Kirjaudu sisään
Edellinen perusopetuksen opetussuunnitelma
Valitse tulostettava sisältö
Kaikki
Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Perusopetus yleissivistyksen perustana
Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppilashuolto
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
Kaksikielinen opetus
Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
Valinnaisuus perusopetuksessa
Liitteet
Vuosiluokkakokonaisuudet
Oppiaineet
Opiskeluhuolto
Julkaise TOKE lukuvuodelle
Nykyinen lukuvuosi ()
Uusi lukuvuosi ()
Julkaise TOKE
Hämeenlinnan kaupunki - etusivu
Valikko
Kirjaudu sisään
Opetussuunnitelma
|
Toiminta- ja kehittämissuunnitelma
|
Oppilashuolto
Valitse koulu
Alvettulan koulu
Eteläisten koulu
Hakkalan koulu
Hakkalankoulu
Hauhon koulun esiopetus
Hauhon Yhtenäiskoulu
Hämeenlinnan Yhteiskoulu
Iittalan yhtenäiskoulu
Jukolan koulu
Kaurialan koulu
Kirkonkulman koulu
Konnarin koulu
Kutalan esikoulu
Luolajan koulu
Lyseon koulu
Miemalan koulu
Myllymäen koulu
Nummen yhtenäiskoulu
Ojoisten esikoulu
Ortelan koulu
Rengon koulu
Ruununmyllyn koulu
Saaristen koulu
Seminaarin koulu
Tuomelan esikoulu
Tuuloksen koulu
Virastokoulu / Mallikoulu TESTI
Vuorentaan koulu
X Hallinnointikoulu (Airo)
MUUTOKSET
Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Opetussuunnitelman perusteet ja paikallinen opetussuunnitelma
Paikallisen opetussuunnitelman laatimista ohjaavat periaatteet
Paikallisen opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen
Paikallisen opetussuunnitelman laadinta ja keskeiset opetusta ohjaavat ratkaisut
Hämeenlinnan kaupungin oppilaanohjauksen suunnitelma
Perusopetus yleissivistyksen perustana
Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
Perusopetuksen arvoperusta
Oppimiskäsitys
Paikallisesti päätettävät asiat
Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Perusopetuksen tehtävä
Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet
Tavoitteena laaja-alainen osaaminen
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Toimintakulttuurin merkitys ja kehittäminen
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Osallisuus ja demokraattinen toiminta
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
Oppimisympäristöt ja työtavat
Oppimisympäristöt
Työtavat
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Yhteinen vastuu koulupäivästä
Yhteistyö
Oppilaiden osallisuus
Kodin ja koulun yhteistyö
Koulun sisäinen yhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa
Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
Opetuksen järjestämistapoja
Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yhdysluokkaopetus
Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus
Joustava perusopetus
Opetus erityisissä tilanteissa
Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointi Hämeenlinnassa
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet
Ohjaus tuen aikana
Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana
Yleinen tuki
Tehostettu tuki
Pedagoginen arvio
Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana
Erityinen tuki
Pedagoginen selvitys
Erityisen tuen päätös
Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen
Pidennetty oppivelvollisuus
Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot
Tukiopetus
Osa-aikainen erityisopetus
Opetukseen osallistumisen edellyttämät palvelut ja apuvälineet
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilashuolto
Monialainen oppilashuollon yhteistyö
Yhteisöllinen oppilashuolto
Yksilökohtainen oppilashuolto
Oppilashuoltosuunnitelmat
Paikallisesti päätettävät asiat ja koulukohtaisen oppilashuoltosuunnitelman laadinta
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
Kielikasvatus
Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
Saamelaiset ja saamenkieliset
Romanit
Viittomakieliset
Muut monikieliset oppilaat
Paikallisesti päätettävät asiat
Kaksikielinen opetus
Kaksikielisen opetuksen tavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohtia
Laajamittainen kaksikielinen opetus
Suppeampi kaksikielinen opetus
Paikallisesti päätettävät asiat
Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
Opetuksen järjestämisen periaatteet
Paikallisesti päätettävät asiat
Valinnaisuus perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
Valinnaiset aineet
Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät
Paikallisesti päätettävät asiat
Liitteet
14.1 A1-englanti vuosiluokilla 1-2: opetuksen tavoitteet, sisällöt ja oppilaan oppimisen arviointi
14.2 Kuntakohtainen oppilaanohjaussuunnitelma
14.3 Kestävän elämäntavan opinpolku
Vuosiluokkakokonaisuudet
Vuosiluokat 1-2
Vuosiluokat 3-6
Vuosiluokat 7-9
Oppiaineet
Biologia
Elämänkatsomustieto
Fysiikka
Historia
Kemia
Kotitalous
Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Maantieto
Matematiikka
Musiikki
Oppilaanohjaus
Terveystieto
Toinen kotimainen kieli
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä
Finska, A-lärokurs
Finska, A1-lärokurs
Finska, B1-lärokurs
Finska, modersmålsinriktad finska, A-lärokurs
Finska, modersmålsinriktad finska, A1-lärokurs
Ruotsin kieli, A-oppimäärä
Ruotsin kieli, A1-oppimäärä
Ruotsin kieli, äidinkielenomainen ruotsi, A-oppimäärä
Ruotsin kieli, äidinkielenomainen ruotsi, A1-oppimäärä
Uskonto
Evankelisluterilainen uskonto
Islam
Ortodoksinen uskonto
Adventistinen uskonto
Bahá’í-uskonto
Buddhalainen uskonto
Helluntailiikkeen uskonto
Juutalainen uskonto
Katolinen uskonto
Krishna-uskonto
Vieraat kielet
Muu vieras kieli, A-oppimäärä
Vieras kieli, B2-oppimäärä
Englanti, A-oppimäärä
Latinan kieli, valinnainen B2-oppimäärä
Saamen kieli, A-oppimäärä
Saamen kieli, A1-oppimäärä
Saamen kieli, B2-oppimäärä
Vieras kieli, A1-oppimäärä
Vieras kieli, B1-oppimäärä
Yhteiskuntaoppi
Ympäristöoppi
Äidinkieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Muu oppilaan äidinkieli
Romanikieli ja kirjallisuus
Saamen kieli ja kirjallisuus
Suomi saamenkielisille
Suomi viittomakielisille
Svenska för samisktalande
Svenska för teckenspråkiga
Svenska och litteratur
Svenska som andraspråk och litteratur
Viittomakieli ja kirjallisuus
Opiskeluhuolto
Paikallisesti päätettävät asiat ja opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma
MUUTOKSET
Ei muutoksia
None