähteistä tulevien ohjeiden vastaanottaminen ja noudattaminen  

  • kriittinen ajattelu  

  • Matematiikan kielen tulkitseminen ja ymmärtäminen 

L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen 

  • Ohjelmointi 

  • Robotiikka 

Prosessin suunnittelu ja toteutus:  

  • Kokonaisuus toteutetaan teemapäivinä, jotka ovat ke 20.3, ke 27.3, ke 3.4. ja ke 10.4. klo 9-12 

  • Suunnittelussa huomioidaan matematiikan monimuotoisuus ja matematiikantaidot arjessa 

  • Oppimiskokonaisuus sisältää: matematiikan huomaamista omassa ympäristössä, kuvataidetta, keskustelua, omaa ja yhteistä pohdiskelua, liikkumista, askartelua, leikkejä, musiikkia, toiminnallisuutta ja itseilmaisua 

Oppilaiden osallisuus: Oppilaita rohkaistaan omaan kokeiluun ja innostetaan tutkimiseen.   

Arviointi: Oppilaiden itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan/aikuisen arviointia tehtävien/toimintapäivien onnistumisesta.  

Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimisympäristönä käytetään mahdollisuuksien mukaan koulun lähiympäristöä sekä koulun tiloja.  

Yhteistyökumppanit: Vierailijat, koulun digitutorit sekä koulumummot ja -vaarit. 

 

3AB + 4AB: iPadien käyttöä

Kolmoset ja neloset opiskelevat yhdessä iPadien käyttöä syysloman jälkeen.

Isommat opettavat pienempiä.

Loka-marraskuu 4.-luokkalaiset perehdyttävät 3.-luokkalaisia padin alkeiskäyttöön.

Tammi-maaliskuussa tehdään esitelmät liittyen omiin harrastuksiin.

Huhti-toukokuussa padeja sovelletaan liikuntaharrastuksiin.

NPDL 3: -Tiimityötaidot

- Toisen oppilaan opastaminen

- Ryhmässä toimiminen

- Luokka-asteiden ylittävien kaverisuhteiden solmiminen.

L3: -Itsestään huolehtiminen ja arjen taidot:

- Positiiviset kokemukset ryhmätoiminnasta ja liikunnasta

- Perustaidot esim. kirjautumisessa tietokoneelle ja alkeisohjelmien käyttäminen.

L5: -Tietoja -ja viestintäteknologian osaaminen

      - Opetellan yhdessä tietokoneen käytön alkeita.
 

5A + 5B Minna Kataja ja Markus Aakkula (2024-2025)

Oppilaat luovat yhteistyössä joulujuhlassa esitettävän hupaelman.

Sisällöt: Työssä yhdistyy oppiaineista äidinkieli, kuvaamataito ja musiikki. Tämän lisäksi projektissa harjoitellaan yhteistyö ja suunnittelutaitoja. Projektiin kuului myös harjoittelu työnhausta, joka luo pohjaa edessä olevaan kuudennen luokan yrityskylä oppimiskokonaisuuteen.

Ajankohta ja kesto: Marras joulukuu 2024


Tavoitteet OPS:n laaja-alaisen osaamisen piiristä:

L1 Tutkiva ja luova työskentelyote, yhdessä tekeminen sekä mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseen edistävät ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittymistä.

L4 Monilukutaito erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitoja, jotka auttavat oppilaita ymmärtämään monimuotoisia kulttuurisia viestinnän muotoja sekä raken?tamaan omaa identiteettiään

Prosessin suunnittelu ja toteutus:  

  • Yhteisopettajuus periaatteella jakaudumme eri työryhmiin ja kokoonnumme yhdessä säännöllisin väliajoin tarkistamaan missä mennään.

Oppilaiden osallisuus: Oppilaat osallistetaan suunnittelun ja toteutukseen. Opettajat ohjaavat ja hallitsevat suurta ryhmää.
Arviointi: Itsearviointi
Oppimisympäristöt ja työtavat: Monipuoliset työtavat, koulun tiloja monipuolisesti hyödyntäen
Yhteistyö: Projekti vaatii yli 40 oppilaan yhteistyötä alusta loppuun.

 

6A+6B Saija Virta ja Essi Jytilä-Rantanen (2024-2025) 

Oppimiskokonaisuuden nimi: Yrittäjyysaiheinen monialainen oppimiskokonaisuus

Sisällöt: 

Ajankohta ja kesto: kevätlukukaudella 2025

Tavoitteet:  

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys 
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

  • Oppilas ymmärtää, mitä yrittäjyydellä tarkoitetaan ja mitä asioita siihen liittyy.
  • Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan, osaa asettaa realistisia tavoitteita ja toimia vastuullisesti yksilönä ja ryhmässä.
  • Oppilas tunnistaa lähiympäristön ammatteja, yhteiskunnan ja työelämän toimijoita, arvostaa erilaista työtä ja tunnistaa erilaisia työelämätaitoja.

Prosessin suunnittelu ja toteutus:  

  •  

  •  

Oppilaiden osallisuus: 

Arviointi: Oppilaiden itsearviointi, vertaisarviointi

Oppimisympäristöt ja työtavat: Oppimisympäristönä käytetään mahdollisuuksien mukaan koulun lähiympäristöä sekä koulun tiloja. Kokonaisuus huipentuu Yrityskylävierailuun 31.3.2025 Lahdessa.

Yhteistyö: Yrityskylä

 

6A-luokka & Minna Kataja
6B-luokka & Kalle Manninen: IKIMUISTOISIA HETKIÄ 

Iittalan yhtenäiskoulun 6AB-luokka järjestää monialaisena oppimiskokonaisuutena Ikimuistoisia hetkiä -kokonaisuuden, jossa luokka suunnittelee yhteistyökumppanilleen Sauvolan senioreille pikkujoulutapahtuman, sen dokumentoinnin sekä jälkiesittämisen. 

Oppilaiden osuus suunnittelussa: oppilaat suunnittelevat tapahtuman ohjelman itsenäisesti, omien kiinnostuksenkohteiden pohjalta muodostetuissa ryhmissä. Kohderyhmä (seniorit) huomioidaan erityisen tarkasti suunnittelutyön kaikissa vaiheissa.  

Tavoitteet OPS:n laaja-alaisen osaamisen piiristä  

L4: monilukutaito - monilukutaitoon sisältyy monia erilaisia lukutaitoja, joita kehitetään kaikessa opetuksessa. Oppilaat oppivat harjoittamaan taitojaan sekä perinteisissä että monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ryhmän tehtävä: laatikaa toimintapisteellenne sanaa ja kuvaa sisältävät kirjalliset sekä suulliset ohjeet. 

L5: TVT - oppilaat oppivat tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittävät käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa. Oppilaat oppivat käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa luovassa työskentelyssä. Ryhmän tehtävä: suunnitelkaa toimintapisteenne Teams-ympäristössä. Lisäksi: oppilaat oppivat dokumentoimaan tapahtuman sekä kuvaamaan ja editoimaan siitä koostevideon. 

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu – oppilaat oppivat vuorovaikutuksen tapoja ja sääntöjä nimenomaan kohdatessaan varttuneemman sukupolven ihmisiä. Tällöin teitittely, muu kohteliaisuus sekä erilaiset äänen käyttöön liittyvät opit korostuvat toiminnassa. 

Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt 

kuvataide: media - opitaan laatimaan visuaalisesti ja kielellisesti pätevät ohjeet tapahtuman toimintapisteille 

äidinkieli: opitaan suunnittelemaan ja toteuttamaan suullinen ohjeistus kohderyhmälle 

Oppimisympäristöt  

Koulussa oma luokka ja Sauvolassa hyvinvointikeskus. Teams. 

Henkiset oppimisympäristöt: oppilaat pääsevät toimimaan ryhmissä, joiden koostumuksiin he saavat itsekin vaikuttaa. Näin tapahtumanjärjestäminen toteutetaan tutun ryhmän ja sen yksilöiden vahvuuksien kautta. 

Pedagogiset ratkaisut  

"Oppilaat opettajina” - ryhmänohjaajina ja tapahtuman ohjeistajina, toimintapisteiden toteuttajina. 

Opettaja valmentajana: opettaja ohjaa oppilasryhmiä vaiheittaiseen vastuunottoon. 

Oppimiskumppanuudet  

Sauvolan hyvinvointikeskuksen henkilökunta (“Kalvolan päivätoiminta”). 

TVT:n hyödyntäminen  

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään oppimiskokonaisuuden useissa vaiheissa. Yhteisenä oppimistukikohtanamme toimii Teams-ympäristö. 

Miten arvioidaan: itsearviointia, opettajan arviointia ja vertaisarviointia  

ÄI: opettaja arvioi suulliset ohjeet 

KU: opettaja arvioi kirjalliset ohjeet 

TVT: tapahtumasta kuvatut ja editoidut videot vertaisarvioidaan 

L-TAIDOT: oppilaat itsearvioivat, kuinka kohtaaminen toisen sukupolven kanssa sujui, ja mitä huomioita vuorovaikutuksesta tehtiin – verrattuna vaikkapa välituntipuuhien kommunikaatioon oppilastovereiden kesken

Millainen palaute- ja reflektointitilanne järjestetään?  

Keväällä 2024 järjestetään yhteinen “elokuvahetki”, jossa katsotaan, koko porukka yhdessä, pikkujouluista kuvatut videot. Käytetään päätöstapaamista uuden yhteistyön suunnittelun pohjana! 

 

Luokka-aste: 7.-9. lk. (2025-26)

Tekoäly koulussa (yläkoulun opettajat)

Iittalan yhtenäiskoulun yläkoulun luokat tekevät monialaisena oppimiskokonaisuutena Tekoäly koulussa -kokonaisuuden, jossa luokka tutkii tekoälyn mahdollisuuksia eri oppiaineissa: kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää koulussa, ja kuinka se voi meitä opiskelussamme auttaa?

Oppilaiden osuus suunnittelussa: oppilaat esittävät eri oppiaineissa tekoälylle vaikeita kysymyksiä liittyen asioihin, jotka tuntuvat kaikkein hankalimmilta oppia kussakin oppiaineessa.

Oppimiskokonaisuuden kesto: koko lukuvuosi 2024-2025.

Tavoitteet OPS:n laaja-alaisen osaamisen piiristä 

L4: monilukutaito - monilukutaitoon sisältyy monia erilaisia lukutaitoja, joita kehitetään kaikessa opetuksessa. Oppilaat oppivat harjoittamaan taitojaan sekä perinteisissä että monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä.

L5: TVT - oppilaat oppivat tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittävät käytännön tvt-taitojaan ”promptien” eli tekoälykehotteiden laadinnassa. Oppilaat oppivat käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa luovassa työskentelyssä.

Projektiin liittyvät oppiaineet, tavoitteet ja sisällöt

matematiikka – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

kemia, fysiikka – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

kuvataide – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

äidinkieli – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

liikunta – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

biologia, maantieto, terveystieto – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

englanti, ruotsi – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

historia, yhteiskuntaoppi, uskonto, et – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

käsityöt– kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

kotitalous – kuinka hyödyntää tekoälyn suomia mahdollisuuksia opinnoissa?

Pedagogiset ratkaisut

Työskentelemme yhteistoiminnallisin oppimismenetelmin oppiaineen sisältöjen mukaan. Tavoitteena on tutustua tekoälyn mahdollisuuksiin ja opetella tekoälyn vastuullista käyttöä sekä vahvistaa ryhmätyöskentelytaitoja.

 Oppimiskumppanuudet 

Kaupungin digitutorit ja tekoälystrategiatyöryhmä – täältä haetaan ideoita ja toteutusmalleja monialaiseen oppimiskokonaisuuteemme.

TVT:n hyödyntäminen 

Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään oppimiskokonaisuuden useissa vaiheissa.

Arviointi

Ryhmän sisäistä itsearviointia, opettajan arviointia ja vertaisarviointia. Lukuvuoden lopuksi työskentelyn onnistumista arvioidaan kyselylomakkeella.

L-taidot: kriittinen ajattelu. Pohditaan itsearvioiden, onko löydetyistä tekoälyesimerkeistä oikeasti käytännön hyötyä koulutyössä.

 

 


 

 

 

Monialainen oppimiskokonaisuus 2023-24: Mahdollisuuksien metsä 

Luokka-aste: 2-9C

Ajankohta ja kesto: Lukuvuosi 2023-24, teemapäivinä 3-5 kertaa lukuvuodessa.

Tavoitteet:

-harjoitetaan havainnointia

-opitaan erottelemaan ja nimeämään lajeja ja elinympäristöjä

-pohditaan luonnon ja erityisesti metsien monimuotoisuuden merkitystä

-opitaan olemaan ja nauttimaan luonnosta luontevasti

Laaja-alainen osaaminen:

L5 Tieto-ja viestintäteknologinen osaaminen: Käytetään tvt-tekniikkaa havaintojen keruuseen ja tallennukseen, kerättyjen tietojen käsittelyyn sekä tutkimuksen suunnitteluun ja raportointiin

L4 Monilukutaito: Biotalous, hyötykasvit, metsien hyötykäyttö, biotalousyritykset, kierrätys ja kiertotalous

Projektiin liittyvät oppiaineet: biologia, maantieto, fysiikka, kemia, oppilaanohjaus (yläkoulu) äidinkieli, liikunta, ympäristöoppi, historia/yhteiskuntaoppi, kuvataide

Oppimisympäristöt: Opintokäynnit erilaisissa luonto-ja metsäkohteissa, digitaaliset verkkomateriaalit

Yhteistyötahot: Suomen metsäyhdistys

Arviointi ja palaute:

-Aktiivinen osallistuminen teemapäiviin

-Tutki ja toimi -projektitehtävien tekeminen

-Metsien ihmeet -kuvataidenäyttely

-Itse- ja vertaisarviointi

Pienryhmän 2-9C:n oppilaat voivat myös halutessaan osallistua yleisopetuksen ryhmän laaja-alaiseen oppimiskokonaisuuteen.